אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

יציבות במספר המשרות הפנויות ביוני; האבטלה ירדה ל-3%

שיעור המשתתפים בכוח העבודה רשם ירידה קלה מאוד מ-62.9% במאי ל-62.8% בחודש שעבר. במספר המשרות הפנויות, נרשמה ירידה בענף ההייטק
עוזי גרסטמן |

ביוני נרשמה יציבות במספר המשרות הפנויות המשק, שהיה 139,097 לעומת 139,460 משרות פנויות במאי. במקביל, נרשמה גם יציבות בשיעור המשרות הפנויות (4.49 לעומת 4.50 בחודש מאי), כך עולה מנתוני סקר המשרות הפנויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ליוני - שהתפרסמו היום.

על פי נתוני הסקר, ביוני חלה עלייה של 23% בביקוש לפקידים, לעומת שלושת החודשים שקדמו לו. משרות נוספות בהן חלה עלייה במספר המשרות הפנויות, הן טכנאי רשת (עלייה של 46%), מאבטחים (10%) ועובדי מטבח וניקיון (5%). מנגד, במהלך החודש חלה ירידה בביקוש למשרות של הנדסאים וטכנאים (ירידה של 6%) מפתחי תוכנה (2%) ומהנדסים (2%).

במבט רבעוני, הביקוש לעבודה (שיעור המשרות הפנויות) גדל ב-19%, לעומת אומדן זה ברבעון המקביל (לפני המלחמה). בפרט, בביקוש בענפי הבינוי חלה עלייה חדה של 62%, כתוצאה מהמחסור בעובדים. עלייה משמעותית בביקוש לעבודה חלה גם בענפי המסחר (33%), שירותי האירוח והאוכל (22%) והתעשייה (21%), לעומת ירידה של 8% בענפי שירותי ההייטק.

ירידה בשיעור האבטלה

שיעור האבטלה הרשמי בישראלי ירד מ-3.4% במאי ל-3% ביוני, ושיעור המשתתפים בכוח העבודה ירד במעט ל-62.8%, לעומת 62.9% במאי. כך עולה מנתונים נוספים שפרסמה היום הלמ"ס. שיעור האבטלה בישראל מוגדר כאחוז מכוח העבודה הכולל של האוכלוסייה, שמחפש עבודה באופן פעיל ואינו מוצא עבודה. ההגדרה כוללת כמה מרכיבים: 

- כוח העבודה הכולל: כולל את כל האנשים בגיל העבודה (בדרך כלל מגיל 15 ומעלה) שעובדים או מחפשים עבודה.

- מחפש עבודה באופן פעיל: אדם שעשה מאמצים לחפש עבודה בשבוע הקודם לסקר העבודה.

- אינו מוצא עבודה: אדם שאינו מועסק בשום עבודה, גם אם זו עבודה חלקית.

מדובר על 219.9 אלף בני אדם. כך עולה מהנתונים של הלמ"ס. מתוך אותם אנשים, 137.5 אלף מחפשים עבודה כיום. השאר מתייאשים ואחרים שלא משתתפים בכוח העבודה (ראו בטבלה):

קיראו עוד ב"בארץ"

מספר המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה הגיע במאי 2024 ל-4.514 מיליון נפש. מולם יש 2.66 מיליון איש בגילים האלה שאינם חלק מכוח העבודה. זה מבטא פריון יחסית נמוך. אם הממשלה תצליח להוסיף למעגל העבודה כמה מאות אלפים שכיום לא עובדים ולא מחפשים עבודה (מסיבות שונות) זה יהיה הישג גדול. 

בכל מקרה מתוך מספר המשתתפים בכוח העבודה 4.525 מיליון מועסקים וכ-145 אלף בלתי מועסקים. שיעור המשתתפים בכוח העבודה בקרב בני 15 ומעלה ירד במעט כאמור ל-62.8%.

בשיעור העובדים הנעדרים זמנית עקב מילואים נרשמה עלייה, מ-14.4% במאי ל-15.6% ביוני. בהיעדרויות הזמניות מסיבות כלכליות נרשמה ירידה קלה - 11.8% במאי לעומת 10.7% בחודש החולף.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"


בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.