Blockchain.com, זירת מסחר בקריפטו, גייסה לפי שוי של 14 מיליארד ד'

זירות המסחר בקריפטו פורחות ומגייסות לפי שווי גבוה; זירת המסחר הבריטית אחראית על שליש מהעברות הביטקוין בעולם, ורק לפני שנה גייסה לפי שווי של 5.2 מיליארד דולר בלבד
גיא טל |

רבים מתייחסים לשוק הקריפטו כקזינו, כששווי המטבעות השונים מזנק וצונח במה שנראה כהימור בעל סיכון גבוה. גם אלו המתייחסים לשוק הזה כהשקעה לעתיד וכשוק שהולך ומתבגר חייבים להודות שלפחות כיום התנודתיות הגבוהה מעמידה אותו בשורה אחת עם מכשירי ההשקעה המסוכנים ביותר. 

אז אם האנלוגיה לקזינו דומה לפחות חלקית, אולי נוכל להחיל עליה את הכלל הידוע לגבי סוג כזה של עסקים - "הבית תמיד מנצח". כלומר, מי שנהנה בכל מצב שוק, בין כאשר ישנן עליות חדות ובין במקרה של ירידות, הם אלו העוסקים בתיווך, או במילים אחרות - זירות המסחר. 

ישנם הרבה מאד זירות מסחר בשוק, רובן עדיין חברות פרטיות בשלבים כאלה או אחרים. ישנן גם חברות ציבוריות, ובראשון קוינבייס COINBASE GLOBAL שערכה בשוק נע בקורלציה גבוהה יחסית עם התנודות במטבעות הקריפטו. סבבי הגיוס של החברות הפרטיות נותנות מידע על השווי ההולך וגדל של זירות המסחר בעולם הקריפטו המתפתח. 

החברה האחרונה שגייסה לפי שווי מפולפל היא חברת בלוקציין דוט קום (Blockchain.com). זירת המסחר גייסה סכום לא ידוע בסבב גיוס D לפי שוי של 14 מיליארד דולר. הסבב הובל על ידי קרן ההון סיכון Venture Partners עם "השתתפות מאסיבית" של Baillie Gifford - חברת ניהול נכסים פרטית מסקוטלנד. 

חברת בלוקצ'יין דוט קום שבסיסה בבריטניה גייסה 300 מליון דולר לפי שווי של 5.2 מיליארד דולר רק במרץ האחרון, ובפחות משנה יותר מהכפילה את שוויה. באפריל היא זכתה להשקעה נוספת של 100 מיליון דולר מקרן ההשקעות הסקוטית. לזירת המסחר ישנם 37 מיליון משתמשים רשומים, וכשלישי מכלל העברות הביטקוין בעולם מתרחשות דרכה, כך לפי אתר האינטרנט של החברה. 

הגיוס בשווי המיליארדים מצטרף לגיוס של החברה המתחרה FTX שהתבצע בסוף ינואר האחרון לפי שווי של 32 מיליארד דולר, שממחיש את הגאות בשוק זירות המסחר. החברה הציבורית קוינבייס יורדת היום ב-2%, ושוויה מוערך במעל 50  מיליארד דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

החברה שזינקה מ-650 מיליון ל-12 מיליארד דולר ביום אחד - בעזרת ה"שילוש הקדוש"

בשביל וול סטריט מספיקות שלוש מילים כדי להטיס מניה: קריפטו, בלוקצ'יין ו-AI; ב-QMMM הודיעו שיהפכו ל"חברת אוצר" וישקיעו 100 מיליון דולר ברכישת קריפטו אבל שכחו פרט קטן - בקופה יש רק מיליון דולר; היום ההייפ פוגש את קרקע המציאות והחברה נחתכת בחצי

מנדי הניג |
נושאים בכתבה קריפטו

ביום אחד בלבד הפכה חברת הפרסום הדיגיטלי ההונג־קונגית QMMM QMMM Holdings -47.1%   לתופעת שוק. המניית של החברה זינקה ביותר מ־1,700% וקפצה משווי של כ־650 מיליון דולר לכ־11.8 מיליארד דולר. מאחורי הזינוק מילות מפתח שוול סטריט ממש אוהבת - קריפטו ו-AI. החברה שעוסקת בפרסום דיגיטלי הוציאה הודעה שבכוונתה להפוך ל"חברת אוצר" (Treasury Company) ולהשקיע 100 מיליון דולר ברכישת מטבעות קריפטו, בהם ביטקוין, את'ריום וסולנה.

אל תחבטו בעצמכם אם אתם לא מכירים את המינוח 'חברת אוצר' זה מונח די חדש וזה טייטל שמתאר חברה ציבורית שבוחרת להפוך החזקה של נכסים (בעיקר של קריפטו) לליבת הפעילות שלה. במקום לשמור מזומן או אג"ח כיתרות נזילות, היא מנתבת משאבים לרכישת ביטקוין, את'ריום ומטבעות נוספים, ומציגה אותם כחלק מרכזי במאזן. הדוגמה הבולטת היא מיקרוסטרטג'י של מייקל סיילור, שביססה לעצמה תדמית של "קרן ביטקוין ציבורית" לאחר שרכשה מאות אלפי מטבעות. עבור המשקיעים מדובר בדרך נוחה לעקוב אחרי שוק הקריפטו דרך מניה סחירה, אבל המחיר הוא תנודתיות חריפה ותלות כמעט מוחלטת בערך המטבעות.

ונחזור להודעה שהקפיצה את החברה. עד לאותה הכרזה, מניית QMMM הייתה מניה מנומנמת למדי, שנסחרה במשך חודשים ארוכים בטווח מצומצם של 3 עד 12 דולר, כמעט בלי סיקור ובלי עניין מצד המשקיעים. פעילות החברה - פרסום דיגיטלי בהונג קונג - לא משכה אליה כמעט עניין, וגם הדו"חות האחרונים הצביעו על הפסדים ועל קופת מזומנים דלילה מאוד.

אבל אז הגיעה ההודעה: השקעה מתוכננת של 100 מיליון דולר בקריפטו, לצד שימוש בבינה מלאכותית ובטכנולוגיות בלוקצ'יין כדי לפתח "מערכת אקולוגית קריפטו־אוטונומית". לא בטוח שוול סטריט בכלל הצליחה לפענח את המשמעות של המינוח הזה (וכאן וול סטריט צריכה לחבוט בעצמה) אבל עבור המשקיעים זה הספיק כדי להצית ראלי מטורף. בתוך יום אחד נרשמה קפיצה מסחררת במניה, עד לרמות שווי דמיוניות אם מנסים להשוות אותם לתוצאות של החברה.

 מי שנמצא קצת זמן בשוק מכיר את התופעה הזאת על בשרו בעיקר מבועת הדוט.קום חברות מאמצות מילות באזז כדי לתפוס עניין. חברות שצירפו לשם שלהן את המילה "אינטרנט" בגל העליות של תחילת שנות ה־2000, או אם מסתכלים קרוב יותר אז חברות קטנות שהכריזו על פעילות בתחום הקנאביס ב־2017–2018 וכל בועה ותקופתה, עד שהתנפצה אל גלי המציאות.