יוסי לנגוצקי: "שיטת המנהרות - איום לעשרות שנים על ביטחון מדינת ישראל", מה הוא חושב על יכולות 'כיפת ברזל'?

הגיאולוג שידוע כ'אבי תגליות הגז' שבעברו היה מבכירי ענף המודיעין בצה"ל בשיחה עם Bizportal - ויש לו מילים קשות להגיד
לירן סהר | (59)
נושאים בכתבה יוסי לנגוצקי

13 מחבלים ניסו לפנות בוקר לחדור לישראל באמצעות מנהרה מרצועת עזה, אבל הם אותרו ובכך סוכל ניסיון פיגוע ואולי אף אירועי חטיפה בסגנון חטיפתו של גלעד שליט. נושא המנהרות הוא כאב ראש רציני עבור צה"ל. הגיאולוג ד"ר יוסי לנגוצקי, אבי תגליות הגז בישראל שהוא גם אל"מ במיל' והיה בעברו מבכירי ענף המודיעין בצה"ל, מתח בשיחה עם Bizportal ביקורת חריפה על מערכת הביטחון בכישלון הטיפול במנהרות, וגם התייחס למערכת 'כיפת ברזל' ויכולותיה.

"אני היחיד שצעק לפני שנים בנוגע למנהרות, מדובר באמצעי low teckשמשתמשים בו בצורה פשוטה יחסית, הוא יוצר הרתעה נוראית", אמר לנגוצקי בפתח הדברים. "לפני 20 שנה פניתי יחד עם המכון הגיאו- פיזי, גוף ללא מטרות רווח, למשרד הביטחון והתחננתי שייעזרו בנו, אך במשרד הביטחון כביכול ידעו יותר טוב והתעלמו מאיתנו לגמרי. כשאמרתי שיש 100 מנהרות מתחת לציר פילדלפי בעזה - התנפלו עליי, אמרו שאני מגזים, מדבר שטויות וזורה פאניקה, בסוף היו שם 1,000 מנהרות".

"המנהרות - בעיה ארוכת טווח רבת גזרות"

לנגוצקי מסביר שרק כשנהרגו 14 חיילים בפילדלפי לפני 9 שנים, פנה אליו משה (בוגי) יעלון, אז כרמטכ"ל, לעזרה ולכתיבת דו"ח בנושא - "אמרתי שמדובר בבעיה ארוכת טווח ורבת גזרות, איום לעשרות שנים קדימה לאורך כל גבולות ישראל. הבעיה העיקרית היא לאתר את המנהרות, אמרתי שהכיוון הברור הוא הגיאופיזי. דבר נוסף שאמרתי הוא שמאחר שקצינים מתחלפים כל שנתיים בצה"ל, יש צורך להקים מנהלת קומפקטית שיעבדו בה שנים קדימה וילמדו את הנושא לעומק תוך שימוש במומחים מהאקדמיה. הייתי מוכן לעבוד בהתנדבות שנה שנתיים. תוך כמה ימים הפכתי לאויב מערכת הביטחון. התייחסו אליי כאילו מגיע אדם מבחוץ שחושב שהוא חכם ושאנחנו טיפשים, חטפתי גל של השמצות".

"במשך 7-8 שנים, עד לפני שנתיים, כתבתי עשרות מכתבים לשרי בטחון, לרמטכ"לים ולאלופים, אך המלצותיי לא מומשו, הפכתי למטרד מבחינתם, למרות שמדובר כאן בדיני נפשות. רק לפני שנתיים-שלוש, לאחר שהופעתי בוועדת ביקורת המדינה, במערכת הביטחון הבינו שהגזימו והתחילו לעשות סדר בדברים והעבירו פרויקט לאלביט מדובר במערכת גלאים שמכניסים לאדמה ותפקידה להתריע כשחופרים מנהרה. אלא מה, היא אפקטיבית רק כשיש רעש סביבה, כלומר לא ניתן לגלות מנהרה דוממת ואם המנהרה כבר בשטח ישראל לא ניתן לגלותה".

