מכבי שירותי בריאות תיישם מערכת IT שתמליץ לרופאים על אפשרויות להמשך הטיפול במבוטח

המערכת, המכונה "חוכמה רפואית", פותחה על ידי ESI ותוטמע במכבי על ידי יעל תוכנה ומערכות
אור יעקב |

מכבי שירותי בריאות יוצאת לפרויקט רחב היקף להטמעת מערכת בשם "חוכמה רפואית", במסגרתו ייושם מנוע חוקה "לוגיסט" של חברת ESI, שפיתחה את המערכת, ותכתב באמצעותו הלוגיקה הרפואית והאדמיניסטרטיבית של הארגון. המערכת, שתוטמע על ידי יעל תוכנה ומערכות, תמליץ לרופאי הקופה על המשך הטיפול במבוטח ותעלה בפניהם תזכורות שונות, המבוססות על גיל, מצב רפואי ונתונים נוספים. היקפו הכספי של הפרויקט, שיעלה לאוויר בהדרגה בחודשים הקרובים, נאמד במיליוני שקלים.

המערכת תאפשר למכבי שירותי בריאות לנצל באופן אקטיבי את נכסי המידע והידע של הארגון ותסייע במעקב והתראות של רשמים רפואיים, התראות וזיהוי נתונים חריגים אודות המטופל, המלצות להמשך טיפול והפניות למידע רפואי, בקרה – אינטראקציה בין-תרופתית ואשפוז, יישום ידע רפואי ומימוש משאבים רפואיים, חוקים ניהוליים כמו זכאות, תשלומים ועוד. היא תתממשק למערכות ה-Data Warehouse, מערכות הרשמים הרפואיים הממוחשבות ולכל המערכות שמאחסנות נתונים רפואיים בקופה.

בפועל, מדובר ביישום ממוחשב של תהליכי חשיבה רפואית באמצעות מערכות חוקה. יישום זה מאפשר קיום תמונת נתונים ותמיכה בקבלת החלטות מושכלת מתוך תמונת הנתונים; ניצול הידע והמידע הנצבר בארגון; אפשרות לתיעוד ותחקור; יכולת לביצוע סימולציות ומעל הכול, ניצול אופטימאלי של המומחה האנושי והידע העומד לרשותו.

לדברי יוסי ז'אן, מנהל מערכות המידע במכבי שירותי בריאות, "בזכות עשייה איכותית ומתמדת של עובדי מערך המיחשוב של מכבי, התפתחו מאוד מערכות המידע העומדות לרשות הרופאים, הצוות הרפואי, המבוטחים ומנהלי מכבי. הקמת מערכת החוכמה הרפואית מהווה אתגר חלוצי נוסף, אשר יהווה פריצת דרך למערכות רפואיות רבות בעולם".

עידן נוי, מנהל אגף Business Optimization, יעל תוכנה ומערכות: "יעל מביאה עימה לפרויקט ידע וניסיון רב שנים בתחום מנועי חוקה הן בהיבט של יישום הכלים והן ביכולת האינטגרציה בסביבות ארגוניות מגוונות. הפרויקט המובל על-ידנו הינו בשיתוף פעולה הדוק של אנשי מערכות המידע ומומחי Medical Informatics מחטיבת הבריאות של מכבי ושותפנו העסקיים מחברת ESI".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.