המסחר באסיה: היבשת נסגרה במגמה מעורבת - בורסת סין המשיכה לצנוח 3.6%

ביפן נוצרים את האש ומותירים את הריבית על 0.1%; עתה העיניים נשואות להודעת הריבית בניו יורק
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אסיה

יום המסחר האסייתי התנהל הבוקר במגמה מעורבת וכך גם נסגר. את העליות הוביל מדד הניקיי היפני בהתחזקות של 0.4%. מדד שנחאי לעומתו מציג ירידות חדות, אפילו בקנה המידה של בורסות סין, כאשר הוא צולל 3.3%. בכך, מדד שנחאי מתרחק ביותר מ-41% מהשיא בו נסחר בחודש יוני השנה.

מדדי אסיה

ניקיי 225 0.13%

האנג סנג

שנחאי 0.47%

צפון קוריאה

החדשות העיקריות שמגיעות מהמזרח הבוקר כלל אינן חדשות כלכליות, כאשר נרשמה התרסה מחודשת של ממשלת צפון קוריאה נגד מעצמות המערב וברשותן ארה"ב. הממשלה פרסמה שמתקן הגרעין העיקרי של צפון קוריאה פועל באופן מלא. הדיווח מגיע כאינדיקציה שנייה לאחר שראש הסוכנות לאנרגיה אטומית יוקיה אמאנו פרסם שבוע שעבר שתמונות הלווין של צ. קוריאה מציגות התרחבות של אתר הכור הגרעיני. 

קריאות הממשל היו מנוסחות כך מדינת צפון קוריאה מוכנה להתמודד בכל עת ומצב נגד העוינות האמריקנית בעזרת נשק גרעיני שנמצא בשיפור תמידי". הדיווח הגיע מרשות הידיעות בקוריאה (KCNA). 

יפן 

 

בשעה 9:30 התקיימה מסיבת עיתונאים של הבנק המרכזי במדינה ובה הוכרז על הותרת הריבית ותוכנית ההקלה הכמותית על כנן. נזכיר כי גם בסין מתבצעת תוכנית הקלה מוניטארית בה מוזרמים לשווקים מדי שנה יותר מ-700 מיליארד דולר. כמו כן, הבנק הזהיר כי הירידה בפעילות העסקית שמתרחשת במזרח הרחוק ובמיוחד בסין החלה להשפיע גם על הכלכלה היפנית. 

סין 

חדשות כלכליות פושרות עד כה השבוע מרמזות על כך שהכלכלה הסינית ממשיכה להתקרר. אתמול פורסם כי נתון הייצור התעשייתי בסין לחודש אוגוסט טיפס ב-6.1% כאשר צפי הכלכלנים עמד על 6.4%. גם נתון השקעות ההון במדינה היה חלש ועלה במצטבר בתחילת השנה 10.9% כאשר תחזית הכלכלנים הייתה לעלייה של 11.1%.

קיראו עוד ב"גלובל"

בחדשות אחרות שמגיעות מסין, הממשל במדינה החרים 157 מיליארד דולר ממועצות מקומיות לאחר שאילו לא השכילו להשתמש בכסף זה באופן יאה לעידוד הכלכלה המקומית. בסין עדיין מאמינים כי יוכלו בעזרת הרחבה של הוצאות הממשל להאיץ את הצמיחה הכלכלית מחדש במדינה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.