הפרסומת של קרן פלס ל-yes - מדהימה ועדיין - טעות אסטרטגית
נכון. ההפקה היא אחת המעולות שנעשו בפרסום הישראלי אי פעם. ונכון, קרן פלס מצליחה להפתיע פעמיים. פעם אחת בעצם העובדה שהיא שחקנית ולא רק מוסיקאית. פעם שנייה בטייפקאסטינג. התפקיד שלה כלוחמת אקשן מנוגד לתדמית המתקתקה-לירית שלה. ונכון, הטקסט מבריק. כמו גם המעבר הדרמאטי מקרן פלס הצפויה ששרה ומנגנת על הפסנתר, מאוכזבת מניקולאי שאינו מתעסק ברגשות יותר מדי - לטומבריידר/ מיסיז ג'ונס הקרה והמניפולטיבית שמפילה את ניקלואי בפח, ואגב "דסבידאניה" חינני - נמלטת עם היהלומים דרך החלון לחיים חדשים.
הקליפ מקפל בתוכו את כל הקלישאות המפוארות שמפילות אותנו בקסם קולנוע האקשן ומוביל אותנו לשורה התחתונה - הוא מוכר, במקרה או שלא במקרה - קולנוע אקשן במיטבו.
אה, וכן, מדובר בסרט פרסומת ל-yes, שמקפיד לשאול את הגיבורה אם היא רוצה לראות יותר ממה שהיא אוהבת, שמקפידה להשיב ב"yes" חתלתולי לקריין שמקפיד לכרוז על מהפיכת המסלולים שמאפשרת לנו לראות יותר ממה שאנחנו אוהבים.
האמת, כיף לראות את הקליפ הזה, כיף לגלות בו את המחווה לסצנות ולגיבורי האקשן הידועים, וכיף להרגיש מופתע מפלס. קרן פלס.
אז מה הבעיה?
גילוי נאות הוא שכותבת שורות אלו עבדה בעברה הרחוק בחברת yes, ממש עם השקת הפלטפורמה. אולם ברור לחלוטין שהרבה פולסים עברו מאז בממיר הדיגיטלי (שבכלל נקרא בזמנו "מפענח"), ויחד איתם - שינויים טקטיים ואסטרטגיים.
ברור, בנוסף, שמותג טוב חייב להיות מסוגל לקבל על עצמו גזרות של שינוי, ולדעת לשחרר החלטות ישנות לטובת החלטות חדשות. אבל דבר אחד תמיד היה ערך ליבה של yes שהיה בלתי ניתן לחיקוי. וזה העובדה שכל פרסומות yes לא רק נראו ונשמעו כמו הוליווד, הן בכלל נראו כמו פרסומת לטלוויזיה אמריקאית. כמו פרסומות אדפטציה.
מול שפה שכולה מדברת במקטעי סרטים, בלי לסטות ממנה, לא הצליחה מעולם הוט למצוא לעצמה משבצת אמיתית, מלבד הפקת המקור. כידוע, מיתוג חייב לסמן את סיפור המותג. הוא לא חייב להציע ספירת מלאי של מוצרי החברה. אם yes בחרה לספק את חווית הקולנוע הגדולה מהחיים, היא הקריבה בזאת את ההוויה המקומית לא כי אין לה סדרות ישראליות או כי אין לה קשר לישראל או לצופה הישראלי. אלא כי כל צופה - ישראלי ככל שיהיה - מזדהה עם הקולנוע ההוליוודי לא פחות מאשר עם סדרת המקור. זה לא אומר שהוא צופה כל ערב בסרט כמו שצופי הוט לא מוותרים על סרטי קולנוע.
בסופו של יום שתי הפלטפורמות מגדלות צופים דומים אבל מה שחשוב זה לשמור על הבדלים שהם עקרוניים ולא לטשטש אותם. לא רק לטובת הפלטפורמה אלא לטובת הצופה עצמו שמעוניין לזהות את הטלוויזיה שיש לו בבית עם ערך כלשהו.
הבחירה בזמרת ישראלית מיינסטרים כשחקנית הפרסומת ההוליוודית מגיעה ממקום גימיקי של גם וגם. בואו נתחכמה לה ונראה להם, לאלופי הבורר, שגם אצלנו יש כוכבים ישראליים. במובן הזה מוותרת yes על מיצובה כאשליית הקולנוע, ומתאמצת להוכיח שהיא יכולה גם להיות חוויה קולנועית גדולה מהחיים וגם להיות גיבורה מקומית. במובן הספציפי הזה איבדה yes את קור הרוח שלה.
