גיימסטופ
צילום: Google Street View

לא רק בגלל רדיט: GME גייסה מיליארד דולר והמניה עלתה ב-10%

הנהלת גיימסטופ דיווחה כי הצליחה למכור מניות ב-225 דולר לאחת ובעוד השורטיסטים עדיין מלקקים את הפצעים, החברה נמצאת בתהליך של ארגון מחדש ובדרך לנוכחות דיגיטלית מוגברת; היום היא יורדת ב-0.5%
ארז ליבנה |

צחוק הגורל במיטבו קרה ביום המסחר אתמול. איך? בעוד מניית גיימסטופ (GME) – שחוותה ראלי מטורף בתחילת השנה בשל גולשי הרשת החברתית רדיט (Reddit) שהטיסו את שוויה השמיימה – עלתה אתמול ב-10% בשל הנפקת מניות בלמעלה ממיליארד דולר, חברת ווייט סקוור קפיטל, שהחזיקה בפוזיציית שורט על המניה, הודיעה כי בשל ההפסדים שספגה בשל עלייתה של GME בכמעט 1,118% מתחילת השנה, היא סוגרת את שעריה ומחזירה את הכסף למשקיעים.

 

כזכור, בתחילת השנה השורטים על מניית GME הגיעו לכ-130% מכלל מניות החברה, לאחר שלא מעט שחקנים בשוק חשבו שהחברה ההפסדית לא תתאושש מהמגפה. בניגוד אליהם, המון משקיעים קטנים החליטו להראות לענקיות השורט "מאיפה משתין הדג" ויצרו שורט סקוויז על המניה שהגיעה בסוף ינואר למחיר של כמעט 348 דולר והניבו תשואה של קרוב ל-1,915%. סיטאדל ופוינט 72, חוו הפסדים של מיליארדים בשל השורט שלהם ונראה שכל מי שעדיין מחזיק בשורט נמצא כרגע בבעיה.

 

אמש מניית GME קפצה בלא פחות מ-10%, לאחר שהודיעה כי הצליחה לגייס למעלה ממיליארד דולר, או 1.13 מיליארד ליתר דיוק. לפני שבועיים החברה הודיעה כי בכוונתה להנפיק 5 מיליון מניות חדשות ואתמול דיווחה כי הצליחה ומכרה מניה במחיר ממוצע של 225 דולר. אגב, כשהודיעה על ההנפקה ב-9 ביוני, המניה צנחה בלא פחות מ-27%, לאחר שמוקדם יותר השנה גייסה למעלה מ-550 מיליון דולר.

 

החברה, ששינתה את כל השדרה הניהולית מתחילת השנה – כולל מנכ"ל חדש שהגיע מאמזון (AMZN)  אמרה כי הכסף ישמש אותה ליצירת מאזן חזק ולהשקעות עתידיות. בתחילת החודש הקודם, בדיווח לרבעון הראשון, החברה דיווחה כי חוץ ממחויבויות ליסינג, שנכנסות למאזן לצורכי הרישום החשבונאי, לחברה אין חובות ארוכי טווח ובמאזנה למעלה מ-750 מיליון דולר במזומן או שווה ערך למזומן.

 

"אנחנו מצפים שהטרנספורמציה של GME לעסק מבוסס דיגיטל יימך נוכח השינוי בהנהלה והשינויים המבניים שהיא לוקחת על עצמה", כתבו בג'פריז והעלו את מחיר היעד מ-175 דולר למניה ל-190 דולר למניה. "בינתיים המאזן של החברה מתחזק, כשהגיימרים ממשיכים להעניק לה תמיכה חזקה, הן כצרכנים והן כמשקיעים", הוסיפו.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים