רכב חשמלי - הביטוח עומד להתייקר, יהיה מס טעינה ועדיין - מהן הסיבות שכדאי לקנות רכב חשמלי?
הרכבים החשמליים כובשים את העולם - כ-15% ממכירות כלי הרכב החדשים הם חשמליים, באירופה זה הרבה גבוה כשבמדינות כמו גרמניה והולנד שיעור החדירה של רכבים חדשים חשמליים הוא מעל 70%. גם בסין שיעור החדירה גבוה ועולה על 30%. אצלנו זה 15% וזה עולה כשעל פי הערכות של יבואנים זה יגיע כבר השנה למעל 20% כשהמכירות יתעצמו ברבעון האחרון ובשנה הבאה למעל 25%.
התוכנית של הממשלה ומשרד התחבורה להגיע ב-2030 למכירות של 95% רכבים חשמליים מסך הרכבים החדשים. היתרונות של רכבים חשמליים ברורים - ידידותיים יותר לסביבה, פחות מזהמים, שקטים, וגם - כלכליים יותר. רכב חשמלי יקר אומנם יותר מרכב על בנזין (כשהפער מצטמצם בהדרגה) אבל החיסכון השוטף גדול והופך את הרכב החשמלי לכלכלי יותר. עלות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכה בכ-50%-70% מאשר ברכב על דלק)
מעבר לכך, המגוון של הרכבים החשמליים ענק - בארץ יש כבר מעל 20 דגמים חשמליים וזה מעלה את האפשרויות בפני הצרכן. במקביל יש שיפור מתמשך בתשתיות ההטענה. אז כן - רכבים חשמליים הם העתיד, אבל יש כמה בעיות בשוק הצעיר הזה. ראשית - המיסוי.
המדינה תמסה את הטעינה - היא חייבת להכניס כסף לקופה
המדינה תעלה את המיסוי על הרכבים החשמליים החל מינואר 2024, אלא אם יקרה משהו שנראה בינתיים לא צפוי. מס הקנייה כעת הוא 20% והוא יעלה ל-35%. זה עוד 12-20 אלף שקל למחיר הרכב. מעבר לכך, מדברים על מיסוי נוסף שיהיה כתלות היקף הטעינה של הרכבים החשמליים - בכל זאת, המדינה הרי צריכה להשיג הכנסות מול ההכנסות שירדו במקביל לירידה בשימוש בדלק (המס על הדלק הוא אחד ממרכיבי ההכנסה הגדולים של הממשלה). כל מערך המיסוי העתידי על רכבים לא ברור ולא ידוע.
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- ענקית הרכב הסינית מגמגמת - האם BYD תצא מהצרות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשמעות היא שאתם לא יודעים באמת מה יהיה העלויות בהמשך על רכב חשמלי. אם יכולים להעריך, אבל זה לא סופי. מכל מקום, בגלל העלאת המיסוי החל מינואר 2024 צפוי גל של רכישות רכבים חשמליים ברבעון האחרון של השנה.
בעיה נוספת ברכישת רכב חשמלי היא חוסר הידיעה לגבי שחיקת ערכו. מכיוון ששוק הרכבים החשמליים מתפתח, צומח ומתקדם מאוד מבחינה טכנולוגית, הרי שדגם שמושק כעת, עלול לאבד רלבנטיות עוד שנתיים כשייצא דגם משוכלל יותר. כלומר, עול להיות מצב של קניביליזציה במחיר על רקע כניסת טכנולוגיות שמשפרות מאוד את הרכבים בעיקר את זמני טעינת הסוללה. זה לא נראה כעת, ובסה"כ בבום הגדול של השנתיים האחרונות - השחיקה במחירי הרכב היתה בדומה לרכבי הבנזין.
