וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק ירד קלות; אפל סיימה את היום בירידות, נייס עלתה ב-5%

לאחר שה-S&P 500 הגיע לעלייה של 20% מאז אוקטובר האחרון המדדים סגרו יום שלילי כשדאו איבד 0.6%, ה-S&P 500 איבד 0.2%
כנס המפתחים של אפל: החברה מכריזה על המשקפיים החדשים שלה - Apple Vision Pro - המוצר אליו כולם חיכו הגיע; מהמוצרים החדשים עליהם הכריזה החברה - מחשב מאקבוק אייר חדש בגודל 15 אינץ', מעבד M2 ULTRA חדש, עיצוב חדש לשיחות נכנסות ומערכות ההפעלה של מוצרי החברה (לכתבה המלאה). למרות ההצגה המרשימה, מניית החברה עברה לירידות, זאת לאחר שהגיע היום לשיא כל הזמנים של 184 דולר רגע לפני הנפילה בסנטינל וואן  סנטינל וואן  - המנכ"ל תומר וינגרטן מימש מניות ב-7.4 מיליון דולר - ויינגרטן מפטר 100 "סנטינלים" כשהוא נפגש עם מיליוני דולרים ובשעה שהשכר הכולל שלו בשנה שקו ל-100 עובדים; ויינגרטן מתקן דוחות, מנמיך ציפיות, רגע אחרי שרואי החשבון ערכו ביקורת לדוח השנתי - השאלות הקשות סביב סנטינל וואן (לכתבה המלאה) בעקבות התביעה כנגד בייננס גם "מניות הקריפטו" צללו. בורסת המסחר קוינבייס  COINBASE GLOBAL איבדה כ-10%, שכן היא עלולה להיות הבאה בתור על הכוונת של הרשות לני"ע בארה"ב. הביטקוין ירד ב-5% אל מתחת ל-26 אלף דולר למטבע, מה שהוביל לירידה במניות חברות הכרייה המוכרות מרתון  MARATHON DIGITAL וריוט  RIOT BLOCKCHAIN . חברת התוכנה של מייקל סיילור - מיקרוסטראטג'י MICROSTRATEGY INC CL A , איבדה גם היא קרוב ל-10%. נתוני מאקרו שיתפרסמו השבוע: מחר (שני) - מדד מנהלי הרכש ISM בשירותים (מאי), הזמנות בתעשייה (אפריל). חמישי - מספר דורשי העבודה בשבוע האחרון. דוחות השבוע: רביעי - גיימסטופ; ישראליות: ורינט. שישי - ניאו (NIO).  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 1.49%
     

    מאקרו

    איך מהפכת הבינה המלאכותית תשפיע על עולם ההשקעות? - הבינה המלאכותית עדיין רחוקה מלבצע מהפך בעולם ההשקעות, אך היא משתפרת ומתקדמת מיום ליום (לכתבה המלאה) חדשות לא טובות לבייננס: הרשות לני"ע בארה"ב תובעת את המנכ"ל והחברה - ה-SEC רוצה כעת לשים את ידה על מנכ"ל בורסת הקריפטו הגדולה בעולם עבור הפרת התקנות שלה; המטבע של החברה (לכתבה המלאה) סם אלטמן מבקר כעת בישראל - טירוף ה-AI זו בועה או רק ההתחלה? האם אתם מאמינים שה-S&P500 בדרך לשיא ההיסטורי? האם אנבידיה בדרך לירידות? ומה מעניין בזהב? חברת Global X: "צפוי מימוש רווחים במניות ה-AI" - "תחושת ה-FOMO גורמת לרוב למשקיעים להעריך בצורה מופרזת את השוויים בטווח הקרוב ואת זרם המזומנים העתידי".

    מניות במרכז

    הגז הטבעי בבריטניה זינק ביותר מ-25%, איתקה הגיבה בעלייה של 6%. הגבלות ייבוא גז מרוסיה, אשר צפויות להכנס לתוקף במדינות האיחוד האירופי, הזניקו את מחירי הגז בממלכה הבריטית ודלק יכולה לשמוח המניות של AT&T AT&T INC ו-Verizon VERIZON נפלו ביום שישי - אמזון AMAZON נערכת לכניסה לשוק התקשורת; אולי הנפילה היתה מוקדמת? מניות הטלקום נפלו ב-5%-7% ביום שישי לאחר שאמזון רמזה שהיא תציע שירות אלחוטי משלה; על פי הדיווח היא מנהלת מגעים עם Verizon, Dish ו-T-Mobile; למה אנליסטים חושבים שזה לא יקרה?

    ישראליות בוול סטריט

    לייבפרסון לייבפרסון (US) נפלה ב-9%, אינוביז אינוויז ירדה ב-7%. נייס  נייס (US) עלתה 5% לאחר שהוכרזה כחברת השנה בתחום ה-AI השמרני בצפון אמריקה. הפרס הוענק לחברה מטעם Frost & Sullivan, ממנה נמסר: "החברה נשארת מובילה במרכזי שירוט במשך עשורים וממשיכה להתרחב לאזורים חדשים בכדי לשפר את התוצאות העסקיות שלה". ברכות לפאלו אלטו - נכנסת למדד ה-S&P 500. מניית החברה פאלו אלטו זינקה ב-57% מתחילת השנה והביאה את החברה לשווי שוק של 66.4 מיליארד דולר.  

    תגובות לכתבה(1):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 1.
      לא יירד יותר משלוש אחוז ליום רצוף מהיום (ל"ת)
      מנצו'טניק 05/06/2023 16:34
      הגב לתגובה זו
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
    צילום: Istock

    המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

    לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

    אדיר בן עמי |

    מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


    כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

    מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


    מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


    התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


    בבנק אוף אמריקה מזהירים

    אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".