זכאות לנקודות זיכוי לקרובי נטול יכולת
האם הוראות הפקודה מחייבות נטול יכולת להיות רווק כדי לקבל הטבת מס
שאלה:
-----------------
לנישומה בת עיוורת מלידה, ובכל שנה היא מקבלת אישור על קבלת שתי נקודות זיכוי בשל נטולת יכולת. לאחרונה פנה פקיד השומה אל הנישומה בדבר כוונתו לבטל את נקודות הזיכוי ולחייבה רטרואקטיבית בגין הפחתת המס, היות שבתה נשואה כבר עשר שנים.
השאלה:
האם הוראות הפקודה מחייבות נטול יכולת להיות רווק כדי לקבל הטבת מס, ומהם המבחנים לשלילת הטבת מס זו?
תשובה:
-----------------
הוראות סעיפים 44 ו-45 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן:"הפקודה") דנות בנקודות זיכוי המוקנות לקרוב של נטול יכולת בשל הוצאות החזקתו במוסד (סעיף 44 לפקודה), וככל שהקרוב אינו נהנה מהוראות סעיף 44 לפקודה והיה לו ילד נטול יכולת כאמור (סעיף 45 לפקודה).
הוראות סעיף 45 לפקודה קובעות כדלקמן:
"45 (א) יחיד תושב ישראל שהיה לו בשנת המס ילד משותק, עיוור או מפגר או שהיה לבן זוגו ילד כאמור, יובאו בחשבון בחישוב המס שלו או של בן זוגו שתי נקודות זיכוי בשל כל ילד כאמור.
(ב) (בוטל).
(ג) יחיד יהיה זכאי לנקודות הזיכוי על פי סעיף קטן (א) רק אם לא קיבל זיכוי ממס עבור אותו ילד על פי סעיף 44.
(ד) שר האוצר רשאי לקבוע תנאים לזכאות לנקודות זיכוי על פי סעיף זה."
מכך אנו למדים כי נקודות הזיכוי מוקנות בשל קיומו של ילד משותק, עיוור או מפגר.
השימוש במונח "ילד" מעיד על הקשר המשפחתי ואין בו כדי להיות סייג בנוגע לגיל ה"ילד" האמור. חיזוק לכך אפשר למצוא בסעיף 44 לפקודה המשתמש באותו מונח ומקנה נקודות זיכוי גם לילדים בגירים המצויים במוסד, על פי הוראות התקנות שתוקנו מכוח סעיף זה.
הוראות תקנות מס הכנסה (זיכוי בעד נטול יכולת וזיכוי בעד הוצאות בשל החזקת קרוב במוסד), התשנ"ו-1996 (להלן: "התקנות") תוקנו מכוח סמכות שר האוצר להסדרת מתן נקודות הזיכוי האמורות, וקובעות כדלקמן:
"תנאי לזכאות
1. יחיד תושב ישראל יהא זכאי לזיכוי בעד הוצאות החזקת קרוב במוסד לפי סעיף 44 לפקודה או לנקודות זיכוי בעד נטול יכולת לפי סעיף 45 לפקודה, לפי הענין (להלן - המזכה), אם ההכנסה החייבת של המזכה ושל בן זוגו, לא עלתה על 160,000 שקלים חדשים בשנת המס, ואם אין למזכה בן זוג - אם לא עלתה על 100,000 שקלים חדשים בשנת המס; לענין זה, 'הכנסה חייבת' - לרבות הכנסה פטורה ממס על פי דין.
בקשה לקבלת זיכוי
2. לקבלת זיכוי ממס לפי סעיף 44 לפקודה או לקבלת נקודות זיכוי לפי סעיף 45 לפקודה יגיש יחיד כאמור בתקנה 1 בקשה לפקיד השומה ויצרף לבקשתו:
(1) תעודה רפואית של המזכה ערוכה לפי טופס א' שבתוספת; ואם ראה פקיד השומה צורך בכך - כתב ויתור של המזכה על סודיות רפואית בנוגע לעניינים הנדונים בתעודה הרפואית;
(2) מסמכים המעידים, להנחת דעתו של פקיד השומה, על הוצאות החזקתו במוסד - אם הבקשה הינה בשל החזקת קרוב במוסד;
(3) הודעת ההורה לפי תקנה 3 ערוכה לפי טופס ב' שבתוספת - אם הבקשה הינה בשל הורה נטול יכולת לפי סעיף 45 לפקודה.
הודעת הורה נטול יכולת
3. (א) הורה נטול יכולת יודיע לפקיד השומה לגבי כל שנת מס, את פרטיו של אחד מבין ילדיו (להלן - הבן הזכאי), אשר בחישוב המס שלו או של בן זוגו יובאו בחשבון נקודות הזיכוי בשל ההורה לפי סעיף 45 לפקודה.
(ב) מונה להורה אפוטרופוס על פי דין, יודיע האפוטרופוס בשם ההורה את פרטי הבן הזכאי.
(ג) אין מצבו הרפואי של ההורה מאפשר לו מתן הודעה כאמור בתקנת משנה (א) ולא מונה לו אפוטרופוס על פי דין, ימסור בן זוגו הודעה כאמור בתקנת משנה (א), ואם אין להורה בן זוג, ימסור את ההודעה המבוגר מבין ילדיו.
עדכון סכומים
4. הסכומים הנקובים בתקנה 1 יתואמו על פי סעיף 120ב לפקודה, כאילו היו הנחות סוציאליות, והסכום המתקבל יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 1,000 שקלים חדשים.
תחולה
5. תקנות אלה יחולו לגבי זיכוי ממס בשל הוצאות החזקת קרוב במוסד ולגבי נקודות זיכוי בשל נטול יכולת, שיובאו בחשבון בחישוב המס של היחיד כאמור בתקנה 1 לשנת המס 1995 ואילך."
מלשון התקנות עולה כי הזכאות לנקודות הזיכוי נובעת מקיומו של נטול יכולת כאמור, ומוגבלת בגובה הכנסות נטול היכולת או בן זוגו.
העובדה כי התקנות מתייחסות באופן מפורש למגבלות הכנסת נטול היכולת ובן זוגו, ככל שקיים - יש בה כדי להביא למסקנה כי נישואים של נטול יכולת אינם גורמים לשלילת זכות ההורה לנקודות הזיכוי על פי הוראות סעיף 45 לפקודה (במגבלת גובה הכנסות).
בחוזר פנימי שהופץ בשנת 2004 ברשות המסים (מס הכנסה) נקבע כך: "'ילד' - ייתכן אף אם הוא מבוגר לגילו. וכן כי לצורך ההקלה מכוח סעיף 45 לפקודה נקבע שנטול היכולת חי בפועל בבית הוריו, או מתגורר במוסד, בדיור מוגן או בדיור עצמאי, אך נתמך על ידי הוריו." [ההדגשה אינה במקור - ג"ר].
לעמדת רשויות מס הכנסה כפי שהובעה בחוזר הפנימי שלעיל (שלדעתנו אין לה תימוכין בפקודה או בתקנות שתוקנו מכוחה), המבחן לזכאות לנקודות הזיכוי מכוח סעיף 45 לפקודה נובע ממצב הילד וקיומה בפועל של תמיכה בפועל של הוריו, במישרין או בעקיפין, ללא קשר לסטטוס האישי שלו.
עובדת היות הבת נשואה - אין בה כדי לשלול מהוריה את נקודות הזיכוי שלהן הם זכאים בהתקיים יתר התנאים הקבועים בפקודה ובתקנות שתוקנו מכוחה.
המשיב - ממשרד רוטמן עורכי דין
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן

טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
