מייקל גרטנברג בראיון ל-Bizportal: "דב מורן יעשה 'בעיות' לנוקיה? טוב שלאנשים יש שאיפות"
ישראלים וסלולארים זה סיפור אהבה יוצא דופן שמוכר לכולנו מקרוב. השבוע הגיע לישראל מייקל גרטנברג - סגן נשיא ומנהל חטיבת המחקר העולמית של חברת ג'ופיטר ריסרץ', מהמובילות בעולם בתחום האינטרנט וטכנולוגיות צריכה דיגיטאליות.
Bizportal מביא לכם את הראיון עם גרטנברג, אנליסט טכנולוגיות דיגיטאליות בעל שם עולמי, שמסביר לנו קצת על עצמנו ועל שוק התקשורת, ממקום מושבו בארה"ב (וכרגע בארץ). גרטנברג הוא גם יהודי שומר מצוות כך שלמרות שהוא לא גר ביננו הוא יכול עדיין להבין אותנו.
(ש) מה יהיה עם האיי-פון? בינתיים ישראלים מביאים אותו מארה"ב ופורצים אותו בארץ
טוב, הדולר אצלכם כל-כך נמוך כך שבאמת שווה לטוס ולהביא אותו מארה"ב. Apple שינתה את כללי המשחק – היא עשתה חינוך מחדש של השוק ואמרה: זה אי-מייל ונייד, זה גוגל ונייד, זה מוסיקה נייד וכו' – זה מצחיק, כי לפני שנה אפל אפילו בכלל לא הייתה בניידים והיום היא בין החזקות בשוק
(ש) מה אתה חושב על המשולש התחרותי יאהו-מייקרוסופט-גוגל?
זה מראה לנו שמייקרוסופט הבינה שהם חייבים למצוא מנוע עסקי חדש מעבר ל-P.C וה- Windows. האירוניה היא שלפני 10 שנים מייקרוסופט נלחמה ב- Aol ו- Yahoo ואחרות ו- Google בכלל לא הייתה באזור. הקרב שמנהלת מייקרוסופט הוא תמיד אותו הקרב רק שהיריבות מתחלפות. מייקרוסופט מוצאת את עצמה אפילו נלחמת ב-אפל, חברה שהיא הייתה בטוחה שהיא הביסה כבר באמצע שנות ה-90'.
(ש) איפה ממוקם הצרכן הישראלי בשוק הסלולר והפיתוחים הטכנולוגיים?
הצרכן הישראלי הוא בין המתקדמים מבחינת הסלולר – זה לא רק שכל אחד מחזיק פה נייד אלא לפעמים הם מסתובבים עם 2 או 3 מכשירים. הישראלים הם בין הצרכנים המתוחכמים ביותר שיש. אתה יכול לטפס פה על הר וגם שם אתה תמצא כיסוי של אנטנות סלולריות – זה לא דומה לשום דבר אחר שקורה בעולם.
(ש) האם אנחנו מפותחים טכנולוגית כמו שאנחנו חושבים?
כמובן, מישהו כבר אמר אם תסתכל על הישראלים אתה תראה אומה שלמה של Early adopters (מאמצי טכנולוגיה מתקדמים) ואפשר לראות את זה גם בפיתוחים שיוצאים מכאן לחו"ל.
(ש) אם כבר חברות ישראליות – מי הבולטת ביותר בשוק הסלולר העולמי?
תראה, יש פיתוחים מעניינים – MODU של דב מורן שהוצגה בתערוכה במוטורולה יצרה סביבה באזז ודיברו עליה הרבה. הם הציעו דרך חדשה בה ניתן להסתכל על הסלולר וצריך לחכות ולראות לאן זה יתפתח.
דב מורן אמר בזמן ההשקה שהוא הולך לעשות הרבה בעיות לנוקיה
(צוחק...) תראה, אני חושב שזה חשוב שיש לאנשים שאיפות בחיים. נוקיה "קצת" גדולה על דב מורן כרגע ולא נראה שיש לה ממה לחשוש.
אתה גם אנליסט מתמחה בעולם המשחקים - למה מעדיפים פה את פלייסטישן ולא קונסולות אחרות?
יש חשיבות גבוהה לטיימינג ולראשוניות – מה גם שלסוני יש שם מותג חזק והמשחקים בעצמם מהווים יתרון תחרותי. זה לא רק שהקונסולות מתחרות בינהם אלא יותר התוכן שמוצע במשחקים ובו סוני מובילה.
לסיום, מה הנושא החם ביותר לעתיד הקרוב
האתגר הולך להיות ללא ספק התוכן המוסיקלי בסלולר. כולם ינסו לערער את אפל ולהתחרות בה בגזרת המוסיקה. המתחרים מחפשים דרכים חדשות לנצח ולגזול נתח שוק מאפל ואפל בעצמה מתחדשת ומשכללת את ההיצע שלה אחת לחצי שנה.
אפל אף מחברת בארה"ב את הפייסבוק למכשירי האיי-פון כדי להשתמש בהצלחה האדירה של הרשתות החברתיות ולהיות הראשונים שמביאים את זה לסלולר. גם מייקרוסופט הבינה את זה והגישה הצעה כספית לרכישת פייסבוק ב- 15 מיליארד דולר. אני לא יודע אם הם שווים את הסכום הזה - אם אתה שואל אותי, אני לא הייתי משלם עליהם את הסכום הזה.
המוח היהודי חשוב בשוק התקשורת?
(צוחק...) אנשים חכמים הם חשובים, לא משנה מאיפה הם מגיעים.
*** מייקל גרטנברג הינו אנליסט בעל שם עולמי בתחום של טכנולוגיות דיגיטאליות אישיות והבית הדיגיטאלי (טלויזיה דיגיטאלית, משחקי קונסולות, יישומי שיווק בטלפון הסלולארי, רשתות תקשורת ועוד), והוא מגיע לישראל כאורח הסניף הישראלי בראשות המנכ"ל חיים אורן, בעיקר כדי להסביר לחברות טלקום מקומיות איך פורצים החוצה לשווקים בינלאומיים.
אנחנו לא יודעים בדיוק מה יהיה תוכן פגישותיו של גרטנברג אבל נראה שיש סיכוי גבוה שהוא ימליץ לכל מי שיפגוש בו לקנות איי-פון, הוא בעצמו צמוד מאוד אליו.