גיל שוויד, מייסד צ'ק פוינט
צילום: AFP

גולדמן זאקס בהמלצת מכירה לצ'קפוינט

מנגד, האנליסט בריאן אסקס שורי על מניות סנטינל וואן ופאלו אלטו ואומר כי "יש עדות לסייקל השקעות משמעותי בתחום"; צ'ק פוינט "מראה האטה בהכנסות", מחיר היעד - 121 דולר 
ארז ליבנה |
נושאים בכתבה סייבר צ'ק פוינט

סקטור הסייבר הוא אחד הסקטורים המתפתחים בצורה המשמעותית ביותר כיום. זה טבעי. יש יותר ויותר מחשבים וסמארטפונים ויותר ויותר מערכות שתומכות במעבר של הנתונים. כשבכל טכנולוגיה מתגלות פרצות וכשהתוקפים עצמם הופכים להיות מתוחכמים מיום ליום, זה הופך את המערכות הפרטיות, העסקיות והממשלתיות לפגיעות הרבה יותר.

 

"עכשיו זה הזמן להחזיק בתוכנות הגנתיות", כתב האנליסט בריאן אסקס מגולדמן זאקס GOLDMAN SACHS (GS) במחקר שפרסם על התחום והוסיף כי "יש עדות לטרנספורמציה דיגיטלית, כמו גם התרחבות של מרחבי תקיפה, אקלים סיכונים גבוה ותקריות בטיחותיות שקיבלו חשיפה תקשורתית גבוהה שממשיכים להניע ביקושים להגנה של הדור הבא, כשקבוצת חברות הסייבר רואה את אחד מהסייקלים המשמעותיים של הוצאות הקשורות לחומות אש שראינו מזה שנים".

 

הכול טוב ויפה. חוץ משתי מניות מרכזיות שלהערכתו של אסקס לא עומדות במרוץ. הראשונה היא צ'ק פוינט (CHKP) הישראלית, שאסקס הוריד לה את ההמלצה מניטרלי למכירה וגם את מחיר היעד מ-133 דולר ל-121 דולר למניה. כעת המניה, שיורדת ביותר מ-2% ביום המסחר, נסחרת במחיר של קצת יותר מ-118 דולר, כשמתחילת השנה איבדה כמעט 9%.

 

"הביקושים למוצרי חומת אש שנותרו איתנים, הצליחו להביא את מתחרותיה להאיץ לצמיחה שמגיעות עד 30%, מנגד צ'קפוינט צמחה ב-% בודדים", כתב אסקס והוסיף ש"החברה מראה סימנים של האטה בהכנסות, ואנחנו צופים ירידה מהותית במרווחים בזמן שהיא משקיעה כספים כדי להדביק את הפערים מהמתחרות שלה".

ההאטה בהכנסות היא לא עניין חדש. צ'ק פוינט כבר כמה שנים צומחת ברווחים בזכות תרגיל של רכישה עצמית של מניות כשהצמיחה בהכנסות נמוכה מאוד במיוחד בהתייחס לצמיחה בסקטור (הרחבה: במוחו של גיל).

 

 

כך או אחרת, אסקס סבור שגם קראודסטרייק CROWDSTRIKE HOLDINGS INC (CRWD) לא מהווה השקעה אטרקטיבית, שהיא גם כן אחת מהחברות שהראו האטה בהכנסות. הוא העביר את ההמלצה מקנייה לניטרלי, אבל שמר על מחיר יעד של 305 דולר, לעומת מחיר שוק של קצת פחות מ-253 דולר.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.