המספרים מאחורי האוהלים: הסיוע במשכנתאות צנח 82% ב-9 שנים; "הפער החברתי יעודד ירידה מהארץ"
"ניכר כי הממשלה נעדרת ראייה מערכתית וארוכת טווח די הצורך בכל הקשור למדיניות הבינוי והשיכון", כך קבע מרכז המחקר והמידע של הכנסת במסך שפורסם אתמול העוסק במודלים של דיור בר השגה במדינות המפותחות ובישראל.
עוד מוסיפים במרכז המחקר כי "בשנים האחרונות העדר הראייה המערכתית באה לידי ביטוי בשלל החלטות ממשלה ומהלכים שאינם עולים בקנה אחד עם יעדיה המוצהרים של הממשלה ואף תורמים להשגת תוצאות הפוכות מן הנדרש. המשך מגמה זו עלול להביא להתמרמרות חברתית, להמשך התרחבות הפער החברתי ואף לעידוד הירידה מהארץ".
"נוצר צורך במדיניות ממשלתית שתמתן את שינויי המחירים"
מהמחקר עולה כי שוק הדיור בישראל מתנהל באופן מחזורי- מחזור עליית מחירים מהירה בזמן קצר ומחזור ירידת מחירים אטית על פני שנים. מהרבעון הראשון של שנת 2008 עד לרבעון הראשון של 2011 עלו המחירים של דירות ממוצעות במחוז תל-אביב והמרכז ב-72.1% וב-68.8% בהתאמה, והמחירים בירושלים ובשרון עלו ב-45.3% וב-47.1% בהתאמה. הממוצע הארצי עלה בין שני הרבעונים ב-46.9%. "המחזוריות החדה יחסית בענף הבנייה לדיור יוצרת צורך במדיניות ממשלתית שתמתן את שינויי המחירים. בפועל, מאז חודש דצמבר 2007 התייקרו הדירות בשיעור חד, ומגמה זו משפיעה על רוכשי דירות למגורים ועל המשק כולו", מצויין במחקר.
במחקר נמתחת ביקורת על הממשלה בהקטנת הסיוע לדיור: בשנים 2002-2011 ירד סך תקציב הסיוע במשכנתאות מכ-5.7 מיליארד שקל לכ-1 מיליארד שקל - ירידה בשיעור מצטבר של כ-82%. תקציב הסיוע בשכר דירה ירד בשיעור מצטבר של כ-16%, וסך תקציבי הסיוע ירד בשיעור מצטבר של כ-68%. "הירידה החדה בתקציבים המקוריים של סיוע משכנתאות נעוצה בעיקר בקיצוצים מתמשכים במרכיבי הסיוע במתן המשכנתאות, ובנוסף גם בהעברה הדרגתית של מתן האשראי מהממשלה לידי הבנקים כאשר מרכיב האשראי נטו בתקציב הולך ויורד. בשנים 2002 עד 2010 חלה ירידה בשיעור של כ-16% בתקציב הסיוע בשכר-דירה".
בנק ישראל בדק את התפתחות המחירים הריאליים של הדיור בבעלות בשנים 1973 2009. בתקופה זו היה היחס בין מחיר ממוצע של דירה לשכר הממוצע במשק 9.2, קרי, נדרשו בממוצע 9.2 שנות עבודה (בשכר ממוצע) כדי לרכוש דירה (במחיר ממוצע). יחס זה גדל לכ-10 במחצית השנייה של שנת 2009.
בניו יורק: 30% דירות ברות השגה בכל פרויקט בנייה
המחקר הציג מספר שיטות לדיור בר השגה הנהוגות בעולם: בצרפת נדרש דיור ציבורי להשכרה בהיקף של 20% בכל רשות מקומית שחיים בה יותר מ-30,000 תושבים. על רשויות כאמור שבהן אין דיור בר-השגה בהיקף הנדרש לערוך תוכנית כזאת בתוך שלוש שנים, ולא היא תיקנס ולא תורשה למכור את יחידות הדיור הציבורי לדיירים. כך, למעשה, מדיניות התכנון מבטיחה הקמת דיור ציבורי גם באזורים מבוססים. זאת ועוד, הרשויות המקומיות מוסיפות על המענק שהממשלה נותנת להן לבניית דיור בר-השגה בהשכרה גם תקציבים עירוניים או מסבסדות את מחיר הקרקע כדי לאפשר גם בנייה של דירות בנות-השגה למכירה.
בניו-יורק לדוגמה, חובה לכלול 30% דירות בנות-השגה בכל פרויקט בנייה; ברמת העיר, למשל בלונדון 30% 35%; ברמת האזור, למשל בחבל הבאסקים בספרד 75% מכלל הבנייה החדשה, או ברמת המדינה, למשל באירלנד 20%. להלן פירוט קצר של שלוש השיטות.
בניו-ג'רזי, בית-המשפט מחייב את הרשויות המקומיות לספק "Fair Share" מהצורך האזורי של בעלי הכנסות נמוכות עד בינוניות בדיור בר-השגה. מרשות שלא עמדה בכך נשללים היתרי בנייה. סעד זה מכונה בשם: "Builders remedy", אך התהליך המשפטי עלול להימשך זמן רב ותוצאותיו לא ודאיות. בשיטה זו אפשר למעשה לכפות על יזמים מכסות גבוהות של בניית דיור בר-השגה באזורי יוקרה.
בהולנד- הנחות במסים על המשכנתא
במינכן, גרמניה מופעלת תוכנית שבמסגרתה ניתנות סובסידיות לבעלות. תוכנית זו מאפשרת לצעירים לרכוש בית ברמה בינונית ומעלה בתוך העיר; היזמים רוכשים מהעירייה קרקעות במחיר נמוך ממחיר השוק ואגב כך מתחייבים להוריד באותו פער את מחיר הדירות לרוכשים. הקונים מצדם מחויבים לגור בדירה במשך עשר שנים בטרם יוכלו למכור אותה. גם היזמים עצמם יכולים לרכוש את הדירות, אולם הם מחויבים להשכיר אותן לזכאים במשך 15 שנה במחיר שבהישג יד. חלות הגבלות על מכירה מחדש של דירות בנות-השגה שבבעלות.
מדינות רבות, דוגמת ספרד, אנגליה, ארה"ב, הולנד וצרפת, הנהיגו דיור בר-השגה למכירה, ולא רק כאמצעי לרכוש דירות מדיור ציבורי. בדיור בר-השגה למכירה יש הגבלות על מכירה מחדש ועל האפשרות להשכיר את הנכס השכרת משנה. בהולנד נבנו מאז שנת 1945 כ-300,000 בתים ודירות במסגרת תוכנית המסבסדת - בהנחות במסים על המשכנתא דיור מוזל למי שהכנסתם נמוכה. באנגליה צפו בשנת 2007 כי הדירות בנות-ההשגה למכירה יתפסו 50% מכל נתח הדיור בר-ההשגה החדש.
- 18." ירידה מהארץ" ? איזו מדינה מקבלת היום מהגרים? (ל"ת)סתם סיסמה ריקה 28/07/2011 10:52הגב לתגובה זו
- 17.I am already out of Israel long ago (ל"ת)Benny 28/07/2011 10:07הגב לתגובה זו
- 16.turo 28/07/2011 08:06הגב לתגובה זוביבי הוא סרטן היות ןהוא הגורם הישיר לקטסטרופה בדיור והן בקריסת המערכות בארץ דבר מסוכן מאד לישראל ויכול להביא סוף למדינתינו .המבין יבין.
- 15.מדינה של אוכלי חינם (ל"ת)די לבכות 27/07/2011 14:55הגב לתגובה זו
- 14.איציק 27/07/2011 14:21הגב לתגובה זומחירי הדירות עלו וכנ" ל מחיר השכרת הדירה,הכל בידיים שלהם,והם נתמכים ע" י ממשלות ישראל כולם.
- 13.ישר 27/07/2011 14:16הגב לתגובה זועל כל חייל שירד מהארץ יביאו םודני במקומו ואם הסודני ירד מקסימום יגידו הכושי עשה את שלו בצער אני כותב כי באמת איכפת לי מהמדינה לא מהממשלה...
