סוף עונה במכירת רכבים - היבואנים יוצאים במבצעים; האם זה משתלם?
לפני מספר חודשים יבואני הרכב יצאו במבצעים גדולים למועדוני לקוחות. במקרים רבים כשיוצאים למבצעים כאלו, יש נטייה להאריך את המבצעים, וזה גם מה שקרה הפעם. יבואני הרכב אומנם הצליחו מתחילת השנה להמשיך ולמכור רכבים כמו לחמניות חמות, אבל החודש-חודשיים האחרונים בירידה והם מסתכלים קדימה, מעכלים את ההאטה הכלכלית ומבינים שסיכוי טוב שהמכירות במגמת ירידה.
במקביל יש להם מלאים גדולים למכור ויש גם שינוי טעמים - החשמליות הולכות ותופסות נתח שוק. אז ההנחות מגיעות גם לשוק המסורתי של רכבים על בנזין, פשוט רוצים להעיף את הסחורה.
השוק המסורתי זול יותר מהחשמליות. הפער הולך ומצטמצם (כחלק ממגמה עולמית) וכדי להצליח למכור רכבים, יבואני הרכב חזרו למבצעים והנחות של כמה אלפי שקלים, זה יכול להגיע ל-3%-5% מערך הרכב, ובמקביל הם גם מספקים מימון יחסית נוח שאם תתרגמו אותו להטבה הוא עוד 2%-3%. לא רע, כשבמקביל יבואני הרכב עושים שבוע מכירות עם הטבות ושדרוגים נוספים. בקבוצת לובינסקי כל דגמי פיז'ו, סיטרואן ואופל בהנחה של עד 10 אלף שקל. אצל טויוטה ההנחות הן גם בסדרי גודל האלו, ביונדאי מדובר על מבצעים דומים. בקיצור, אצל כולם. אפילו טסלה מציעה מבצע - טעינה בחינם של עשרת אלפים ק"מ בתחנות הטעינה שלה.
האם זה משתלם? הראנו כאן בעבר מספר פעמים את היתרונות הכלכליים של רכבים חשמליים (איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?) ואת הדילמה - רכבי הרכבים החשמליים ימשיכו לרדת, אז מצד אחד ברור שתשיגו עסקה טובה יותר ברכבים חשמליים ככל שהזמן יעבור וגם ברור שרכב חשמלי כלכלי יותר, אבל התשלום עבור הרכב עצמו (ללא חישוב העלויות העתידיות) ברכב על דלק-בנזין הוא נמוך יותר מאשר רכב חשמלי וזה מפתה רבים. הם רק צריכים לזכור - זה העולם הישן, הממשלה הציבה יעד שעוד 7 שנים 95% ממסירות כל הרכב יהיו רכבים חשמליים, לעומת פחות מ-20% כיום, כשהמשמעות היא שגם הסביבה תהיה "קשה" יותר לרכבים המסורתיים - טיפולים יקרים יותר, תחזוקה יקרה יותר ועלויות בכלל יקרות יותר.
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- ירידה במכירות החודשיות של BYD; המניה נפלה 40% מהשיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנחה של עד 5% במחיר הרכב
הסיבה העיקרית לירידה במחירים היא פשוט הרצון למכור יותר על רקע ההאטה הכלכלית, העלאת הריבית והעלייה ביוקר המחיה. כדי לעודד את הציבור לרכוש רכב בעסקה של 120-140 אלף שקל ומעלה, צריך לתת לו סוכריה-הטבה. זה לא פשוט לקנות היום רכב בשעה שבקושי משלמים את החזר המשכנתא. הקושי למכור על רקע ביקוש יורד ושימשיך לרדת, מעלה את ההצעות המפתות.
מעבר לכך, יבואני הרכב הצטיידו במלאים גם על רקע החשש מבעיות בשרשרת האספקה והמלאים האלו בעידן שבו יש ריבית גבוה, עולים כסף. הצורך להפחית מלאים ולחסוך את עלויות המימון הפך למאוד משמעותי בחודשים האחרונים וזה מאיץ את ההנחות-הטבות לרוכשים.
וברקע גם, וצריך לזכור את זה - יכולת גדולה מאוד של היבואנים להפחית מחירים. הרווחיות שלהם גדולה והפחתת מחירים בקנה מידה המדובר עדיין תשאיר להם רווחיות גבוהה.
