אפריקה אחרי ההסדר: מה צפוי במניות החברה ובאג"ח?
רק לפני חודש וחצי
בעלי המניות מקבלים חברה עם מאזן הרבה יותר חזק, שיאפשר לה גם לקדם פרוייקטים בהקמה ואולי אף לנצל חלק מן ההזדמנויות שנוצרו בשווקים כתוצאה מן המשבר (אין הדבר אומר שמחיר המניה כעת בבורסה אטרקטיבי או לא ? ראו הסבר בהמשך). בעלי האג"ח יקבלו את רוב כספם, אם כי יספגו עיכוב בהחזר ובחלק מן הכסף הם יקבלו מניות ? מניות של חברה עם מאזן הרבה יותר בריא. בעל השליטה משתתף בנזק שנגרם בתקופת המשבר, מזרים כסף, אך נשאר עם השליטה. בסיכומו של דבר אפשר להגיד שבמסגרת האילוצים בסיטואציה שנוצרה מדובר ב- win-win-win לכולם (בעלי האג"ח, בעלי המניות, בעל השליטה). כמובן, שהכל תחת ההנחה שההסדר אכן יצא לפועל כפי שסיכמו הדדים ולא תתפתח מלחמה חדשה בין בעלי האג"ח לבין עצמם או בין השחקנים השונים במשוואה.
מיהם המרוויחים והמפסידים הגדולים? הימים שלאחר הטלת הפצצה של אפריקה בנוגע להליכה להסדר החוב הם שקבעו מיהם המרוויחים והמפסידים במערכה האחרונה. אלו שמכרו ללא הבחנה אגרות חוב בשליש מן החוב שהן מייצגות ואלו שרכשו את אותן אגרות חוב בשיא הפאניקה והרוויחו. דווקא אותם גופים שמנחים את הציבור או מנהלים את כספו, העדיפו בחלק מן המקרים שלא לקחת אחריות ולמכור או להמליץ למכור את הניירות, גם אם הפוטנציאל גדול - העיקר לא להיות מזוהים עם הנושא - הם שהפסידו מן הסיטואציה ולקוחותיהם נושאים במחיר.
מה הלאה? כיצד ההסדר ישפיע על אגרות החוב ועל המניות?
לפני שאתייחס למספרים עצמם, חשוב להדגיש כי הניתוח מבוסס על המספרים שהוצגו בעיתונות ועל הערכות שלנו באותם מקומות שהמספרים היו חסרים, שכן אפריקה לא הוציאה דיווח לבורסה. לכן צריך להתייחס לניתוח בעירבון מוגבל.
ראשית נתייחס לבעלי האג"ח (למעט סדרה ט') - אין ספק, כי מצבם של בעלי האג"ח משתפר כעת באופן מהותי. רמת הוודאות באשר להחזר החוב גדלה מאד, המניות שיתקבלו בתמורה לחלק מן החוב הן בעלות ערך (ופוטנציאל עתידי) ומחיר האג"ח בבורסה עדיין לא משקף את מלוא השיפור ולכן להערכתי, אגרות החוב צפויות להמשיך לטפס (בהשוואה למחיר היום בבוקר). לגבי סדרה ט', יש לבחון את המצב בהתאם לסיכומים שייקבעו איתם באופן ספציפי, אך ניתן להניח שגם סדרה זו תהנה מן המצב.