"מפא"ת אשמה במחדל"

לנגוצקי מטיל את עיקר האשמה במחדל על המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) "הוא טיפל בנושא לא באופן הנדרש. מערכת הביטחון צריכה להתעשת ולהקים מנהלת לאיתור מנהרות, ביזבזו הרבה שנים ומדובר במשימה קשה מאוד. אני הקמתי את מחלקת המבצעים המיוחדים במודיעין כדי לטפל בנושאים קשים, צריך אנשים חדורי להט שמוכנים לפרוץ קירות פלדה".

מפה אנחנו עוברים לדבר על מערכת 'כיפת ברזל', ללנגוצקי יש גם להגיד בעניין הזה. "כיפת ברזל היא הצלחה רבתי ומעולם לא אמרתי עליה מילה רעה, אבל מערכת הביטחון, כולל מפא"ת, עשתה מעשה קשה מאוד כשלא בחנה את אופציית הלייזרים למיטב ידיעתי האופציה הזאת זכתה על ידי משרד הביטחון למסע של דיסאינפורמציה והטעיות. החשש היה שהלייזרים יסכנו את פיתוח פרויקט כיפת ברזל, כלומר שיקולים זרים מנעו בחינה אמיתית של נושא הלייזרים".

"כיפת ברזל מערכת טובה, אבל אימפוטנטית"

לנגוצקי מסביר כי לכיפת ברזל שני ליקויים "היא לא מסוגלת להינעל על מטרה אלא רק לאחר 6-7 שניות וכתוצאה מכך היא לא אפקטיבית ביירוט הרקטות בעוטף עזה אשר נוחתות תוך 2-3 שניות. בקטע הזה היא אימפוטנטית לגמרי בישובים שצמודים לגבול. הליקוי השני הוא שכל טיל כיפת ברזל עולה 70-80 אלף דולר, כאשר כל ירי לייזר עולה 2,000-3,000 דולר בלבד והוא יכול ליירט רקטה תוך 2 שניות".

קיראו עוד ב"בארץ"

"אני מעיד בזאת שפניתי לאהוד ברק כשכיהן כשר ביטחון, ואמרתי לו שראש פרויקט הלייזרים בארצות הברית, הישראלי לשעבר יוסי (ג'ו) שוורץ, נמצא בארץ ומתחנן לדבר איתו. אך טלפונים של אינטרסנטים מנעו את הפגישה, מישהו שחזר מאמריקה אמר שהמערכת שווה לתחת. שוורץ היה מוכן להגיע לכאן ולייעץ ללא שכר. כתבתי מכתב גם לפני חצי שנה לבוגי אך מעולם לא קיבלתי תשובה".

כתבות מעניינות נוספות:

איילת שקד: "אזרחים לא צריכים לספוג טילים על חשבון הפחד מפגיעה בחיילים"

