דעה

העיקר לסחוט עוד 1% הנחה, כך שוגות הפירמות בהתנהלות מול חברות הפרסום

גינגי פרידמן, מנכ"ל ADMAN, אהב את המאמר של קאסי ג'ונס באדוורטייזינג אייג' וחושב שצריך לשים את הדינאמיקה הבעייתית על השולחן
גינגי פרידמן | (5)

מר קאסי ג'ונס לשעבר, סגן נשיא לשיווק בחברת דל, טוען במאמר באדוורטייזינג אייג' שמפרסמים יחסכו כסף רב יותר אם ישקיעו מאמץ ומחשבה ביצירת בריפים חכמים עבור הפרסומאים שלהם מאשר ע"י סחיטת הנחות גבוהות יותר. ממש נפעמתי כשקראתי את המאמר, הנה קם ,סוף סוף, איש חכם , שבא מצד המפרסמים ומעז לומר את מה שאני, בין היתר, טוען כבר עשרות שנים. עבודה מקצועית ושיתוף פעולה אינטימי עם הפרסומאי יכולה להניב למפרסם המצוי רווחים גדולים יותר מכל הנחה שיעלה בידו לסחוט ממנו. למה? כי סכום ההנחה הניתן לסחיטה הוא סופי בעוד שהרווחים הפוטנציאליים הנובעים מעבודה שיווקית חכמה הם אין סופיים. פשוט לא? אז למה מעטים כל כך מבינים את זה? הייתם מצפים ממנהלים בכירים העומדים בראש חברות גדולות ומשגשגות שידעו את הסוד הגלוי הזה, אבל מסתבר שהם לא. וזה נובע מהסיבה הפשוטה שכל אחוז הנחה שהצלחת להשיג מהפרסומאי הוא קבוע וניתן להצגה כהישג שיש להתפאר בו בעוד שרווחים פוטנציאליים הם מטבעם לא ידועים מראש וחסרי שימוש מיידי. אבל מניסיוני, אני יכול לקבוע שהבעיה קשה ועמוקה יותר ואת שורשיה ניתן למצוא בעובדה המפתיעה, לכאורה, שאף חברה לא יודעת איך לבחור משרד פרסום ואף חברה לא יודעת איך להפעיל משרד פרסום. למה? כי לא מלמדים את זה בבתי הספר למנהל עסקים ולא בשום מקום אחר. בדיוק כמו שלא מלמדים איך לבחור רואה חשבון או עורך דין. אני ער לכך שאני שם את נפשי בכפי אבל אני קובע שכל המפרסמים, מקטן ועד גדול, מנהלים הליכים שגויים בבואם לבחור את משרד הפרסום שלהם ולבסוף בוחרים את המשרד הלא נכון מהסיבות הלא נכונות, כשההישג היחיד שנותר להם להתהדר בו הוא גובה ההנחה שהצליחו לסחוט. ואחת שהם עובדים עם המשרד שבחרו הם אינם יודעים כיצד לתדרך אותו, כיצד לבחון את הצעותיו ורעיונותיו וכיצד למדוד אותו. ואז, כאשר התוצאות אינן משביעות רצון או אינן מצדיקות את ההשקעות, השעיר לעזאזל, הוא תמיד משרד הפרסום. ומה התוצאה? הולכים לבחור משרד פרסום חדש וחוזרים על כל השגיאות פעם נוספת. עכשיו, תשאלו את השאלה המתבקשת: הרי בכל זאת יש חברות מצליחות הזוקפות לזכותן מסעות פרסום מוצלחים? ותשובתי תהיה, שההצלחות הן למרות התנהלותם של המפרסמים ויש לשבח את הפרסומאים שמצליחים , כנגד כל הסיכויים, להפיק עבודה מתקבלת על הדעת, בתנאים בלתי אפשריים. אבל אני טוען שאילו היו המפרסמים מתנהלים בצורה ראויה הם היו מצליחים הרבה יותר. ואם חברה לא מממשת את מלוא פוטנציאל ההצלחה שלה, היא בעצם כישלון ולא הצלחה. לסיום, הרשו לי לחזור למאמר של קאסי ג'ונס. הוא קובע שבדירוג של 1 עד 10הבריפים של כל המפרסמים מצאים היום בדרגה 2. רוב הבריפים ניתנים בטלפון או בהודעות סמס ברמה של "תעשו לי משהו חזק" וכשהפרסומאי, אחרי שניסה לנחש את כוונת המשורר, חוזר אל הלקוח עם הצעותיו, כל מה שיש לו לומר לו זה "לא נפלתי מהכיסא" או "זה לא מה שהתכוונתי" וזאת אולי הדוגמא החריפה ביותר, לרמה המצערת בה מדשדשים יחסי המפרסם/פרסומאי. כשאת מלוא המחיר משלם המפרסם. הוא רק לא יודע את זה. הכותב הוא מנכ"ל ADMAN החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מנהל שיווק 24/05/2011 13:56
    הגב לתגובה זו
    הרי כולנו יודעים היטב שהוא גוזר עליך קופון שמנמן וכל מיני קיקבקים ועמלות יתר שהן ההרבה יותר מהאחוז. בקשרים כה לא שקופים זה מתבקש. גינגי נראה לי קצת נאיבי (ואני אומר זאת לחיוב ונראה לי שכשהיה פרסומאי נהג בהגינות וביושר עם לקוחותיו הנדירה מאוד במחוזותינו)
  • גינגי 24/05/2011 19:32
    הגב לתגובה זו
    מנהל שיווק מכובדי, אתה צודק ב30 שנותיי כפרסומאי נהגתי בהגינות וביושר עם לקוחותיי מהסיבה הפשוטה שסירבתי לתת הנחות. אני תמיד טענתי שעוד לא נולד הלקוח שיעשה ממני גנב. הבעיה היא שברגע שהלקוח סוחט הנחות הוא דורש מהפרסומאי שיפצה את עצמו בדרכים סמויות. והלקוח יודע את זה. זה רק נוח לו יותר בדרך זו, כי הוא יכול להתהדר בהנחות שהצליח להשיג בעוד את השלמת התשלום איש לא רואה. אני מודה לך על התייחסותך
  • 2.
    הלוחש לקופים 24/05/2011 12:38
    הגב לתגובה זו
    איך אפשר לעבוד באופו אינטימי עןם הפרסומאי שלך כשיש לך את ההרגשה שכל הזמן הוא מנסה לעשות עליך סיבוב ולקחת עוד ועוד עמלות על כלום עבודה
  • גינגי 24/05/2011 14:20
    הגב לתגובה זו
    לוחש לקופים מכובדי, הרי זה בדיוק מה שהתכוונתי. אם המפרסם היה יודע איך לבחור את הפרסומאי שלו ולא מנסה לעשוק אותו בהנחות, הוא לא היה צריך לחשוו שהפרסומאי שלו מנסה לקחת ממנו עוד ועוד עמלות. אני מודה לך על התייחסותך
  • 1.
    כולם לומדים בדרך הקשה...:) (ל"ת)
    יהודה בן שלום 23/05/2011 23:51
    הגב לתגובה זו
יובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביביובל שטייניץ, יו״ר רפאל, צילום: דרור סיתהכל, אוניברסיטת תל אביב

