IBM עם תוצאות טובות - אז למה המניה יורדת?
החברה אומנם דיווחה על רבעון טוב, אבל לא שינתה את התחזית השנתית
ענקית הטכנולוגיה מציגה רבעון חזק: עלייה בהכנסות, קפיצה ברווח התפעולי, זרימת מזומנים חיובית והמשך התרחבות בתחום הבינה המלאכותית. במקביל, IBM רכשה את HashiCorp תמורת יותר מ-7 מיליארד דולר. החברה פתחה את השנה עם תוצאות חזקות שהכו את התחזיות בכל השורות המרכזיות. ההכנסות הסתכמו ב-14.5 מיליארד דולר – עלייה של 1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד (או 2% בקצב מטבע קבוע), אבל עיקר החדשות החיוביות הגיעו מרווחיות גבוהה בהרבה מהצפוי.
שיעור הרווח הגולמי עמד על 56.6% במונחי Non-GAAP – קפיצה של כמעט 2 נקודות אחוז – והתוצאה החשובה יותר: רווח תפעולי של 1.7 מיליארד דולר ורווח נקי מתואם של 1.60 דולר למניה, לעומת צפי לרווח של כ-1.50 דולר.
המנכ"ל ארבינד קרישנה אמר ש"נרשמה צמיחה רוחבית, ובעיקר בתוכנה, כאשר הדרישה לבינה מלאכותית גנרטיבית ממשיכה להפתיע כלפי מעלה". לדבריו, העסקאות בתחום זה כבר עברו רף של 6 מיליארד דולר מאז תחילת הפעילות, מתוכן למעלה ממיליארד דולר רק ברבעון האחרון. ואם הכל טוב אז למה המניה צונחת מעל 4%. ההסבר נמצא בתחזית השנתית. אם החברה עקפה את הציפיות ברבעון הראשון והשאירה את התחזית השנתית הרי שהיא בעצם חוששת מחולשה ברבעונים הבאים. אחרת היא היתה מעלה את התחזית בלפחות השיפור ברבעון הראשון והצפוי ברבעון השני (על פי התחזית). השארת התחזית על כנה גורמת לוול סטריט לחשוב שיש בעיה בהמשך (תחזית בהמשך הכתבה)
תחום התוכנה מושך את העגלה, הייעוץ נסוג מעט
תחום התוכנה הוא התחום החזק ביותר בקבוצה עם הכנסות של 6.3 מיליארד דולר, עלייה של 7% (או 9% בקצב מטבע קבוע). הקטגוריות הבולטות: Red Hat שצמחה ב-12%,ואוטומציה שזינקה ב-14%. בתחום הייעוץ היתה ירידה של 2% לרמה של 5.1 מיליארד דולר, כשבמונחים של מטבע קבוע – הענף נשאר יציב.בתשתיות היתה ירידה חדה יותר של 6% להכנסות של 2.9 מיליארד דולר, בעיקר עקב ירידה של 15% במכירות IBM Z.
- האם החברה הוותיקה שהידרדרה מאז בועת 2000 מתעוררת?
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעה המרכזית של IBM ברבעון הייתה רכישת HashiCorp, חברת קוד פתוח המתמחה בתשתיות ענן ואוטומציה, תמורת 7.1 מיליארד דולר. המהלך נתפס כצעד שמחזק את אסטרטגיית הענן ההיברידי של IBM, ובעיקר את התחרות מול AWS ו-Microsoft Azure.
לצד ההשקעה, החברה גם חילקה דיבידנד של 1.5 מיליארד דולר לבעלי המניות תחזית החברה להמשך השנה נותרה בעינה: צמיחה בהכנסות: לפחות 5% בקצב מטבע קבוע, כשהשפעת שערי החליפין צפויה
להוסיף בין 1 ל-1.5 נקודות. תזרים חופשי: תחזית ל-13.5 מיליארד דולר בשנה כולה. רבעון שני: טווח תחזית ההכנסות נע בין 16.4 ל-16.75 מיליארד דולר.
