המספרים מאחורי האוהלים: הסיוע במשכנתאות צנח 82% ב-9 שנים; "הפער החברתי יעודד ירידה מהארץ"
"ניכר כי הממשלה נעדרת ראייה מערכתית וארוכת טווח די הצורך בכל הקשור למדיניות הבינוי והשיכון", כך קבע מרכז המחקר והמידע של הכנסת במסך שפורסם אתמול העוסק במודלים של דיור בר השגה במדינות המפותחות ובישראל.
עוד מוסיפים במרכז המחקר כי "בשנים האחרונות העדר הראייה המערכתית באה לידי ביטוי בשלל החלטות ממשלה ומהלכים שאינם עולים בקנה אחד עם יעדיה המוצהרים של הממשלה ואף תורמים להשגת תוצאות הפוכות מן הנדרש. המשך מגמה זו עלול להביא להתמרמרות חברתית, להמשך התרחבות הפער החברתי ואף לעידוד הירידה מהארץ".
"נוצר צורך במדיניות ממשלתית שתמתן את שינויי המחירים"
מהמחקר עולה כי שוק הדיור בישראל מתנהל באופן מחזורי- מחזור עליית מחירים מהירה בזמן קצר ומחזור ירידת מחירים אטית על פני שנים. מהרבעון הראשון של שנת 2008 עד לרבעון הראשון של 2011 עלו המחירים של דירות ממוצעות במחוז תל-אביב והמרכז ב-72.1% וב-68.8% בהתאמה, והמחירים בירושלים ובשרון עלו ב-45.3% וב-47.1% בהתאמה. הממוצע הארצי עלה בין שני הרבעונים ב-46.9%. "המחזוריות החדה יחסית בענף הבנייה לדיור יוצרת צורך במדיניות ממשלתית שתמתן את שינויי המחירים. בפועל, מאז חודש דצמבר 2007 התייקרו הדירות בשיעור חד, ומגמה זו משפיעה על רוכשי דירות למגורים ועל המשק כולו", מצויין במחקר.
במחקר נמתחת ביקורת על הממשלה בהקטנת הסיוע לדיור: בשנים 2002-2011 ירד סך תקציב הסיוע במשכנתאות מכ-5.7 מיליארד שקל לכ-1 מיליארד שקל - ירידה בשיעור מצטבר של כ-82%. תקציב הסיוע בשכר דירה ירד בשיעור מצטבר של כ-16%, וסך תקציבי הסיוע ירד בשיעור מצטבר של כ-68%. "הירידה החדה בתקציבים המקוריים של סיוע משכנתאות נעוצה בעיקר בקיצוצים מתמשכים במרכיבי הסיוע במתן המשכנתאות, ובנוסף גם בהעברה הדרגתית של מתן האשראי מהממשלה לידי הבנקים כאשר מרכיב האשראי נטו בתקציב הולך ויורד. בשנים 2002 עד 2010 חלה ירידה בשיעור של כ-16% בתקציב הסיוע בשכר-דירה".
בנק ישראל בדק את התפתחות המחירים הריאליים של הדיור בבעלות בשנים 1973 2009. בתקופה זו היה היחס בין מחיר ממוצע של דירה לשכר הממוצע במשק 9.2, קרי, נדרשו בממוצע 9.2 שנות עבודה (בשכר ממוצע) כדי לרכוש דירה (במחיר ממוצע). יחס זה גדל לכ-10 במחצית השנייה של שנת 2009.
בניו יורק: 30% דירות ברות השגה בכל פרויקט בנייה
המחקר הציג מספר שיטות לדיור בר השגה הנהוגות בעולם: בצרפת נדרש דיור ציבורי להשכרה בהיקף של 20% בכל רשות מקומית שחיים בה יותר מ-30,000 תושבים. על רשויות כאמור שבהן אין דיור בר-השגה בהיקף הנדרש לערוך תוכנית כזאת בתוך שלוש שנים, ולא היא תיקנס ולא תורשה למכור את יחידות הדיור הציבורי לדיירים. כך, למעשה, מדיניות התכנון מבטיחה הקמת דיור ציבורי גם באזורים מבוססים. זאת ועוד, הרשויות המקומיות מוסיפות על המענק שהממשלה נותנת להן לבניית דיור בר-השגה בהשכרה גם תקציבים עירוניים או מסבסדות את מחיר הקרקע כדי לאפשר גם בנייה של דירות בנות-השגה למכירה.