תגובות לכתבה(59):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 43.
    גק 30/07/2014 23:26
    הגב לתגובה זו
    בגבול לבנון לא סתם יש שקט מדומה..... גם שמה עבדו ועובדים על מנהרות ...לא סתם אמרו שיכבשו את הגליל .
  • 42.
    מוד רציו 23/07/2014 22:53
    הגב לתגובה זו
    מר לנגוצקי היקר. אני מעריך מאוד את פועלך וחזונך וגם עמידותך לאורך שנים כחלוץ בנושאי הגז והנפט ישר כוח. יחד ם זאת הקיטוב בין מנהרות גאולוגייה למערכות לייזר רבות עוצמה שאמורות להתיך מספר טילים בו זמנית בדיוקים פנומנליים בטווחים גדולים הינו עצום. לידיעתך, טענתך למהירות התגובה של מערכת כיפת ברגזל גובלת באימפוטנציה מחשבתית או בוודאות מגבלות ידע בנושא טילאות. למשל מערכת לייזר בטווחין של 10k meter צריכה לפגוע בדיוק סופי של סדר גודל 0.01 מילירדיאן בקצב במהירות זויתית ותאוצה זויתית כל זאת בשני צירים. לך לבדוק מה המשמעות מבחינה אופטית כולל העברת הספק למטרה. ואם מדברים על הספק הנדרש להתכת המיורט אז אתה תצטרך לחפור מנהרה בעומק של שלוש קומות ע"מ לייצר את האנרגיה. מכאן שהמלצתי שכל אחד ישאר ויחווה את דעתו בתחום שהוא מבין. אין ספק שבנושא DEEP WATER YOU WERE THE ONE, KEEP ON DRILLING
  • 41.
    לעולם לא ישקיעו פוליטיקאים בפרוייקט ללא אינטרס אישי ממש (ל"ת)
    לקס יהושע 23/07/2014 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 40.
    אפשר לרכוש מערכת לייזרים לעוטף עזה אם היא מתאימה (ל"ת)
    גם 50% הצלחה עדיף מ0 23/07/2014 12:11
    הגב לתגובה זו
  • 39.
    yyy 23/07/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לגלות חללים באדמה המכון הגיאופיזי מומחה לכך תשאלו את מומחי הנפט גז
  • 38.
    יגאל 23/07/2014 08:52
    הגב לתגובה זו
    למה לא "קרח יבש" . הוא הופך לco2 ממלא את כל החללים כי הוא כבד מאוויר, הגז לא רעיל וניתן להשתמש בו בלי ייסורי מצפון. מספיק למצוא פיר גבוה ולהכניס לתוכו את ה"קרח היבש" ולחכות עד אשר העכברים ייצאו מן החורים. כמות לא גדולה של "קרח יבש" הופכת לכמות גדולה מאוד של co2. הגז הוא גז אינרטי ואם ימלא חלל מסוים וקשה להיפטר ממנו. אולי לזמן ארוך צריך פתרון יותר יסודי אך בזמן הקצר לפעולה במנהרות זהו פתרון אידאלי.
  • 37.
    אנונימי 20/07/2014 10:43
    הגב לתגובה זו
    כמו הוויטקונג ואולי בהדרכתם, החמאס בנה עזה תחתית וזו הסכנה הגדולה ביותר לישראל ולעולם הערבי. בישראל ישנו שנת ישרים. במקום לתקוף את יוסי היו צריכים לחסל מנהרה אחרי מנהרה. מזל שפתחו בטילים בכך נמנעו אסונות אדירים לממשלה ולעם מתנמנם
  • 36.
    יוסי 20/07/2014 08:12
    הגב לתגובה זו
    נמאס לראות ולשמוע אותך שב בצד
  • 35.
    לגייס את החמס לבניית רכבת תחתית -רק הם יכולים! (ל"ת)
    פילוסוף 18/07/2014 23:42
    הגב לתגובה זו
  • 34.
    הפתרון 18/07/2014 13:03
    הגב לתגובה זו
    יהיה יותר גרוע "כאשר יענו אותם כן ירבה וכן יפרוץ" הם ימציאו פטנטים למכביר להתגבר על הדיכוי. הפתרון רק 2 מדינות כבר שלטנו בעזה וברחנו משם. שלטנו בלבנון וברחנו משם. הזכרון של הציבור קצר.
  • 33.
    eliz 18/07/2014 09:24
    הגב לתגובה זו
    חופרים 28 מטר עומק באורך 28 קילומטר ממלאים אותו במי ביוב של עזה בו נראה מי יצליח לעבור בנוסף יש לך מגן של סיום החפירה בתוך נהרשל ביוב
  • מי מיוב ומי ים פוגעים במי תהום (ל"ת)
    ערק 18/07/2014 12:20
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    צריך לחפור תעלה ולהציף במי ים את גבולות עזה (ל"ת)
    ירון חן 18/07/2014 09:21
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    אברהם 18/07/2014 00:35
    הגב לתגובה זו
    לטווחים קצרים עד 30 ק"מ ניתן להשתמש בתותח הלייזר, חיל הים האמריקאי בחר במכ"מ של ראדא הישראלית .rada .למכ" מ של תותח הלייזר שלו, כמו כן חברת בואינג שנבחרה לייצר את תותח הלייזר לצבא ארה"ב גם בחרה במכ"מ של ראדא אבל בארץ המכ"מ עדיין לא נקלט .כנראה בגלל שזה זול! יכל למנוע בעיות בעוטף עזה שם אין כיפת ברזל יעילה.
  • 30.
    gigi101 17/07/2014 21:05
    הגב לתגובה זו
    היה חשוף למידע רב ערך במכון הגיאולוגי -פרש ומכר את המידע לטיקונים תשובה ושטינמץ
  • יונתן 21/07/2014 13:36
    הגב לתגובה זו
    בור
  • אורי 22/07/2014 03:08
    בעד! בטעות הקשתי על נגד
  • 29.
    אזרח מודאג 17/07/2014 19:28
    הגב לתגובה זו
    צודק לחלוטין בבקורת שלו על מפא"ת,יושבים שם עתודאים חסרי ניסיון והמפקדים מתחלפים כל שנתיים בדרך אל הפנסיה וכך מתקבלות החלטות הרות גורל למדינה
  • 28.
    איש אמיץ מול מערכת אטומה (ל"ת)
    די לטמטום הביורוקרטי 17/07/2014 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    קורמורן 17/07/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
    יש באמת לא מעט אנשים שמציעים הצעות בלתי ישימות עד טיפשיות אבל כפעם בפעם מביא מישהו רעיון ששווה עיון מעמיק, מה גם שבא בנאדם עם קבלות. בעל מקצוע בתחום ואף מציע לעבוד בהתנדבות. יש בעיה של אגו מנופח שחייבים לטפל בו כאשר הוא הופך למכשול של ממש. בכדי לעלות על פתרונות פורצי דרך, צריך מישהו בעל יכולת אבחון מעולה להפגש עם עשרות אנשים, לקרוא מאות מכתבים ולברור את גרגירי הזהב המועטים שאולי נמצאים שם.
  • 26.
    החופר בע"מ 17/07/2014 16:22
    הגב לתגובה זו
    רוחב - 5 מ', עומק - 20 מ' (אולי אפשר פחות), אורך 1000 מ' (=1 ק"מ) - מקבלים 100,000 מ"ק חפירה לכל ק"מ אורך. לפי מחירון משרד השיכון מחיר חפירה הוא 14 ש"ח למ"ק, כולמר חפירת התעלה הנ"ל תעלה 1.4 מיליון ש"ח לכל ק"מ. היקף הרצועה כ-100 ק"מ - סה"כ 140 מיליון ש"ח. קחו עוד 50% לעלויות שונות (מצלמות?) - ב-200 מיליון ש"ח (טיל וחצי של כיפת ברזל) חופרים מסביב לעזה תעלת מגן נגד מנהרות.
  • חכם בלילה 18/07/2014 07:29
    הגב לתגובה זו
    הפתרון הוא בהקמת תעלת מי ים מסביב לעזה ... לעשות סיורים בגבול עם גונדולות ... או פשוט להטביע את עזה בים ...
  • גיל 17/07/2014 17:53
    הגב לתגובה זו
    טיל עולה 80 אלף דולר ולא 80 מליון דולר... תמשיך לבד.. למרות שרעיון החפירה.. עם הזרמה קבועה של מי ים [את רעיון הביוב פסלו בגלל המתאן.. שיוליד הריגת מחבלים בגזים תוך קונוטציה לא ראוייה ליהודים] הוא רעיון קיים וכנראה שיהווה את הבסיס לפתרון.. עד שיומצא הגלאי לחללים בקפלי קרקע.. שיחשוף חלל מתמשך שיעיד על יותר מסתם חלל אקראי!
  • Genius 17/07/2014 17:11
    הגב לתגובה זו
    please please
  • 25.
    ליזר 17/07/2014 16:02
    הגב לתגובה זו
    אוויר
  • 24.
    רון 17/07/2014 15:51
    הגב לתגובה זו
    ככה נוכל להגיע לשטח של הבהמות בלי להחשף
  • גיורא 17/07/2014 20:10
    הגב לתגובה זו
