באירופה לא מתרגשים מה-Ifo: קרדיט סוויס עולה 2.3%, סאנופי מוסיפה 2.4%

בלונדון רושם מדד הפוטסי עליה של 0.5%, בפרנקפורט מתקדם מדד הדאקס ב-1% ובפאריס נסוג הקאק ב-0.6%
קובי ישעיהו |

עליות שערים נרשמות בבורסות אירופה היום, לאחר סגירה חיובית באסיה ועל רקע צפי לעליות בניו-יורק יותר מאוחר. החוזים העתידיים מאותתים כעת על עליה של כ-0.5% בפתיחת המסחר בוול סטריט.

בינתיים נמשך זרם נתוני המאקרו כלכלה השליליים ברחבי העולם, על רקע העמקת המיתון. לפני זמן קצר פורסם בגרמניה כי מדד ה"איפו", המתפרסם מדי חודש לאחר סקר שנערך בקרב 7,000 חברות גרמניות, נפל ל-82.6 נקודות לעומת 85.6 נקודות בנובמבר. מדובר בשפל היסטורי. כלכלנים ציפו לירידה לרמה של 84 נקודות.

כלכלת גרמניה נמצאת בדרך למיתון החמור ביותר מאז 1993, על רקע ההאטה החריפה בשווקי היצוא העיקריים של חברות גרמניות, בארה"ב, אירופה ואסיה. הבנק המרכזי של האיחוד האירופאי קיצוץ את הריבית ב-1.75% לשפל היסטורי של 2.5% בחודשיים האחרונים וצפוי להמשיך בהורדות הריבית בחודשים הקרובים. הכלכלה הגרמנית צפויה להמשיך להתכווץ ברבעון הרביעי, רבעון שלישי ברציפות, וצפויה לרשום צמיחה שלילית של 0.8%-1% בשנה הבאה, על פי ציפיות כלכלנים.

"כל הנתונים הכלכליים לא מפסיקים לאותת על נסיגה, השווקים ימשיכו להיות תנודתיים מאוד. המצב שביר ואסור לשכוח זאת", אמר לבלומברג בנואה די-ברוסי, מנהל השקעות בפאריס.

"המשקיעים מחכים לעוד הקלה בעלות הכסף, כלומר להורדת ריבית נוספת. זה מספק תמיכה מסויימת לשווקים. בנוסף, יש ציפיה שנפילת מחירי הנפט והסחורות, לצד הירידה החדה בריביות, תתרום לשיפור ברווחי החברות בטווח הארוך", אמר לבלומברג קנג'י טומידה, מנהל השקעות בטוקיו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.