מרים נאור ואסתר חיות בג"צ בית המשפט העליון
צילום: נועם מושקוביץ

השופט בדימוס דניאל ארנסט: תמיד היו דילים וקליקות בבחירת שופטים

"תן לי למנות את השופט הזה והזה – ותעזור לי למנות את המקורבים לי במקומות שאני חפץ בהם", כך מתאר שופט בדימוס את מינויי השופטים בישראל

גיא עיני | (5)

נראה כי פרשת השחיתות במינויי השופטים רק מתחילה להכות גלים וניתן להעריך שאנו עומדים בפני אחת מפרשיות המשפט הגדולות שידעה המדינה לפחות בשנים האחרונות.

לאחר תגובת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות ושרת המשפטים איילת שקד, גם השופט בדימוס, דניאל ארנסט מגיב על הפרשה שרק מעט ממנה ניתן לפרסום: "צו איסור פרסום על הפרשה מיותר ומזיק. תמיד היו דילים וקליקות בבחירת שופטים, והאלטרנטיבה  - גרועה יותר".

נראה כי מערכת המשפט בישראל עושה (במכוון או לא) כל שיבכולתה על מנת לפגוע באמון הציבור בה. החל מפרשת אפי נוה שניסה להיכנס לארץ עם בת זוגו ללא מעבר בביקרות דרכונים ועכשיו הפרשה החדשה שמתחילה להסעיר את מערכת המשפט.

"כאשר מוטל צו איסור פרסום, כל מי שקשור וכל מי שמקושר יודע מה קורה – וכל יתר עם ישראל עסוק בספקולציות. אין דרך יותר שלומאלית ויותר שוחקת אמון מהדרך הזו", אומר השופט בדימוס ארנסט ומסביר: ""כל הסערה הנוכחית סביב המינויים היא סתם סנסציה, והגיע הזמן להסיר את איסור הפרסום".

ארנסט מתאר תמונת מצב שרובנו חשבנו או לפחות רצינו להאמין שלא קיימת במחוזותינו, מציאות של "שמור לי ואשמור לך"; "תמיד היו דילים בבחירת שופטים, תמיד הייתה מסחרה של 'תן לי למנות את השופט הזה והזה – ותעזור לי למנות את המקורבים לי במקומות שאני חפץ בהם'. הדילים תמיד היו סביב העדפה, או פוליטית, או מגדרית, או אתנית. זה לא אומר שזה מושחת. אין שיטה שאין בה דילים ולחצים".

ארנסט טוען כי השיטה למינויי שופטים בישראל היא הרע במיעוטו ביחס לעולם ונותן את ארצות הברית כדוגמא: "ראו מה קורה בארה"ב, שם השיטה היא של מינויים פוליטיים  – ואז ההכרעות שלה יוצאות לגמרי עקומות. אתה יכול להיתפס בחלק ממדינות בארה"ב שלוש פעמים מעשן מריחואנה ולהיכנס לכל החיים לכלא."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רמי הרוש 20/03/2022 19:43
    הגב לתגובה זו
    מי שהיה שופט וטוען את הנ"ל ראוי שיחקר
  • 4.
    משה כדורי 17/01/2019 11:30
    הגב לתגובה זו
    הצמד חמד שרצה לממש את המשילות תקע גול עצמי בדרך הגברת שרוצה מינוי שומרי סף -יועצים משפטים מקורבים- חברים לא הבינה מה זה חבר ... כדאי שתתבגרי גברת שקד.. את עוד ילדה קטנה עם חלב על השפתיים צריך להצמיד לך נהג מלווה
  • 3.
    יוסי מצופי הנגב 17/01/2019 00:16
    הגב לתגובה זו
    קליקות וקליקים
  • 2.
    אלירן 16/01/2019 21:35
    הגב לתגובה זו
    שנת 2019 כל מה שחשבנו על החונטות מתגלה ועוד הם מצדיקים זאת !!1
  • 1.
    הרואה 16/01/2019 18:39
    הגב לתגובה זו
    הייתי טוען טענה על אותו משקל על עבירה שביצעתי (שזה הרע במיעוטו ובלה בלה בלה...)- האם היית מזכה אותי?
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?