ההסתייגות היחידה שיש לי מדבריי היא העובדה שהפרסומת כל כך מוצלחת קריאטיבית - וישנו סיכוי שחלק מהאהדה לפרסומת תחלחל לתוך המותג ותתרום למטרתו - הצטרפות לyes.
אולם בטווח הרחוק מדובר בטעות אסטרטגית. כי בסופו של דבר הקרן-פלסיות גדולה מהג'יימס בונד/ טומבריידריות. והנידחות המפוארת של yes תתחלף במקומיות ישראלית פמיליארית ודומה לעוד הרבה דברים.
ונכון. אולי yes יודעת כמה דברים שהובילו אותה לשינוי זה, אבל שאלת השאלות היא מה לשנות ומה לשמר. ובמקרה הזה "לשלב" אינו אלא להתפשר.
- 12.יערה 21/07/2011 09:35הגב לתגובה זועצוב לי על קרן פלס שהשתתפה בה. העם אוהב אותה בתור זמרת מתקתקה, לא צריך לנסות להיות מישהי אחרת...
- 11.שי 20/07/2011 06:00הגב לתגובה זוהתקלה הכי גדולה היא, ובכן, שהם נופלים במקום שבו הם התחילו: התוכן שלהם נהיה משעמם. ערוצי הקולנוע, סו קולד, הם דלים והזויים ובמקרה הטוב מגיעים יובל אחרי יתר חלונות הצפייה (מי אמר הורדות באינטרנט); התוכן המקורי, חוץ מלה-לה-לנד האחרונה, כבר פחות מרגש וכל היתר, ובכן, מי באמת צופה בכל היתר. ואם שם המשחק מאז הקוטג' הפך להיות ה-ARPU שלי, אז אין לי באמת הרבה סיבות להישאר ביס, חוץ מזה שאני איתם מאז ההתחלה. מתי שהוא, גם ההתחלה הזו תיגמר, וזה בלי קשר לפרסומת כזו או אחרת, שהפעם, אכן, כבר פחות מנגנת לי על הרגש. חבל, להם.
- 10.אורי 18/07/2011 08:44הגב לתגובה זושל יס - כי אנשים לא בוחרים קולנוע. הם בוחרים טלוויזיה. יש הרבה סיבות טובות לכשלון השיווקי של יס, חלקן ממש לא באשמתה (vod בראש ובראשונה) אבל הוט הבינו ממש בהתחלה שבטלוויזיה אתה רוצה טלוויזיה. לא סרטים. אתה פותח טלוויזיה קודם כל כדי לפגוש חברים מוכרים, ואתה נשאר בהוט כי החברים הטלוויזיונים שלך בהוט (זה התחיל ביאצפן, עבר לטלנובלות, היום זה עספור והבורר - הלהיטים שמשאירים אנשים בהוט). להוט אגב יותר קל - היא צריכה רק להשאיר אנשים. יס צריכה לגרום להם לעבור. כמי שהוא חלק מתעשיית להלהלנד אני חושב שזה הכיוון הנכון שיס צריכה ללכת אליו ברמת התוכן - סדרות (ולא סרטים), ישראלי (ולא חולי) ובעיקר משהו שכולם מדברים עליו ואתה מרגיש בחוץ אם אתה לא רואה. הצעד של מעבר מהוט ליס הוא צעד מאוד מאוד מסובך - טכנית וגם רגשית (כן כן). כדי שצופה יחליט אכן לעבור, צריכות להיות לו סיבות טובות, שהן מעבר לפרסומת כזו או אחרת. סרטים אמריקאיים זו לא סיבה לעבור (כמה אנשים באמת יושבים לראות סרטים ולא עספור/כוכבנולד/הבורר) ואולי לכן יס לא מגדילה את נתח השוק שלה. עד עונה 2 של להלה, כמובן.
