הפרסומת של קרן פלס ל-yes - מדהימה ועדיין - טעות אסטרטגית
נכון. ההפקה היא אחת המעולות שנעשו בפרסום הישראלי אי פעם. ונכון, קרן פלס מצליחה להפתיע פעמיים. פעם אחת בעצם העובדה שהיא שחקנית ולא רק מוסיקאית. פעם שנייה בטייפקאסטינג. התפקיד שלה כלוחמת אקשן מנוגד לתדמית המתקתקה-לירית שלה. ונכון, הטקסט מבריק. כמו גם המעבר הדרמאטי מקרן פלס הצפויה ששרה ומנגנת על הפסנתר, מאוכזבת מניקולאי שאינו מתעסק ברגשות יותר מדי - לטומבריידר/ מיסיז ג'ונס הקרה והמניפולטיבית שמפילה את ניקלואי בפח, ואגב "דסבידאניה" חינני - נמלטת עם היהלומים דרך החלון לחיים חדשים.
הקליפ מקפל בתוכו את כל הקלישאות המפוארות שמפילות אותנו בקסם קולנוע האקשן ומוביל אותנו לשורה התחתונה - הוא מוכר, במקרה או שלא במקרה - קולנוע אקשן במיטבו.
אה, וכן, מדובר בסרט פרסומת ל-yes, שמקפיד לשאול את הגיבורה אם היא רוצה לראות יותר ממה שהיא אוהבת, שמקפידה להשיב ב"yes" חתלתולי לקריין שמקפיד לכרוז על מהפיכת המסלולים שמאפשרת לנו לראות יותר ממה שאנחנו אוהבים.
האמת, כיף לראות את הקליפ הזה, כיף לגלות בו את המחווה לסצנות ולגיבורי האקשן הידועים, וכיף להרגיש מופתע מפלס. קרן פלס.
אז מה הבעיה?
גילוי נאות הוא שכותבת שורות אלו עבדה בעברה הרחוק בחברת yes, ממש עם השקת הפלטפורמה. אולם ברור לחלוטין שהרבה פולסים עברו מאז בממיר הדיגיטלי (שבכלל נקרא בזמנו "מפענח"), ויחד איתם - שינויים טקטיים ואסטרטגיים.
ברור, בנוסף, שמותג טוב חייב להיות מסוגל לקבל על עצמו גזרות של שינוי, ולדעת לשחרר החלטות ישנות לטובת החלטות חדשות. אבל דבר אחד תמיד היה ערך ליבה של yes שהיה בלתי ניתן לחיקוי. וזה העובדה שכל פרסומות yes לא רק נראו ונשמעו כמו הוליווד, הן בכלל נראו כמו פרסומת לטלוויזיה אמריקאית. כמו פרסומות אדפטציה.
מול שפה שכולה מדברת במקטעי סרטים, בלי לסטות ממנה, לא הצליחה מעולם הוט למצוא לעצמה משבצת אמיתית, מלבד הפקת המקור. כידוע, מיתוג חייב לסמן את סיפור המותג. הוא לא חייב להציע ספירת מלאי של מוצרי החברה. אם yes בחרה לספק את חווית הקולנוע הגדולה מהחיים, היא הקריבה בזאת את ההוויה המקומית לא כי אין לה סדרות ישראליות או כי אין לה קשר לישראל או לצופה הישראלי. אלא כי כל צופה - ישראלי ככל שיהיה - מזדהה עם הקולנוע ההוליוודי לא פחות מאשר עם סדרת המקור. זה לא אומר שהוא צופה כל ערב בסרט כמו שצופי הוט לא מוותרים על סרטי קולנוע.
בסופו של יום שתי הפלטפורמות מגדלות צופים דומים אבל מה שחשוב זה לשמור על הבדלים שהם עקרוניים ולא לטשטש אותם. לא רק לטובת הפלטפורמה אלא לטובת הצופה עצמו שמעוניין לזהות את הטלוויזיה שיש לו בבית עם ערך כלשהו.
הבחירה בזמרת ישראלית מיינסטרים כשחקנית הפרסומת ההוליוודית מגיעה ממקום גימיקי של גם וגם. בואו נתחכמה לה ונראה להם, לאלופי הבורר, שגם אצלנו יש כוכבים ישראליים. במובן הזה מוותרת yes על מיצובה כאשליית הקולנוע, ומתאמצת להוכיח שהיא יכולה גם להיות חוויה קולנועית גדולה מהחיים וגם להיות גיבורה מקומית. במובן הספציפי הזה איבדה yes את קור הרוח שלה.
