המועצה לצרכנות נגד HP: "עולה חשש כי החברה מנסה למנוע תחרות"
המועצה לצרכנות פנתה אל הממונה על התחרות בבקשה לקיים בדיקה מהירה של חלקה של HP בשוק המדפסות בישראל, ולבדוק חשד לביצוע עבירות על חוק התחרות. כמו כן המועצה לצרכנות קוראת למשרד הכלכלה ולממונה על התחרות לפעול בהקדם לתיקון חקיקה או נקיטת הליכים מנהליים שיאפשר הגבלת שימוש במוצרים התואמים למדפסות, ולאפשר תחרות שמשמעותה - הורדת מחירים".
במועצה לצרכנות הסבירו כי הגיע אליהם מידע ממנו עלה כי צרכנים שרכשו מדפסת HP וביצעו עדכון תוכנה כפי שנדרש מהם ע"י החברה, לכאורה לצורך עדכון האבטחה של המדפסת, גילו לתדהמתם כי לא ניתן לעשות כל שימוש במחסנית דיו של חברות אחרות. במועצה מציינים כי כידוע מחסנית הדיו של HP יקרות לעין ערוך ממחסניות דיו אחרות הקיימות בשוק.
עד כה ניתן היה לרכוש מדפסות של יצרנים אחרים, דבר שיצר תחרות בין היצרנים והחלופות. מדובר בשוק שבניגוד לנדמה, אינו רווי מתחרים, שוק בו חברת HP היא בעלת נתח ניכר, הן באופן ישיר והן בצירוף מדפסות "סמסונג" אותן רכשה.
לטענת המועצה לצרכנות, קיים גם קשר בין חברת HP לחברת קנון המייצרת עבור החברה את המדפסות, ומוכרת אף היא מדפסות בישראל. כתוצאה מכך הפכה HP לשחקן המוביל בשוק המדפסות בישראל, ובעזרת המהלך האחרון, אם יצליח, גם של שוק מחסניות הדיו. לטענת המועצה לצרכנות, מהלך זה הוא אנטי צרכני, אינו תחרותי, וHP מנצלת בו את כוחה ומונעת תחרות.
- המועצה לצרכנות - רשתות השיווק מנצלות את המלחמה להעלאות מחירים
- המועצה לצרכנות: חברות תעופה מנצלות את המצב ומעלות מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במועצה הסבירו כי לא מדובר במהלך חדש, וכי החברה התחייבה בעבר במסגרת מספר הסכמי פשרה בתובענות ייצוגיות בארץ ובעולם לפצות את הצרכנים שרכשו ממנה מדפסות, על מהלך דומה שעשתה.
כך בשנת 2018 הגיעה החברה להסכם פשרה בארה"ב במסגרתו שילמה 1.5 מיליון דולר. גם ב-2019 אישר בית המשפט העליון בקנדה פיצוי לצרכנים בגובה של 700,000 דולר קנדי. ב-2020 הודיעה HP כי תשלם 50 דולר אוסטרלי לכל צרכן שנפגע מהמהלך והתחייבה בנוסף שלא לחזור על פעולותיה. ב-2022 הוסכם כי חברת HP תפצה את צרכנייה האירופאים בסכום של כ-1,350,000 אירו.
בתובענה ייצוגית שהוגשה בישראל בעבר התחייבה HP ליידע את הצרכנים בחזית האריזה, על היעדר האפשרות לשימוש במחסניות אחרות בשל מערכת אבטחה דינאמית, והחברה חויבה לשלם פיצוי בסך של 6 מיליון שקל.
- מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
- ועדת המינויים בלמה את מינוי פרוזנפר לראשות אגף התקציבים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית...
מחברת HP נמסר בתגובה: "כמו חברות רבות, HP מיישמת באופן קבוע עדכוני קושחה כדי לשמור על פונקציונליות מעודכנת וכדי לשפר את חווית ההדפסה עבור הלקוחות שלנו, ועל מנת להגן על זכויות הקניין הרוחני של HP.
חלק מהמדפסות של HP מצוידות בפיצ'ר "אבטחה דינאמית" (Dynamic Security) שעשוי לחסום חלק מהמחסניות שאינן בעלות שבבים או מעגלים אלקטרוניים של HP. אין בכך כדי להביא לכך שצרכנים אינם יכולים להשתמש במחסניות מחודשות, ממולאות או בשימוש חוזר מתוצרת צדדים שלישיים. קיימים מספר מקורות למחסניות כאמור, שמבצעים שימוש חוזר בשבב או במעגלים אלקטרוניים של HP, ולכן אינם מושפעים מטכנולוגיית "אבטחה דינאמית".
- 1.מבין2 01/06/2023 10:45הגב לתגובה זוועוד לא הזכרתם את השבבים שהם התקינו בעבר במדפסות ונקנסו במיליארדים בגללם.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".