הבורסה בסעודיה צוללת 7% - ברקע הסרת הסנקציות על איראן

מדד Tadawul הסעודי נופל לשפל של כמעט 5 שנים - מאז מרץ 2011. מדד המניות הכללי של דובאי (DFMGI) יורד כעת ביותר מ-4.6%
גיא בן סימון | (1)
נושאים בכתבה סעודיה

הבורסה בסעודיה מגיבה היום (א') בחריפות לכל הנוגע להסרת הסנקציות הבוקר מעל הרפוקליקה האיסלמית, איראן. מדד Tadawul הסעודי נופל כעת בכ-6.5% בריאד ובכך מסמן את הרמה הנמוכה ביותר מאז מרץ 2011. מדדה ADX באבו דאבי צונח ביותר מ-4% לטריטוריה דובית. מדד המניות הכללי של דובאי (DFMGI) יורד כעת ביותר מ-4.6% לרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2013. מנגד, מדד TEDPIX האיראני עולה ב-0.9%, בהמשך לזינוק של 2.1% בשבת.

נזכיר כי הסנקציות על איראן אמורות לפוג ביום שני הקרוב והמשקיעים חוששים מהצפה נוספת של חביות הנפט בעולם שרק תלחץ את המחירים כלפי מטה עוד יותר. איראן, המחזיקה בכ-10% מרזרבות הנפט בעולם, החלה כבר בהכנות להאיץ את תפוקת הנפט עם הסרת הסנקציות. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

אחרי 10 שנים בהן אירן התנהלה תחת סנקציות חריפות ביותר מצד המערב, אמש הודיעה הסוכנות לאנרגיה אטומית כי הרפובליקה האיסלאמית עמדה ביעדים שהוצבה לה בעניין מיגור פיתוח היכולת הגרעינית. בסך הכל איראן כבר היום מייצאת כ-2.5 מיליון חביות נפט, והיום מסרה כי תגדיל את תפוקת הנפט ב-500 אלף חביות ליום. בכך, איראן צפויה להוסיף לחץ על מחיר הנפט שחצה בסוף השבוע את הרף הפסיכולוגי של מתחת ל-30 דולר לחבית.

הסעודים יעשו הכל כדי למנוע מאיראן לחזור להתאושש עד כדי כך שהסעודים יורים לעצמם ברגל עם הורדת מחיר הנפט, מה שהביא את סעודיה לגרעון תקציבי חמור של 90 מיליארד דולר. פסקל דה קרוזה, מבנק ההשקעות פיקטה האירופי, אמר בראיון ל-Bizportal, כי "מדובר בשנאה תהומית לאיראן והסעודים יעשו הכל כדי לפגוע בה". דב קרוזה מסמן את השיחות בג'נבה כמקור עניין מרכזי שישחק תפקיד בכל הנוגע למחיר הנפט. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

לדברי ניאל קאהן, ראש דסק מכירות ב- Saudi Fransi Capital: "אספקת הגז האיראני לשווקים תחל כבר היום או מחר. התאוששות השוק תלויה באם נצליח להעלות את מחיר חבית נפט אל מעל 30 דולר לחבית".

טלאל טוקאן, מ-Al Ramz Securities: "שבירת מחיר הנפט מתחת ל-29 דולר לחבית תדחוף משקיעים נוספים למכור סחורה.

גרף נפט מאז מאי 2015:

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לילי 17/01/2016 14:33
    הגב לתגובה זו
    אירן מכרה נפט למתווחים בזול לכן מעתה אין צורך במתווכים ומחיר הנפט יעלה . כמות היצע הנפט לא ישתנה .
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.