עובדים
צילום: Alex Kotliarskyi on Unsplash

אקדמאים ומנהלים - OUT; משרות "פשוטות" - IN

האם הבינה המלאכותית נוגסת במשרות של אקדמאים ומנהלים ואיך זה שלמרות הכל לא רואים עלייה בשיעור האבטלה?

הדס ברטל | (13)
נושאים בכתבה אבטלה מנהלים

הנתונים העדכניים של שירות התעסוקה מציירים תמונה של ניגודים חריפים. על פני השטח, היציבות שולטת: מספר דורשי העבודה יורד ב-2.3%, היחס בין משרות פנויות למחפשי עבודה עומד על 0.92 - כמעט משרה לכל דורש, ותובעי הבטחת ההכנסה נמצאים בשפל היסטורי. לכאורה מדובר בשוק הדוק, עם ביקוש חזק לעובדים ויציאה הדרגתית מהשפעות המלחמה והזעזועים של 2023.


קריאה קודמת - ירידה של 2.3% בדורשי העבודה בינואר, יותר אקדמאים ומנהלים במעגל האבטלה

אלא שמתחת למספרים הכלליים מסתתר שינוי עמוק יותר, ובעייתי יותר. שיעור האקדמאים והמנהלים בקרב המפוטרים קופץ ל-26% ו-21% בהתאמה, לעומת 17% ו-16% בלבד ב-2021. במקביל, חלקם של תושבי האשכולות הסוציו-אקונומיים הגבוהים (דירוג 8 עד 10 מתוך 10) עולה ל-20.8%, בעוד האשכולות הנמוכים יורדים. במילים פשוטות: יותר מבוססים, משכילים ומנהלים נכנסים למעגל האבטלה, והם מחליפים את העובדים הפחות מיומנים שהיו פעם הפנים המובהק של מחפשי העבודה.

מדובר בשינוי מבני בתמהיל שוק העבודה.

האם הבינה המלאכותית נוגסת במשרות?

התשובה אינה שחור-לבן, אבל הסימנים כבר כאן. מצד אחד, מספר המשרות בהייטק ממשיך לצמוח, אך משרות למפתחי תוכנה עומדות על כ-7,200 בלבד - ירידה משמעותית מיותר מ-10,000 ב-2022. כלומר, יש ביקוש, אבל התחרות עליו גוברת בצורה דרמטית.

הבינה המלאכותית מייעלת תהליכים, מאפשרת לארגונים להפיק יותר תפוקה מצוותים קטנים יותר, ומצמצמת את הצורך בחלק מהמשרות הזוטרות או החזרתיות. זה לא גל פיטורים ישיר בגלל AI, אלא שינוי בדרישות: מעסיקים מחפשים פחות "ידיים עובדות" ויותר מומחים מנוסים שיודעים להפעיל ולעבוד עם כלים חכמים, לנהל פרויקטים מורכבים, ולייצר ערך מעבר לפעולה השגרתית. במקביל גם שדרת הניהול מצטמצמת. כבר לא צריך מנהל לכל 5 עובדים, אפשר גם לנהל 15 אנשים כי יש כלים שעוזרים בניהול. 

העלייה במשלחי יד בלתי מקצועיים בקרב דורשי העבודה, והקפיצה החדה של 11.2% בקרב פקידים כלליים, עשויות להעיד על לחץ ניכר במשרות אדמיניסטרטיביות, תחום שבו אוטומציה ובינה מלאכותית כבר חודרות לעומק ההפעלה השוטפת. כאן, הנגיסה מתחילה להיות מוחשית יותר.

שוק יציב במספרים, משתנה במהות

חשוב להימנע ממסקנה פשטנית או קטסטרופלית. היחס הגבוה בין משרות פנויות למחפשי עבודה מלמד שאין קריסה בביקוש. להפך, שוק העבודה עדיין זקוק לעובדים רבים, אך הפער בין הכישורים הקיימים במשק לבין הכישורים הנדרשים מתרחב במהירות.