    צריך להביא פועלים ערבים בשביל זה
  • 23.
    יוסי אולי שמעת פעם את המושג שבאת מלחמה יש בטחון שדה ??? (ל"ת)
    אנונימי 17/07/2014 15:43
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    תפתחו וירוס שתוקף רק אדם הנמצא במנהרות/בונקרים (ל"ת)
    זקן 17/07/2014 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    דברן גדול שהרס את הגז לתשובה (ל"ת)
    חיקיל 17/07/2014 15:32
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    דוד 17/07/2014 15:30
    הגב לתגובה זו
    יוסי אל יאוש האמת יש לה תכונה ,שהיא בסוף צפה למעלה .{ אף שלפעמים לוקח זמן ) חברות גדולות ששולטות בשוק ,מנסות למנוע כניסת מתחרים ואפילו על חשבון חיי אדם . כך גם בארה"ב מצורף קישור http://www.nbcnews.com/id/14686871/#.U8fBK5R_tvD תמשיך להילחם ! בסוף יתברר שהבאתה להצלת הרבה חיים
  • 19.
    צבריקו 17/07/2014 15:28
    הגב לתגובה זו
    הם אחת מהמשפחות שבנו את מדינת ישראל עוד מ 1922. מפעלי ים המלח נבנו עיי, האבא. יוסי היה קצין ראשון שנכנס לעיר העתיקה ב ששת הימים, וגילה את הגז בים. מלח הארץ. תקשיבו לכל מילה שהוא מוציא.
  • 18.
    מנו 17/07/2014 15:21
    הגב לתגובה זו
    ליזר זה פנטסטי בתנאי מזג אויר אידיאלים,, מה קורה בגשם או בערפל.. כמה מההספק של הליזר יהיה אפקטיבי... כמו כן ליזר צריך לחמם את ראש הטיל עד לפיצוץ וזה לוקח מספר שניות יקרות ... מה יקרה במצב של מטח רקטות...
  • 17.
    חיים 17/07/2014 15:20
    הגב לתגובה זו
    ליבי ליבי אליך, כמה שאתה צודק, הבעיה היא שאנשים שחושבים מחוץ לקופסה ולטובת המדינה אינם משרתים את בעלי האינטרסים כולל ראשי המדינה
  • 16.
    בעניין מערכת הלייזר - כנראה שהקופון לא היה גדול מספיק (ל"ת)
    ירמיהו 17/07/2014 15:16
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מירב 17/07/2014 15:06
    הגב לתגובה זו
    ומדבר מעט מאוד על מה שרלוונטי היום, כלומר מה עושים עכשיו. אני חושבת שמה שחשוב זה לפתור בעיה כיום ולא לחטט בלי גבול במחדלי העבר.
  • 14.
    אהרון 17/07/2014 15:03
    הגב לתגובה זו
    יוסי הוא לא רק אמיץ בהבעת דעות הוא גם עתיר זכויות . יוסי כנראה לא יורד לסוף הסוגיה של האינטרסים של תעשיות הנשק . היא הנותנת הכוח שיש להם לאלביט ולתעשייה באווירית עולה על כול דמיון . צריך לעודד אנשים חושבים ויקרים כמו יוסי לנגוצקי רק שסופו לא יהיה כמו הסוף במר של דר ראובן פדאצור איש יקר ודעתן שחשב מחוץ לקופסה ונגד תעשיות הנשק בישראל ונהרג באופן מאוד לא ברור ומוזר
  • 13.
    טמבליקו 17/07/2014 14:59
    הגב לתגובה זו
    הם מסתובבים ממילא מתחת לקרקע. בסופו של דבר ייתקלו במנהרה.
  • הרעיון שלך מבריק - בשיא הרצינות! (ל"ת)
    יוסי 17/07/2014 17:48
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    מק 17/07/2014 14:51
    הגב לתגובה זו
    מדינה שרק בנס עדיין קימת אנשים כמוך משגעים את האימפוטנטיות של מקבלי ההחלטות מדיור גז חשמל מים צבא שלום וכן הלאה וכן הלאה תמשיך להתעקש
  • 11.
    פולי 17/07/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    אין בעולם מערכת ירוט לייזר פעילה !! הלייזר הכימי מסוכן מכל טיל\רקטה האמריקאים שמובלים בתחום טוענים כי רק לקראת שנת 2020 תהיה מוכנה מערכת לייזר מוצק כל השאר זה סיפורים של מי שמנסים למכור מערכת על הנייר
