ירידה של 21% במספר מסירות הרכב בחודש ינואר
המלחמה ובעיות השילוח, בעיקר כתוצאה מהמצור החות'י בים האדום שמקשה על ספינות להגיע לנמל אילת, השפיעו כצפוי על מסירות הרכבים בחודש ינואר, כאשר נרשמה ירידה חדה של 21% לעומת ינואר הקודם. 37,347 רכבים נמסרו, מתוכם 8,693 רכבים חשמליים המהווים 23.2% מסך המסירות.
כמעט כל החברות רשמו ירידה במספר המסירות, אבל במקום הראשון עדיין ניצבת יונדאי עם 5,664 מסירות, לעומת 8,451 מסירות בינואר הקודם. במקום השלישי כבר ניצבת חברת רכבים חשמליים - BYD עם 3,331 מסירות, נתון המצביע על עלייה לעומת מספר המסירות של החברה בינואר הקודם שעמד על 2,999 רכבים, עלייה של 11%.
חברת הרכב החשמלי הבאה ברשימה היא ג'ילי הניצבת במקום ה-9 עם 1,013 מסירות, לעומת 1,200 מסירות בינואר הקודם.
הנתונים החלשים צפויים להימשך גם בתקופה הקרובה לאור מצב הרוח הלאומי הירוד במשק שהאט גם ככה כתוצאה מהמלחמה. בנוסף, העלייה במספר המסירות של הרכבים החשמליים רק תעודד את הממשלה ללחוץ חזק יותר להחלת המיסויים החדשים עליהם - אין חולק על כך שהממשלה צריכה להגדיל את ההכנסה בכדי לעזור ולכסות את הבור שנוצר כתוצאה מהמלחמה, אבל מיסוי הרכבים החשמליים הוא לא בטוח הצעד הנכון.
רצוי היה שהמדינה תתמרץ את רוכשי הרכבים החשמליים, אנחנו רוצים יותר רכבים כאלה בכבישים הן מבחינה סביבתית ואפילו מבחינה בטיחותית - הרכבים החשמליים לרוב מצוידות במערכות בטיחות מתקדמות יותר, וגם העובדה שאין להם מנוע בערה שיכול להצית את הרכב מורידה את הסיכון ברמה מסוימת במידה של תאונה.
- מאסק קונה מניות טסלה - והמשקיעים נופלים בפח
- המשקיעים תוהים: לאן הולך אילון מאסק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלכים של המדינה הגיוניים, בכל זאת, ברכבי בנזין יש לה את הבלו בעזרתו היא ממסה את הנסיעה בהם, אבל ברכבים החשמליים אין את זה, ולכן היא מתכוונת להחיל מס נסועה ולהעלות את מס הרכישה.
משרד האוצר פרסם טיוטא הכוללת מספר צעדים להגדלת התקציב, ובינהם גם החלת מס נסועה החל משנת 2026. מס נסועה הוא מס המוטל בהתאם למרחק שנוסעים ברכב. לפי התכנית שגיבש משרד האוצר גובה המס יעמוד על 15 שקל ל-100 ק"מ והוא יוטל על מכוניות פרטיות, מוניות, אופנועים ומסחריות שמונעים בחשמל או בגפ"מ. חשוב לציין שמשרד האוצר גם מתכנן להעלות את מס הקנייה על רכב חשמלי ל-50% בשנת 2025. קשה לדעת אם הצעד אכן יעבור, אבל מס נסועה כבר נכנס לחוק ההסדרים בעבר אך הוצא ממנו בסופו של דבר.
- 1.ברק 04/02/2024 12:39הגב לתגובה זומעבר לכך שהטענה העיקרית במיסוי הדלק הינה זיהום אויר רכב חשמלי משלם עבור חשמל שמיוצר ברובו מגז ופחם ששניהם ממוסים-מעל 50% ממחיר הגז הינו מס ועבור פחם המס גבוה הרבה יותרבכל העולם נהוג לתמרץ כספית רוכשי רכב חשמלי ורק במדינת ישראל הקופה רושמת עוד ועוד מיסים שחולבים את האזרח הקטן......

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין
המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת
נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.
ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.
העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי. הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.
יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.
- אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה
- וויימו בדרך לניו-יורק: ליפט ואובר מאבדות גובה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת
בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.