מחקר: ירידה של 29% בשימוש בתחבורה ציבורית מאשר לפני הקורונה
29% מהציבור העידו שהם משתמשים פחות בתחבורה ציבורית כיום בהשוואה לתקופה שלני מגפת הקורונה, 16% אמרו שהם משתמשים יותר ו-55% אמרו שהתנהגותם נותרה זהה, כך עולה ממחקר שערכה Visa בישראל בקרב 800 איש מהאוכלוסיה הבוגרת שנשאלה מה הכי חשוב למשתמשים כיום בתחבורה ציבורית.
עוד עולה מהמחקר כי 46% אמרו שלשלם בנייד הכי חשוב להם, 16% אמרו שתהיה להם אפשרות לשלם ללא טעינה מראש של כרטיס- אלא באופן חופשי, ו-17% אמרו שהתשלום יהיה מותאם לצרכים שלהם על בסיס חודשי. 40% אמרו שהם יהיו מוכנים לנסות במידה רבה טכנולוגיה או אפליקציה שימליצו על מסלול הנסיעה החסכוני ביותר, בהתבסס על הרגלי הנסיעה שלהם. 72% אמרו שהם בטוחים ו/או חושבים שהם ישתמשו באפליקציה שבאמצעותה ניתן לטעון כסף לתשלום תחבורה ציבורית לילדיהם עד גיל 18 עם הגבלות שימוש. רובם חושבים שזהו חידוש אמיתי.
בין החסרונות בשימוש בכרטיס נטען מראש נימנו הצורך בכרטיס נוסף בארנק (70%) וחוסר יכולת להשתמש בכרטיס לנסיעות מחוץ לאזורים שנקבעו מראש (61%).
בנוסף נרשמה ירידה בשביעות הרצון של משתמשי הכרטיס הנטען מראש - closed loop (רב-קו): רק 16% מרוצים מאוד, בהשוואה ל-20.8% מהנשאלים בשנת 2019 - ההטענה מראש מהווה את הטרדה העיקרית.
חלה ירידה בשימוש בתחבורה ציבורית והמכונית היא עדיין הכלי העיקרי
אם אתם מחפשים את הסיבה לפקקי התנועה אז היא כמובן מול העיניים - מכונית פרטית היא עדיין אמצעי התחבורה המוביל בישראל, הן לנסיעה והן לצרכים אישיים (72%), 60% מהישראלים משתמשים בתחבורה ציבורית לפחות פעם בשבוע, כאשר הצעירים מאמצים אותה לעתים קרובות יותר (גילאי 18-34). יותר מ-30% מהנשאלים מעולם לא נסעו ברכב פרטי בנת״צ (בנתיבים המהירים של התחבורה הציבורית) - מבין אלה שהשתמשו, 19% היו מאוד מרוצים, 27% היו מרוצים ו-27% היו מרוצים במידה בינונית.
- eToro ו-Visa משיקות כרטיס חיוב באירופה ובריטניה
- בתמורה ל-100 מ' דולר - ויזה רוצה לספק כרטיסים לאפל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כ-71% מהנשאלים משתמשים באוטובוס (בהשוואה ל-79% בשנת 2019), 38% משתמשים ברכבת (בהשוואה ל-36% בשנת 2019), 15% משתמשים ברכבת הקלה בירושלים (בהשוואה ל-12% בשנת 2019).
עפ"י המחקר הישראלים חושבים שניתן לשפר את חווית ההמתנה בתחנות האוטובוס: 33% מעוניינים שיהיו סככות והצללות נוספות וטובות יותר, ו-14% חושבים שצריך להוסיף עוד ספסלים. במקביל עולה כי יש עדיין מקום לצמיחת התחבורה השיתופית. עם זאת, הישראלים נרתעים מאוד משימוש באופניים, קורקינטים או רכב שיתופי - 62% אמרו כי הם בטוחים או חושבים שלא ישתמשו בהם.
