ירידות בבורסות אסיה: מניות הפיננסים והסחורות משכו את המדדים דרומה
ירידות שערים נרשמו היום בבורסות אסיה, לאחר סגירה שלילית במיוחד בוול סטריט אתמול בעקבות אכזבה וחששות כי התוכנית שהציג שר האוצר בממשל אובמה, טים גייטנר, לא תאושש את הבנקים ותשחרר את מחנק האשראי.
"המשקיעים מאוכזבים מהערפול סביב תוכניתו החדשה של גייטנר. אנחנו נראה עוד הרבה אכזבות מתוצאות החברות, וכתוצאה מכך גם הורדות דירוג על ידי אנליסטים לפחות עד לסוף החצי הראשון של 2009 וזה ישפיע כמובן גם על המסחר בבורסות", אמרה לבלומברג דפני רות', מנהלת השקעות בסינגפור.
בזירת המאקרו פורסם היום כי היצוא הסיני נסוג ב-17.5% בחודש שעבר, בהשוואה לחודש ינואר 2008, על רקע המיתון ההולך ומחריף ביעדי היצוא העיקריים של סין בצפון אמריקה, אירופה ואסיה. הנתון היה חריף יותר מהציפיות. כלכלנים ציפו בממוצע לירידה של 14% ביצוא, לאחר נסיגה של 2.8% בדצמבר. היבוא לסין נפל בשיעור גבוה הרבה יותר, ב-43.1% לעומת ינואר 2008, כך שהעודף במאזן המסחרי של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם עמד על 39.11 מיליארד דולר בינואר.
המדדים המובילים בבורסות וול סטריט נעלו כאמור את יום המסחר בירידות שערים חדות. המגמה השלילית הלכה והחמירה מיד עם היוודע היקף תוכנית הסיוע למגזר הפיננסי של שר האוצר גייטנר. המסחר אמש התנהל גם ברקע להצבעת הסנאט שאישר ברוב קולות את התוכנית הכלכלית החדשה של הנשיא אובמה. מדד הדאו ג'ונס איבד 4.62% לרמה של 7888 נקודות, מדד הנאסד"ק צלל 4.20% לרמה של 1524 נקודות ומדד ה-S&P 500 השיל 4.91% לרמה של 827 נקודות. החוזים העתידיים מאותתים כעת על צפי לעליות קלות בפתיחת המסחר היום.
בורסת טוקיו היתה סגורה לרגל חג ביפן. בהונג קונג נסוג מדד ההאנג סנג ב-2.3%. בסיאול רשם מדד הקוספי ירידה של 0.7% ובורסת שנחאי רשמה ירידה של 0.2%.
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
מגדל one world trade tower קרדיט: גרוק10 המגדלים הגבוהים בעולם
בין חלקם יש תחרות, רובם שברו שיא כלשהו וכולם מהווים הישג הנדסי, היכנסו לראות מיהם המגדלים הגבוהים בעולם: איפה תוכלו לעלות לקומה ה-96 ב-40 שניות ואיפה תוכלו לעמוד על רצפת זכוכית בקומה ה-120
כל אחד מהמגדלים הגבוהים בעולם הוא הישג הנדסי וטכנולוגי, אך נראה כי מתקיימת מאין תחרות בין המתכננים שלהם על שיאים שונים: בין אם מעליות מהירות, השעון הכי גדול, קומת התצפית עם הנוף הכי רחוק ומה לא. מעבר ליוקרה ולחדשנות יש לכל אחד מהם גם אלמנטים תרבותיים שמדברים על זהות ולאומיות. ריכזנו עבורכם רשימה שכולה שבירת שיאים בלתי ייאמנים של הנדסה, טכנולוגיה וחדשנות, יחד עם עוד 10 מגדלים ישראליים שמביאים לנו גם קצת כבוד.
1 # Burj Khalifa, דובאי, איחוד האמירויות
הגובה של המבנה מגיע לכ-828 מטרים. הוא הושלם ונפתח בשנת 2010. המבנה כולל כ-154 קומות + 9 קומות תחזוקה. העלות הכוללת לבנייתו הוערכה בכ-1.5 מיליארד דולר . בשעתו, המגדל שבר שיאים רבים והפך לסמל של פריצת גבולות האדריכלות והנדסה. המבנה משמש בעיקר למגורים, מלון, משרדים ותצפית לתיירים.
המגדל נבנה כחלק מהשאיפה של דובאי להפוך למרכז גלובלי של עסקים ותיירות,
תצפית "at the top" שנמצאת בקומה 124, מושכת מיליוני מבקרים מדי שנה ומאפשרת ראייה של עד 80 קילומטר בימים בהירים. האדריכל אדריאן סמית שאב השראה מצמח ההימנוקליס המדברי בעיצוב הצורה המדורגת של המגדל, שמטרתה להפחית את עומסי הרוח בגובה רב כל כך. המעליות במגדל נוסעות במהירות של עד 10 מטר לשנייה ומחזיקות בשיא עולמי למהירות למעליות בודדות.
- בנייה לגובה בירושלים? לא כל כך מהר
- 1,654 דירות חדשות ייבנו בבת ים. כמה הן יעלו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

