תל אביב סגרה במגמה מעורבת: כיל והחברה לישראל משכו למטה

מבט ת"א-25 בחסר רשמה את מחזור המסחר הרביעי בגודלו. מדד הבנקים השיל 1.9%. טבע עלתה כ-2%
יוסי פינק |

המדדים בבורסה בת"א סגרו את יום המסחר במגמה מעורבת, זאת על רקע פתיחה הססנית בניו-יורק ומגמה מעורבת שנרשמת כעת באירופה. מוקדם יותר הגיבו המשקיעים גם לפרסום המדד אתמול לאחר סגירת המסחר בישראל, אך מאז התפרסם מדד שלילי במיוחד בארה"ב, מה שכאמור, לא מצליח להעיב במיוחד על הפתיחה בוול סטריט. בלונדון רושם המדד ירידה של 1% ואילו בפריז עולה המדד ב-0.3%.

הבורסות באסיה ננעלו במגמה מעורבת, אולם באירופה נרשמות ירידות של עד 1.4% בגלל האווירה השלילית בארה"ב, שם עברו החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט להיסחר בירידות של כ-0.6% למרות שהבוקר הם רשמו עליות של כ-0.5%.

השוק בארה"ב כבר החל להציף את המשקיעים במגוון נתונים, החל מדוחות ועד לנתוני האינפלציה. למרות שמדד המחירים לצרכן סיפק עדות נוספת לכובד האיום האינפלציוני על כלכלת ארה"ב, דוחותיה של ענקית הבנקאות בארה"ב, וול פארגו, חיזקו את סנטימנט המשקיעים.

למרות שהבנק האמור הציג ירידה של 23% ברווחים, הוא עדיין עקף את ציפיות השוק, אף הגדיל את שיעור הדיבידנד ב-10%. נציין כי מאוחר יותר, בשעה 21:00 ליתר דיוק, יפורסמו הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב.

בישראל, מדד יוני הפתיע אתמול לטובה, עלה רק ב-0.1% ומיתן את האינפלציה השנתית לרמה של 4.8% לעומת 5.4% במאי. בבית ההשקעות דויטשה בנק הגיבו הבוקר למדד יוני ומסרו כי לא ברור אם בנק ישראל יעלה את הריבית בסוף החודש, שכן לכיוון השקל תהיה השפעה גדולה על החלטת הריבית.

מדדים מובילים: המעו"ף סגר בירידה של 0.48% ל-986 נקודות לאחר שפתח את היום בעלייה של 0.6%; ת"א 100 ירד 0.33%, מדד ת"א-75 עולה 0.92%.

מניות במרכז

מניית קבוצת דלק ויתרה על העליות מהבוקר וסגרה בירידה של 0.76%. למרות הרכישות המאסיביות שמבצע תשובה במניה (יותר מ-150 מיליון שקל בשבועות האחרונים, כולל רכישה אתמול), המניה ממשיכה לצנוח ואתמול זה היה ברקע להורדת המלצה מצד ליהמן ברדרס ל"תשואת חסר" שגם הפחית את מחיר היעד.

כיל סגרה בירידה של 4.3% וגררה את החברה לישראל לירידה דומה, וזאת בעקבות הירידות במניות הדשנים בבורסות העולם. פעילים בשוק אמרו ל-Bizportal כי המשקיעים הזרים מוכרים היום מניות כיל.

יחד עם זאת, החברה לישראל הודיעה היום כי אחת החברות שבבעלותה, קלפה (Kallpa), חתמה על הסכם עם חברת סימנס להקמת טורבינת גז טבעי נוספת בפרו, בעלות של 100 מיליון דולר. הטורבינה תוקם באתר צ'ילקה (Chilca), הנמצא דרומית ללימה שבפרו, והיא תפיק כ-192 מגה וואט. פעולת הטורבינה תחל במהלך שנת 2010.

טבע הוסיפה 1.95% לאחר שהודיעה כי היא מגייסת 1,000 מטופלים לניסוי שלב III בתרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.76%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.