בעקבות מלאי הנפט: מחיר חבית צלל 5.6%, בטווח הארוך נרשמת אופטימיות

 שר הנפט של ערב הסעודית טען כי המדינה מזהה התאוששות בביקוש לנפט מהיצואנית הגדולה בעולם. המשקיעים לא התרשמו
אלמוג עזר | (3)
נושאים בכתבה נפט

מחיר חבית נפט בימים האחרונים מנסה להתייצב מעל למחיר של 50 דולרים. לאחר שאתמול דוח הנפט האמריקני הציג ירידה במלאי הנפט במדינה של 3 מיליון חביות ודחף לעליות המחיר חבית נפט CRUDE, היום (ה'), מחיר חבית שב לרדת בחדות. מחיר חבית נפט יורד 5.6% אל מחיר של 48 דולרים.  

הירידות החדות מגיעות בעקבות דוח המלאים מאתמול שהראה עליה נוספת במלאי הנפט הגולמי בארה"ב. העליה השבועית הינה 8 מיליון חביות. זהו השבוע השביעי שבו נרשמת עליה במלאי של הנפט הגולמי. 

מחיר הנפט צלל מאז יולי האחרון בקרוב ל-60% כאשר דאז נסחר ב-107 דולרים. הירידות התגברו בעקבות החלטת אופ"ק שלא לפעול באופן אקטיבי בכדי לתמוך ברמת המחירים של הזהב השחור. באופ"ק (ארגון המדינות המייצאות נפט) החליטו להמשיך ולייצא נפט על פי ביקוש ולא לצמצם את הכמויות בכדי לגרום לעליית מחירים.

אחת מהדוחפות העיקריות לקבלת ההחלטה של מועצת אופ"ק בנובמבר 2014 הייתה ערב הסעודית. המדינה מבעלת רזרבות המט"ח הגבוהות בעולם, הצהירה לא פעם כי היא אינה חוששת מירידות מחירים וכלכלתה תוכל להמשיך ברמת מחירים נמוכה לאורך זמן. אחת מהפרשנויות להתנהגות האסטרטגית של המדינה הייתה כי המדינה מנסה להציף את העולם בנפט. זאת בכדי לסגור בארות בעלי שולי רווח נמוכים מחוץ לסעודיה ו"לחנוק" את תעשיית פצלי השמן בארה"ב אשר הייתה אחראית על העלייה החדה במלאים של האחרונה. 

אתמול, ערב הסעודית שוב סיפקה דרמה לשוק הנפט כאשר שר הנפט במדינה עלי אל נעימי (Ali al-Naimi) טען כי המדינה מזהה התאוששות בביקוש לנפט מהיצואנית הגדולה בעולם. אותו שר נפט בעבר היה לוחמני יותר כאשר טען כי סעודיה לא תקצץ בקידוחים ובאספקה גם במחיר של 20 דולרים לחבית. בד בבד מועצת אופ"ק טענה כי היא רואה עליה ברורה יותר בביקוש העולמי לנפט בחצי השני של שנת 2015. 

בעקבות הירידות החדות במחירי הנפט, מניות הנפט רושמות ירידות. אקסון מובייל EXXON MOBIL יורדת בשעות אלו (19:00), יורדת קרוב ל-1%. שברון CHEVRON CORP יורדת מעל ל-1.3%.  

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    jr 27/02/2015 07:58
    הגב לתגובה זו
    די די לגנוב את הישראלים המטופשים במחירי הדלק המחירים של הדלק יורדים בעולם ואצלנו ביביכס וחבורתו עושקים אותנו תתעוררו ותכניסו להם בבחירות ??
  • יוסי 27/02/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    ביבי גונב באישור כל דברגם רהיטים לקיסריהוגם טיטולים לילדים שלו בקדנציה הראשונהאז מה אתם מתפלאיםאם בוחרים בו צריך לקחת בחשבון שהוא ושרה מנוסים ויודעים לדאוג לעצמםעכשיו טיטולים זה כלוםעכשיו הוא רוצה מטוס וארמון לראש הממשלה
  • 1.
    מחיר הנפט יורד וביבי מעלה לנו את הדלק , למה ?????? (ל"ת)
    אזרח מן השורה 27/02/2015 00:14
    הגב לתגובה זו
הנחת צינור גז של נתגז
צילום: נתגז

שברון נערכת להגדלת ייצוא הגז מישראל למצרים

חברת שברון וחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) חתמו על הסכם הולכת גז (GTA), שיממן את חלקם של המיזם המשותף (לוויתן) בפרויקט ניצנה; במסגרת הפרויקט, יחתמו שברון ונתג"ז על חוזה להקמת תחנת מדחסים חדשה ברמת חובב ונתג"ז תניח צינור הולכה של גז טבעי באורך 65 ק"מ שיחבר בין רמת חובב למעבר ניצנה בגבול ישראל-מצרים

רן קידר |
נושאים בכתבה לוויתן שברון

חברת שברון כמייצגת את בעלי הזכויות במאגר הגז הטבעי לוויתן, וחברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז)  חתמו על הסכם הולכת גז (GTA), שיממן את חלקם של המיזם המשותף (לוויתן) בפרויקט ניצנה.

