"סין מחפשת גמישות בנוגע ליעדים שנקבעו בהסכם הסחר"
בניסיון לעצור את הירידות בשוקי המניות הסיני, הבנק המרכזי הודיע על שורה של "צעדים דרקוניים" שכוללים איסור מוחלט ביצוע "שורטים" בשוק, הגבלות נרחבות על ביצוע מכירות בשוק כאשר כל מכירה מעל 10 מיליון יואן דורשת אישור מיוחד של הרשויות והשהייה של המסחר בחוזים העתידיים על המדד המוביל. בנוסף, הבנק הזרים היום כ-173 מיליארד דולר לשוקי הריפו במדינה, כאשר מוריד במפתיע את הריבית על ההלוואות אלו ב-10 נק' בסיס. נציין כי הסכום נטו הסתכם ב-21.7 מיליארד דולר, שכן הבנק העניק בתחילת 2020 הלוואות גדולות שהגיעו היום לפדיון.
הצפת השווקים ב"כסף זול" ע"י הבנק המרכזי אמנם מצליחה לעצור את הלחץ בשווקים, כאשר שוקי המניות בעולם ירוקים במיוחד, אך הם צפויים להחזיר את המתיחות עם ארה"ב בנוגע לשער של היואן מול הדולר. ברקע למהלכים היום של הבנק המרכזי (שהגדיל בצורה דרמטית את בסיס הכסף במדינה), שער היואן חוזר כעת להיסחר מתחת לרף הפסיכולוגי של 7 יואן דולר, כאשר מדובר בשבירת מגמה של החודשים האחרונים.
נזכיר כי פריצה של רמה זו במהלך אוגוסט האחרון הובילה את הממשל האמריקני להגדיר את סין כמדינה המבצעת מניפולציה בשוקי המט"ח. הגדרה זו הורדה בחודש שעבר, יום אחד לפני החתימה על "הסכם השלב 1" בין המדינות.
שער הדולר מול היואן: פורץ היום מגמה של החודשים האחרונים, טראמפ יגיב?
- המשך שחרור תיקי אפשטיין מחזיר את הסיכון הפוליטי למסך של וול סטריט
- אישור משפטי ליוזמת טראמפ: תשלום של 100 אלף דולר לבקשת אשרת H-1B
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוך כך, רשת החדשות בלומברג מדווחת כעת כי גורמים רשמיים בסין מבקשים מארה"ב לגלות גמישות בנוגע ליעדים שנחתמו במסגרת "הסכם השלב הראשון", כאשר התפרצות נגיף ה"קורונה" וההאטה הכלכלית הצפויה בסין הם התירוץ לבקשה.
נזכיר כי בהסכם בין 2 המדינות בחודש שעבר נטען כי סין תגדיל את הייבוא שלה מארה"ב ב-200 מיליארד דולר בתוך כשנתיים. כבר במעמד החתימה נטען כי מדובר במספר גבוה במיוחד, שסין תתקשה לעמוד בו. כך לדוגמא, סין שמייבאת כיום מוצרי אנרגיה מארה"ב (נפט, גז טבעי מונזל, מוצרים מזוקקים ופחם) בשווי של כ-9 מיליארד דולר אמורה להגדיל את היקף היבוא ל-42.9 מיליארד דולר עד סוף 2021. לנוכח ההאטה הצפויה בעקבות נגיף הקורונה, מספרים אלו נראים קשים עוד יותר להשגה.
האם ארה"ב תסכים להתגמש על התנאים בהסכם שנחתם רק לפני מספר שבועות?
- 3.מחר תל אביב 35 טס 2 אחוז. (ל"ת)אבי 03/02/2020 20:35הגב לתגובה זו
- 2.לא יעזור - השוק בפרפור אחרון לפני מימוש ארוך. כל אחיזת העיניים של השווקים תתפרץ בסוף (ל"ת)אריאל 03/02/2020 20:20הגב לתגובה זו
- 1.הסינים מבלפים 03/02/2020 19:31הגב לתגובה זולא להאמין להם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