הבינה המלאכותית לא בהכרח מחליפה עובדים, אלא מעלה את הרף. מי שלא מתאים את עצמו - בין אם במיומנויות טכנולוגיות, ניהול נתונים, או יכולת להתמודד עם כלים חדשים – נשאר מאחור, ונכנס למעגל חיפוש עבודה ארוך ומתסכל יותר.

התמונה הכוללת, אם כן, היא של שוק יציב במספרים אך משתנה באופי. יותר אקדמאים מתחרים על פחות משרות ייעודיות, יותר תחרות בענפים טכנולוגיים, ויותר לחץ על תפקידים משרדיים שבעבר נחשבו יציבים. הבינה המלאכותית אינה מפילה את שוק העבודה הישראלי, אבל היא בהחלט מעצבת אותו מחדש, ובמהירות.

השאלה המרכזית כבר אינה כמה משרות נעלמות, אלא אילו משרות נוצרות, ומי מצליח לעבור את ההסבה המקצועית בזמן, לפני שהשוק מותיר אותו מאחור.


הוספת תגובה
13 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 22/02/2026 22:58
    הגב לתגובה זו
    חרדים עובדים פשוטים 0% מיסים
  • 6.
    אנונימי 22/02/2026 22:56
    הגב לתגובה זו
    20% הם מנהלים משלמי המיסים80% עובדים פשוטים 0% מיסיםמתכון לריסוק כלכלות
  • הרבה משלמי מיסים גבוהים הם הייטקיסטים ואחרים שאינם מנהלים (ל"ת)
    רענן 24/02/2026 08:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 22/02/2026 10:32
    הגב לתגובה זו
    עד שנשארים בלי ואז מחפשים בנרות
  • 4.
    התקשורת הפכה להיות ממש כלי הסתה כנגד אנשי הייטק ואקדמאים. (ל"ת)
    מה אתם מנסים לקדם 22/02/2026 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    העיקר מבלבללים לכולם תמוח על לימודיי ליבה (ל"ת)
    שאפיק 22/02/2026 09:11
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 23/02/2026 13:40
    הגב לתגובה זו
    מצאת תירוץ.להיות בור
  • אנונימי 22/02/2026 14:53
    הגב לתגובה זו
    אדם ללא לימודי ליבה לא יבין אפיו איך להתחיל לכתוב פרומפט פשוט ל AI.לימודי ליבה זה בכל דבר ועניין ומי שרותה לכלכל את עצמו חוקית עדיף שילמד לימודים אלו
  • אנונימי 23/02/2026 07:04
    למה צריך לדעת לחשב מעגל למה לא ללמוד גם כלכלה וגם למה צריך 12 שנה כדי ללמוד יש לי חבר הוציא תעודת בגרות בתוך שנה כן הוא חרידי ואז עשה תואר כל הקטע של לימודי ליבה זה דבר שיש לעדכן ולשנות
  • 2.
    אנונימי 22/02/2026 08:35
    הגב לתגובה זו
    בהינתן שיש ירידה באבטלה של עובדים בעבודות כפיים עקב חסימת הכניסה של ערביי יוש ממילא בהכרח אחוז המובטלים שהם אקדמאיים יהיה גבוה יותר בלי שום קשר למגמות התעסוקה של אקדמאיים. בטח שאין אפשר להסיק דבר על הקשר לAI. אולי כן אולי לא אבל הפרשנויות בסגנון הזה לא נובעות מהנתונים.
  • 1.
    נהגוס 22/02/2026 08:16
    הגב לתגובה זו
    חברות האוטובוסים מחפשות נהגים בנרות. כל מובטל המוכן לעשות הסבה מקצועית יזכה להכשרה על חשבון החברה. רק תבוא.חברות האוטובוסים קולטות הן גברים והן נשים הן צעירים והן מבוגרים הן חילונים והן דתיים. רק תבואו.
  • אני חושב שלציבור יש רושם שלילי לגבי חברות האוטובוס וזה גם מונע להבאת עובדים חדשים (ל"ת)
    מישהו 23/02/2026 07:06
    הגב לתגובה זו
  • תודה אבל לא מתחשק לי לקבל מכות על הבוקר (ל"ת)
    אנונימי 22/02/2026 09:16
    הגב לתגובה זו