- 12.הסיוע היחידי בדיור הוא לחרדים - השיכון שלהם (ל"ת)ירושלמים 27/07/2011 14:14הגב לתגובה זו
- 11.אבי 27/07/2011 14:13הגב לתגובה זוביבי הוא קפיטליסט שאני לא סובל, בקדימה לא רואים מנהיג ראוי וחוץ מזה מתוך 9 השנים בהן מדובר קדימה הייתה בשלטון רוב הזמן. בשמאל בין אם המחאה הינה פוליטית או לא זה ממש לא משנה מכיוון שגם שם אין דמות שיכולה להוביל את המפלגה ובטח לא את המדינה. אז תגידו מה נשאר לנו?
- 10.בסוף ביבי ינהל את מדינת החרדים והמתנחלים כי כ (ל"ת)מפרנסים 10 משפחות עש 27/07/2011 13:58הגב לתגובה זו
- 9.ארגמן 27/07/2011 13:47הגב לתגובה זולא להאמין בזו דרך והגישה נוקטים החאמס והג' יהד הערבי.על ואולי זו הדרך להשמדת ישראל??? לא להאמין ביבי הצטרף לארגון החאמס???
- אורי 28/07/2011 11:00הגב לתגובה זוהתנתקו מהמציאות ורוצים אוטופיה כאן בישראל הקטנה האינפנטיליות של הדרישות הבלתי מציאותיות וההקשבה לדרישות בתשומת לב מטורפת של התקשורת הם שיביאו עלינו סיום אלים למסע הדבילי הזה שעלול אף להביא להפלת הממשלה והעלאת ממשלה בראשות ציפי לבני, ואז כבר באמת נגיע לסוף שציינת.
- 8.צחי 27/07/2011 13:31הגב לתגובה זוולחזור כמו עכברים
- ג' ק 27/07/2011 14:10הגב לתגובה זולא מדובר פה בחיילים משוחררים..
- 7.וואו , לא ידענו , מזל שיש יחידת מחקר לכנסת... (ל"ת)יוני מילואימניק עייף 27/07/2011 13:30הגב לתגובה זו
- 6.ג' ק 27/07/2011 13:22הגב לתגובה זוטרמינל 3
- זה ג' ק המרטש? (ל"ת)Z 27/07/2011 13:54הגב לתגובה זו
- ג' ק 27/07/2011 14:07במטוס...
- 5.לפני נסיקה של אלפי אחוזים (ל"ת)מיינרום 27/07/2011 13:21הגב לתגובה זו
- maijor 27/07/2011 13:31הגב לתגובה זואני ו אשתי בתהליך סיום הגירה לקנדה!!!!
- 4.יעודד? חצי מהחברים שלי כבר ירדו (ל"ת)ורק אישתי מקובעת 27/07/2011 13:17הגב לתגובה זו
- Z 27/07/2011 13:51הגב לתגובה זוהקניונים ריקים חוץ מהסיילים ואתם מתלוננים.תרדו ותקבצו נדבות וגם שירותי רפואה לא יהיה לכם.אז מי שיש לו יצר של הרס עצמי מוזמן.מעניין מי היה מעוניין לכתוב את זה.בטח אחינו הרוצחים.זה כל כך מזכיר לי את הדמגוגיה של... אולי על הלבנונים זה עובד.
- 3.מי שיקנה דירה השנה הוא פשוט לא הכי אינטיליגנט (ל"ת)הנדל" ן צוחק עליכם 27/07/2011 13:14הגב לתגובה זו
- 2.י 27/07/2011 13:12הגב לתגובה זואני חוזר בי כמעט מכל דבריי אתמול הם נאמרו בשעת כעס.זה כמובן לא אופיי האמיתי. כל מי שחף מפשע אין לי דבר נגדו-להיפך בעולם המטורף של היום מי שחף מפשע צריך לקבל מדליה על כך.אני שונא אך ורק את האנשים שקשורים ברצח משפחתי ובעינויים שעברתי במשך כמעט 4 שנים. ידי מושטת לשלום בתנאי שהצד השני חפץ בשלום כמוני. מצד שני כל מי שעבר על החוק חייב לשלם על כך ואני לא אוותר.
- 1.השתגעתם- סיוע במשכנתאות ינפ עוד יותר את הבועה (ל"ת)כלכלן בכיר 27/07/2011 13:11הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
