לתשומת ליבה של טסלה - GM צופה רווחיות מרכבים חשמליים תוך 3 שנים
ענקית הרכבים האמריקאית GENERAL MOTORS קיימה אתמול את פגישת משקיעים בניו יורק והצביעה על המצב הנוכחי והתחזיות שלה להמשך. החברה הודיעה כי תגיע "לרווחיות סולידית" מעסקי הרכבים החשמליים שלה בשנת 2025, מצד אחד שלוש שנים נשמעות כמו זמן רב, אך כאשר מסתכלים על כמות הרכבים החשמליים שהחברה מייצרת ומוכרת היום, המשמעות היא שזו תכפיל את הייצור שלה פי 40. לצורך הדוגמא, החברה מסרה 782 מרכבי ה-Hummer החשמליים של GMC עד לסוף ספטמבר, נתון נמוך ביותר בהשוואה לכמות רכבים שהמתחרה TESLA INC מוסרת.
העלות של הרכב החשמלי המדובר של החברה מגיעה לכדי 100 אלף דולר והמחיר פשוט לא קורץ למספיק לקוחות. בכדי להגיע לתוצאות ורווחים משמעותיים GM צריכה למכור רכבים, והרבה. פחות מאלף רכבים שנמסרים זהו נתון נמוך בצורה קיצונית כאשר טסלה למשל הצליחה לא הגיעה לרווח תפעולי עד שנת 2020, אז החברה מסרה קרוב ל-500 אלף רכבים. GM מתכננת להגדיל בצורה דרסטית את הייצור והחברה מדווחת על כך שיש כבר הזמנות ל-90 אלף רכבים מסוג האמר. החברה תגדיל את היצע הרכבים שלה כאשר תייצר רכבים נוספים ובעלות יותר סבירה של שברולט וקאדילק. החברה צופה כי תגיע לייצור של מיליון רכבים חשמליים בצפון אמריקה עד 2025, מה שאמור להיות היקף מספיק גדול בכדי שהחברה תוכל לראות רווחים מהעניין.
GM מכרה מתחילת השנה ועד ספטמבר כ-23 אלף רכבים חשמליים סה"כ, לטסלה לקח מעל לחמש שנים להגיע מנתון המכירות הזה עד שהגיעה למכירות המדוברות של חצי מיליון רכבים בשנה, האם GM תוכל להגיע לנתון כפול תוך שלוש שנים בלבד? יכול מאוד להיות.
העניין הראשון הוא שהביקוש לרכבים החשמליים המריא בשנים האחרונות, הודות למכוניות של טסלה ודחיפה של מקבלי ההחלטות ברכבי העולם אל עבר רכבים חשמליים. אחד המניעים העיקריים הוא חיוב של יצרניות רכב בארה"ב להגיע למכסה מסויימת של קרידט פחמן לכל כמות רכבים (תלוי איזה סוג רכב) שהיא מוכרת. טסלה מרוויחה מהעניין מיליארדי דולרים בכך שהיא מוכרת חלק גדול מהקרדיטים הרבים שיש לה ו-GM כמו חברות נוספות רוצות להפוך "לייצרניות של קרדיטים מאשר צרכניות" - הדרך שלהן לעשות זאת היא על ידי מכירה של כמה שיותר רכבים חשמליים. שנית, בעקבות הביקוש הגדול לרכבים חשמליים, חברות רבות לייצור חלקים לרכבים החשמליים קמו (בעיקר לסוללות) והעניין הגדיל את התחרות והוריד את המחירים.
- הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה היום לפני 103 שנה
- הסיפור על השורטיסט בפלנטיר והמניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה יהיה עד 2025? חוץ ממכירה של רכבים רגילים מונעי דלק, GM מצאה דרך חדשה להרוויח כסף עד שתגיע לרווחים מעסקי הרכבים החשמליים שלה. החברה דיווחה בפגישת המשקיעים שלה על כך שמשנת 2021 היא תיקנה יותר מ-11 אלף רכבים של המתחרה טסלה. נשיא החברה, מארק רויס, אמר כי "זה עסק צומח עבורנו, אני חייב לאמר שזה עסק חדש". מסתבר שהיות ומרבית האמריקאים גרים בטווח של עד 10 מייל מסוכנות של החברה, חלק לא קטן של בעלי טסלה משתמשים בשירותיה של החברה, שכן לטסלה אין רשת סוכנויות אשר פרוסה כל כך כמו זו של GM.