בניו-יורק לדוגמה, חובה לכלול 30% דירות בנות-השגה בכל פרויקט בנייה; ברמת העיר, למשל בלונדון 30% 35%; ברמת האזור, למשל בחבל הבאסקים בספרד 75% מכלל הבנייה החדשה, או ברמת המדינה, למשל באירלנד 20%. להלן פירוט קצר של שלוש השיטות.
בניו-ג'רזי, בית-המשפט מחייב את הרשויות המקומיות לספק "Fair Share" מהצורך האזורי של בעלי הכנסות נמוכות עד בינוניות בדיור בר-השגה. מרשות שלא עמדה בכך נשללים היתרי בנייה. סעד זה מכונה בשם: "Builders remedy", אך התהליך המשפטי עלול להימשך זמן רב ותוצאותיו לא ודאיות. בשיטה זו אפשר למעשה לכפות על יזמים מכסות גבוהות של בניית דיור בר-השגה באזורי יוקרה.
בהולנד- הנחות במסים על המשכנתא
במינכן, גרמניה מופעלת תוכנית שבמסגרתה ניתנות סובסידיות לבעלות. תוכנית זו מאפשרת לצעירים לרכוש בית ברמה בינונית ומעלה בתוך העיר; היזמים רוכשים מהעירייה קרקעות במחיר נמוך ממחיר השוק ואגב כך מתחייבים להוריד באותו פער את מחיר הדירות לרוכשים. הקונים מצדם מחויבים לגור בדירה במשך עשר שנים בטרם יוכלו למכור אותה. גם היזמים עצמם יכולים לרכוש את הדירות, אולם הם מחויבים להשכיר אותן לזכאים במשך 15 שנה במחיר שבהישג יד. חלות הגבלות על מכירה מחדש של דירות בנות-השגה שבבעלות.
מדינות רבות, דוגמת ספרד, אנגליה, ארה"ב, הולנד וצרפת, הנהיגו דיור בר-השגה למכירה, ולא רק כאמצעי לרכוש דירות מדיור ציבורי. בדיור בר-השגה למכירה יש הגבלות על מכירה מחדש ועל האפשרות להשכיר את הנכס השכרת משנה. בהולנד נבנו מאז שנת 1945 כ-300,000 בתים ודירות במסגרת תוכנית המסבסדת - בהנחות במסים על המשכנתא דיור מוזל למי שהכנסתם נמוכה. באנגליה צפו בשנת 2007 כי הדירות בנות-ההשגה למכירה יתפסו 50% מכל נתח הדיור בר-ההשגה החדש.
- 18." ירידה מהארץ" ? איזו מדינה מקבלת היום מהגרים? (ל"ת)סתם סיסמה ריקה 28/07/2011 10:52הגב לתגובה זו
- 17.I am already out of Israel long ago (ל"ת)Benny 28/07/2011 10:07הגב לתגובה זו
- 16.turo 28/07/2011 08:06הגב לתגובה זוביבי הוא סרטן היות ןהוא הגורם הישיר לקטסטרופה בדיור והן בקריסת המערכות בארץ דבר מסוכן מאד לישראל ויכול להביא סוף למדינתינו .המבין יבין.
- 15.מדינה של אוכלי חינם (ל"ת)די לבכות 27/07/2011 14:55הגב לתגובה זו
- 14.איציק 27/07/2011 14:21הגב לתגובה זומחירי הדירות עלו וכנ" ל מחיר השכרת הדירה,הכל בידיים שלהם,והם נתמכים ע" י ממשלות ישראל כולם.
- 13.ישר 27/07/2011 14:16הגב לתגובה זועל כל חייל שירד מהארץ יביאו םודני במקומו ואם הסודני ירד מקסימום יגידו הכושי עשה את שלו בצער אני כותב כי באמת איכפת לי מהמדינה לא מהממשלה...