- 1.אז למה המניה יורדת (ל"ת)דוד 24/04/2025 09:15הגב לתגובה זו
סנדיסקזינקה יותר מ-500% בשנה: כיצד הפכה סנדיסק לאחת המניות הבולטות בוול-סטריט?
פחות משנה לאחר שהחלה להיסחר מחדש כחברה עצמאית, מניית יצרנית זיכרונות הפלאש סנדיסק SanDisk Corp. 1.42% זינקה במאות אחוזים והפכה לאחת מהמניות המבוקשות בקרב המשקיעים המעוניינים להיחשף למהפכת הבינה המלאכותית. מאז החלה להיסחר בפברואר במחיר של 36 דולר למניה, טיפסה מניית סנדיסק לשער של כ־238 דולר, עלייה של יותר מ־500%. גם בשבוע האחרון נמשכה המגמה, לאחר שדוחות חזקים של מיקרוןMicron Technology, Inc 3.51% ,אחת המתחרות הגדולות בתחום, חיזקו את הסנטימנט בענף כולו.
סנדיסק אינה שחקנית חדשה. החברה נסחרה בוול סטריט משנת 1995 ועד 2016, אז נרכשה בידי ווסטרן דיגיטל. השנה הושלם הפיצול בין השתיים, וסנדיסק חזרה לפעול כחברה עצמאית והפעם בסביבה עסקית שונה לחלוטין מזו שעזבה לפני כמעט עשור.
הביקוש לזיכרונות פלאש זינק עם התרחבות עומסי העבודה של בינה מלאכותית, ובעיקר עם ההשקעות הכבדות בתשתיות מחשוב, מרכזי נתונים ושירותי ענן. במקביל, היצע הזיכרונות נותר מוגבל יחסית, תוצאה של קיצוצי השקעות שבוצעו בענף בשנים קודמות. השילוב בין ביקוש גובר להיצע הדוק יצר תנאים תומכים לעליית מחירים ולהתרחבות מרווחים. האנליסטים מעריכים כי סנדיסק נהנית מהדינמיקה הזו באופן מובהק, במיוחד בזכות חשיפה גבוהה לשוקי האחסון הארגוניים.
האנליסטים אופטימיים במיוחד
בבנצ’מרק אקוויטי ריסרץ’ מעריכים כי התנאים החיוביים אינם זמניים. לדברי האנליסט מארק מילר, הסביבה העסקית החזקה צפויה להימשך גם מעבר ל־2026. בעקבות זאת העלה בית ההשקעות את תחזיות הרווח וההכנסות של סנדיסק לשנים הקרובות והותיר המלצת קנייה למניה. לפי התחזיות של בנצ’מרק, סנדיסק צפויה להציג רווח מתואם של כ־13 דולר למניה ב־2026 על הכנסות של כ־10.5 מיליארד דולר, עלייה חדה לעומת 2025. ב־2027 צפוי הרווח, לפי ההערכות, לטפס לכ־20 דולר למניה על הכנסות של כ־13 מיליארד דולר.
- אורקל טיפסה 7%, נייק נפלה 10.5%; המדדים ננעלו בעליות עד 1.3%
- הנאסד״ק עלה ב-1.4%; מיקרון זינקה ב-10%, טראמפ מדיה טסה ב-42%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם בסיטי נוקטים קו אופטימי, ואף חריף יותר. האנליסטים בבנק ההשקעות צופים כי הרווח המתואם של סנדיסק עשוי להתקרב ל־26 דולר למניה ב־2027, ומציבים למניה יעד מחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי. בסיטי מדגישים במיוחד את תחום כונני ה־SSD הארגוניים, המשמשים מרכזי נתונים. פעילות זו עדיין מהווה חלק קטן יחסית מהכנסות סנדיסק, אך נתפסת כבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, על רקע דרישות הביצועים של יישומי בינה מלאכותית.

לולולמון עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני?
