מכבי שירותי בריאות תיישם מערכת IT שתמליץ לרופאים על אפשרויות להמשך הטיפול במבוטח
מכבי שירותי בריאות יוצאת לפרויקט רחב היקף להטמעת מערכת בשם "חוכמה רפואית", במסגרתו ייושם מנוע חוקה "לוגיסט" של חברת ESI, שפיתחה את המערכת, ותכתב באמצעותו הלוגיקה הרפואית והאדמיניסטרטיבית של הארגון. המערכת, שתוטמע על ידי יעל תוכנה ומערכות, תמליץ לרופאי הקופה על המשך הטיפול במבוטח ותעלה בפניהם תזכורות שונות, המבוססות על גיל, מצב רפואי ונתונים נוספים. היקפו הכספי של הפרויקט, שיעלה לאוויר בהדרגה בחודשים הקרובים, נאמד במיליוני שקלים.
המערכת תאפשר למכבי שירותי בריאות לנצל באופן אקטיבי את נכסי המידע והידע של הארגון ותסייע במעקב והתראות של רשמים רפואיים, התראות וזיהוי נתונים חריגים אודות המטופל, המלצות להמשך טיפול והפניות למידע רפואי, בקרה – אינטראקציה בין-תרופתית ואשפוז, יישום ידע רפואי ומימוש משאבים רפואיים, חוקים ניהוליים כמו זכאות, תשלומים ועוד. היא תתממשק למערכות ה-Data Warehouse, מערכות הרשמים הרפואיים הממוחשבות ולכל המערכות שמאחסנות נתונים רפואיים בקופה.
בפועל, מדובר ביישום ממוחשב של תהליכי חשיבה רפואית באמצעות מערכות חוקה. יישום זה מאפשר קיום תמונת נתונים ותמיכה בקבלת החלטות מושכלת מתוך תמונת הנתונים; ניצול הידע והמידע הנצבר בארגון; אפשרות לתיעוד ותחקור; יכולת לביצוע סימולציות ומעל הכול, ניצול אופטימאלי של המומחה האנושי והידע העומד לרשותו.
לדברי יוסי ז'אן, מנהל מערכות המידע במכבי שירותי בריאות, "בזכות עשייה איכותית ומתמדת של עובדי מערך המיחשוב של מכבי, התפתחו מאוד מערכות המידע העומדות לרשות הרופאים, הצוות הרפואי, המבוטחים ומנהלי מכבי. הקמת מערכת החוכמה הרפואית מהווה אתגר חלוצי נוסף, אשר יהווה פריצת דרך למערכות רפואיות רבות בעולם".
עידן נוי, מנהל אגף Business Optimization, יעל תוכנה ומערכות: "יעל מביאה עימה לפרויקט ידע וניסיון רב שנים בתחום מנועי חוקה הן בהיבט של יישום הכלים והן ביכולת האינטגרציה בסביבות ארגוניות מגוונות. הפרויקט המובל על-ידנו הינו בשיתוף פעולה הדוק של אנשי מערכות המידע ומומחי Medical Informatics מחטיבת הבריאות של מכבי ושותפנו העסקיים מחברת ESI".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
