האם כיפת ברזל נכשלה אתמול מול הרקטות של חיזבאללה?
חיזבאללה משנה אסטרטגיה: ירי בצרורות למקום ספציפי
מירי של רקטות בודדות לאזורים רבים מנסה חיזבאללה לירות מסה גדולה של רקטות בו זמנית לאסור נקודתי. כך לדוגמה, משגרת חיזבאללה 20 רקטות לקריית שמונה והאזור לצד 20 רקטות לחיפה ו–20 רקטות לכיוון צפת. אסטרטגיה זו דומה לזאת שבה משתמשים פצחני המחשבים, Brute Force, בה משתמשים בכח רב וממוקד לצורך פגיעה במערכות. אסטרטגיה זו מחליפה את ירי הרקטות הבודדות לכל אחד מהאזורים המיושבים בצפון, לצד אזורים נוספים. לגישתו של ארגון הטרור, שיטה זו תקשה על מערכת כיפת ברזל להתמודד עם מבול הרקטות הנכנסות, כך סיכויי היירוט יהיו נמוכים יותר, וסיכויי הפגיעה והנזק גבוהים יותר. כיפת ברזל אינה אמורה לספק הגנה הרמטית על שמי המדינה, במיוחד כשמדובר על כמות גדולה בו זמנית של רקטות וטילים.
מערכת כיפת ברזל. מקור: אתר האינטרנט של רפאל
אחרי הכל, מדינת ישראל פועלת במתכונת של "כלכלת חימושים"; אין למדינת ישראל כמות בלתי מוגבלת של מערכות ״כיפת ברזל״ ואין לה כמות בלתי מוגבלת של טילי יירוט. היירוטים נעשים רק כאשר נשקפת סכנה לחיי אדם. אך יש פעמים שהמערכת לא יכולה לטפל בכל האיומים הנכנסים.
כאמור, עדיין אין הגנה הרמטית לשמי המדינה, וכדאי להזכיר את מה שאמר אצלנו מנכ"ל רפאל, יואב תורגמן, לפני שלושה חודשים: "היקף שיגורי הרקטות במלחמה הנוכחית הוא פי 4 מלבנון השנייה, וכמות ההרוגים היא פחות מרבע בזכות כיפת ברזל". במלחמת לבנון השנייה היו 4,600 שיגורים ומעל 50 הרוגים. עד היום במצטבר וכשלוקחים בחשבון את החודשים מאז הראיון עם תורג'מן, יש קרוב לפי 7 יותר שיגורים מאשר במלחמת לבנון השנייה. בלי כיפת ברזל היינו עלולים להיות במצב של כ-350 הרוגים מרקטות וטילים. כיפת ברזל הצילה מעל 300 אנשים.
כיפת ברזל: מהפיתוח ועד ליישום
כיפת ברזל היוותה את נקודת המפנה בחיי העורף של מדינת ישראל, ויצרה עליונות אסטרטגית על פני ארגוני הטרור מצפון ומדרום לגבולות המדינה. המערכת נכנסה לפעילות מבצעית לפני מבצע ׳עמוד ענן׳ במרץ 2011. בתחילת אותה שנה הצטייד צה״ל בשני סוללות ראשונות, ולאחר הניסוי, באפריל, הצטיידה בעוד שניים. סך־הכל ארבע סוללות. במאי 2011 פורסם שישראל תשקיע קרוב למיליארד דולרים בייצור ופיתוח המערכת במטרה להגיע ליעד של 10 עד 15 סוללות. הסוללות הוצבו בדרום בכדי להדוף שיגורי טילים מעזה, ובכדי לאמן לוחמים וטכנאים במערך היירוט של ׳כיפת ברזל׳ בחיל האוויר. פיתוח המערכת החל בשנת 2006, כששר הביטחון דאז עמיר פרץ סיכם כי פיתוח המערכת צריך להיות בעדיפות לאומית עליוני וכי ״זהו הפרוייקט החשוב ביותר כרגע״. את מטלת הפיתוח קיבלה חברת רפאל ממפא״ת – מנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית.
המימון הראשוני לפיתוח המערכת סופק על־ידי הממשלה ועמד על־סך של 800 מיליון שקל. ביוני 2007 החליט הרמטכ״ל גבי אשכנזי להשעות את פיתוח הפרוייקט כל עוד לא נמצא עבורו מימון תקציבי. חודש לאחר מכן אישר שר הביטחון אהוד ברק את מימון הפרוייקט, והפיתוח יצא לדרך.
יו״ר רפאל ד״ר יובל שטייניץ
אלא שבמרץ 2011, חודשים ספורים לאחר הניסוי המוצלח, סירב שצה״ל להמשיך לממן את פיתוח הפרוייקט והעדיף למקד משאבים ביכולותיו ההתקפיות. לשם המשך פיתוח הפרוייקט והגעה ליעד של 10 עד 15 סוללות, מימנה ארה״ב בנשיאות ברק אובמה את המשך הפיתוח, כשהמימון הכולל עמד על 900 מיליון דולר בפריסה לכמה שנים, עד היום.
ההערכה בתקשורת היא שכיום יש ברשות ישראל 10 מערכות כיפת ברזל, כשבכל אחד 3 או 4 משגרים.
