המכסים של טורקיה על רכבים חשמליים מכבידים על המניות
טורקיה רחוקה מלהיות מעצמת רכב, אבל נראה שההחלטה האחרונה שקיבלה בנוגע למכסים על רכבים חשמליים כן הצליחה להשפיע על מניות ה-EV. המדינה הודיעה על מכסים חדשים על יבוא רכבים חשמליים סיניים, מה שעורר חששות שמא האיחוד האירופי ילך בעקבותיה.
הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, צפויה להכריז בקרוב האם היא תסיר את המכסים על רכבי EV מתוצרת סין. טורקיה מצידה הודיעה כי תטיל מכסים של 40%. נשיא ארה"ב ,ג'ו ביידן, הודיע בחודש שעבר כי יגדיל את המכסים על רכבים סיניים לכ-100%, מ-25% קודם לכן.
החשש בקרב ממשלות בארה"ב ואירופה הוא כי רכבים חשמליים סיניים יפגעו ביצרניות רכב אחרות באופן שיערער פיתוח מקומי של רכבים חשמליים ויעוות את השוק. סין מהווה השוק הגדול ביותר עבור רכבי EV כרגע וחלק מהמותגים היותר מוצלחים שלה פועלים להתרחב לחו"ל. בשנה שעברה, BYD עקפה לזמן קצר את טסלה כיצרנית ה-EV הגדולה ביותר.
עד חודש מאי, BYD ייצאה כ-176,000 כלי רכב מסין השנה, עלייה של 177% משנה לשנה. המכוניות הללו הגיעו בסופו של דבר לאסיה, דרום אמריקה, מזרח אירופה ומערב אירופה. בארה"ב בינתיים לא נמכרים רכבים סיניים. סין נחשבת כיום לשוק הרכב הגדול בעולם ויש לה יתרון עם עלויות עבודה נמוכות יותר לעומת המערב. עלויות עבודה נמוכות יותר פירושן גם שחלקים מספקים מקומיים זולים יותר מאשר חלקים תוצרת ארה"ב ואירופה.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"סין מסוגלת לייצר 53 מיליון רכבים ויש לה שוק מקומי של 29 מיליון. ההפרש הלא מנוצל הזה גדול יותר מכל השוק האמריקאי", אמר לאחרונה מנכ"ל פורד, ג'ים פארלי. "אנחנו צריכים להיות רצינים בכל הקשור ליצירת זירה שוויניות בקרב יצרני הרכבים החשמליים". החברות הסיניות נהנו גם ממיסים נמוכים יותר ומסבסוד ממשלתי.
המותגים הסיניים מחזיקים בכ-10% משוק ה-EV באירופה וזה מסתכם בכ-200,00 כלי רכב בשנה. כ-13 מיליון רכבים נמכרו באירופה בשנת 2023, כשני מיליון היו חשמליים. בערך 1.2 מיליון רכבים חדשים נמכרו בטורקיה ב-2023. בערך 66,000 היו חשמליים לחלוטין. BYD נכנסה לשוק הטורקי בחודש נובמבר, כאשר למדינה יש יצרן מקומי שנקרא Togg ומחיר הדגם הבסיסי שלו עומד על 44,000 דולר. נשאר לחכות ולראות כמה זמן היצרן המקומי יצליח להחזיק מעמד.
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל
בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע
רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.
בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.
יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק
לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.
במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב", המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.
- מחירי הדירות ירדו, ריבית המשכנתא ירדה - מתי יחזרו המשקיעים?
- מיומנו של יועץ השקעות - על הדילמה בין השקעה בבורסה להשקעה בדירה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא
בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.
