טסלה מאכזבת: סימני שאלה לגבי המכירות ברבעון הראשון של 2025
נתונים ראשוניים מצביעים על ירידה במכירות בצרפת, גרמניה וסין; האנליסטים מתעקשים על תחזית אופטימית של שווי של 2 טריליון דולר
ענקית הרכבים החשמליים טסלה Tesla -3.39% נסחרת בירידות שערים כאשר לפחות חלק מהירידה ניתן לייחס למגמה השלילית בשוק הכללי, כאשר מדד S&P 500 ומדד הדאו ג'ונס ירדו ב-0.9% ו-1.3% בהתאמה. עם זאת, נראה שמה שעוד מכביד על המניה הוא חששות המשקיעים מנתוני המכירות של הרבעון הראשון, כאשר האנליסטים ציינו היום כי מכירות הרכבים של החברה ברבעון הראשון נראות חלשות.
הנתונים הזמינים מוגבלים, אך מצביעים על מגמה מדאיגה. המכירות בצרפת ובגרמניה ירדו בינואר, ובסין נרשמה צניחה של כ-61% בהשוואה לשנה שעברה בינואר, וירידה של כ-23% במחצית הראשונה של פברואר, על פי נתונים שעוקב אחריהם האנליסט של סיטי, ג'ף צ'אנג.בוול-סטריט מסבירים כי חלק מהירידה במכירות נובע מהמתנת לקוחות להשקת הגרסה המעודכנת של המודל Y, שצפויה להתחיל במשלוחים החודש.
אנליסטים בוול סטריט צופים כי טסלה תמכור כ-450 אלף מכוניות ברבעון הראשון של 2025, עלייה מ-387 אלף ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, הנתונים המוקדמים מעלים ספק לגבי יכולת החברה לעמוד ביעד זה.
בוול-סטריט צופים שווי של 2 טריליון דולר
המניה מציגה תנודתיות גבוהה בחודשים האחרונים, כשמתחילת נובמבר ועד היום היא זינקה ב-43%. עם זאת, מאז השבעת הנשיא טראמפ בינואר, המניה ירדה ב-15% ונסוגה ב-25% משיא כל הזמנים של כמעט 480 דולר שנרשם בדצמבר. ניכר כי ההתפתחויות בזירה הפוליטית בוושינגטון משפיעות על המסחר במניה. מצד אחד, המשקיעים רואים יתרון בקשריו ההדוקים של מאסק עם הנשיא טראמפ, במיוחד בכל הנוגע לקידום חקיקה שתאפשר נהיגה אוטונומית בכבישי ארה"ב.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, קיים חשש שמעורבותו העמוקה של מאסק בממשל טראמפ עלולה להרחיק את קהל היעד המסורתי של טסלה - צרכנים דמוקרטים המחפשים פתרונות תחבורה ידידותיים לסביבה. דן אייבס, אנליסט וודבוש, טוען כי המיקוד בפעילות הפוליטית של מאסק מסיט את תשומת הלב מההתפתחויות העסקיות החיוביות בחברה. לדבריו, הצרכנים מצפים להשקת דגם חדש במחיר נמוך יותר שצפוי להגיע לשוק בשבועות הקרובים, והחברה מתקדמת משמעותית בפיתוח טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית. טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומיות כבר ביוני הקרוב, מהלך שעשוי לפתוח בפניה שוק חדש ומשמעותי.
אייבס מעריך את שווי החברה ב-2 טריליון דולר, לא כולל את הפוטנציאל של אופטימוס - הרובוט ההומנואידי שטסלה מפתחת ומתכננת להשיק בסוף 2025 או תחילת 2026. האנליסט ממליץ על קניית המניה עם מחיר יעד של 550 דולר - אחת התחזיות האופטימיות ביותר בוול סטריט, כאשר מחיר היעד הממוצע עומד על 379 דולר.
כיום, כ-46% מהאנליסטים המכסים את המניה ממליצים על קנייה, נמוך מממוצע המלצות הקנייה למניות ה-S&P 500 העומד על 55%. האנליסטים מעריכים כי בטווח הארוך, תשומת הלב תחזור להתפתחויות העסקיות של החברה, כמו השקת דגמים חדשים והתקדמות בתחום הרובוטיקה. עם זאת, בטווח הקצר והבינוני, הדינמיקה הפוליטית סביב מאסק וטסלה צפויה להמשיך ולהשפיע על התנהגות המניה.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
טסלה האיצה את פיתוח המוניות האוטונומיות
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, הפתיע את המשקיעים כשהכריז כי החברה מתכננת להשיק את שירות המוניות האוטונומיות (רובוטקסי) כבר בחודש יוני הקרוב באוסטין, טקסס. ההכרזה מקדימה משמעותית את התחזית המקורית שדיברה על השקה בסוף השנה, ומסמנת האצה דרמטית בתוכניות החברה בתחום הרכב האוטונומי.