אסף רגב, סמנכ"ל Visa בישראל: "לתשלומים יש חלק מהותי בשימוש בכל אמצעי התחבורה, והגיע הזמן לעשות דיגיטציה רחבה יותר גם בתחבורה הציבורית. חדשנות בתשלומים הדיגיטליים יכולה להניע שימוש רחב יותר בתחבורה הציבורית, ולאפשר לתיירים ולנוסעים מזדמנים בה להשתמש ביתר קלות . בסך הכל הדבר יקל עומסי התנועה הכבדים בערים הגדולות".
- 6.שאול 19/06/2023 16:30הגב לתגובה זולצאת עם קמפיין רציני לטובת שימוש בתחבורה ציבורית נוחה . יש תחושה שבעלי רכבים פרטיים לא מכבודם להשתמש בתחבורה ציבורית . איך נצא ממלכודת הפקקים ? רק באמצעות שינוי השינוע ,אוטובוס אחד שקול כנגד עשרות מכוניות .
- 5.נחל 19/06/2023 15:24הגב לתגובה זולהוסיף לכל תעריף 25 % ולאפשר לנוסע המזדמן באוטובוסים בלבד . לשלם . 5.5 יהפוך ל -7 . וישולשל למכונה שתנפיק קבלה . 12 יהפוך ל-15 . 16 יהפוך ל -20 וכך הלאה .
- 4.נוסע תחבצ 19/06/2023 14:48הגב לתגובה זוכל פעם שהמדינה השיתה הגבלות הראשונים לסבול היו נוסעי התחבצ, בו בזמן שבעלי הרכבים פחות הרגישו את זה. שלא לדבר שרוב בדיקות הקומונה היו רק ברכבים. כל זה נתן לנו תחושה ממש סוג ב, מכיר הרבה אנשים שהגיעו למסקנה שרכב זה אכן חובה
- 3.נוסע תחבצ 19/06/2023 14:18הגב לתגובה זוכל פעם שהמדינה השיתה הגבלות הראשונים לסבול היו נוסעי התחבצ, בו בזמן שבעלי הרכבים פחות הרגישו את זה. שלא לדבר שרוב בדיקות הקומונה היו רק ברכבים. כל זה נתן לנו תחושה ממש סוג ב, מכיר הרבה אנשים שהגיעו למסקנה שרכב זה אכן חובה
- 2.מוקי 19/06/2023 13:15הגב לתגובה זואזי אנשים רכשו רכבים ומשתמשים בהם
- 1.חיים 19/06/2023 12:51הגב לתגובה זומעדף שיעלו מחירים ויעלו שירות
מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?
ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר
אז ננסה לעשות סדר, וכל אחד מכם מוזמן לעשות את סדרי העדיפויות האישיים שלו.
ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.
הכי טוב לכביש - לנדרובר דיפנדר
אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.
כל רכב שטח, גם אם כזה ש'טוחן' שטח בלי סוף, עדיין יעשה 95% מהזמן על הכביש, וכאן רבותי, יש רק מלך אחד, והוא אריסטוקרטי מאוד. אין שום תחרות בנסיעה בכביש ללנדרובר דיפנדר החדש. מדובר ברכב שגם עם המתלים הפשוטים שלו עושה צחוק משלושת המתחרים ו'לא רואה אותם ממטר'. הוא כל – כך טוב בכביש, שגם קרוסאוברים איכותיים שאינם רכבי שטח, נחותים ממנו בכביש. בסוף, בכביש אין לו תחרות. במקום השני נמצא את הלנדקרוזר החדש שעל אף מנוע הדיזל הלא ממש מעודן שלו, הוא עדיין יהיה נעים ונוח לשהות על פני הברונקו והרנגלר הספרטניים משהו. במקום השלישי נמצא את הברונקו, ובסוף את הרנגלר. זה כאמור לפרק הכביש.
חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות.

נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?
תעריפי הנסיעה במוניות לא עודכנו ובנתב"ג חסרות מוניות: הנהגים מאיימים בשביתה כללית, האם הגיע הזמן שהאוצר יאיים בחזרה - נכניס לכאן את אובר!
