גבי ויסמן נובה
צילום: בני גמזו
דוחות

נובה בתחזית מעורבת, התוצאות ברבעון מעל לצפי; המניה נופלת

תחזית ההכנסות של החברה לרבעון השני מעט מעל תחזית האנליסטים, תחזית הרווח מעט מתחת - וזה מה שמפיל את המניה; ההכנסות ברבעון הסתכמו בשיא של 213.4 מיליון דולר

רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה נובה גבי וייסמן

חברת השבבים הישראלית נובה Nova Measuring Instruments Ltd. 1.15%   מדווחת על שיא בהכנסות הרבעוניות שהסתכמו ב-213.4 מיליון דולר ברבעון הראשון, עלייה של 10% לעומת הרבעון הקודם, וגידול של 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. צפי האנליסטים היה להכנסות של 211.2 מיליון דולר. בשורה התהחתונה, דיווחה נובה על רווח של 2.18 דולר למניה, עלייה של 12% לעומת הרבעון הקודם, וגידול של 56% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. האנליסטים ציפו לרווח של 2.09 דולר למניה.


לרבעון השני צופה נובה הכנסות של 210-220 מיליון דולר, כשצפי האנליסטים הוא ל-213.8 מילייון דולר. הרווח למניה צפוי להסתכם בטווח של 1.96-2.14 דולר - נקודת האמצע, 2.05 דולר למניה, נמוכה מצפי האנליסטים של 2.08 דולר למניה. מניית נובה נסחרת בוול סטריט לפי שווי של 5.88 מיליארד דולר אחרי עלייה של 1.9% מתחילת השנה ושל 9.4% בשנה האחרונה, והיא נסחרת לפי מכפיל 24 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל של כ-22.5 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה. אלה מכפילים שמתמחרים צמיחה ורווחיות וכל תחזית שמערערת על הצמיחה ברווחים משפיעה לרעה על המשקיעים.


בנוסף, בתוך התחזית השמרנית הזו טמון גם רמז לעלייה בהוצאות. נובה הציגה ברבעון האחרון קפיצה בהוצאות התפעוליות שהגיעו ל-59.1 מיליון דולר, עלייה של יותר מ-28% לעומת השנה הקודמת. ייתכן שהנהלת החברה צופה שההשקעות במו"פ, הטמעת רכישת Sentronics והרחבת הפעילות ישפיעו בטווח הקצר על שולי הרווח. בשוק ששם דגש על שורת הרווח - זה נתפס כסימן שלילי.


הרווחיות הגולמית של נובה עמדה ברבעון על 57%, בעוד בעבר היא עמדה על מעל 60%. כשנשאל האם החברה תוכל לחזור לרמות רווחיות כאלו בעתיד, השיבו מנהלי החברה: "זה יהיה מאתגר, זה בעיקר תלוי כמה המוצרים החדשים יהיהו מוצלחים".


"נובה הציגה רבעון מצויין, עם שיאים בהכנסות וברווחיות, המשקפים את החוזקות של היצע המוצרים הייחודי של החברה. המיצוב שלנו במגוון שווקים ובסגמנטים מובילים, ובסיס הלקוחות המגוון, הם רכיבים מרכזיים בהצלחה שלנו", מסר גבי ויסמן, נשיא ומנכ"ל נובה. "הביקושים הגוברים בתחום ה AI- מניעים את תחומי ה Gate-All-Around -והביקוש לאריזות מתקדמות, מה שעולה בקנה אחד עם מנועי הצמיחה המרובים של נובה ועם המודל העסקי הגמיש שלנו. אנו ממשיכים ביישום עקבי של האסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה גם בסביבה מאתגרת, תוך שמירה על חדשנות, קידום אסטרטגיית המוצרים שלנו ועמידה ביעדי הצמיחה".


שיעור הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2025 עמד על 57%, לעומת 56% ברבעון הקודם ו-59% ברבעון המקביל אשתקד. ההוצאות התפעוליות ברבעון הראשון של 2025 הסתכמו ב-59.1 מיליון דולר, בהשוואה ל-54.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2024 ול-46 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024.


בנוסף, החברה דיווחה על שיא במכירות פתרונות מדידת מימדים, בזכות ביצועי שיא בפלטפורמות משולבות, stand-alone ותוכנה. החברה גם ציינה כי הביצועים הרבעוניים החזקים נבעו כתוצאה מהתרחבות האימוץ של פתרונות החברה ב- Gate-All-Around ותהליכי ייצור של אריזות מתקדמות. לצד זאת, החברה השלימה את רכישת ,Sentronics metrology GmbH ספקית עולמית של פתרונות מדידה Backend בתעשיית השבבים.

קיראו עוד ב"גלובל"


התחרות של נובה

המתחרות של נובה הן בעיקר חברות אמריקאיות המספקות ציוד מדידה ובקרת תהליכים למוליכים-למחצה, כששתי המתחרות המרכזיות הן Onto Innovation ו-KLA.


Onto Onto Innovation 1.31%    מתמחה בבקרת ייצור ומטרולוגיה בדומה לנובה, פועלת בתחומי מדידת פרוסות, אריזות מתקדמות, ופונה לשוק הזיכרונות (DRAM/NAND) בנוסף ללוגיקה. היקף המכירות של החברה גדול משל נובה: ברבעון האחרון של 2024 היא הגיעה לשיא הכנסות רבעוני של 264 מיליון דולר. עיקר הצמיחה של Onto מגיע מביקושים למארזים מתקדמים ובשווקי התקני הזיכרון והאריזה. כיום המניה נסחרת לפי שווי של 6.11 מיליארד דולר.


KLA KLA 0.08%   נחשבת מובילת שוק בתחום המטרולוגיה והבדיקות. KLA גדולה בסדרי גודל מנובה ו-Onto, אך פעילותה חופפת בחלקה ומתחרה ישירות בטכנולוגיות מסוימות. ברבעון הראשון 2025, החברה רשמה הכנסות של 3.06 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת השנה הקודמת. הרווח למניה הסתכם ב-8.41 דולר, עלייה של 60% לעומת התקופה המקבילה שיעורי הרווחיות של KLA גבוהים משל נובה ואונטו, עם מרווח גולמי מעל 60% ורווחיות תפעולית גבוהה מאוד, מה שמתבטא ברווח נקי של מעל מיליארד דולר ברבעון. KLA נסחרת היום לפי שווי של 91.8 מיליארד דולר.


השוק בתקופה האחרונה חיובי בזהירות כלפי נובה. המניה בינתיים יציבה במסחר המוקדם בוול סטריט אחרי הדוחות, והמשקיעים ממתינים לראות כיצד יתפתחו הרבעונים הקרובים. מכפיל הרווח של נובה גבוה משל KLA ו-Onto, מה שמשקף ציפיות צמיחה גבוהות יותר, וייתכן גם "פרמיית חדשנות" שחלק מהמשקיעים מוכנים לשלם עבור חברה קטנה יחסית שצומחת מהר. האנליסטים בינתיים מחזיקים במחיר יעד ממוצע של 279.6 דולר למניה, אפסייד של 39%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 08/05/2025 17:34
    הגב לתגובה זו
    חיזקתי היום והיא התרסקה לי איףףףףףף מה זה השטויות האלה...נראה כמו ניעור חזק של ידיים חלשות...
  • 1.
    אנונימי 08/05/2025 15:28
    הגב לתגובה זו
    כל עתיד האנושות נמצא בשבבים צריך להחזיק בכל תיק
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.