ההסתייגות היחידה שיש לי מדבריי היא העובדה שהפרסומת כל כך מוצלחת קריאטיבית - וישנו סיכוי שחלק מהאהדה לפרסומת תחלחל לתוך המותג ותתרום למטרתו - הצטרפות לyes.
אולם בטווח הרחוק מדובר בטעות אסטרטגית. כי בסופו של דבר הקרן-פלסיות גדולה מהג'יימס בונד/ טומבריידריות. והנידחות המפוארת של yes תתחלף במקומיות ישראלית פמיליארית ודומה לעוד הרבה דברים.
ונכון. אולי yes יודעת כמה דברים שהובילו אותה לשינוי זה, אבל שאלת השאלות היא מה לשנות ומה לשמר. ובמקרה הזה "לשלב" אינו אלא להתפשר.
- 12.יערה 21/07/2011 09:35הגב לתגובה זועצוב לי על קרן פלס שהשתתפה בה. העם אוהב אותה בתור זמרת מתקתקה, לא צריך לנסות להיות מישהי אחרת...
- 11.שי 20/07/2011 06:00הגב לתגובה זוהתקלה הכי גדולה היא, ובכן, שהם נופלים במקום שבו הם התחילו: התוכן שלהם נהיה משעמם. ערוצי הקולנוע, סו קולד, הם דלים והזויים ובמקרה הטוב מגיעים יובל אחרי יתר חלונות הצפייה (מי אמר הורדות באינטרנט); התוכן המקורי, חוץ מלה-לה-לנד האחרונה, כבר פחות מרגש וכל היתר, ובכן, מי באמת צופה בכל היתר. ואם שם המשחק מאז הקוטג' הפך להיות ה-ARPU שלי, אז אין לי באמת הרבה סיבות להישאר ביס, חוץ מזה שאני איתם מאז ההתחלה. מתי שהוא, גם ההתחלה הזו תיגמר, וזה בלי קשר לפרסומת כזו או אחרת, שהפעם, אכן, כבר פחות מנגנת לי על הרגש. חבל, להם.
- 10.אורי 18/07/2011 08:44הגב לתגובה זושל יס - כי אנשים לא בוחרים קולנוע. הם בוחרים טלוויזיה. יש הרבה סיבות טובות לכשלון השיווקי של יס, חלקן ממש לא באשמתה (vod בראש ובראשונה) אבל הוט הבינו ממש בהתחלה שבטלוויזיה אתה רוצה טלוויזיה. לא סרטים. אתה פותח טלוויזיה קודם כל כדי לפגוש חברים מוכרים, ואתה נשאר בהוט כי החברים הטלוויזיונים שלך בהוט (זה התחיל ביאצפן, עבר לטלנובלות, היום זה עספור והבורר - הלהיטים שמשאירים אנשים בהוט). להוט אגב יותר קל - היא צריכה רק להשאיר אנשים. יס צריכה לגרום להם לעבור. כמי שהוא חלק מתעשיית להלהלנד אני חושב שזה הכיוון הנכון שיס צריכה ללכת אליו ברמת התוכן - סדרות (ולא סרטים), ישראלי (ולא חולי) ובעיקר משהו שכולם מדברים עליו ואתה מרגיש בחוץ אם אתה לא רואה. הצעד של מעבר מהוט ליס הוא צעד מאוד מאוד מסובך - טכנית וגם רגשית (כן כן). כדי שצופה יחליט אכן לעבור, צריכות להיות לו סיבות טובות, שהן מעבר לפרסומת כזו או אחרת. סרטים אמריקאיים זו לא סיבה לעבור (כמה אנשים באמת יושבים לראות סרטים ולא עספור/כוכבנולד/הבורר) ואולי לכן יס לא מגדילה את נתח השוק שלה. עד עונה 2 של להלה, כמובן.
- עטרה בילר 18/07/2011 18:10הגב לתגובה זואורי תודה על התשובה שלך. אכן רוב הרייטינג מגיע מסדרות, ונכון שהרייטינג מסרט קולנוע כמו גם מערוצי המדע הוא מזערי - אבל מחקרים חוזרים ונשנים מראים שאנשים אוהבים לבחור את הפלטפורמת טלוויזיה שלהם לפי איכות של חבילות סרטים וכי הם רוצים לדעת שיש להם ערוץ מדע איכותי למרות שהצפיה בו סלקטיבית. yes בחרה לפנות לחלק הפנטזיונרי שבנו שצופה בסדרות אבל "מרגיש" כמו בקולנוע. זה לא שולל את התפיסה שיש ב yes סדרות טובות או שיש רק תכנים הוליוודיים. זה עניין של יצירת בידול שהוא קריטי לאותו מעבר "אמיוציונלי" מהוט ליס אותו הגדרת היטב.
- 9.הרצברג 17/07/2011 22:56הגב לתגובה זוסרטון יפה לדעתי, אך מרוב שמנסים להגיד הרבה דברים הם לא אמרו כלום, הפרסומת היפה והמושקעת יכלה בקלות להיות פרסומת למוצרים אחרים. שום דבר במהלך הפרסומת לא מרגיש לי yes.
- 8.(ל"ת)Romy 17/07/2011 21:56הגב לתגובה זו
- 7.Romy 17/07/2011 21:55הגב לתגובה זואני זוכרת את השקת YES - צפרדע וחופש (הייתי מולך בישיבות ארוכות בתבל), באמת נראה שעברו כמה שנות אור מאז. ההשקה של YES הייתה בעלת ניחוח של אמריקה והוליווד וכן שנים נהננו מהמותג שהגדיר לעצמו גבולות גזרה והצליח. מסכימה איתך לגמרי שלמרות שהקריאייטיב יוצא דופן, הפרסומת האחרונה יצא מהמשבצת של המותג וכן קרה פה משהו חדש בשפה של YES. נראה איך גלי ניר תתמודד עם זה. לפי הכרות שלי איתה גלי מאוד מבינה בשפת המותג וערכיו.. אהבתי את פרשנות שלך.
- 6.עטרה בילר 17/07/2011 15:57הגב לתגובה זוההערות לגבי יעל פוליאקוב חשובות. פוליאקוב משתתפת בסדרת פרסומות מופלאות בהן נוכחותה מבחינת בימוי היא חזקה ומצחיקה אבל "ספק בעלילה וספק לא", כשכל השאר הם שחקנים סטייל הוליווד - גם בקליפ ההריון, קליפ החמות וקליפ המאפיה שם השחקנים כאילו לא רואים אותה - בעיני זה בדיוק הז'אנר שyes יכולה לאמץ כדי להכניס את הצופה הישראלי לעלילה - בלי לגרוע מההוליוודיות של הקליפ. זה לא פשרה וחבל שזה נשען רק על כשרונה של פוליאקוב. תודה על ההערה.
- 5.מופתעת 17/07/2011 15:14הגב לתגובה זוכחובבת מושבעת של פרסומות שמפרסמת יש,זו הייתה הפעם הראשונה שכל כךהתאכזבתי. קרן פלס נראית כמו הגרסה התפוחה (מאוד) של לארה קרופט והשירה שלה מעצבנת. יש סיכוי שאת פשוט מפרגנת לחברים?
- לארה קרופט 17/07/2011 16:42הגב לתגובה זופאדיחה שמשווים אותי אליה
- 4.אלון סהר 17/07/2011 13:59הגב לתגובה זוחולה על הפרסומות של יס וגם זאת לא רעה אבל המונולוג של קרן פלס מזיע ומשעמם. הייתי מסתפק ביס שבסוף וזהו. לגבי האסטרטגיה של הבידול, יש בדברי עטרה משהו. ויותר לעומק: קרן פלס לא מופיעה באף תכנית של יס, אם אני לא טועה, מה שלא באמת מרסק את הבידול אבל גם לא באמת מעניק ערך של תוכן ישראלי. בקיצר מיותר.
- 3.יעל פוליאקוב 17/07/2011 13:26הגב לתגובה זולא ראית את הפרסומת שלי ?
- 2.יס מכרו לנו ציצים גדולים של בחורה נוטפת מים (ל"ת)וזה תמיד עובד 17/07/2011 11:08הגב לתגובה זו
- 1.הבסבורג 17/07/2011 11:07הגב לתגובה זוהיתה כבר שנה של פרסומת עם יעל פליקוב לסדרות, שוב בניסיון להיות ישראליים יותר, מה שהורג את יס זה קודם כל מוצר- vod וטריפל זול במיוחד ורק אחר כך הזגזוג בין אסטרטגיות. אבל באמת אל תתני לזה לבלבל את הדעה שלך.
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.
