רה"מ: "איראן מנסה לפתוח מולנו חזית ברמת הגולן"

מערכת Bizportal |

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה:

"ביום חמישי אני אפגש עם הנשיא פוטין במוסקבה. במרכז השיחה שלנו תעמוד סוריה והניסיון לגבש שם הסדר. במסגרת ההסדר הזה, או גם בלעדיו, יש ניסיון של איראן להתבסס באופן קבוע בסוריה, בנוכחות צבאית קרקעית ובנוכחות צבאית ימית, וגם בניסיון הדרגתי לפתוח מולנו חזית ברמת הגולן. אני אביע בפני הנשיא פוטין את ההתנגדות החריפה והתקיפה של ישראל לאפשרות זאת. אני מקווה שנוכל גם להגיע להבנות מסוימות כדי להמעיט את החיכוך האפשרי בין הכוחות שלנו לשלהם, כפי שעשינו בהצלחה עד היום.

 

הממשלה תדון היום באישור מדיניות האכיפה החדשה כלפי משתמשי קנאביס. יש צוות שבחן את הנושא. זה מהלך שכמובן חובה לעשותו באופן זהיר, מבוקר. מצד אחד, אנחנו נפתחים לעתיד. מצד שני, אנחנו  מבינים גם את הסכנות ואנחנו ננסה לאזן בין שני הדברים.

 

הממשלה תראה היום את תכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנתיים הקרובות. עכשיו, צריך להבין שאנחנו מנהלים כאן ממשלה ואת הכלכלה בצורה שהיא חדשנית יחסית, ובוודאי בולטת מול מדינות העולם. כשאתה בא לנהל עסק כלשהו, אתה רוצה קודם כל להבטיח שההכנסות לאורך זמן יעמדו ביחס להוצאות, שההוצאות לא יגדלו יותר מההכנסות. אנחנו עושים את זה בשליטה תקציבית, בתקציב דו שנתי, מה שנותן לנו גם אופק תכנוני. אנחנו מעמידים יעדים כמותיים של המשרדים, והרבה יותר קל להגיע למקום מסוים כשאתה יודע לאן אתה הולך. מתווספת לו גם העובדה שאנחנו בודקים עם מה באנו ביד, ואם אנחנו מפרסמים את זה. אלה דברים נועזים, אלה דברים נכונים. ככה מנהלים עסק, ככה מנהלים גם מדינה.

 

אני חייב להגיד לכם שאחד היעדים הגדולים שאנחנו מציבים כאן במשרד ראש הממשלה זה הפחתת הרגולציה החונקת על המשק הישראלי. אנחנו במצב סביר במיסוי, אף על פי ששר האוצר ואנוכי מאמינים שאנחנו צריכים להוריד את המיסוי - אבל חלק מהמס הכבד ביותר שאנחנו מטילים על אזרחי ישראל ועל העסקים בישראל זה רגולציית יתר. זה תקנות יתר, זה פקידות יתר, שאנחנו רוצים להפחית אותן כדי להוריד את העלויות השונות לעסקים ולאזרח במדינת ישראל ולהקל על החיים פה. יש כמובן הרבה מאוד יעדים אחרים - הם יוצגו היום בממשלה. אני חושב שישראל בצעד הזה הופכת לאחת הכלכלות המתקדמות והשקופות בעולם.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.