מי שנחת בישראל בשבוע האחרון בנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) ודאי שם לב לתורים ארוכים של נוסעים שמחכים למונית, אך המוניות עצמן מגיעות בטפטוף. הנסיעות הבין עירוניות פשוט לא משתלמות יותר לנהגים במיוחד מנתב"ג והם מעדיפים לוותר עליהן לטובת נסיעות קצרות ומכניסות יותר באזורים עירוניים.
לפני כשש שנים עודכנו תעריפי המוניות בפעם האחרונה ומאז הפכה הנסיעה הארוכה לפחות כדאית כלכלית לנהגים. התוצאה? נהגים רבים בוחרים להישאר באזורי המטרופולינים והשירות לשדה התעופה נפגע קשות. לאורך כל התקופה ארגוני נהגי המוניות דורשים עדכון מחירים מיידי אך משרד האוצר לא מקבל החלטה. יש הסכמות בין המשרדים הרלוונטיים אך ההצעה עדיין לא עברה.
לפי ההצעה שסוכמה בין משרדי האוצר והתחבורה כל קילומטר לאחר הקילומטר ה-11 יתייקר בכ-1.75 שקלים בתנאי שהעלייה הכוללת לא תעלה על 16%. זוהי התייקרות משמעותית כשגם כך המחירים בשמיים. לדוגמה נסיעה מרמת גן לנתב"ג שמחירה כיום נע בין 140 ל-160 שקלים (תלוי בשעה ובתעריף) צפויה לעלות לאחר העדכון בין 155 ל-190 שקלים. במקביל נסיעה ארוכה יותר כמו מנתניה לנתב"ג (כ-54 ק"מ) שעולה כיום כ-250 שקלים תעלה לכ-280-310 שקלים.
למה המחירים המטורפים האלו? גם הוצאות שוטפות אכן התייקרו לרבות דלק, תיקונים וכו', וגם עלות הזמן של הנהג. אין שלא נסתכל על זה, העלות הגדולה היא שכר העבודה של הנהג וכנוסעים במונית במשך שעה, רק הזמן הוא במינימום 100 שקלים. יש חוסר הגיון בסיסי לנסוע במונית, אם יש תחבורה ציבורית זולה, אבל במקרים רבים אין תחב"צ ואין ברירה. הבעיה שמשרד התחבורה גם בולם כל התקדמות - שאלת השאלות היא מדוע איך אובר בארץ? זה היה חוסך סכומי עתק לנוסעים, אבל מעבר להסבר הפשוט לגבי הלובי של נהגי המוניות, יש בארץ רגולציה כבדה על נהגי מוניות ולהבדיל מהמנגנון של אובר, שבו ניתן להפוך לנהג פרילנס בפרוצדורה פשוטה, מבלי יותר מדי עלויות, בארץ הערכה גסה של עלויות היא כחצי מיליון שקל לפני שניתן לקחת את הנוסע הראשון, מנתב"ג או מכל מקום אחר.
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- "להביא את אובר לארץ ולפצות את נהגי המוניות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמנם ההכשרה של נהגי מוניות אינה יקרה במיוחד, וניתן להעריך אותה בכ-15 אלף שקל, אבל ההמתנה לקורס עלולה לקחת מספר חודשים. החלק המשמעותי והיקר יותר הוא בראש ובראשונה "מספר", או במלים אחרות רישיון העסק לכלי רכב מסחרי להסעת נוסעים בתשלום. ניתן לסחור ב-"מספר", והעלות שלו לרכישת מספר היא כ-250 אלף שקל. כמובן שניתן להשכיר מספר קיים, אבל העלות תהיה כ-5000 שקל לחודש בממוצע. בנוסף, כלי הרכב עצמו חייב להיות לא יותר מ-12 חודשים על הכביש כשהוא נכנס לתפקד כמונית, וכך בעצם העלות להפעלת מונית היא גדולה לאין שיעור מאשר במדינות אחרות, שבהן ניתן לעבוד תוך יום עד שבוע, עם הוצאה של מאות בודדות של שקלים.