נדלן בארהב
צילום: Unsplash

מהשלכות הריבית - מכירות הבתים בארה"ב בשפל של 13 שנה

הריבית הגבוהה על משכנתא בארה"ב ממשיכה לקרר את שוק הדיור; שפל של 13 שנה במכירת בתי יד שנייה; המחירים לא ירדו השנה בגלל היצע מאוד נמוך של דירות (הקבלנים לא בונים); מה המחיר של דירה ממוצעת בארה"ב 
רוי שיינמן | (2)

שוק הדיור בארה"ב ממשיך לסבול מהריבית הגבוהה כשהריבית על משכנתאות הגיעה לאחרונה ל-8%. השפל בעסקאות מעמיק ומחירי הדירות ממשיכים לרדת. הריבית על משכנתא ל-30 שנה (המסלול הפופולארי ביותר) הגיעה לשיא מאז שנת 2000 וחצתה את רף ה-8%, מה שבהתאמה הביא לשפל היסטורי בביקושים למשכנתאות מאז 1995.המצב הזה גרם לירידה חודשית של 2% במכירות דירות בספטמבר ל-3.96 מיליון דירות. זה הנתון הנמוך ביותר מאז שנת 2010.

במקביל לירידה במכירות, המחירים היו סולידיים בספטמבר כשלעומת לפני שנה מדובר בעלייה נומינלת, אבל הפסד ריאלי. המחיר החציוני של דירה יד שנייה עמד על 394,300 דולר, עליה של 2.8% מלפני שנה. המדד מחירים  עלה יותר מאשר עליית מחירי הדירות, בקצב של מעל 4% בתקופה זו, כך שמדובר על ירידה ריאלית צנועה, ועדיין אחרי הגאות של השנים האחרונות המחירים עדיין גבוהים ועל רקע ההיצע הנמוך, רוכשי הדירות מחכים על הגדר.

זה קצת מזכיר את המצב אצלנו. הקבלנים בעצם בונים פחות וכך מקטינים את היצע הדירות וכך נוצר מצב שהמחירים עמידים. בהינתן הריבית הגבוהה הרוכשים הפוטנציאלים גם בארה"ב וגם בישראל, דוחים את החלטת הקנייה. 

על פי ההערכות בשוק האמריקאי, זה כנראה עדיין לא התחתית מבחינת כמות העסקאות. על פי בדיקות של גופי משכנתאות מהשבועות האחרונים, מספר הבקשות למשכנתא הגיע לשפל מאז שנת 1995, מה שעשוי לבטא המשך ירידה בכמות העסקאות בדיווחים הרשמיים הבאים.

שוק הדיור סובל גם במקומות אחרים בעולם. במדינות אירופה המחירים עלו בשנים האחרונות לסכומים שמרחיקה מאוד את הציבור מיכולת לרכוש דירה. המחירים אומנם התמתנו בשנה האחרונה ועדיין הרוכשים הפוטנציאלים מעדיפים לחכות ושוכרים דירות. הבעיה ששכר הדירה בעלייה מתמדת. בפריז למשל השוכרים קורסים תחת מחירי השכירות שממשיכים לעלות, גם כן בעיקר עקב סביבת ריבית גבוהה שמעלה את ההחזר החודשי של בעלי הדירות, שהפכו את פריז לעיר עם השכירות השנייה הכי יקרה באירופה, אחרי דבלין, עם ממוצע חודשי של 28.5 יורו למטר בחודש. 

באירלנד למשל המחירים כל כך גבוהים עד שהם גרמו למצב ש-30% מבני ה-18-26 עדיין חיים עם ההורים שלהם, עליה של 10% בחמש שנים, לפי סקר של דלויט. ובדומה למצב בארה"ב, היקף מכירת דירות גם כן דועך - הריבית הגבוהה גרמה לכך שמספר הבתים שנמכרו בערי אירופה המרכזיות צנח בכ-20% במחצית הראשונה של 2023 לעומת התקופה המקבילה. 

בשביל להבין עד כמה המצב קשה אפשר להסתכל אפילו על לוקסמבורג - המדינה שהאזרחים שלה הם העשירים ביותר באופן יחסי לשאר האיחוד האירופי - מחירי השכירות זינקו ב-6.7% בין 2022-2023, הרבה יותר מקצב האינפלציה שעמד על 3.4% בתקופה הזו. כלומר, גם שם, במקום העשיר הזה, המחירים עולים על רקע חוסר יכולת לרכוש דירה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ובפורטוגל 21/10/2023 10:19
    הגב לתגובה זו
    לצורך מגורים, אבל מי שקנה להשקעה מבין היום שמה שסיפרו לו ממש לא מדוייק; אגב, עשרות אלפי ישראלים שילמו גם סכומי עתק להבטחות סרק לקבלת אזרחות פורטוגלית על סמך רדיפות יהודי ספרד ונמצאים בהמתנה חסרת תוחלת וסיכוי לכאורה. אפילו הילדים שלהם שנולדן לאחר קבלת האזרחות בבעיה דומה.
  • מה הקשר מחט לתחת? (ל"ת)
    שאלתיאל קוואק 27/10/2023 07:25
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".