אסיה חתמה בטריטוריה האדומה: מדד הניקיי איבד 1.93%
המדדים המובילים באסיה סגרו את יום המסחר האחרון של השבוע בטירטוריה האדומה. חששות המשקיעים כי הפסדי החברות בארה"ב עקב משבר הסאב פריים יתרחבו ממשיכים להדיר את רגליהם מהבורסה.
מדד MSCI לאסיה פסיפיק נפל 1% לרמה של 151.74 נקודות במסחר בטוקיו כאשר כל 10 סקטורי התעשייה אשר הוא מכיל רשמו ירידות שערים.
הניקיי היפני איבד 1.93%, מדד הקוספי הדרום קוריאני צונח 2.33%, שנחאי הוסיפה 0.52%, האנג סנג בהונג קונג ירד 1.34% ובומביי טיפסה 0.28%.
מדד הניקיי אשר יורד כאמור ב-1.93% איבד מתחילת השנה אשר רק נפתחה 7.8%, ההתחלה הגרועה ביותר למדד מאז שנת 1997, וזאת ברקע לחששות כי יפן וארה"ב, שתי הכלכלות הגדולות בעולם, בדרכן למיתון. ירידות שערים אלה מחקו למשקיעים עד ל-10 בינואר כ-4.4 טריליון דולר, ועוזרים בכך לסין להתבסס כשוק המניות השני בגודלו בעולם על פי שווי.
"כל הפסד הנוגע למשבר הסאב פריים ימשיך להשפיע על השווקים, מחיקות נוספות כתוצאה מהמשבר עלולות להשפיע לשלילה על האזור כולו", כך אמר Nicole Sze אנליסט ב-Bank Julius Baer & Co שבסינגפור.
מניית Commonwealth Bank של אוסטרליה נסוגה 1.9% ומחקה את העליות שקדמו קודם לכן במניה במסחר ומובילה את סקטור הפיננסים לירידות שערים. הדיווחים בניו יורק טיימס כי מריל לינץ' עלולה למחוק 15 מיליארד דולר נוספים, כפליים מהערכות המוקדמות, מעיבה על סקטור האשראי והבנקאות.
מניית Mitsubishi UFJ, הבנק הגדול ביפן, השילה 1.2%. מניית DBS Group Holdings, ספקית האשראי הגדולה בסינגפור, ירדה 1.5%.
מניית Seven & I, המפעילה של רשת המרכולים 7-Eleven, צנחה 6.3%, הירידה החדה ביותר מאז ספטמבר 2005 זאת עקב הורדת תחזיות הרווח השנתיות שלה ב-12%.
מניית J. Front Retailing צנחה 11% לרמה השיעור היומי הגבוהה האפשרי ביותר במסחר. רשת חנויות הכלבו חתכה את תחזיות הרווח השנתיות שלה גם כן ב-12% וצופה הכנסות הקטנות מהמצופה קודם לכן.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.42% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
