דעה

תמונה שווה 1,000 מילים וגם לא מעט הפרעות אכילה - שיווק בעייתי בפייסבוק

תכנים שיווקיים שעולים בפייסבוק יכולים למצוא את דרכם אל העיניים הלא נכונות. בשורה התחתונה, אחריות אישית היא המצרך שהכי חסר פה
אלה ברייר | (13)

זה התרחש במקרה ובקלות בלתי נסבלת. במהלך שיטוט מהיר בפייסבוק שהפך לבית וירטואלי עבור רבים מאיתנו, נתקלתי בתמונה שהתיאור "מטרידה", עושה לה הנחה משמעותית. בתמונה נראה גוף נשי חסר ראש או פנים (איבר מיותר לחלוטין בקרב חתיכות בשר - תשאלו כל קצב וגם את קצב), כשסרט מדידה כרוך סביב מותן שהוצרה בצורה בוטה ומעוותת באמצעות תוכנת עריכה. על סרט המדידה סומן ההיקף הרצוי בקרב נשים רבות - 62 ס"מ נחשקים. הידד!

למרות הניסיונות שלי להאמין לתמונה, היקף הגוף שנשקף ממנה לא היה בשום צורה שהיא 62 ס"מ. יותר כמו 6.2. המותן האומללה באימג' המדובר נראתה כאילו עברה ניתוח להסרת צלעות ואיברים פנימיים אחרים. על גבי החזה של אותה דמות נכתב שמו של ההוגה המבריק ובתחתית התמונה הופיע מספר טלפון והבטחה מתוקה: "אימון ממוקד לירידה במשקל".

בהערה שמתחת לתמונה, נכתב כי אם ברצון הגולש להעניק מתנה שתשנה חיים לקרוב אהוב, יש לפנות אל המפרסם - אחד המגדיר עצמו כמאמן לחיים טובים, כושר, הרזיה והגשמה עצמית, כולם כמובן נקשרים לרזון החולני.

הכרתי מספיק בנות שאכן שינו את החיים שלהן, בין היתר בעקבות אותה שאיפה אינסופית לצמצום היקפים. גם אנוכי, בהיותי בת למגדר הנשי וחלק מתרבות השפע המערבית, דגלתי בחלק ניכר מימי הטיפשעשרה שלי בדיאטות מפתות של תפוחים ירוקים וחסה לקינוח, כנראה שלא מעט "בזכות" תמונות דומות שנחרטו בתת המודע הסופג הכול.

"זה רק הלוגו, צריך להתמקד בתוכן"

בין התגובות המעטות מדי לאותה תמונה, הייתה אחת שהסתייגה מהמראה הקשה והמגיב הביע תקווה שבתו הצעירה לא תיתקל בה גם. תגובת המאמן לכך הייתה שהתמונה היא למטרת לוגו בלבד וכי יש להתמקד במהות שהיא, אם עוד לא הבנתם, בריאות, הרזיה וכו'. המגיב לא וויתר, וכתב כי זה בעייתי להציע לאחרים במה להתמקד שכן: מתמקדים במה שרואים. אבל השאלה היא לא רק מה רואים אלא גם מי רואה.

הפייסבוק, בהיותו אתר חינמי וחברתי מושך אליו כידוע מיליונים של צעירים, רבים בגיל ההתבגרות שחשופים גם כך למסרים סמויים, גלויים ואחרים אודות אידיאלים עכשוויים של יופי. אבל בניגוד לרשת, "בעולם האמיתי" נחקקים חוקים לגבי ריטוש תמונות והצגת דוגמניות רזות מדי.

בעולם הוירטואלי הדברים יותר מורכבים: בעל הפרופיל הוא בעל המאה ועליו מוטלת האחריות האישית להחליט מה ראוי ומה לא, מה עשוי להזיק ומה מקדם בצורה לגיטימית עסק כזה או אחר. הכעס שלי גבר בשל העובדה שאותו אדם התהדר בתואר "מאמן", תואר שאמור לגלם בתוכו אמפטיה, אנושיות ולפחות טיפה של אינטליגנציה. אבל אולי אותו מאמן הבריז מהשיעור הזה.

אנשים מבוגרים מצוידים ברובם בכלים שיסייעו להם בהיתקלות בתכנים כאלה. הם יודעים שיש פוטושופ, הם יודעים לסנן את המידע ולעבד אותו. הם יודעים שעובדים עליהם. אבל יש רבים שלא יודעים ושיהפכו את המודל החולה הזה למודל לחיים, את ההיקף הזעיר הזה לפסגת השאיפות שיש לכבוש.

אני דיווחתי על התמונה הזאת כפוגענית ונכון לעכשיו היא עוד שם, יחד עם קהל שלם של גולשות וגולשים שממש כמו שמובטח להם בתמונה, יכולים להרוס לעצמם, אופס! - לשנות לעצמם את החיים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    פיצית 20/01/2011 10:11
    הגב לתגובה זו
    למחות נגד מסרים מעוותים? היא לא דיברה נגד הרזון או הבריאות אלא נגד השפעה שלילית שיש לתמונות האלו על צעירים וצעירות. זו לא צביעות..
  • 12.
    כתבה מצויינת. (ל"ת)
    מיקה 20/01/2011 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    עדי 19/01/2011 23:57
    הגב לתגובה זו
    ואת שני המקלות הנקראים בשפת העם "רגליים" המבצבצים מהמעיל? זה בכל מקום, וזה מוקצה בכל מקום
  • 10.
    ניר 19/01/2011 22:41
    הגב לתגובה זו
    על מה את מלינה ? צביעות
  • 9.
    zizi 19/01/2011 10:22
    הגב לתגובה זו
    וגם הטור!
  • 8.
    יויו 19/01/2011 00:32
    הגב לתגובה זו
    לא תמונה טובה.תחליפי פוזה. אוהב את כתיבתך.
  • 7.
    גם בלונדינית, גם חכמה וגם שותה וודקה (ל"ת)
    איזה מלכה 18/01/2011 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אקס אנורקס 18/01/2011 17:46
    הגב לתגובה זו
    לאן הגענו? צריך לאסור את מי שמעודד זאת.
  • 5.
    בן בן 18/01/2011 17:00
    הגב לתגובה זו
    תמונות תמימות? אין גבול לחוצפה!
  • 4.
    בלקברי 18/01/2011 16:51
    הגב לתגובה זו
    צריך להיות בשליטה..
  • 3.
    שפייסבוק יטפלו בבן אדם הזה, אמור להיות פיקוח על תכנים! (ל"ת)
    יעלי 18/01/2011 16:16
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אסף 18/01/2011 16:07
    הגב לתגובה זו
    אבל התיאור נוקב, אמיתי וחשוב. צריך להלחם בתופעה ההרסנית. תתעוררו!
  • 1.
    ruti 18/01/2011 15:56
    הגב לתגובה זו
    people should consider the impact their contents may have...