GM הודיעה בתחילת החודש שעבר על גידול של 24% (לעומת הרבעון המקביל) במכירות הרכבים אל סך של 555 אלף. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-33% אל מחיר של 39 דולר למניה, שווי החברה עומד על 55 מיליארד דולר. באותו הזמן טסלה ירדה אמנם באחוז ניכר יותר - 50%, אך שווי השוק של החברה גדול פי 10 מזה של ג'נרל מוטורס - 563 מילארד דולר. ג'נרל מוטורס קיימת כבר מעל ל-100 שנה ואכן מעניין לראות איך טסלה עוקפת אותה מבלי למצמץ - השאלה הגדולה היא האם החזון של GM יצליח לשנות את המצב.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מדד המחירים הכי קריטי בשנתיים האחרונות - מה ייחשב להפתעה ומה לאכזבה?
גולדמן, מורגן, סיטי, בנק אוף אמריקה, ברקליס - כולם מסמנים את אותו מספר: אינפלציה שנתית של 2.9%; אבל מה יקרה אם עוד כמה שעות תופיע קריאה של 3.0%? או 2.8%? זה יכול להצית תגובות שרשרת בכל השוק - הפד' אולי ימתין, השוק לא - הנה כל המספרים שאתם צריכים לדעת כדי להגיע מוכנים למדד המחירים האמריקאי
אחד מהדו"חות הכלכליים החשובים ביותר של השנה - אולי החשוב ביותר מאז שהפד' החל להעלות ריבית יתפרסם בשעות הקרובות. בשעה 15:30 נקבל את הנתונים של מדד המחירים לצרכן (CPI) של ארה"ב לחודש אוגוסט ובהם נתוני הליבה, האינפלציה השנתית והחודשית.
שוק עבודה במשבר ואינפלציה סיטונאית שמתקרבת ליעד
מדד המחירים שיתפרסם היום יחתום שרשרת של נתוני אינפלציה לצד נתונים משוק העבודה שגיבשו את ההבנה שהפד' הולך להוריד ריבית. דוח התעסוקה של אוגוסט שפורסם בשבוע שעבר הציג תוספת של 22 אלף משרות בלבד, לעומת תחזיות שעמדו על 75 אלף. זה נתון חלש במיוחד, השני ברציפות, אחרי שגם ביולי נוספו רק 79 אלף משרות. במקביל, שיעור האבטלה טיפס ל-4.3%, הרמה הגבוהה ביותר זה כמעט ארבע שנים.
גם קצב עליית השכר נשאר מתון: עלייה חודשית של 0.3% בלבד, ובשיעור שנתי של 3.7%. השילוב הזה שבין האטה במשרות החדשות, עלייה באבטלה והתמתנות של השכר משקפת תמונה על שוק עבודה שנמצא במשבר.
בנוסף לזה קיבלנו אתמול נתונים מעודדים (מעודדים במובן של הורדת ריבית) מהאינפלציה הסיטונאית. מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט הפתיע בירידה של 0.1%, לעומת תחזיות שצפו עלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנטרל מחירי מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור. אבל הנתון הדרמטי יותר נמצא בקריאה השנתית זו ירדה מ-3.3% ביולי ל-2.6% בלבד באוגוסט.
- אינפלציית יולי בארה"ב - מתחת לצפי 2.7% לעומת תחזית ל-2.8%
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה החדה במדד הסיטונאי
מחזקת את ההערכה שהלחצים בצד ההיצע נרגעים, ומקטינה את הסיכון לאינפלציה חוזרת בשרשרת הייצור. גם בתוך סעיפי המדד ניכרת התקררות: מחירי השירותים ירדו ב-0.2% שזאת הירידה החודשית הכי החדה מאז אפריל כשסעיף בולט במיוחד היה ירידה של 3.9% במרווחי התיווך הסיטונאיים לציוד
מכני ורכב.