בעיה נוספת בהקשר זה היא הפחתות המחירים של היבואנים. ברגע שמחיר דגם חדש יורד, זה משפיע על הדגמים הישנים והמצב הוא שחברות הרכב החשמלי נמצאות במלחמת מחירים עולמית שמפחיתה באופן שוטף את המחירים. טסלה היתה הבולטת בהפחתות מחירים בשנה האחרונה - 7 הפחתות, אבל גם BYD הצטרפה אליה ובהמשך רוב היצרניות המשמעותיות. זה תהליך עולמי וזה כאמור יימשך.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שיא ישראלי חדש - פרארי ב-18,000,000 שקל
זה צפוי להימשך וזה ייפגע במחירי הרכבים החשמליים המשומשים. פגיעה נוספת שעלולה להתרחש בעתיד היא לגבי הסוללות - קיימת אי וודאות לגבי אורך החיים האמיתי של הסוללות מכיוון שהשוק עדיין צעיר מאוד. אורך חיי הסוללות תלוי בטמפרטורה מסביב, במספר הטעינות, בעיקר הטעינות המהירות והסוללות הן המרכיב היקר ביותר בשווי הרכב. אז אם כאן יש אי וודאות זה משליך כמובן על כל שווי הרכב.
הבעיה בהערכת אורך חיי הסוללה וטיבה-איכותה גם מזיק ופוגע בשוק הרכב יד שנייה. אי אפשר לדעת מה באמת קונים ולכן שוק הרכבים החשמליים יד שנייה מאוד מהוסס וקיים קושי למכור רכבים יד שנייה במחיר "מחירון", המשמעות היא שבפועל המחירים (בעיקר לרכבים עם קילומטראז' גבוה, נמוכים מהמחיר שהיה אמור להיות על פי שחיקה ממוצעת. אלא שדווקא העלאת מס הקנייה יעזור לרכבים החשמליים המשומשים זה בעצם יעלה את שווי הרכב.
בעיה צפויה נוספת לבעלי רכב חשמלי שיש לתת עליה חשיבה כבר בעת הכוונה לרכוש רכב חשמלי היא הביטוח. חברות הביטוח בעולם מייקרות את הביטוח על רכבים חשמליים, בעיקר בשל אי הוודאות לגבי אורך חיי הסוללה ואורך חיי הרכב ובשל אי וודאות לגבי ערכה של הסוללה בעת פגיעה ותאונה וחשש מירידת ערך משמעותית. אין לחברות הביטוח את הניסיון כפי שיש להם ברכבים על דלק ומסתבר שהעלות האמיתית שלהם שונה ממה שהעריכו בתחילת הדרך - זה מביא להתייקרות הביטוח בעולם זה יקרה בקרוב מאוד גם אצלנו.
הרכבים החשמליים בארץ - תמונת מצב
הרכב הנמכר ביותר בארץ - 3 ATTO של BYD. טסלה לא בשלישייה המובילה, אבל במקביל להגעת מלאים, היא צפויה להגביר את קצב המכירות בחודשים הקרובים. מחירי טסלה ירדו לאזור ה-190 אלף שקל, של ה-ATTO 3 כ-160-165 אלף שקל.
טסלה 3
כתבות קשורות:
- הסינים הולכים להשתלט על תחום הרכבים החשמליים - BYD בראש
- מה עדיף לקנות - רכב חדש, בן שנתיים או 5 שנים על הכביש?
- איזו מכונית משתלמת כלכלית: חשמלית או על דלק?
מעבר להפחתת המחירים על רקע התחרות והרצון להגיע לנתח שוק גדול, יבואני הרכב הצטיידו במלאים גדולים. המלאים מעלים אבק וקיימת מוטיבציה גדולה של היבואנים להפחית מלאים ולחסוך את עלויות המימון. כמו כן, חשוב לזכור - ליבואנית יש מרווחים מאוד גבוהים והפחתת מחירים עדיין תשאיר להם רווחיות גבוהה.
הסינים באים
והסיבה אולי החשובה ביותר להורדת המחירים היא - הסינים. התחרות ברכבים החשמליים מתרחבת כשמדי חודש מגיע מותג חדש לארץ. לאחרונה נודע כי Xpeng תגיע לארץ דרך קרסו רכב. BYD גם עם השקה חדשה של רכב חשמלי חדש - ה-SEAGULL ("השחף"). מדובר ברכב עירוני והוא כנראה התשובה של BYD לדגמים העירונים הפופולאריים של קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק.
