מהי עבודה נדרשת המזכה במענק מהמוסד לביטוח לאומי?

ב"ל 1116-10 שרון טל נ' המוסד לביטוח לאומי, מיום 24.08.2010, תקציר מאת עו"ד ירון קיזנר
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

----------

שרון טל (להלן: "העובדת") החלה לעבוד במשתלות גבעת המורה בע"מ (להלן: "המעסיקה") לאחר שחרורה משירות חובה בצה"ל.

לאחר שהשלימה שישה חודשי עבודה אצל המעסיקה הגישה למוסד לביטוח לאומי (להלן: "המוסד") תביעה לתשלום מענק חייל משוחרר שעבד בעבודה נדרשת (עבודה מועדפת).

המוסד החליט לדחות את התביעה בטענה, כי העובדת לא עבדה בעבודה נדרשת שישה חודשים לפחות בתוך 24 החודשים שמיום השחרור משירות סדיר בצה"ל.

המחלוקת בין הצדדים הייתה סביב השאלה אם עבודתה של העובדת אצל המעסיקה היא עבודה המזכה במענק עבודה נדרשת.

העובדת טענה, כי עיקר עבודתה היה בטיפול בצמחים. כמו כן, על פי אישור המעסיקה העובדת הועסקה גם ב"תפעול/גידול" וגם במכירות. כמו כן, אחד העובדים שעבד אצל המעסיקה הגיש גם הוא בקשה למענק עבודה נדרשת על סמך עבודתו שם והמוסד קיבל את תביעתו.

פסק הדין

-----------

סעיף 174(ו)(1) לחוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק") קובע, כי "עבודה נדרשת" היא "עבודה במקומות עבודה ובסוגי עבודה כמפורט בלוח ח".

סעיף (ד) ללוח ח' מדבר על עבודה "באתרי גידולים חקלאיים ובתי אריזה", והעבודה הנדרשת באותם מקומות היא: "עבודה בלתי מקצועית, לרבות עבודת ניקיון ולמעט עבודה פקידותית".

מכאן, שקיומה של עבודה נדרשת מותנית בשני תנאים מצטברים, האחד בקשר "למקום העבודה", והשני בקשר "לסוג העבודה".

בית הדין קבע, כי אין חולק שמבחינת סוג העבודה, עבודתה של העובדת תאמה את הסוג הנחוץ לשם קביעת קיומה של עבודה נדרשת באתרים חקלאיים, שכן עבודתה הייתה עבודה פשוטה, שאינה מצריכה מומחיות מיוחדת, וקשה לקבוע שהיא "עבודה מקצועית". כמו כן, קבע בית הדין, כי ברור שעבודתה של העובדת איננה עבודה "פקידותית".

בנוסף, בחן בית הדין האם מבחינת מקום העבודה, תאמה עבודתה של העובדת את הנדרש בהתאם לחוק, קרי, האם המעסיקה באה בגדר "אתרי גידולים חקלאיים ובתי אריזה".

טענת המוסד, לפיה אין לראות את המעסיקה כ"אתר גידול חקלאי" מבוססת בעיקר על העובדה שהגידול הראשוני של הצמחים לא נעשה במעסיקה, אלא המעסיקה רוכשת את הצמחים כשהם כבר בגדר "שתילים".

לעניין זה נקבע, כי אין צורך שמקום מסוים יעסוק דווקא בחריש, בזריעה, בקציר, בהרכבה או הנבטה, כדי שהוא יהיה בגדר "אתר גידול חקלאי". גם מקום שבו מגדלים את הצמחים מאז הגיעם לשלב מסוים שבו הם כבר בגדר "שתיל" ועד מכירתם ללקוחות, הוא אתר ל"גידול" חקלאי.

המעסיקה אינה מקבלת מוצרים מוגמרים ומוכרת אותם כפי שהגיעו אלא מקבלת מוצרים, שאף שהם בגדר "שתילים" הם עדיין צריכים טיפול והשגחה עד למכירתם. אותו טיפול ואותה השגחה הם אלה הגורמים לכך שנכון לראות את המעסיקה כאתר גידול חקלאי, זאת בניגוד לחנות פרחים.

בהתייחס להתבססות המוסד על פסיקת בית הדין הארצי ביחס לעבודה במשתלה, כדוגמת המעסיקה, נקבע כי החלק המצוטט מהפסיקה נאמר על ידי בית הדין באופן תיאורטי ובלתי פסקני, אלא בלשון מסופקת. כלומר, בית הדין הארצי לעבודה לא שלל את האפשרות שעבודה במשתלה תהיה בגדר עבודה "באתר גידולים חקלאיים".

מאחר שהעבודה שבה הועסקה העובדת הייתה גם בגידול צמחים (לרבות, השקיה, דישון, ריסוס והעברת עציצים), ולא במכירה בלבד, נראה כי עבודתה הייתה בגדר "עבודה נדרשת", הן בשל מקום העבודה והן בשל סוג העבודה.

אשר על כן, קיבל בית הדין את תביעתה של העובדת להכיר בעבודתה כעבודה נדרשת המזכה במענק.

(*) הכותב - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.