בעלי המניות - שוויה של אפריקה בבורסה עומד לפני פתיחת המסחר היום על 2.7 מליארד ש"ח. שווי זה גבוה מהשווי שלפיו הושגו ההסכמות בהסדר החוב (2 מליארד ש"ח), אך אין בכך בהכרח כדי להעיד על כיוון המניה. עם זאת, חשוב לזכור שבמונחים אבסולוטיים, הפרמיה שהמשקיעים משלמים על אפריקה שלאחר ההסדר גבוהה ממה שנדמה: במסגרת ההסדר, מצבת המניות של החברה ככל הנראה יותר מתוכפל, כך שלמעשה שוויה של החברה לאחר ההסדר צפוי לעמוד על יותר מ- 4.2 מליארד ש"ח לפי המחיר בו בוצע ההסדר (36 ש"ח למניה), אבל בהנחה שכמות המניות של אפריקה לאחר ההסדר תעמוד על כ- 118 מליון מניות, הרי שמחיר המניה הנוכחי בבורסה (49.5 ש"ח למניה) משקף לחברה שווי של קרוב ל- 6 מליארד ש"ח. על פניו, מחיר המניה בשוק נראה מעט יקר משום שבמספרים אבסולוטיים הפרמיה שהמשקיעים משלמים על אפריקה שלאחר ההסדר הינה 13.5 ש"ח לכל מניה (49.5 ש"ח למניה פחות 36 ש"ח כפי שנקבע בהסדר). כאשר היו 55 מליון מניות, הפרמיה על החברה כולה, עמדה על כ- 742 מליון ש"ח בלבד, אולם כאשר מספר המניות יעמוד על 118 מליון מניות, הרי שהפרמיה הינה כ- 1.6 מיליארד ש"ח (אנליסטים מבצעים הערכת שווי לחברה כולה ולכן יש לכך חשיבות). קשה לומר אם הפרמיה מוצדקת או לא, אבל חשוב לזכור שלא מדובר כאן במניות שמתומחרות במחיר של פשיטת רגל, אלא במחיר המשקף הסדר.
מבחינת ביקושים והיצעים למניה, מעבר לסוחרי היום, ניתן להניח שבשלב כלשהו גופים מוסדיים ושחקני אג"ח שונים, אשר קיבלו מניות במקום אג"ח, יעדיפו למכור אותן בשוק. מנגד, עקב גידול בשווי השוק של אפריקה, יגדל משקלה במדדים באופן משמעותי, כך שיהיה ביקוש למניה מצד תעודות הסל, קרנות מנייתיות ושחקנים נוספים שעשויים לראות במניה כעת השקעה לגיטימית. בעוד שעיתוי רכישת המניות על ידי תעודות הסל ניתן לחיזוי, לא ברור בדיוק מתי יחליטו הגופים הגדולים למכור את המניות שברשותם ולכן מוקדם עדיין לקבוע את מאזן הכוחות הצפוי בין ביקוש והיצע.
לסיכום
להערכתנו ההסדר באפריקה הינו הסדר טוב לכל הצדדים תחת האילוצים שהכתיבה הסיטואציה הקשה: בעלי האג"ח יקבלו את רוב כספם בצורות שונות (מניות, סדרות אג"ח חדשות ומזומן), בעלי המניות יקבלו חברה בריאה יותר, בעל השליטה משתתף בנזק שנגרם, מזרים הון משמעותי ונותר בשליטה.
בעוד שהכיוון באגרות החוב של אפריקה (בעיקר האג"ח הארוכות) נראה יותר ברור (להערכתנו, עליות חדות ביחס למחיר הסגירה האחרון מיום חמישי - במידה וההסדר יבוצע כמוסכם הפוטנציאל באגרות החוב עדיין גדול), הכיוון במניות החברה אינו חד משמעי. המחיר שנקבע בהסדר אינו מחייב את המשקיעים בבורסה, אך לא כדאי להתעלם ממנו לחלוטין. בהנחה שמספר המניות יגדל ליותר מכפול, הרי שהפרמיה שהמשקיעים משלמים על אפריקה שלאחר ההסדר ביחס למחיר שנקבע בהסדר הופכת להיות משמעותית במונחים אבסולוטיים של שווי חברה. מצד שני, לאפריקה יש כעת תקווה חדשה לעתיד טוב יותר בטווח הארוך.
הנכם מוזמנים לקרוא סקירות נוספות
מאת: רן קבין - מנכ"ל קבין בית השקעות
*חברת קבין בית השקעות בע"מ מנהלת תיקי השקעות ללקוחות. ניירות ערך של חברות המוזכרות בדו"ח זה לרבות ניירות של אפריקה ישראל (בעיקר אג"ח), מוחזקים או עשויים להיות מוחזקים בחלק מן התיקים הנ"ל וקבין בית השקעות בע"מ עשויה לרכוש ו/או למכור את ניירות הערך האמורים ללא כל הודעה. הכותב הינו מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ. הנתונים הינם למועד כתיבת המאמר (1/11/2009) ומבוססים על מידע שהתפרסם בעיתונות בימים האחרונים.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