יו"ר רפאל: "בעוד 5 עד 10 שנים, שום דבר לא יטוס באוויר - הלייזר ינקה את הכל"

יובל שטייניץ, יו"ר רפאל: "המכשיר הגדול יותר, 'מגן אור', יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב שלייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יובל שטייניץ

ישראל הצליחה לפתח מערכות הגנה שנחשבות הטובות בעולם. רפאל, אלביט מערכות, משרד הביטחון והתעשייה הביטחונית בכלל, הצליחו להגן על השמיים מאז ה-7 באוקטובר בצורה מרשימה. אין הגנה הרמטית, אבל אלמלא כיפת ברזל וההגנות בכלל, מספרי ההרוגים שלנו היו גדולים פי כמה. ההגנות הצילו אלפים רבים ואפילו רבבות.  

 יו"ר רפאל ושר האנרגיה והאוצר לשעבר, יובל שטייניץ, אמר היום בכנס באוניברסיטת תל אביב כי הלייזר הוא הדבר הבא. רפאל פיתחה מערכת הגנה שהושקה לפני מספר חודשים וזו רק ההתחלה. 

"אחרי 60 שנה שכל המעצמות בעולם, בראשן ארצות הברית, מנסות ליצור נשק לייזר ונכשלות - וגם אנחנו נכשלנו - הייתה פריצת דרך ברפאל לפני חמש שנים שאפשרה לנו ליצור את נשק הלייזר האפקטיבי הראשון בעולם", אומר שטייניץ. במלחמה האחרונה מול איראן ובלבנון, הוכיחה המערכת את עצמה - "מכשיר לייזר בודד אחד הפיל עשרות רבות בשיעורי הצלחה יוצאים מן הכלל". 

הלייזר יפעל בטווחים ארוכים

"המכשיר הגדול יותר, ׳מגן אור׳, יימסר לצה"ל בעוד שלושה חודשים ויאפשר הגנה טובה בהרבה, תחילה מטילים בטווחים קצרים ובינוניים. תוך להערכתי בסביבות חמש שנים אנחנו נגיע למצב של לייזר יכול לפעול גם לטווחים הרבה יותר ארוכים וגם לטפל בטילים בליסטים מאיראן ומתימן".

"עד עכשיו בכל תולדות הצבאות, מיוון העתיקה ועד ימינו אלה, השתמשו בפרוג'קט - בעצמים: זרקו חניתות, היום זורקים פצצות, פגזים, טילים - זה דברים צפידים, דברים שעפים באוויר ופוגעים במטרה. בלייזר אנחנו הורגים את המטרה בעצם על ידי קרן אור, על ידי קרני אור שעפות ב-300 אלף קילומטר לשנייה". 

לוח טיסות, נתב"ג בן גוריון שדה תעופה
צילום: Istock

שחקן חדש בטיסות הישירות לתאילנד: תאי אירוויז

המונופול של אל-על על טיסות ישירות לתאילנד בדרך להסתיים בעקבות כניסה אפשרית של תאי איירוויז לשוק הישראלי; וויז אייר חוזרת לנתב"ג עם שידרוג AI; האם אנחנו לקראת עידן חדש של תחרות? 

רן קידר |
הטיסות לתאילנד על סף שינוי דרמטי, לאחר פגישה היסטורית בין הנהלת תאי איירווי, שגרירת ישראל בבנגקוק ונציג משרד התיירות, ישנה התקדמות משמעותית בכניסת החברה לשוק הישראלי והפעלת טיסות מנתב"ג ישירות לבנגקוק. 

אלו הן חדשות מרעישות לאחד מהיעדים הפופולריים ביותר לנופש, היות וב-2024 מספר התיירים הישראליים שביקרו בתיאלנד היה כ-280 אלף ואילו במהלך 2025 המספר ככל הנראה יעלה ויעמוד על כ-350 אלף תיירים. בנוסף, יחסי העבודה עם תאילנד הולכים וגדלים, ומספר עובדים התאילנדים בישראל במגמה ישירה ועולה מ-45 אלף ל-70 אלף.

כיום, האפשרויות הניצבות בפני ישראלים המתכננים חופשה בתאילנד, הן אחת משתיים: לשלם סכומים גבוהים במיוחד עבור הטיסה הישירה היחידה המופעלת על ידי אל על (במהלך העונה עלות של כרטיס הלוך חזור עלול להיות מעל 4,000 שקל), או לבחור בטיסות עם עצירות ביניים ממושכות, מה שאמנם מוזיל את הטיסה אבל מסרבל אותה לכדי מסע שעלול להימשך כמעט יממה ובמקרים גרועים במיוחד מוביל גם לפספוס טיסות.  

וכך, טיסה ישירה של תאי איירוויז שתארך כשמונה שעות בלבד, ללא עצירות מייגעות והמתנות בשדות תעופה זרים תשנה את המצב דרמטית. התחרות צפויה להוריד את המחירים בצורה ניכרת, ואם ניתן ללמוד ממה שקרה ביעדים אחרים, ניתן להעריך שההוזלה תהיה בשיעור של 30%-50% במחירי הכרטיסים. 

עם זאת, בשלב זה הדיונים נמצאים בראשית הדרך, ותאי איירוויז תידרש לבחון היתכנות כלכלית, אישורים רגולטוריים, זמינות מטוסים וצוותים, וכן השפעות אפשריות של תנאים גיאופוליטיים. תאי איירוויז נאלצה להתמודד עם אתגרי הישרדות בתקופת הקורונה, אך קיבלה סיוע ממשלתי מותנה בתוכנית התייעלות רחבה. החברה חזרה להציג מאזנים חיוביים, קיימה את התחייבויותיה וחידשה את המסחר במניותיה בבורסה התאילנדית באוגוסט האחרון. מאז החזרה לבורסה, מניית החברה עלתה בכ-28% והדבר מעיד על יכולת החברה להמשיך להתרחב. אם המהלך יתממש, הוא עשוי לשנות את פני התיירות הישראלית לתאילנד ולהפוך את היעד הפופולרי לנגיש מתמיד.

וויז אייר חוזרת לישראל

לאחר 3 חודשי הפסקה בעקבות מבצע "עם כלביא", חברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר חזרה לפעול בישראל וניתן לשער שחזרתה רק תוסיף למימד התחרות שנעדר מהשוק בשנתיים האחרונות. החברה השיקה מערך טיסות מדורג ליעדים באירופה. בשלב הראשון, מופעלות חמש טיסות שבועיות ללרנקה ולבודפשט, ובסוף אוגוסט יחודשו הקווים ללונדון לוטון. בתחילת ספטמבר יתווספו טיסות לווינה, רומא, סופיה ומילאנו, וכן קווים חדשים לבוקרשט וליאשי. בהמשך ספטמבר ואוקטובר ייפתחו קווים ליעדים נוספים ביוון, פולין ואיטליה.