מכבי שירותי בריאות תיישם מערכת IT שתמליץ לרופאים על אפשרויות להמשך הטיפול במבוטח

המערכת, המכונה "חוכמה רפואית", פותחה על ידי ESI ותוטמע במכבי על ידי יעל תוכנה ומערכות
אור יעקב |

מכבי שירותי בריאות יוצאת לפרויקט רחב היקף להטמעת מערכת בשם "חוכמה רפואית", במסגרתו ייושם מנוע חוקה "לוגיסט" של חברת ESI, שפיתחה את המערכת, ותכתב באמצעותו הלוגיקה הרפואית והאדמיניסטרטיבית של הארגון. המערכת, שתוטמע על ידי יעל תוכנה ומערכות, תמליץ לרופאי הקופה על המשך הטיפול במבוטח ותעלה בפניהם תזכורות שונות, המבוססות על גיל, מצב רפואי ונתונים נוספים. היקפו הכספי של הפרויקט, שיעלה לאוויר בהדרגה בחודשים הקרובים, נאמד במיליוני שקלים.

המערכת תאפשר למכבי שירותי בריאות לנצל באופן אקטיבי את נכסי המידע והידע של הארגון ותסייע במעקב והתראות של רשמים רפואיים, התראות וזיהוי נתונים חריגים אודות המטופל, המלצות להמשך טיפול והפניות למידע רפואי, בקרה – אינטראקציה בין-תרופתית ואשפוז, יישום ידע רפואי ומימוש משאבים רפואיים, חוקים ניהוליים כמו זכאות, תשלומים ועוד. היא תתממשק למערכות ה-Data Warehouse, מערכות הרשמים הרפואיים הממוחשבות ולכל המערכות שמאחסנות נתונים רפואיים בקופה.

בפועל, מדובר ביישום ממוחשב של תהליכי חשיבה רפואית באמצעות מערכות חוקה. יישום זה מאפשר קיום תמונת נתונים ותמיכה בקבלת החלטות מושכלת מתוך תמונת הנתונים; ניצול הידע והמידע הנצבר בארגון; אפשרות לתיעוד ותחקור; יכולת לביצוע סימולציות ומעל הכול, ניצול אופטימאלי של המומחה האנושי והידע העומד לרשותו.

לדברי יוסי ז'אן, מנהל מערכות המידע במכבי שירותי בריאות, "בזכות עשייה איכותית ומתמדת של עובדי מערך המיחשוב של מכבי, התפתחו מאוד מערכות המידע העומדות לרשות הרופאים, הצוות הרפואי, המבוטחים ומנהלי מכבי. הקמת מערכת החוכמה הרפואית מהווה אתגר חלוצי נוסף, אשר יהווה פריצת דרך למערכות רפואיות רבות בעולם".

עידן נוי, מנהל אגף Business Optimization, יעל תוכנה ומערכות: "יעל מביאה עימה לפרויקט ידע וניסיון רב שנים בתחום מנועי חוקה הן בהיבט של יישום הכלים והן ביכולת האינטגרציה בסביבות ארגוניות מגוונות. הפרויקט המובל על-ידנו הינו בשיתוף פעולה הדוק של אנשי מערכות המידע ומומחי Medical Informatics מחטיבת הבריאות של מכבי ושותפנו העסקיים מחברת ESI".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.