- עטרה בילר 18/07/2011 18:10הגב לתגובה זואורי תודה על התשובה שלך. אכן רוב הרייטינג מגיע מסדרות, ונכון שהרייטינג מסרט קולנוע כמו גם מערוצי המדע הוא מזערי - אבל מחקרים חוזרים ונשנים מראים שאנשים אוהבים לבחור את הפלטפורמת טלוויזיה שלהם לפי איכות של חבילות סרטים וכי הם רוצים לדעת שיש להם ערוץ מדע איכותי למרות שהצפיה בו סלקטיבית. yes בחרה לפנות לחלק הפנטזיונרי שבנו שצופה בסדרות אבל "מרגיש" כמו בקולנוע. זה לא שולל את התפיסה שיש ב yes סדרות טובות או שיש רק תכנים הוליוודיים. זה עניין של יצירת בידול שהוא קריטי לאותו מעבר "אמיוציונלי" מהוט ליס אותו הגדרת היטב.
- 9.הרצברג 17/07/2011 22:56הגב לתגובה זוסרטון יפה לדעתי, אך מרוב שמנסים להגיד הרבה דברים הם לא אמרו כלום, הפרסומת היפה והמושקעת יכלה בקלות להיות פרסומת למוצרים אחרים. שום דבר במהלך הפרסומת לא מרגיש לי yes.
- 8.(ל"ת)Romy 17/07/2011 21:56הגב לתגובה זו
- 7.Romy 17/07/2011 21:55הגב לתגובה זואני זוכרת את השקת YES - צפרדע וחופש (הייתי מולך בישיבות ארוכות בתבל), באמת נראה שעברו כמה שנות אור מאז. ההשקה של YES הייתה בעלת ניחוח של אמריקה והוליווד וכן שנים נהננו מהמותג שהגדיר לעצמו גבולות גזרה והצליח. מסכימה איתך לגמרי שלמרות שהקריאייטיב יוצא דופן, הפרסומת האחרונה יצא מהמשבצת של המותג וכן קרה פה משהו חדש בשפה של YES. נראה איך גלי ניר תתמודד עם זה. לפי הכרות שלי איתה גלי מאוד מבינה בשפת המותג וערכיו.. אהבתי את פרשנות שלך.
- 6.עטרה בילר 17/07/2011 15:57הגב לתגובה זוההערות לגבי יעל פוליאקוב חשובות. פוליאקוב משתתפת בסדרת פרסומות מופלאות בהן נוכחותה מבחינת בימוי היא חזקה ומצחיקה אבל "ספק בעלילה וספק לא", כשכל השאר הם שחקנים סטייל הוליווד - גם בקליפ ההריון, קליפ החמות וקליפ המאפיה שם השחקנים כאילו לא רואים אותה - בעיני זה בדיוק הז'אנר שyes יכולה לאמץ כדי להכניס את הצופה הישראלי לעלילה - בלי לגרוע מההוליוודיות של הקליפ. זה לא פשרה וחבל שזה נשען רק על כשרונה של פוליאקוב. תודה על ההערה.
- 5.מופתעת 17/07/2011 15:14הגב לתגובה זוכחובבת מושבעת של פרסומות שמפרסמת יש,זו הייתה הפעם הראשונה שכל כךהתאכזבתי. קרן פלס נראית כמו הגרסה התפוחה (מאוד) של לארה קרופט והשירה שלה מעצבנת. יש סיכוי שאת פשוט מפרגנת לחברים?
- לארה קרופט 17/07/2011 16:42הגב לתגובה זופאדיחה שמשווים אותי אליה
- 4.אלון סהר 17/07/2011 13:59הגב לתגובה זוחולה על הפרסומות של יס וגם זאת לא רעה אבל המונולוג של קרן פלס מזיע ומשעמם. הייתי מסתפק ביס שבסוף וזהו. לגבי האסטרטגיה של הבידול, יש בדברי עטרה משהו. ויותר לעומק: קרן פלס לא מופיעה באף תכנית של יס, אם אני לא טועה, מה שלא באמת מרסק את הבידול אבל גם לא באמת מעניק ערך של תוכן ישראלי. בקיצר מיותר.
- 3.יעל פוליאקוב 17/07/2011 13:26הגב לתגובה זולא ראית את הפרסומת שלי ?
- 2.יס מכרו לנו ציצים גדולים של בחורה נוטפת מים (ל"ת)וזה תמיד עובד 17/07/2011 11:08הגב לתגובה זו
- 1.הבסבורג 17/07/2011 11:07הגב לתגובה זוהיתה כבר שנה של פרסומת עם יעל פליקוב לסדרות, שוב בניסיון להיות ישראליים יותר, מה שהורג את יס זה קודם כל מוצר- vod וטריפל זול במיוחד ורק אחר כך הזגזוג בין אסטרטגיות. אבל באמת אל תתני לזה לבלבל את הדעה שלך.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