האסטרטגיה של מערכת הביטחון: הגנה במיקור חוץ – תקיפה בפיתוח מקומי
יש הגיון רב בסירוב של צה״ל להמשיך לממן את פיתוח מערכת ׳כיפת ברזל׳ לטובת התמקדות ביכולות התקפיות. לממשלות מסביב לעולם הרבה יותר קל לשכנע את הציבור כי הן אינן תומכות בישראל במובן ההתקפי, השנוי במחלוקת בשיח הבינלאומי, אלא תומכות במערכות הגנה. כך יכולה מדינת ישראל להמשיך לספק לעצמה יכולות התקפיות גם תחת אמברגו ממדינות רבות כגון צרפת, בריטניה וגרמניה ומאידך להמשיך לקבל תמיכה לפיתוח יכולות ההגנה שלה, הנתפסות כ–״מוסריות״ יותר בעיני העולם.היום שאחרי כיפת ברזל: קרני לייזר
בדיוק בתקופה בה אויביה של מדינת ישראל מנסות למצות את יכולותיה של מערכת ההגנה מהמתקדמות בארסנל הביטחוני הלאומי של מדינת ישראל, התייחס יו״ר רפאל וח״כ לשעבר יובל שטייניץ בוועידת ביזפורטל לנושא התקיפות הרב זירתיות הממוקדות ואמר כי עם מערכת הלייזר של רפאל כמעט לא יהיו אזעקות, וכן שהמערכת תתחיל לפעול בשנת 2025: ״להגיד שלישראל יש את מערכות ההגנה האווירית הטובה בעולם, זה אנדרסטייטמנט כי היא כמעט היחידה בעולם... מערכת הלייזר תהיה מבצעית תוך שנה; המערכות שלנו הכי טובות בעולם״ מסר שטייניץ על במת הוועידה.
- 12.מוטי 11/10/2024 18:56הגב לתגובה זולגייס את כל הפרזיטים המתועבים ולפסיק את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית הארורה.
- 11.לא חידשת כלום, חמאס ניסו את זה עוד בסבבים הקודמים בדרום (ל"ת)007 11/10/2024 10:20הגב לתגובה זו
- 10.שועלY 11/10/2024 00:12הגב לתגובה זוישראל המשיכה 17 שנה ותותח לייזר - אין... אולי האמרקאים ראו משהו שהמדענים הישראלים החמיצן?
- 9.dd 10/10/2024 22:03הגב לתגובה זוהכי טובה התקפה! אם מלבנון משגרים על הישובים שלנו 100 רקטות אז צהל צריך לשגר 1000 רקטות על הישובים בלבנון!
- 8.בא 10/10/2024 20:00הגב לתגובה זואירני הוא לא משתמש בלייזר, הוא לא מנהל משא ומתן , הוא הולך על הראש בכול הכוח...הוא יודע שרק ככה התמנון יחוסל.
- 7.עמי 10/10/2024 18:39הגב לתגובה זוכבר 4 שנים מבשרים לנו שבעוד "שנה " המערכת תהיה מבצעית ,ניראה כמה שנים תעבור "השנה " הזו !!!
- 6.חיים ג 10/10/2024 18:26הגב לתגובה זוהיא אינה מתאימה לתקיפה מסיבית
- 5.88 10/10/2024 18:24הגב לתגובה זוטכנולוגיה של שנות ה 60 מסוגלת להתגבר על חימום של אלפי מעלות, ובזול יחסית.
- אתה בטוח בזה ? (ל"ת)בא 10/10/2024 20:00הגב לתגובה זו
- 4.בת אל 10/10/2024 18:20הגב לתגובה זובצוק העתים, יש לגייס את החרדים לצבא
- ליירט את הטילים עם זריקת חרדים באוויר? (ל"ת)עוד לפידיוט 10/10/2024 20:23הגב לתגובה זו
- ימני 14/10/2024 14:33ילד בלי רמה
- 3.קור 10/10/2024 17:50הגב לתגובה זולמדינת לבנון יש צבא. ישראל יכולה להודיע ללבנון שמאחר ואנו סופגים יותר מדי טילים, אין לנו אלא לפגוע ביעדים אסטרטגיים בלבנון. אנו נאפשר לצבא לבנון בשיתוף עם צבאות אחרים, לבלום את חיזבאללה ולהשתלט על מאגרי הטילים. זה בנוסף לפרימטר שיוקם בדרום לבנון. זו תהיה גם המכה שאנו חייבים לאירן.
- סטלה 11/10/2024 18:57הגב לתגובה זושוב הקוצב התקלקל מהשמש
- בא 10/10/2024 20:03הגב לתגובה זואירופאים יקבלו שוב מליוני פליטים ולא ישכחו לנו את זה .האמריקאים לפני בחירות והמוסלמים שם לא יצביעו לביידן..
- 2.לרון 10/10/2024 17:00הגב לתגובה זוהמאוימת יותר מכל העולם לאורך 76עוד מעט שנים,היגיע זמן לשימוש הולם ביריחו ! שהעולם יצעק,לא נמאס לנו? או לחלופין נעיף קצת לכיוון פריז ואז נראה תגובה....
- 1.מתעניין 10/10/2024 15:01הגב לתגובה זוכתבה ברורה שמנתחת ומסבירה יפה את המצב (אולי עוזרת גם לאויבנו להבין כמה דברים). ברור שאין הגנה הרמטית וצריך לחדש מערכות חדשות ואם אפשר זולות הרבה יותר. נראה שלייזר יכול להיות הכיוון הנכון. שנה זה המון זמן אבל לא כל כך הרבה בהכנסת מערכת חדשה וצבירת נסיון. בהצלחה ל"רפאל" ולמדינת ישראל.
- עמי 10/10/2024 18:41הגב לתגובה זוהבעיה" שהשנה " המדוברת הזו זזה קדימה כל שנה מחדש ...
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