- 12.הסיוע היחידי בדיור הוא לחרדים - השיכון שלהם (ל"ת)ירושלמים 27/07/2011 14:14הגב לתגובה זו
- 11.אבי 27/07/2011 14:13הגב לתגובה זוביבי הוא קפיטליסט שאני לא סובל, בקדימה לא רואים מנהיג ראוי וחוץ מזה מתוך 9 השנים בהן מדובר קדימה הייתה בשלטון רוב הזמן. בשמאל בין אם המחאה הינה פוליטית או לא זה ממש לא משנה מכיוון שגם שם אין דמות שיכולה להוביל את המפלגה ובטח לא את המדינה. אז תגידו מה נשאר לנו?
- 10.בסוף ביבי ינהל את מדינת החרדים והמתנחלים כי כ (ל"ת)מפרנסים 10 משפחות עש 27/07/2011 13:58הגב לתגובה זו
- 9.ארגמן 27/07/2011 13:47הגב לתגובה זולא להאמין בזו דרך והגישה נוקטים החאמס והג' יהד הערבי.על ואולי זו הדרך להשמדת ישראל??? לא להאמין ביבי הצטרף לארגון החאמס???
- אורי 28/07/2011 11:00הגב לתגובה זוהתנתקו מהמציאות ורוצים אוטופיה כאן בישראל הקטנה האינפנטיליות של הדרישות הבלתי מציאותיות וההקשבה לדרישות בתשומת לב מטורפת של התקשורת הם שיביאו עלינו סיום אלים למסע הדבילי הזה שעלול אף להביא להפלת הממשלה והעלאת ממשלה בראשות ציפי לבני, ואז כבר באמת נגיע לסוף שציינת.
- 8.צחי 27/07/2011 13:31הגב לתגובה זוולחזור כמו עכברים
- ג' ק 27/07/2011 14:10הגב לתגובה זולא מדובר פה בחיילים משוחררים..
- 7.וואו , לא ידענו , מזל שיש יחידת מחקר לכנסת... (ל"ת)יוני מילואימניק עייף 27/07/2011 13:30הגב לתגובה זו
- 6.ג' ק 27/07/2011 13:22הגב לתגובה זוטרמינל 3
- זה ג' ק המרטש? (ל"ת)Z 27/07/2011 13:54הגב לתגובה זו
- ג' ק 27/07/2011 14:07במטוס...
- 5.לפני נסיקה של אלפי אחוזים (ל"ת)מיינרום 27/07/2011 13:21הגב לתגובה זו
- maijor 27/07/2011 13:31הגב לתגובה זואני ו אשתי בתהליך סיום הגירה לקנדה!!!!
- 4.יעודד? חצי מהחברים שלי כבר ירדו (ל"ת)ורק אישתי מקובעת 27/07/2011 13:17הגב לתגובה זו
- Z 27/07/2011 13:51הגב לתגובה זוהקניונים ריקים חוץ מהסיילים ואתם מתלוננים.תרדו ותקבצו נדבות וגם שירותי רפואה לא יהיה לכם.אז מי שיש לו יצר של הרס עצמי מוזמן.מעניין מי היה מעוניין לכתוב את זה.בטח אחינו הרוצחים.זה כל כך מזכיר לי את הדמגוגיה של... אולי על הלבנונים זה עובד.
- 3.מי שיקנה דירה השנה הוא פשוט לא הכי אינטיליגנט (ל"ת)הנדל" ן צוחק עליכם 27/07/2011 13:14הגב לתגובה זו
- 2.י 27/07/2011 13:12הגב לתגובה זואני חוזר בי כמעט מכל דבריי אתמול הם נאמרו בשעת כעס.זה כמובן לא אופיי האמיתי. כל מי שחף מפשע אין לי דבר נגדו-להיפך בעולם המטורף של היום מי שחף מפשע צריך לקבל מדליה על כך.אני שונא אך ורק את האנשים שקשורים ברצח משפחתי ובעינויים שעברתי במשך כמעט 4 שנים. ידי מושטת לשלום בתנאי שהצד השני חפץ בשלום כמוני. מצד שני כל מי שעבר על החוק חייב לשלם על כך ואני לא אוותר.
- 1.השתגעתם- סיוע במשכנתאות ינפ עוד יותר את הבועה (ל"ת)כלכלן בכיר 27/07/2011 13:11הגב לתגובה זו

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.