  • 10.
    לוזר- 17/07/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    לנגוסקי אתה לוזר אתה מייעץ לחמס לירות בעטוף עזה מהסיבה 'היא לא אפקטיבית '...לך תעבוד אצלם יועץ החאטבונה שלך כבר נאמרה וכנראה נקלטה.. (באר מגד חיה ומפיקה למרות לנגוסקי-בארותיים..)
  • 9.
    גדי ח. 17/07/2014 14:42
    הגב לתגובה זו
    ככה זה במדינתנו. רק לאחר ליקויים אומרים: אה נכון, ההוא שהתריע צדק.
  • 8.
    תעלה קבועה בעומק 20 מטר + הצפה שבועית .והכל בסדר (ל"ת)
    1 17/07/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אריה 17/07/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שיוסי לנגוצקי הוא מומחה בתחום הגיאולוגיה, כולל נשא המנהרות של חמאס. האם זה משליך על מומחיות בתחום "כיפת ברזל"? אני בספק. המערכת אכן מיירטת טילים בטווח צר ובינוני, אך אף פעם לא שמעתי שהיא נועדה ליירט פצמ"רים או טילים בטווח של קילומטרים בודדים. זה לא תפקידה. מערכות קרן לייזר תלויות במכ"ם, אך לא קיימים מכ"מים לגילוי יציאת הפצמ"רים, כך שדעתו של מר לנגוצקי בנושא איננה מבוססת.
  • 6.
    יוסי תתעסק בגאולוגיה (ל"ת)
    בא 17/07/2014 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    האיש ענייני ,לא מתלהם ולא מתבכיין....נדיר במחוזותינו (ל"ת)
    מוריד את הכובע בפניו 17/07/2014 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אבי 17/07/2014 14:22
    הגב לתגובה זו
    כל הגבול סביב הרצועה משהו כמו 50 ק''מ חופרים תעלה בעומק 20 מטר עם 20 מחפרונים ותוך יומיים שלושה מגלים את כל המנהרות.
  • המנהרות יותר עמוקות. (ל"ת)
    Hadshen 17/07/2014 14:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    I am 17/07/2014 14:15
    הגב לתגובה זו
    אם זה נכונה הכתבה להקים וועדה שיבדוק את הנושא הזה ולהעמיד את כל מקבלי ההחלטות לדין.בגלל אינטרסנטים יבזבזו כספי ציבור צריך שהציבור לא יעבור על סדר היום.
  • מסכים-לפרסם שמות המתנגדים במפא"ת ולתבוע אותם במיליונים! (ל"ת)
    ולהעיף אותם הביתה! 17/07/2014 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עכשיו יגידו לו שהוא שמאלני, שינאה עצמית, בוגד יאדה יאדה (ל"ת)
    כרגיל השליח נדפק 17/07/2014 14:02
    הגב לתגובה זו
  • מק 17/07/2014 14:54
    הגב לתגובה זו
    אלי ישי בעד מלחמה אנשי הישיבות יתפללו עבורינו חברי הכנסת בשם אלהים תומכים במתנחלים ואני שלחמתי ב5 מלחמות שמאלני בוגד יבוא יום וזה ישתנה
  • דני 18/07/2014 10:40
    אני איתך. אנשים כאן מטומטמים חולניים. בשביל מי נלחמנו, תגיד לי? ממש מתסכל.
  • 1.
    הוא מאשר את מה שאמר ראובן פדהצור. (ל"ת)
    הכל פוליטיקה. בחחחחח 17/07/2014 13:53
    הגב לתגובה זו
  • פולי 17/07/2014 14:51
    הגב לתגובה זו
    הוא היה מאילו שחשבו כי" מה שלא טס מיותר"
  • מנחם 17/07/2014 14:45
    הגב לתגובה זו
    לגייס להפעיל עשרות בולדוזרים ממוגנים לאורך הגבול עם עזה מהים. לחפור תעלה רחבה מדופנת לאורך הגבול בעומק 30/40 מטר ולהציף אותה במי הים במקום שיש תעלה או תחפר תעלה היא תוצף בכוון עזה והתוצאות על חשבון העזתים. במקביל להכין גשרים יציבים ניידים למקרה הצורך.
  • מתנשא 17/07/2014 18:00
    איזה רעיון טיפש WOW
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.