במסגרת הפרויקט, יחתמו שברון ונתג"ז על חוזה להקמת תחנת מדחסים חדשה ברמת חובב על ידי שברון עבור נתג"ז כחלק מפרויקט  ניצנה. כמו כן, במסגרת הפרויקט, נתג"ז תניח צינור הולכה של גז טבעי באורך 65 ק"מ שיחבר בין רמת חובב למעבר ניצנה בגבול ישראל-מצרים.

שני ההסכמים יחדיו יאפשרו לבנות את קו הייצוא של ניצנה ויאפשרו להגדיל את כמות ייצוא הגז מישראל למצרים.

קו הייצוא החדש מתוכנן לאפשר הולכה של מעל ל- 600 מיליון רגל מעוקב של גז טבעי ביום. בשילוב עם קווי הולכה נוספים, לקו ניצנה פוטנציאל להגדיל את קיבולת הייצוא הכוללת של ישראל למצרים ליותר מ-2.2 מיליארד רגל מעוקב ביום. הרחבת קיבולת הייצוא מחזקת את החזון של מדינת ישראל להפוך למרכז אנרגיה אזורי, שיספק אנרגיה אמינה ונקייה יותר למדינות השכנות.

"אבן הדרך הזאת משקפת את מחויבותה של שברון לחיזוק הביטחון האנרגטי של ישראל והאזור," אמר ג'ק בייקר, מנהל שברון מזרח הים התיכון. "קו הייצוא החדש מניצנה צפוי להניב תועלות כלכליות משמעותיות לישראל. העמקת השותפויות האזוריות תסייע לספק את האנרגיה שהאזור זקוק לה כדי לשגשג."

אייל פודהורצר מנכל אקונרגי
צילום: ליאורה רויטמן

"המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"

אייל פודהורצר, מייסד משותף ומנכ"ל אקונרג'י, מציב יעדים שאפתניים לחברה לקראת 2026, ומסביר מדוע גרמניה היא יעד אסטרטגי

אתי אפללו |
נושאים בכתבה אנרגיה ירוקה

יתרונה הגדול של אקונרג'י הוא הפוזיציה שלה כ"שחקן מקומי" בכל שוק שבו היא פועלת, כך לדברי אייל פודהורצר מייסד שותף ומנכ"ל אקונרג'י, בכנס אנרגיה ותשתיות של ביזפורטל. "בניגוד לשחקנים רבים שמגיעים עם הון בלבד, אנחנו למעשה יזמים מקומיים. נכנסנו מלמטה, מעולמות הפיתוח, וכיום אנחנו יצרני חשמל. בכל מדינה אנחנו בונים תשתית מקומית עם צוותי הנדסה, תכנון ותפעול, שמאפשרת לנו לנצל ידע, להוזיל עלויות ולהגדיל רווחיות".

בבואם לבחון מדינה חדשה, הסביר פודהורצר, החברה בודקת מספר פרמטרים: גודל השוק, יעדיה האנרגטיים של המדינה, חיבור לרשת החשמל, ורווחיות הפרויקטים. "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את התוכניות – מדינות קבעו יעדים שאפתניים מאוד. גרמניה, למשל, שואפת להגיע ל־80% אנרגיות מתחדשות עד 2030 ול־100% עד 2035", ציין.



"צוואר הבקבוק הוא לא הכסף – אלא החיבור לרשת"

על אף עודפי ההון המחפשים השקעות באירופה, פודהורצר מבהיר: "הבעיה אינה מימון, אלא זמינות פרויקטים וחיבור לרשת. אנחנו מפתחים היום פרויקטים שכבר אושרו אך יתחברו לחשמל רק ב־2029 או 2030. לכן אנחנו בונים מלאי פרויקטים ארוך טווח".

לדבריו, המלחמה באוקראינה סימנה נקודת מפנה: "אירופה הציבה לעצמה יעד ברור שהוא עצמאות אנרגטית. ראינו רגולציה חדשה, מכסות גבוהות יותר, מענקים ותמריצים. כיום אין היגיון כלכלי בהקמת אנרגיה שאינה מתחדשת. השוק מתרחב גם בזכות המעבר לרכב חשמלי".