מטוס קרב (דובר צהל)מספיק לנפח את הצבא עם הוצאות - האוצר נגד משרד הביטחון
משרד הביטחון דורש תוספת תקציב של 7 מיליארד שקל - האוצר מונע אותה ובצדק - אנחנו מדינה שיש לה צבא ולה ההיפך, אי אפר להקריב הכל למען הביטחון, והכי חשוב - קודם שהצבא יתייעל. יש סכומי עתק שנזרקים בלי תמורה
מלחמה בין משרד הביטחון ומשרד האוצר. התקציב המבוקש לשנת 2026 עומד על 144 מיליארד שקל, האוצר דורש התייעלות ומעכב אישור עסקאות. מנכ"ל משרד הביטחון: "האוצר מעכב עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי" האוצר בתגובה: "חריגה מהתקציב המאושר צריכה להיבדק מחדש". אין כאן צ'ק פתוח ובצדק. משרד הביטחון בשנתיים האחרונות מוציא ובצדק כדי לחזק את הצבא, אבל הוא זורק כספים - פחות מכרזים, פחות פיקוח, אפילו הרבה מילואימניקים (בעורף) שאין בהם צורך. רוצים תקציב? קחו מהשומנים שלכם.
לא ניתן בשם המלחמה להקריב את התקציב של הרווחה, התרבות, הבריאות, התחבורה. ביטחון זה מאוד חשוב, בראש דר העדיפויות בתקופה כזו, אבל לא בכל מחיר. בתוך התקציב של משרד הביטחון יש בורות שומן, לרבות פנסיות, הצטיידות רשלנית, עובדים מיותרים, מבנים מיותרים. רה-ארגון שם הוא קריטי.
הדרישה של הצבא כוללת תוספת ייעודית של 7 מיליארד שקל עבור היערכות ממוקדת לאיום האיראני, שלפי משרד הביטחון מחייבת "הצטיידות במתכונת חירום". הסכום הכולל כולל התחייבויות קיימות שכבר נחתמו באישור האוצר בסך כ‑100 מיליארד שקל, השקעה באחזקת 60 אלף חיילי מילואים לאורך השנה בהיקף מוערך של 37 מיליארד שקל, ועלויות נוספות לשיפור הכשירות של צה"ל. מול הדרישות התקציביות, באוצר ממשיכים לדרוש התייעלות. בחוק ההסדרים האחרון הופיעה שורת צעדים שמטרתם לצמצם את תנאי הקבע, תוך העדפה תקציבית לטובת הלוחמים הסדירים.
"האוצר בולם עסקאות רכש קריטיות"
מנכ"ל משרד הביטחון, אמיר ברעם, התייחס היום בדיון בהנהלת המשרד להתנהלות משרד האוצר ואמר כי "האוצר בולם את משרד הביטחון ומעכב חתימה על עשרות עסקאות קריטיות המשפיעות על הביטחון היסודי". באיזה קלות הוא מעביר את האחריות לאוצר, ועד כמה זה משפט אווילי וחסר אחריות. אם אנחנו לא מוכנים, אתה מודיע על כך לאויב מעל גבי העיתונים? ומעבר לכך - האוצר עובד עם תקציב, אם אתה לא מודע לשיטה - יש בעיה גדולה, בעיקר כי התרגלת לצ'ק פתוח. כל משרד שצריך-מעוניין בהגדלת תקציב פונה וזה נבחן. משרד הביטחון מקבל במקרים רבים פתור מהתהליך הזה, אבל עכשיו כבר אנחנו ב"משחק חדש". אנחנו במקום של צמצום הוצאות הביטחון לא ההיפך.
- מהפך בניהול כספי צה"ל: לראשונה ימונה חשב חיצוני בדרגת אל"מ
- "מדינת ישראל סובלת מפער משמעותי בהיקף התשתיות מול העולם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברעם המשיך ואמר כי העיכוב כולל עסקאות לרכש חימושים, חלפים לטנקים, רחפנים ליחידות מתמרנות, מיגון יישובים בגבול לבנון ועזה, והקפאת חוזים להקמת מכשול בגבול המזרחי, זאת למרות החלטת ועדת השרים להצטיידות. "לאחר שנתיים של מלחמה רב זירתית אינטנסיבית, משרד האוצר מתמקד בנושאים שוליים יחסית לעומת האיומים המתפתחים מאיראן ומזירות נוספות. נדרש כעת מיקוד בהשבת הכשירות ובחיזוק המערכים שנשחקו - בהיקף ובהיקף מיידי".
