דעה

פסק הדין בעניין הפרסום בגוגל מוטעה

עו"ד גילעד רוגל מלין על החלטת בית המשפט לפסוק לטובתו של ד"ר דב קליין בתביעתו נגד ענקית החיפוש גוגל וטוען כי מקרים דומים כבר נידונו בעבר
גילעד רוגל | (2)

בימים אלה ניתן פסק דינו של בית משפט השלום התל אביב בו התקבלה תביעתו של הפלסטיקאי הידוע ד"ר דב קליין נגד גוגל ישראל, אשר יצרה קישור ממומן לפיו מי שהקיש את שמו של ד"ר קליין, ראה בשוליו השמאליים של העמוד, הפנייה לאתר האינטרנט של מכון 'פרופורציה' המתחרה.

בית המשפט קיבל את תביעתו של ד"ר קליין לפיה הופרה זכותו לפרטיות, ופסק לו פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 50 אלף שקל. לדעתי, פסק הדין מוטעה בעליל וחורג מפסיקה מפורשת של בית המשפט העליון ומפסיקה מחוזית מנחה.

בית המשפט פסק: "שמו של אדם אינו מילה או מושג גנרי ואף אינו סימן מסחר, ועל כן אין להשתמש בו כמושא לקישורי פרסום ממומנים המופיעים, בדרך כלל, בסמוך לשם המפרסם המצוי בשטח עסקי או כלכלי דומה לשלו, בלא הסכמתו".

בית משפט השלום ביסס את פסיקתו על סעיף 2(6) לחוק הגנת הפרטיות המגדיר פגיעה בפרטיות ככוללת "שימוש בשם אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו, לשם רווח".

למרבה הפליאה, בית המשפט לא היה מודע לכך שטענה זהה כבר נדונה ונדחתה לפני מספר שנים בפסק דין של בית המשפט העליון בפרשת אלוניאל נגד מקדונלד, אשר פסק באופן הפוך לחלוטין ופסיקתו מחייבת את בית משפט השלום.

בפרשת מקדונלד, נדון מקרה בו רשת ההמבורגרים 'מקדונלד'ס', הפיקה סרטון פרסומת בו עשתה שימוש בשמו של כדורסלן מכבי תל אביב אריאל מקדונלד ללא הסכמתו.

אחת מטענותיו של מקדונלד הייתה "פגיעה בפרטיות"אך בית המשפט העליון דחה את הטענה בנימוק שהזכות לפרטיות מופרת רק כאשר נגרם לאדם נזק נפשי עקב הפרת זכותו "להיעזב לנפשו" ולא די בנזק כלכלי.

ד"ר קליין אינו מבקש למנוע שימוש בשמו מתוך אינטרס אישי - רגשי, אלא הוא מבקש למנוע שימוש מסחרי מתוך אינטרס עסקי. לפיכך, אין זו הפגיעה ברגשותיו אותה הוא מבקש לרפא, כי אם את הפגיעה בעסקיו.

בית המשפט העליון סיכם בפרשת מקדונלד בפוסקו כי "אין מקום להכיר בעילת תביעה בגין פגיעה בפרטיותו של ידוען מקום בו נעשה שימוש מסחרי בשמו אשר הסב לו נזק כלכלי בלבד".

די בדברים אלה כדי להיווכח כי פסק הדין מוטעה לחלוטין. יצוין כי העובדה שאין "לידוען" עילת תביעה בשל הפרת הפרטיות, אינה אומרת בהכרח כי לא תהיה לו כל הגנה אחרת באם מישהו יעשה בו שימוש מסחרי בשמו ללא הסכמתו.

עם זאת, במקרה של ד"ר קליין, לא מדובר בשימוש פסול בשמו, אלא ביצירת קישור לאתר אחר כל אימת שמקלידים את שמו בגוגל, ומקרה כזה כבר נדון והוכרע בפסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב בתביעה של אופנת 'מתאים לי' נגד 'קרייזי ליין' ואולם, כבוד השופטת סירבה להחיל על המקרה שנדון בפניה את פסיקתו המנחה של בית המשפט המחוזי בתל אביב.

בפרשת 'מתאים לי', נדון מקרה בו מי שהקליד את המלה "מתאים" או את האותיות ml , נחשף לקישור ממומן למתחרה קרייזי ליין. בית המשפט המחוזי דחה את תביעתה של 'מתאים לי' בנימוקים של צורך בשמירה על תחרות ונגישות הציבור למידע, והסתמך בין היתר על פסיקה אמריקאית.

הנימוק אז היה כי "בענייננו, המדובר במסירת מלות מפתח המהוות שם פרטי, ולא סימן מסחרי", אך לא ברור מה ההיגיון בהבחנה זו שהרי אין כל הבדל רלבנטי, בין שם מסחרי ובין שמו של אדם שהוא "עוסק".

יישום הפסיקה בעניין 'מתאים לי', מוביל למסקנה כי קישור ממומן בגוגל באופן שנעשה במקרה של ד"ר קליין, אינו בגדר "שימוש מסחרי בשמו" ואין לראות בו "עשיית עושר ולא במשפט". לא נעשה כל שימוש בשמו של ד"ר קליין והקשת שמו בגוגל, שימשה כהפניה לשמו של גורם מסחרי מתחרה. במילים אחרות - אם פלוני מתעניין במנתח פלסטי מסוים, אולי הוא ירצה להיחשף לשמותיהם של מנתחים פלסטיים נוספים?

למה הדבר דומה? נניח כי הקלדת שמי בגוגל, תעלה קישורים ממומנים לשמותיהם של עורכי דין מתחרים העוסקים אף הם בתחום מומחיותי. האם יעלה על הדעת כי אוכל למנוע חשיפה של הציבור לשמותיהם של עורכי דין מתחרים?

אין ספק כי גוגל תערער על פסק הדין של כבוד השופטת, ינון ולהערכתי היא גם תזכה בערעור זה. מלבד התוצאה האופרטיבית הבלתי סבירה, יש להצטער על כך שנפלו פגמים מקצועיים בנושאים בסיסיים בפסק הדין.

גילעד רוגל הוא עורך דין עצמאי, מומחה בשלטון מקומי ובמשפט ציבורי

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אני 08/02/2012 11:48
    הגב לתגובה זו
    הרי בפסד מקדולנד ביהמ"ש קבע שכשמדובר באדם מפורסם, שטוען לזכות לפרטיות עקב שימוש בשמו שלא קיבל ממנו כסף - אז מדובר בזכות לפרסום בעצם, ולא בזכות לפרטיות, כי האדם הזה כן רוצה שישתמשו בשמו כמוצר, רק שהוא מתלונן על כך שלא שילמו לו על כך. אז לפתע ביהמ"ש החליט שאדם מפורסם שעושים שימוש בשמו ללא אישורו, זה כן זכות לפרטיות? לא ברור...
  • 1.
    מעניין (ל"ת)
    אושרת 03/10/2011 19:50
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

כמה טיפ נותנים הישראלים במשלוחי מזון?

כמה טיפ נהוג לתת לשליחים בארץ ובעולם ובאיזו עיר בארץ הכי נדיבים?
רוי שיינמן |
תרבות הטיפים במסעדות או לשליחים היא דבר שכולנו מכירים. רובנו הגדול מוסיף לחשבון במסעדה סדר גודל של 10%-15% כטיפ למלצר, ובמשלוחים נותנים סדר גודל של 10-15 שקל. ברוב המסעדות הטיפים בעצם מרכיבים את כל השכר של המלצרים, הם לא מקבלים משכורת שעתית קבועה אלא מתחלקים בטיפים שהיו במהלך כל המשמרת, כאשר המעסיק משלם להם שכר מינימום במידה והטיפים לא הגיעו לסכום, אם כי ברוב המסעדות הטיפים משיגים למלצרים משכורות שעתיות באזור ה-60-70 ואפילו 80 שקלים או יותר. בארה"ב תרבות הטיפים יצאה מכלל שליטה - שם לא רק ששיעור הטיפ צמח בצורה מוטרפת, לשיעורים של גם עד 30%, אלא שנותני השירות אפילו מבקשים/דורשים מכן לשים טיפ בשיעור כזה. באירופה תרבות הטיפים קצת שונה, כאשר ברוב המדינות לא נהוג לשלם טיפ מאחר והשירות כלול במחיר. באיטליה למשל נהוג להשאיר יורו אחד בנוסף לחשבון כ"קופרטו", כאשר לפי המסורת היורו הזה משומש בשביל לרכוש כוס אספרסו לדר רחוב מתוך אמונה שלכולם מגיע להנות מכוס קפה. לצד אלה, משלוחה ומאסטרקארד חושפים נתונים אודות הרגלי הטיפים והמשלוחים של הישראלים.  על פי הנתונים, נשים מזמינות הרבה יותר משלוחי מזון מאשר גברים. כ-65% מהמשלוחים בשנת 2023 הוזמנו על ידי נשים לעומת 35% בלבד מההזמנות שבוצעו על ידי גברים. עם זאת מדובר בתופעה שהולכת ומצטמצמת, שכן בשנת 2022 הנתון עמד על 70% נשים מסך ההזמנות לעומת 30% מהגברים. ועד כמה אנחנו עצלנים? 6% מהאוכלוסייה מוכנים ללכת למסעדה ולאסוף עצמאית את ההזמנה שלהם במקום להזמין עד ההבית. בני גיל הזהב נחשפו לאפשרויות המשלוחים ובשנה החולפת כמות המשלוחים בקרב גילאים אלו (65 ומעלה) עלתה ב-44% ביחס לשנת 2019. בשנת 2019 הזמינו רק 9% מבני הגיל השלישי ובסוף שנת 2023 מזמינים כבר כ- 13% מסך ההזמנות. בנוסף, מהנתונים עולה כי המנות מאקי, פאד-תאי והמבורגר הן מנות המזון המוזמנות ביותר בישראל. לא מפתיע לגלות, אם כך, שקטגוריות המזון האהובות ביותר על הציבור בארץ הן: אסייתי, סושי והמבורגר. העיר שהזמינה הכי הרבה מגשי פיצה בשנת 2023 היא לא אחרת מאשר ראשון לציון, בעוד שהעיר שהזמינה הכי הרבה ג׳חנון היא דווקא חיפה. התושבים שמתחברים לשניצלים יותר מכולם הם תושבי פתח תקווה שם המנה היא הפופולרית ביותר בעיר. הפריט המפתיע ביותר שנכנס לעשרת המנות המוזמנות בתל אביב הוא - פיתה ריקה! בירושלים המנה הראשונה היא עוף בשומשום ובבאר שבע בירת הנגב המלאי כופתא ההודית נכנסה בסערה לעשירייה הפותחת. ומה לגבי טיפים? מי מפנקת הכי הרבה בטיפים ומי וצנועה יותר? המועצה המקומית כוכב יאיר היא "הלארג׳ית" ביותר כשמדובר בטיפים - עם טיפ ממוצע של 16 שקל למשלוח. מהצד השני סוגרת את הרשימה דווקא גבעתיים עם טיפ ממוצע של 7.1 שקל בלבד.