רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל

אושרה חלופה למסילת מנשה באורך של כ-45 ק"מ שתחבר בין בת חפר לשדה התעופה המתוכנן ברמת דוד

המסילה תאפשר לתושבי הצפון להגיע למרכז הארץ ישירות מבלי לעבור בחיפה; במסגרת החלופה שנחברה, תוקם תחנת רכבת חדשה לעיר חריש

דור עצמון | (3)

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה לקדם חלופה למסילת מנשה אשר תשרת את העיר חריש וכן את יישובי הסביבה.

אורכה של מסילת מנשה כ-45 ק"מ, והיא מיועדת לחבר בין המסילה המזרחית, המוקמת בימים אלו, למסילת העמק, נועדה להשלים את הרצף המסילתי ממרכז ומזרח המדינה וצפונה, בכדי ליצור שדרה מקבילה לשדרת החוף ובלתי תלויה בה. מסילת מנשה מסתיימת במסילת העמק באזור בו מתוכנן בעתיד גם שדה התעופה הבינלאומי הנוסף ברמת דוד. המסילה תאפשר לתושבי הצפון, בעיקר לחלקו המזרחי של הגליל, להגיע למרכז הארץ ישירות ללא מעבר בחיפה.

בנוסף להסעת נוסעים, מתוכננת המסילה גם להובלה של מטענים, אשר יגיעו מהדרום באמצעות המסילה המזרחית לאזורי התעשיה ואל נמלי חיפה.

מסילת מנשה מחליפה את מסילת עירון אשר תוכננה להסתעף מצומת רמז לכיוון צפון-מזרח ולהתחבר למסילת העמק בקרבת תחנת הרכבת בעפולה. עם השנים התפשט הבינוי גם על תוואי המסילה וכיום אין אפשרות להעביר את המסילה בתוואי זה.

באזור חריש הוצעו בעבר שתי חלופות שונות, אחת העוברת במינהור תחת העיר חריש, אך אינה מאפשרת תחנה בה, בשל העומק בה עוברת המסילה, והשנייה העוברת בקרבת אזור התעשיה ברקאי. בדיקה נוספת, לאור בקשת המועצה הארצית לתכנון ולבניה הביאה לחלופה נוספת, אשר מקובלת על רוב הצדדים - החלופה החדשה, כוללת תחנת נוסעים בסמוך לקניון בכניסה לעיר חריש ותוואי מסילה שיוצמד ברובו לכביש 6. תחנת הנוסעים תמוקם בצידו המערבי של כביש 6 והתוכנית המוצעת כוללת גם הקמת גשר הולכי רגל שיחלוף מעל כביש 6 ויחבר את משתמשי הרכבת בין חריש לתחנה.

החלופה החדשה, המכונה חלופה 4.1, זכתה לציון המשוקלל הגבוה ביותר מבין החלופות, על פי גורמי המקצוע שבחנו אותה בהיבטי תחבורה, הנדסה ותפעול והיבטים סטטוטוריים. היא מאפשרת נגישות גבוהה לתושבי חריש, ברקאי ומענית ולכל תושבי ואדי ערה. בהיבטים הסביבתיים התוואי החדש המוצע, מבטיח שמירה על שטחי יער ומסדרונות אקולוגיים.

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "מברך על כך שנמצאה חלופה ראוה המקובלת על ידי כלל השותפים. הקמת תחנת רכבת בעיר חריש תיתן מענה לתושבי העיר והיישובים הסמוכים ותחזק את מערכת התחבורה הציבורית בישראל".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "לאחר עבודה מאומצת של מינהל התכנון בשיתוף נתיבי ישראל, אושרה היום החלופה הראויה שתיתן מענה הן לטובת משתמשי התחבורה הציבורית והן לשינוע של מטענים. החלופה תאפשר הקמת תחנת רכבת על כביש 6, שתשרת את העיר והאזור בו זמנית, תוך פיתוח מוטה תחבורה ציבורית".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    נתב"ג 2 בנבטים 09/05/2024 22:25
    הגב לתגובה זו
    שדה התעופה האסוני שמדובר עליו ברמת דוד לא קשור.
  • 2.
    לקחו בחשבון את הרחבת כביש 6 והכפלת המסילה בעתיד ? (ל"ת)
    אילן 08/05/2024 23:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וככה ידחפו לנו לגרון שדה תעופה בינלאומי שיהרוס את 08/05/2024 12:36
    הגב לתגובה זו
    וככה ידחפו לנו לגרון שדה תעופה בינלאומי שיהרוס את עמק יזרעאל ויהפוך למטרה לגיטימית לאוייבינו בגלל קירבתו לבסיס חיל האויר ברמת דוד
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".


מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI
מדד המחירים

מדד המחירים באוגוסט - מה הצפי והאם הריבית תרד?

הטיסות, השכר, הסיכויים להפחתת ריבית אצלנו, והסיכויים להפחתת ריבית השבוע בארה"ב

תמיר חכמוף |

ביום שני יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט. למדד המחירים יש משמעות גדולה עלינו כצרכנים, כמשקיעים וכלווים. כשהמדד עולה המשמעות היא שהמחירים עולים, כשהמדד עולה ההשקעות שלנו שצמודות למדד עולות, אבל גם ההלוואות ומסלולי המשכנתא שלנו במסלול הצמוד, מתייקרים. למדד יש גם השפעה גדולה על קובעי המדיניות בבנק ישראל, כאשר מדד נמוך יחזק את ההערכה להפחתת ריבית קרובה. מדד מאכזב עלול להביא לדחייה של הורדת הריבית, אם כי, הפעם סיכוי גבוה שהריבית תרד במפגש הבא בסוף החודש וזאת מכיוון שהפד בישיבתו ביום רביעי הקרוב צפוי להוריד את הריבית.

בנק ישראל ירגיש הרבה יותר בטוח להוריד ריבית אחרי שהקולגה ג'רום פאוול יוריד ראשון. אבל בעוד שההימורים בארה"ב הם מעל 95% להורדת ריבית, אצלנו יש שאלה גדולה בקשר למלחמה. הנגיד כבר התבטא בעבר על אי הוודאות שנגרמת כתוצאה מהמלחמה ולמרות שמבחינת הנתונים הכלכליים אין שום סיבה שלא להוריד ריבית. אפילו הגירעון בשיעור של 4.7% יחסית טוב, הנגיד מתלבט.    

הריבית הגבוהה היא בראש וראשונה כדי לרסן את האינפלציה. האינפלציה אומנם עלתה בהדרגה לקצב שנתי סביב 3.1%-3.2%, אבל כשמסתכלים קדימה היא באזור 2.1%-2.2% ויש כלכלנים שצופים אפילו פחות מכך, מבינים שהאינפלציה חוזרת לתוואי של בנק ישראל ואם כך, אז למה לא להוריד ריבית? 

מדד המחירים באוגוסט - עלייה של 0.7%-0.5%

יונתן כץ, כלכלן המאקרו של לידר סבור שהמדד באוגוסט עלה ב-0.7% - "מחירי הדלקים עלו ב- 1.2% תחילת ספטמבר, אך מחירי הנפט בעולם ירדו ב- 3% בשל הציפייה לגידול בתפוקת הנפט על ידי קרטל הנפט ואינדיקטורים חלשים לגבי הפעילות בארה"ב. 

"השקל התייצב יחסית אחרי התחזקות במהלך החודש.  לא צפויה העלאת מחירים במגזר החינוך על רקע הקפאת השכר. מסתמנת האצת מסוימת בשכר בסקטור העסקי בחודש יולי . מספר היוצאים לחו"ל באוגוסט חזר לרמה של חודש מאי. ריבוי הטיסות צפוי לתרום לירידות מחירים בחודש ספטמבר לאחר עלייה עונתיות חדה באוגוסט. תחזית האינפלציה שלנו עומדת על 0.7% באוגוסט, -0.3% בספטמבר, 0.5% באוקטובר ו- 2.1% שנה קדימה".