השחף של BYD
נוסף לטסלה ו-BYD, גם גילי גיאומטרי C הוא מותג חזק בארץ. המחיר שלו 160-165 אלף שקל בדומה ל ATTO של BYD וטווח הנסיעה שלו קצת מעל BYD.
גילי
ההשקה המעניינת - MG4
קבוצת SAIC הסינית שמייצרת את רכבי MG4 השיקה לאחרונה רכב משפחתי שאמור היה לתת מלחמה לצמרת. טווח הסוללה בדומה לרכבים הקיימים, מבחינת ביצועים-מפרט-עיצוב הוא לא נופל מרוב האחרים והמחיר מעט מתחת לרכבי המתחרות. ההשקה בתחילת הדרך, קשה לנפנף בהצלחה, אבל גם לא בכישלון.
- 13.רונן 03/08/2023 10:36הגב לתגובה זובניגוד לכתוב. 16.5% מהרכבים שנמכרו היו חשמליים. בניגוד לכתוב טסלה כן במקום השלישי.
- 12.ג׳יחרי 29/07/2023 22:34הגב לתגובה זומדינת ישראל מתקשה לספק היום את החשמל בשעות השיא וזאת לפני שהרכבות הקלות החשמליות התחילו לעבוד ומה עם עמדות הטענה- כנראה בקרוב יהיה קשה לחצות מדרכה בלי ליפול מכבל חשמל שיורד מחלון דירה, אני פגשתי לא אחת
- 11.עודד 29/07/2023 14:23הגב לתגובה זויש להבחין בין הזיות לעובדות אם רוצים להצטייר כאמינים
- 10.אחד העם 29/07/2023 09:22הגב לתגובה זורק חושבים איך להכניס את היד לכיס שלנו
- המיסוי המטורף הוא שריד של שלטון השמאל ששרר כאן (ל"ת)מפא"י 29/07/2023 15:26הגב לתגובה זו
- יש לך עכשיו ממשלת שמאל כלכלי פר אקסלנס. (ל"ת)עידן 29/07/2023 15:46
- 9.הרנו דיזל שלי עושה ליטר ל25 קלומטרבנק מלא יש לי יותר מ (ל"ת)1200 קמ 29/07/2023 08:43הגב לתגובה זו
- 8.כמובן,למה לתת לנו לנשום (ל"ת)יוסי 29/07/2023 05:41הגב לתגובה זו
- 7.זיו 28/07/2023 19:09הגב לתגובה זוהחזרתי את הליסינג שהיה לי במקום לשלם 5000 בחודש על ליסינג - קונה רכב חשמלי בלי הוצאות על דלק וטיפולים ועם הלוואה ובעוד 3 שנים נשאר עם הרכב שהוא שלי
- חחח. בלי הוצאות על טיפולים תגמור בלי ברקסים בואדי (ל"ת)האירוניה התאבדה 29/07/2023 15:27הגב לתגובה זו
- דוד 30/07/2023 09:07עקב הנסיעה החשמלית, בוודאי שברכב חשמלי עוד פחות מכך יש שחיקה.
- 6.טיפש מי שרוכש חשמלי:גם מחיר יקר וגם בקרוב מס ק"מ... (ל"ת)אור 28/07/2023 17:02הגב לתגובה זו
- יניב 30/07/2023 22:07הגב לתגובה זואני כבר שנתיים וחצי עם חשמלי חסכתי כבר 50,000 על דלק וטיפולים עוד חמש שנים אני מחזיר את כל ההשקעה. אתה מהאנשים שרכבו על סוס ועגלה ושהגיעו הרכבים אמרו טיפש מי שעובר לרכב. תתקדם בחיים אל תתקע מאחור
- אלון 28/07/2023 17:58הגב לתגובה זווגם משלמים על דלק...
- 5.דן 28/07/2023 16:58הגב לתגובה זו1. חברות מצהירות שבעוד כשנתיים טווח הנסיעה יעלה על 1000 ק"מ - מה יעשו אלה שקנו היום עם טווח 50% פחות , מי יקנה נהם ? 2. מי יקנה רכב חשמלי מיושן כשאתה יודע שהסוללה תכף נגמרת ?
