יציבות במספר המשרות הפנויות ביוני; האבטלה ירדה ל-3%

שיעור המשתתפים בכוח העבודה רשם ירידה קלה מאוד מ-62.9% במאי ל-62.8% בחודש שעבר. במספר המשרות הפנויות, נרשמה ירידה בענף ההייטק
עוזי גרסטמן |

ביוני נרשמה יציבות במספר המשרות הפנויות המשק, שהיה 139,097 לעומת 139,460 משרות פנויות במאי. במקביל, נרשמה גם יציבות בשיעור המשרות הפנויות (4.49 לעומת 4.50 בחודש מאי), כך עולה מנתוני סקר המשרות הפנויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ליוני - שהתפרסמו היום.

על פי נתוני הסקר, ביוני חלה עלייה של 23% בביקוש לפקידים, לעומת שלושת החודשים שקדמו לו. משרות נוספות בהן חלה עלייה במספר המשרות הפנויות, הן טכנאי רשת (עלייה של 46%), מאבטחים (10%) ועובדי מטבח וניקיון (5%). מנגד, במהלך החודש חלה ירידה בביקוש למשרות של הנדסאים וטכנאים (ירידה של 6%) מפתחי תוכנה (2%) ומהנדסים (2%).

במבט רבעוני, הביקוש לעבודה (שיעור המשרות הפנויות) גדל ב-19%, לעומת אומדן זה ברבעון המקביל (לפני המלחמה). בפרט, בביקוש בענפי הבינוי חלה עלייה חדה של 62%, כתוצאה מהמחסור בעובדים. עלייה משמעותית בביקוש לעבודה חלה גם בענפי המסחר (33%), שירותי האירוח והאוכל (22%) והתעשייה (21%), לעומת ירידה של 8% בענפי שירותי ההייטק.

ירידה בשיעור האבטלה

שיעור האבטלה הרשמי בישראלי ירד מ-3.4% במאי ל-3% ביוני, ושיעור המשתתפים בכוח העבודה ירד במעט ל-62.8%, לעומת 62.9% במאי. כך עולה מנתונים נוספים שפרסמה היום הלמ"ס. שיעור האבטלה בישראל מוגדר כאחוז מכוח העבודה הכולל של האוכלוסייה, שמחפש עבודה באופן פעיל ואינו מוצא עבודה. ההגדרה כוללת כמה מרכיבים: 

- כוח העבודה הכולל: כולל את כל האנשים בגיל העבודה (בדרך כלל מגיל 15 ומעלה) שעובדים או מחפשים עבודה.

- מחפש עבודה באופן פעיל: אדם שעשה מאמצים לחפש עבודה בשבוע הקודם לסקר העבודה.

- אינו מוצא עבודה: אדם שאינו מועסק בשום עבודה, גם אם זו עבודה חלקית.

מדובר על 219.9 אלף בני אדם. כך עולה מהנתונים של הלמ"ס. מתוך אותם אנשים, 137.5 אלף מחפשים עבודה כיום. השאר מתייאשים ואחרים שלא משתתפים בכוח העבודה (ראו בטבלה):

קיראו עוד ב"בארץ"

מספר המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הגיע במאי 2024 ל-4.514 מיליון נפש. מולם יש 2.66 מיליון איש בגילים האלה שאינם חלק מכוח העבודה. זה מבטא פריון יחסית נמוך. אם הממשלה תצליח להוסיף למעגל העבודה כמה מאות אלפים שכיום לא עובדים ולא מחפשים עבודה (מסיבות שונות) זה יהיה הישג גדול. 

בכל מקרה מתוך מספר המשתתפים בכוח העבודה 4.525 מיליון מועסקים וכ-145 אלף בלתי מועסקים. שיעור המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה ירד במעט כאמור ל-62.8%.

בשיעור העובדים הנעדרים זמנית עקב מילואים נרשמה עלייה, מ-14.4% במאי ל-15.6% ביוני. בהיעדרויות הזמניות מסיבות כלכליות נרשמה ירידה קלה - 11.8% במאי לעומת 10.7% בחודש החולף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג. כדי שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא ניקתה את השם שלה והתרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא דווקא בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? אחרי שקטאר משקיעה ומתאמצת להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.