פסק הדין בעניין הפרסום בגוגל מוטעה
בימים אלה ניתן פסק דינו של בית משפט השלום התל אביב בו התקבלה תביעתו של הפלסטיקאי הידוע ד"ר דב קליין נגד גוגל ישראל, אשר יצרה קישור ממומן לפיו מי שהקיש את שמו של ד"ר קליין, ראה בשוליו השמאליים של העמוד, הפנייה לאתר האינטרנט של מכון 'פרופורציה' המתחרה.
בית המשפט קיבל את תביעתו של ד"ר קליין לפיה הופרה זכותו לפרטיות, ופסק לו פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 50 אלף שקל. לדעתי, פסק הדין מוטעה בעליל וחורג מפסיקה מפורשת של בית המשפט העליון ומפסיקה מחוזית מנחה.
בית המשפט פסק: "שמו של אדם אינו מילה או מושג גנרי ואף אינו סימן מסחר, ועל כן אין להשתמש בו כמושא לקישורי פרסום ממומנים המופיעים, בדרך כלל, בסמוך לשם המפרסם המצוי בשטח עסקי או כלכלי דומה לשלו, בלא הסכמתו".
בית משפט השלום ביסס את פסיקתו על סעיף 2(6) לחוק הגנת הפרטיות המגדיר פגיעה בפרטיות ככוללת "שימוש בשם אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו, לשם רווח".
למרבה הפליאה, בית המשפט לא היה מודע לכך שטענה זהה כבר נדונה ונדחתה לפני מספר שנים בפסק דין של בית המשפט העליון בפרשת אלוניאל נגד מקדונלד, אשר פסק באופן הפוך לחלוטין ופסיקתו מחייבת את בית משפט השלום.
בפרשת מקדונלד, נדון מקרה בו רשת ההמבורגרים 'מקדונלד'ס', הפיקה סרטון פרסומת בו עשתה שימוש בשמו של כדורסלן מכבי תל אביב אריאל מקדונלד ללא הסכמתו.
אחת מטענותיו של מקדונלד הייתה "פגיעה בפרטיות"אך בית המשפט העליון דחה את הטענה בנימוק שהזכות לפרטיות מופרת רק כאשר נגרם לאדם נזק נפשי עקב הפרת זכותו "להיעזב לנפשו" ולא די בנזק כלכלי.
ד"ר קליין אינו מבקש למנוע שימוש בשמו מתוך אינטרס אישי - רגשי, אלא הוא מבקש למנוע שימוש מסחרי מתוך אינטרס עסקי. לפיכך, אין זו הפגיעה ברגשותיו אותה הוא מבקש לרפא, כי אם את הפגיעה בעסקיו.
בית המשפט העליון סיכם בפרשת מקדונלד בפוסקו כי "אין מקום להכיר בעילת תביעה בגין פגיעה בפרטיותו של ידוען מקום בו נעשה שימוש מסחרי בשמו אשר הסב לו נזק כלכלי בלבד".
די בדברים אלה כדי להיווכח כי פסק הדין מוטעה לחלוטין. יצוין כי העובדה שאין "לידוען" עילת תביעה בשל הפרת הפרטיות, אינה אומרת בהכרח כי לא תהיה לו כל הגנה אחרת באם מישהו יעשה בו שימוש מסחרי בשמו ללא הסכמתו.
עם זאת, במקרה של ד"ר קליין, לא מדובר בשימוש פסול בשמו, אלא ביצירת קישור לאתר אחר כל אימת שמקלידים את שמו בגוגל, ומקרה כזה כבר נדון והוכרע בפסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בתביעה של אופנת 'מתאים לי' נגד 'קרייזי ליין' ואולם, כבוד השופטת סירבה להחיל על המקרה שנדון בפניה את פסיקתו המנחה של בית המשפט המחוזי בתל אביב.
בפרשת 'מתאים לי', נדון מקרה בו מי שהקליד את המלה "מתאים" או את האותיות ml , נחשף לקישור ממומן למתחרה קרייזי ליין. בית המשפט המחוזי דחה את תביעתה של 'מתאים לי' בנימוקים של צורך בשמירה על תחרות ונגישות הציבור למידע, והסתמך בין היתר על פסיקה אמריקאית.
הנימוק אז היה כי "בענייננו, המדובר במסירת מלות מפתח המהוות שם פרטי, ולא סימן מסחרי", אך לא ברור מה ההיגיון בהבחנה זו שהרי אין כל הבדל רלבנטי, בין שם מסחרי ובין שמו של אדם שהוא "עוסק".
יישום הפסיקה בעניין 'מתאים לי', מוביל למסקנה כי קישור ממומן בגוגל באופן שנעשה במקרה של ד"ר קליין, אינו בגדר "שימוש מסחרי בשמו" ואין לראות בו "עשיית עושר ולא במשפט". לא נעשה כל שימוש בשמו של ד"ר קליין והקשת שמו בגוגל, שימשה כהפניה לשמו של גורם מסחרי מתחרה. במילים אחרות - אם פלוני מתעניין במנתח פלסטי מסוים, אולי הוא ירצה להיחשף לשמותיהם של מנתחים פלסטיים נוספים?