- מאיר 29/07/2023 04:56הגב לתגובה זואתה כותב כביכול שאתב יודע בדיוק מה יהיה, כותב טווח של 1000 ק"מ לרכבים שעלותם 300 אלף ומעלה,דבר נוסף מחיר הסוללות ירדו ויהיה ניתן להחליף סוללה שלמה או היום מחליפים את התא הפגום במידה ויש, מחזורי טעינה מ0 ל100 הן 3000 ומעלה כלומר רכב יוכל להגיע לחצי מיליון ק"מ ומעלה עד שיצטרך להחליף סוללה, יותר אידאלי ממנוע בנזין, אל תכתוב דברים שאתה לא יודע אלה אם כן זו רק דעתך ,למרות שהיא לא נכונה.
- נפתלי 28/07/2023 17:52הגב לתגובה זובלי כל בעיות הטעינה והקרינה לוובוס בנהיגה ממושכת,רכבים שהיום תקנו עם טווח של 400 קמ עוד שנתיים ימכרו ב 40 אחוז פחות שיגיעו הרכבים החדשים עם הסוללות החדשות של 1000 קמ.זה מה שקרה לטלפונים של נוקיה שיצא הסמרטפון הראשון של אפל,נוקיה נפלה אף אחד לא קנה יותר את הטלפונים המיושנים שלה והשאר הסטוריה.אז תחשבו טוב לפני שאתם קונים את הרכב החשמלי הסיני
- 4.ולא שכחתם לציין גם את החיסרון שכנראה שהתקבלו ממנו בעתיד (ל"ת)מורן 28/07/2023 16:22הגב לתגובה זו
- 3.כלכלן 28/07/2023 15:56הגב לתגובה זובעלי ההון והיבואנים הגדולים לא היו מאשרים להעלות כתבה שלא משרתת אותם אישית. למשל, בתקופה הנוכחית, שמעודדת קניית רכב חשמלי או מעודדת לחכות עם קניית דירה (למרות שזה בדיוק הזמן הנכון עכשיו כשהם עצמם אגב מסתערים עליהן ולכן לא רוצים שאתם גם תעשו זאת). רכב חשמלי שתקנו היום יספוג ירידת ערך מאד גדולה בזמן קצר יחסית בגלל שזה תחום טכנולוגי יחסית חדש שנמצא בתקופת השתכללות טווח הנסיעה וטכנולוגיות הסוללה וכבר יצאו סוללות עם טווח של 1000 ק״מ. חבל לעשות מעשה פזיז שלא תעמדו בו, כי רכב חשמלי הוא הוצאה יקרה ומי שריצה לפרוע משכנתא ביום סגריר לא יוכל למכור את הרכב במחיר סביר שמשקף את המחיר שהוא קנה אלא אולי אפילו 50-70% פחות.
- אפילו אנחנו לא גונבים אותם,נופל מהר המחיר. (ל"ת)אחמד 28/07/2023 17:54הגב לתגובה זו
- 2.יוסי 28/07/2023 15:48הגב לתגובה זויש שני מגזרים שמנהלים כלכלה שחורה בהיקף שמצדיק התערבות של המדינה: ערבים שעובדים בתעשיית הבניין/שיפוצים/מלאכה זעירה, וחרדים שמקבלים קצבת לימודים אך במקביל עובדים בכתיבת מזוזות, או כאלו שעובדים כמוהלים/עורכי חתונות ומתפרנסים בעיקר מטיפים. אם גובים מס מצעירים שעובדים במלצרות - אז שגם השאר ישלמו
- 1.Avraham 28/07/2023 15:05הגב לתגובה זוחברות הביטוח הם אם כל חטאת, העושקים דלים הרוצחים איביונים, מנהלי החברות הביטוח אין לכם לעלות עלות ביטוח לרכב שלא נגנב.
מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.
אז מי על הפרק:
לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים
מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה - העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.
מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות
אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%. סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.
ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- הנחה במס קנייה ברכישת רכב - סיכוי קטן שזה יגיע אליכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה
