קשת ורשת נגד הרשות השנייה: כללי מיקוד הרגולציה - כבר משנת
קשת ורשת הגישו היום (שני) עתירה לבג"צ בטענה כי ?כללי מיקוד הרגולציה? שקבעה מועצת הרשות השנייה חייבים לחול כבר משנת 2008, כפי שהתחייבה בפניהן. את העתירה הגישו עוה"ד רון גזית, בנימין רוטנברג ואמיר ונג בשם שתי הזכייניות במשותף. זו הפעם הראשונה בתקופת הזיכיון החדש שזכייניות ערוץ 2 מגישות עתירה משותפת.
בכללי מיקוד הרגולציה החזירה המועצה לזכייניות חלק משיקול הדעת בחלוקה הפנימית של השקעה בתוכניות סוגה עילית בין דרמה, תעודה, סרטי תעודה מיוחדים ותוכניות מיוחדות (לדוגמה ?ארץ נהדרת? ו?קצרים?), וזאת בלי להקטין את ההשקעה הכוללת בסוגה העילית.
לפני אותו ?מיקוד?, כללים של המועצה הכתיבו לזכייניות בדיוק כמה יושקע בדרמה, כמה בסרטי תעודה מיוחדים וכמה בתוכניות תעודה.
הדיון בכללי מיקוד הרגולציה החל ברשות כבר בשנת 2007 אך הסתיים רק בתחילת שנת 2009. לפי הזכייניות, בכירי ראשי הרשות השנייה המליצו בכל זאת שביצועי הזכייניות בשנת 2008 ייבדקו כבר לפי הכללים החדשים, ויאפשרו גמישות בתמהיל ההשקעה בסוגה עילית.
בעתירה מצוטטת חוות הדעת המקצועית של בכירי הרשות: "במידה והדבר ניתן בהיבט המשפטי, יהיה זה נכון ליישם את חלק מהשינויים שיוחלט לגביהם לגבי כל שנת 2008, ועד לנקודת הבדיקה הבאה המוגדרת במכרז ערוץ 2".
להמלצה זו היו מספר סיבות: הדו"ח המקצועי הזכיר שהרשות התחייבה במכרז לבדוק את הכללים הישנים כבר ב-2008 וברור גם שכל הסיבות למיקוד הרגולציה היו נכונות כבר בשנת 2008. בחוות הדעת המקצועית, הרשות גם מכירה בכך שהכללים הישנים קודם למיקוד הגבילו את היוצרים והזכייניות ללא הצדקה, ומראש היה מקום לקבוע כללים אחרים.
מול ההמלצה המקצועית עמדה חוות דעת משפטית שהוכנה עבור היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד דורון אבני, ובה נקבע כי המועצה אינה מוסמכת כלל לקבוע בשנת 2009 תוקף רטרואקטיבי לשנת 2008 לכללי מיקוד הרגולציה.
העתירה שהגישו רשת וקשת מציגה לכן רק מחלוקת משפטית, כאשר בכירי הרשות מצדדים דווקא בזכייניות. בעתירה נטען שחוות הדעת המשפטית שקבעה שהמועצה אינה מוסמכת לקבוע תוקף רטרואקטיבי לכללים, היתה שגויה לחלוטין.
השאלה האמיתית, לפי העתירה, לא היתה האם מותרת חקיקה רטרואקטיבית, אלא האם מוצדק והגיוני לבחון את ביצועי הזכייניות בשנת 2008 על בסיס כללים שהרשות מכירה בכך שהיו שגויים ולא מעודכנים מבחינה מקצועית.

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן.
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