למה הדבר דומה? נניח כי הקלדת שמי בגוגל, תעלה קישורים ממומנים לשמותיהם של עורכי דין מתחרים העוסקים אף הם בתחום מומחיותי. האם יעלה על הדעת כי אוכל למנוע חשיפה של הציבור לשמותיהם של עורכי דין מתחרים?
אין ספק כי גוגל תערער על פסק הדין של כבוד השופטת, ינון ולהערכתי היא גם תזכה בערעור זה. מלבד התוצאה האופרטיבית הבלתי סבירה, יש להצטער על כך שנפלו פגמים מקצועיים בנושאים בסיסיים בפסק הדין.
גילעד רוגל הוא עורך דין עצמאי, מומחה בשלטון מקומי ובמשפט ציבורי
- 2.אני 08/02/2012 11:48הגב לתגובה זוהרי בפסד מקדולנד ביהמ"ש קבע שכשמדובר באדם מפורסם, שטוען לזכות לפרטיות עקב שימוש בשמו שלא קיבל ממנו כסף - אז מדובר בזכות לפרסום בעצם, ולא בזכות לפרטיות, כי האדם הזה כן רוצה שישתמשו בשמו כמוצר, רק שהוא מתלונן על כך שלא שילמו לו על כך. אז לפתע ביהמ"ש החליט שאדם מפורסם שעושים שימוש בשמו ללא אישורו, זה כן זכות לפרטיות? לא ברור...
- 1.מעניין (ל"ת)אושרת 03/10/2011 19:50הגב לתגובה זו

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בנק ישראל השלים את המעבר לתקן EMV, כולל בתחנות דלק
בנק ישראל הודיע רשמית על סיום תהליך הסבת שוק התשלומים המקומי לתקן EMV, לאחר מהלך רב-שנים שהוביל לשדרוג משמעותי באבטחת עסקאות כרטיסי אשראי ובפתיחת השוק לשירותים דיגיטליים מתקדמים
במהלך השנים האחרונות הוביל בנק ישראל את המשק הישראלי לעבר רפורמה בשוק התשלומים, ובמסגרתה סליקת עסקאות כרטיסי חיוב הוסבה לתקן EMV, ששיפר את אבטחת התשלום ואפשר כניסה של שירותים דיגיטאליים חדשניים כדוגמת תשלומים ללא מגע, המהווים כמחצית מכמות העסקאות בישראל, וכן ביצוע עסקאות באמצעות ארנקים בטלפונים החכמים המהווים כ-17% מכמות העסקאות בישראל.
הרפורמה שיושמה פתחה את הדלת לא רק לעולם התשלומים אלא גם לשירותים נוספים באמצעות הארנקים הדיגיטליים, כמו למשל הזדהות בקופות החולים, כרטיסי כניסה לאירועי ספורט ותרבות וכרטיסי טיסה ושירותים נוספים שבדרך.
במהלך השנים האחרונות בנק ישראל ליווה את בתי העסק במעבר למערכת התשלומים החדשה, וסייע באופן פרטני לבתי עסק אשר נתקלו בקשיים ובמורכבויות שונות ביישום התקן החדש, בפרט תחנות הדלק. בהתאם, בתי עסק אלו קיבלו בהתאם למורכבויות, אישורים ספציפיים למתווים להשלמת ההסבות.
על פי נתוני חברת שבא, נכון לסוף חודש אפריל 2023 , מעל ל-99% ממסופי התשלום בישראל הוסבו בהצלחה לתקן החדש.
פריסת תקן ה־EMV בענף הדלק נחשבה לאחת המשימות הטכנולוגיות המורכבות בשוק התשלומים הישראלי. בשונה מרכישה
רגילה, בתדלוק סכום העסקה אינו ידוע מראש, כך שבתחילת התהליך מוקצית מסגרת זמנית בכרטיס, שמתעדכנת רק בסיום התדלוק לסכום המדויק. תהליך זה דרש פיתוח תוכנה ייעודית למסופים בתחנות, התאמות בין בקרי המשאבות למערכות הסליקה, ושדרוג של תשתיות התקשורת והאבטחה. בעבר נחשבו
תחנות דלק יעד מרכזי לניסיונות הונאה בשל השימוש בפס מגנטי. כעת, עם השימוש בשבבים חכמים וניהול עסקאות בשרתים מרכזיים בזמן אמת, רמת האבטחה והבקרה עלתה באופן משמעותי.
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- הריבית לא תשתנה היום, אבל מה כן עשוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל: "אחד מהיעדים המרכזיים שלנו בבנק ישראל בשנים האחרונות היה לפתח את שוק התשלומים בישראל ולהציבו בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם. היום אנו מציינים צעד מרכזי נוסף בתהליך הטמעת תקן ה-EMV. מדובר בצעד חשוב שהובל באופן מקצועי על ידי מחלקת מערכות תשלומים וסליקה והפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל. אני רוצה לציין לחיוב את ההטמעה המהירה בשוק הישראלי הן מצד בתי העסק והן מצד שימוש הציבור הרחב. אנו נמשיך לקדם צעדים נוספים שיובילו לשכלול המערכת הפיננסית, הגדלת התחרות בה ולשיפור רווחת הצרכן".