הזינוק במניה מגיע על רקע דוחות טובים מהצפוי, הודעת פרישת המנכ"ל ולחץ גובר לשינוי אסטרטגי, אך החברה עדיין מתמודדת עם האטה במכירות, תחרות גוברת ושאלות פתוחות לגבי הנהגתה העתידית
לולולמון Lululemon Athletica 1.58% נכנסת לתקופה רגישה, שבה שילוב של האטה עסקית, שינויי הנהגה ולחץ מצד משקיעים אקטיביסטים מציב סימני שאלה סביב עתיד המותג. החברה, שבעבר נחשבה לאחת החלוצות בעיצוב בגדי ספורט כלבוש יומיומי והחזיקה במעמד ייחודי בשוק ההלבשה, מתקשה בשנים האחרונות לשמר את קצב הצמיחה שאפיין אותה.
אל תוך המצב הזה נכנסה קרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג’מנט, שצברה החזקה בהיקף המוערך ביותר ממיליארד דולר בלולולמון. הקרן אינה מסתפקת בהבעת אי־שביעות רצון, אלא פועלת באופן אקטיבי להשפיע על זהות המנכ"ל הבא של החברה ועל כיוונה האסטרטגי, כאשר לפני כשבועיים הודיעה לולולמון כי המנכ"ל קלווין מקדונלד יסיים את תפקידו בסוף ינואר. ההודעה התקבלה בשוק כהכרה רשמית בכך שהחברה נדרשת לשינוי עומק, לאחר תקופה ממושכת של חולשה במכירות ולחץ תחרותי גובר.
נקודת כניסה אטרקטיבית
מבחינת אליוט, מדובר בנקודת כניסה אטרקטיבית. מניית לולולמון נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של כ־17, נמוך בכמחצית מהממוצע שלה בעשור האחרון. זאת, לאחר שמחיר המניה נחתך בכ־46% בשנה החולפת, מה שהוריד את שווי השוק של החברה לכ־24 מיליארד דולר. במשך שנים נהנתה לולולמון מתמחור שאפיין יותר חברות יוקרה מאשר יצרניות בגדי ספורט, ולעיתים אף נסחרה במכפילים גבוהים משל נייקי וקבוצת LVMH. גם כיום, חרף שחיקה בשולי הרווח התפעולי אל מתחת ל־20%, החברה נותרת רווחית מאוד ביחס לענף.
אליוט סבורה כי מקור הבעיה אינו בהיעדר ביקוש בסיסי, אלא בניהול ובהיעדר מיקוד. בהתאם לכך, הקרן מקדמת את ג’יין נילסן, לשעבר סמנכ"לית הכספים והתפעול של ראלף לורן, כמועמדת לתפקיד המנכ"לית. נילסן נחשבת לדמות בעלת משמעת תפעולית גבוהה וניסיון בהובלת תהליכי התייעלות מורכבים. במהלך כהונתה בראלף לורן הייתה נילסן שותפה למהלך של צמצום קווי מוצרים, חידוד זהות המותג והשבת תחושת היוקרה. אנליסטים בענף מציינים כי בתקופתה החברה קיבלה החלטות קשות, אך כאלה שהובילו לשיפור בביצועים וליותר מהכפלת מחיר המניה.
- אורקל טיפסה 7%, נייק נפלה 10.5%; המדדים ננעלו בעליות עד 1.3%
- הנאסד״ק עלה ב-1.4%; מיקרון זינקה ב-10%, טראמפ מדיה טסה ב-42%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה המרכזית היא האם גישה דומה תתאים גם ללולולמון. בשנים האחרונות ניסתה החברה להרחיב את קהל היעד שלה מעבר לליבת חובבי היוגה, במטרה להמשיך ולהציג צמיחה. המהלך כלל כניסה לתחומים חדשים, שלא כולם השתלבו היטב עם ערכי המותג. רכישת חברת הכושר הביתית Mirror הסתיימה בכישלון, ניסיונות לחדור לשוק ההנעלה לא המריאו, וקולקציות פנאי מסוימות זכו לביקורת, עד כדי כך שהמנכ"ל עצמו תיאר אותן כ"עייפות". גם מהלכים שיווקיים, כמו שילוב לוגואים של ה־NFL ודמויות דיסני, עוררו תהיות בקרב משקיעים וצרכנים.