הבחירה בטקסס אינה מקרית. המדינה מציעה לטסלה יתרון משמעותי בזכות מדיניות רגולטורית מקלה במיוחד. בניגוד למדינות אחרות, טקסס מאפשרת לחברות להפעיל רכבים אוטונומיים על כבישים ציבוריים ללא צורך באישורים מיוחדים, כל עוד הרכבים מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות. יתרה מזאת, החוק אף אוסר על ערים ומחוזות להגביל את פעילות הרכבים האוטונומיים.
עם זאת, מומחים מעלים חששות לגבי המהלך המואץ של טסלה. החברה מציגה ניסיון מוגבל בתחום, עם רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן שתועדו בקליפורניה מאז 2016, ולא דיווחה על בדיקות נוספות מאז 2019. נתונים אלה נמוכים משמעותית בהשוואה למתחרות כמו Cruise של ג'נרל מוטורס ו-Waymo, שביצעו מיליוני קילומטרים של בדיקות לפני קבלת אישורי הפעלה.
הסיכונים המשפטיים והבטיחותיים מהווים אתגר משמעותי. מומחים משפטיים מזהירים כי בהפעלת רכבים ללא נהג, טסלה תישא באחריות מלאה לכל תאונה. בנוסף, כבר כעת נרשמה באוסטין עלייה במקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים של חסימת נתיבים ויצירת פקקי תנועה, כאשר לרשויות המקומיות אין כלים אפקטיביים לפיקוח.
מודל Y החדש
יצרנית הרכבים החשמליים השיקה לאחרונה את הגרסה המחודשת של המודל Y, הדגם הנמכר ביותר שלה. הרכב החדש מגיע עם תג מחיר התחלתי של 60 אלף דולר,
הכולל את מערכת הנהיגה האוטונומית המתקדמת (FSD) שמחירה לבד עומד על 8,000 דולר. ללא המערכת, מחיר הרכב עומד על 52 אלף דולר - עלייה של כ-8% לעומת הדגם הקודם.
הגרסה החדשה של המודל Y מציעה שורת שדרוגים משמעותיים בעיצוב ובטכנולוגיה. בחלק החיצוני, הרכב מתהדר בתאורת LED קדמית ואחורית חדשנית, חזית נמוכה יותר וספוילר משודרג. השינויים לא רק משפרים את המראה אלא גם את היעילות האווירודינמית של הרכב.
בתא הנוסעים, טסלה השקיעה בשיפור חוויית הנסיעה עם מושבים חדשים העשויים מחומר דמוי עור רך, הכוללים פונקציות חימום וקירור. בידוד משופר הוביל להפחתה משמעותית ברעשים: ירידה של 23% ברעשי הכביש, 21% ברעשי הפגיעות ו-20% ברעשי הרוח. בנוסף, הותקן מסך מגע חדש מאחורי המושבים המאפשר צפייה בתוכן ומשחקים.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.1 טריליון דולר, לאחר שמנייתה איבדה כבר 12% מתחילת השנה וזינקה ב-83% ב-12 החודשים האחרונים.
- 1.אנונימוס 08/03/2025 20:20הגב לתגובה זוטסלה מייצרת מוצרים מצוינים והיא פורצת שוק בסגנון אפל לכן היא תמשיך להצליח ולעלות. לא צריך לסבך פשוט וקל
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
אנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיותטראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
מהלך "טראמפי" טיפוסי: הממשל האמריקאי יהפוך לשותף כלכלי בעסקאות השבבים; ההחלטה הגיעה לאחר פגישה עם מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג; חברות סיניות התקשו להשיג שבבים מתקדמים לאימון מודלי AI; האם סין תאשר את העסקה? אנבידיה
מטפסת כ-2% במסחר המאוחר
הנשיא דונלד טראמפ הודיע לאחר סגירת המסחר כי ארצות הברית תאפשר לאנבידיה לייצא את שבבי הבינה המלאכותית המתקדמים מדגם H200 לסין, בתמורה לכך שהממשל האמריקאי יקבל 25% מכל עסקה. המהלך מהווה בשורה משמעותית לענקית השבבים שנלחמה חודשים ארוכים לשמור על גישה לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. "הודעתי לנשיא שי מסין שארצות הברית תאפשר לאנבידיה לשלוח את מוצרי ה-H200 שלה ללקוחות מאושרים בסין ובמדינות אחרות בתנאים המאפשרים ביטחון לאומי חזק", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו טרות', "25% ישולמו לארצות הברית של אמריקה" הוסיף.
