גבי ויסמן נובה
צילום: בני גמזו
דוחות

נובה בתחזית מעורבת, התוצאות ברבעון מעל לצפי; המניה נופלת

תחזית ההכנסות של החברה לרבעון השני מעט מעל תחזית האנליסטים, תחזית הרווח מעט מתחת - וזה מה שמפיל את המניה; ההכנסות ברבעון הסתכמו בשיא של 213.4 מיליון דולר

רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה נובה גבי וייסמן

חברת השבבים הישראלית נובה Nova Measuring Instruments Ltd. 0.3%   מדווחת על שיא בהכנסות הרבעוניות שהסתכמו ב-213.4 מיליון דולר ברבעון הראשון, עלייה של 10% לעומת הרבעון הקודם, וגידול של 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. צפי האנליסטים היה להכנסות של 211.2 מיליון דולר. בשורה התהחתונה, דיווחה נובה על רווח של 2.18 דולר למניה, עלייה של 12% לעומת הרבעון הקודם, וגידול של 56% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. האנליסטים ציפו לרווח של 2.09 דולר למניה.


לרבעון השני צופה נובה הכנסות של 210-220 מיליון דולר, כשצפי האנליסטים הוא ל-213.8 מילייון דולר. הרווח למניה צפוי להסתכם בטווח של 1.96-2.14 דולר - נקודת האמצע, 2.05 דולר למניה, נמוכה מצפי האנליסטים של 2.08 דולר למניה. מניית נובה נסחרת בוול סטריט לפי שווי של 5.88 מיליארד דולר אחרי עלייה של 1.9% מתחילת השנה ושל 9.4% בשנה האחרונה, והיא נסחרת לפי מכפיל 24 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל של כ-22.5 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה. אלה מכפילים שמתמחרים צמיחה ורווחיות וכל תחזית שמערערת על הצמיחה ברווחים משפיעה לרעה על המשקיעים.


בנוסף, בתוך התחזית השמרנית הזו טמון גם רמז לעלייה בהוצאות. נובה הציגה ברבעון האחרון קפיצה בהוצאות התפעוליות שהגיעו ל-59.1 מיליון דולר, עלייה של יותר מ-28% לעומת השנה הקודמת. ייתכן שהנהלת החברה צופה שההשקעות במו"פ, הטמעת רכישת Sentronics והרחבת הפעילות ישפיעו בטווח הקצר על שולי הרווח. בשוק ששם דגש על שורת הרווח - זה נתפס כסימן שלילי.


הרווחיות הגולמית של נובה עמדה ברבעון על 57%, בעוד בעבר היא עמדה על מעל 60%. כשנשאל האם החברה תוכל לחזור לרמות רווחיות כאלו בעתיד, השיבו מנהלי החברה: "זה יהיה מאתגר, זה בעיקר תלוי כמה המוצרים החדשים יהיהו מוצלחים".


"נובה הציגה רבעון מצויין, עם שיאים בהכנסות וברווחיות, המשקפים את החוזקות של היצע המוצרים הייחודי של החברה. המיצוב שלנו במגוון שווקים ובסגמנטים מובילים, ובסיס הלקוחות המגוון, הם רכיבים מרכזיים בהצלחה שלנו", מסר גבי ויסמן, נשיא ומנכ"ל נובה. "הביקושים הגוברים בתחום ה AI- מניעים את תחומי ה Gate-All-Around -והביקוש לאריזות מתקדמות, מה שעולה בקנה אחד עם מנועי הצמיחה המרובים של נובה ועם המודל העסקי הגמיש שלנו. אנו ממשיכים ביישום עקבי של האסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה גם בסביבה מאתגרת, תוך שמירה על חדשנות, קידום אסטרטגיית המוצרים שלנו ועמידה ביעדי הצמיחה".


שיעור הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2025 עמד על 57%, לעומת 56% ברבעון הקודם ו-59% ברבעון המקביל אשתקד. ההוצאות התפעוליות ברבעון הראשון של 2025 הסתכמו ב-59.1 מיליון דולר, בהשוואה ל-54.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2024 ול-46 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024.


בנוסף, החברה דיווחה על שיא במכירות פתרונות מדידת מימדים, בזכות ביצועי שיא בפלטפורמות משולבות, stand-alone ותוכנה. החברה גם ציינה כי הביצועים הרבעוניים החזקים נבעו כתוצאה מהתרחבות האימוץ של פתרונות החברה ב- Gate-All-Around ותהליכי ייצור של אריזות מתקדמות. לצד זאת, החברה השלימה את רכישת ,Sentronics metrology GmbH ספקית עולמית של פתרונות מדידה Backend בתעשיית השבבים.

קיראו עוד ב"גלובל"


התחרות של נובה

המתחרות של נובה הן בעיקר חברות אמריקאיות המספקות ציוד מדידה ובקרת תהליכים למוליכים-למחצה, כששתי המתחרות המרכזיות הן Onto Innovation ו-KLA.


Onto Onto Innovation -4.65%    מתמחה בבקרת ייצור ומטרולוגיה בדומה לנובה, פועלת בתחומי מדידת פרוסות, אריזות מתקדמות, ופונה לשוק הזיכרונות (DRAM/NAND) בנוסף ללוגיקה. היקף המכירות של החברה גדול משל נובה: ברבעון האחרון של 2024 היא הגיעה לשיא הכנסות רבעוני של 264 מיליון דולר. עיקר הצמיחה של Onto מגיע מביקושים למארזים מתקדמים ובשווקי התקני הזיכרון והאריזה. כיום המניה נסחרת לפי שווי של 6.11 מיליארד דולר.


KLA KLA 0.59%   נחשבת מובילת שוק בתחום המטרולוגיה והבדיקות. KLA גדולה בסדרי גודל מנובה ו-Onto, אך פעילותה חופפת בחלקה ומתחרה ישירות בטכנולוגיות מסוימות. ברבעון הראשון 2025, החברה רשמה הכנסות של 3.06 מיליארד דולר, עלייה של כ-30% לעומת השנה הקודמת. הרווח למניה הסתכם ב-8.41 דולר, עלייה של 60% לעומת התקופה המקבילה שיעורי הרווחיות של KLA גבוהים משל נובה ואונטו, עם מרווח גולמי מעל 60% ורווחיות תפעולית גבוהה מאוד, מה שמתבטא ברווח נקי של מעל מיליארד דולר ברבעון. KLA נסחרת היום לפי שווי של 91.8 מיליארד דולר.


השוק בתקופה האחרונה חיובי בזהירות כלפי נובה. המניה בינתיים יציבה במסחר המוקדם בוול סטריט אחרי הדוחות, והמשקיעים ממתינים לראות כיצד יתפתחו הרבעונים הקרובים. מכפיל הרווח של נובה גבוה משל KLA ו-Onto, מה שמשקף ציפיות צמיחה גבוהות יותר, וייתכן גם "פרמיית חדשנות" שחלק מהמשקיעים מוכנים לשלם עבור חברה קטנה יחסית שצומחת מהר. האנליסטים בינתיים מחזיקים במחיר יעד ממוצע של 279.6 דולר למניה, אפסייד של 39%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 08/05/2025 17:34
    הגב לתגובה זו
    חיזקתי היום והיא התרסקה לי איףףףףףף מה זה השטויות האלה...נראה כמו ניעור חזק של ידיים חלשות...
  • 1.
    אנונימי 08/05/2025 15:28
    הגב לתגובה זו
    כל עתיד האנושות נמצא בשבבים צריך להחזיק בכל תיק
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.