ההחלטה הגיעה בעקבות פגישה בין טראמפ למנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בשבוע שעבר, במהלכה נדונו יצוא שבבי H200, כך לפי מקורים מעורים בעניין. מניית החברה טיפסה בכמעט 2% במסחר המאוחר, והמתחרה AMD מוסיפה אף היא כ-2% לערכה. המהלך מגיע לאחר שמוקדם יותר השנה, אנבידיה הסכימה לתת לממשל האמריקאי 15% ממכירות סין של שבב בעל ביצועים נמוכים יותר, אך סין סיכלה את התוכניות הללו כחלק ממשא ומתן מסחרי מתמשך. החברה הסינית Huawei הפכה למתחרה ישירה של אנבידיה בשוק הסיני, מה שהגביר את הלחץ על ההנהלה האמריקאית לאפשר את הייצוא.
גם עם החלק שיילך לממשל האמריקאי, ההחלטה עשויה להיות שווה מיליארדי דולרים במכירות לנבידיה, שנהנית משולי רווח נוחים על שבבי הבינה המלאכותית שלה. ברבעון הפיסקלי האחרון, נבידיה דיווחה על שולי רווח גולמיים של 73.4% על מכירות של 57 מיליארד דולר. באוגוסט, סמנכ"לית הכספים של נבידיה קולט קרס אמרה כי "אם הסוגיות הגיאופוליטיות ירגעו", אנבידיה תוכל לספק שבבים בשווי של 2 עד 5 מיליארדי דולר לסין בכל רבעון, שיכולים לגדול אם ההזמנות יגדלו. יחד עם זאת מדובר בהליך חסר תקדים של מעין "מכסים הפוכים" שהמדינה גובה על ייצוא מוצרים. זוהי לא פרקטיקה מקובלת, אך טראמפ ניסה לנקוט במהלכים דומים בעבר, במה שיש רואים כ"סחיטה" של החברות הכמהות לייצוא הסיני.
שבב ה-H200 בעל ביצועים גבוהים יותר מה-H20 שנבידיה הורשתה למכור בעבר, אך הוא אינו חזק כמו מוצרי בלקוול המובילים של החברה שיצאו השנה, או דור שבבי רובין שייצא בשנה הבאה. לפי הערכות שונות ה-H200 חזק כמעט פי 6 מה-H20. ההחלטה מגיעה שבועות ספורים לאחר שגורמים בממשל, כולל שר החוץ מרקו רוביו, סיכלו יוזמה של אנבידיה למכור גרסה מצומצמת של שבב בלקוול לסין לפני פגישת סחר לאחרונה בין טראמפ לשי ג'ינפינג. עם זאת, גורמים אחרים כולל "צאר הבינה המלאכותית" דייוויד סאקס ושר המסחר האוורד לוטניק תמכו בייצוא ה-H200, בראותם בכך פשרה טובה שמאפשרת לנבידיה להתחרות עם Huawei הסינית מבלי להקפיץ את סין קדימה בתחום ה-AI. הואנג, מנכ"ל החברה, טען בעקביות שאנבידיה צריכה להיות מורשית להתחרות בשוק הסיני מכיוון שלמדינה יש רבים מחוקרי הבינה המלאכותית המובילים בעולם וארצות הברית צריכה לרצות שהם ישתמשו בטכנולוגיה אמריקאית. "אתם לא הולכים להחליף את סין", אמר הואנג באירוע במכון המחקר CSIS בשבוע שעבר.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה המרכזית היא האם סין תאפשר לחברות הטכנולוגיה שלה לרכוש את השבבים. מוקדם יותר השנה, לאחר שייצוא H20 אושר, סין הורתה לחברות שלה שלא להשתמש בשבבים בשל חששות ביטחון לכאורה. אנליסטים ראו במסר הסיני טקטיקה משא ומתן כדי לקבל שבב טוב יותר כמו H200. האם סין תסכים כעת לקבל את השבבים המתקדמים יותר, אך לא אלו מהשורה הראשונה?