הסינים באים
והסיבה אולי החשובה ביותר. התחרות מול הרכבים החשמליים מעלה ראש, החשמליים הגיעו לנתח שוק של 20%, ויבואני הרכב נאחזים בכל מכירה של רכב על בנזין שלרוב גם יכניס להם כספים במשך שנים דרך תחזוקה ושירותי המוסך. הם יודעים שבעוד מספר שנים, התמונה תתהפך ורכבים חשמליים ישלטו במכירות, אז למה לא ליהנות כל עוד אפשר?- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- דאצ'יה ביגסטר - הכי גדול של דאצ'יה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
הם רואים את יבואני הרכבים החשמליים הסיניים, את ההצלחה הגדולה שלהם ואת ההשקות הצפויות ומבינים שהם לפני הנפילה מהצוק. זה יכול לקחת חצי שנה וזה יכול לקחת שנתיים, במונחים של עולם הרכב, זה זמן קצר.
ההשקה כנראה המעניינת ביותר עוד רחוקה - ה"סייברטראק" של טסלה, סוג של טנדר "על", יגיע במקרה הטוב עוד שנה. אבל עוד כחצי שנה-תשעה חודשים יגיעו טנדרים מתחרים של BYD, ושל SAIC ו-JAC שניהם מותגים חזקים, כש-BYD עם חדירה מאוד מוצלחת בארץ והובלה של שוק הרכבים החשמליים - הרבה מעל טסלה הרביעית בטבלת הרכבים החשמליים שסובלת ממלאי קופצני.
BYD שהורידה לאחרונה מחירים בחו"ל וצפוי שזה יחלחל גם לשוק הישראלי, משיקה בקרוב רכב חשמלי חדש - ה-SEAGULL ("השחף"). מדובר ברכב עירוני והוא כנראה התשובה של BYD לדגמים העירונים הפופולאריים של קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק. הדגמים הללו מאופיינים בנוחות להתנייד בערים כשהמכנה המשותף שלהן הוא ה"קומפקטיות" והיכולת לתמרן ביתר קלות בתוך גודש תנועה.
השחף של BYD
היתרונות של רכבים חשמליים ברורים - ידידותיים יותר לסביבה, פחות מזהמים, שקטים, וגם - כלכליים יותר, במיוחד לאור התחרות עם הרכבים החשמליים הסינים. רכב חשמלי עולה אומנם יותר מרכב על בנזין, אבל החיסכון השוטף דרמטי, עלות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכה מאוד (רבע מאשר ברכב על דלק) והחיסכון הממוצע בשנה מסתכם בסכום נכבד.
מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בירידה דרמטית בחודשים האחרונים והמגמה צפויה להימשך במקביל להשקות נוספות.
מעבר לטסלה ו-BYD, גם גילי גיאומטרי C הוא מותג חזק בארץ. המחיר שלו 160-165 אלף שקל בדומה ל ATTO של BYD וטווח הנסיעה שלו קצת מעל BYD.
גילי
ההשקה המעניינת - MG4
קבוצת SAIC הסינית שמייצרת את רכבי MG4 השיקה לאחרונה רכב משפחתי שעשוי "לתת מלחמה" קשה למובילות היום בשוק. הטווח מנוע יהיה בדומה לרכבים הקיימים, מבחינת ביצועים-מפרט-עיצוב הוא לא ייפול מרוב האחרים והמחיר מעט מתחת לרכבי המתחרות.
בנוסף שורה של מותגים נוספים ודגמים חדשים סיניים תיכנס בשנה הקרובה, כשבין היתר צפויה גם אקספנג הסינית להימכר כאן. מדובר במותג חזק בעולם, ונראה שהשאלה החשובה היא מה יהיה מחירו בארץ?
- 14.ירון 18/06/2023 07:47הגב לתגובה זויש לי סבלנות.
- 13.אייל 18/06/2023 01:33הגב לתגובה זוהיברידי או חשמלי חבל על אלפי שקלים בשנה
- 12.מיקליס 17/06/2023 22:03הגב לתגובה זואחרי ההגבלות, נמכרים שם 14 מותגים סיניים שהמובילים הם ביד, ג'ילי וחברה בדם haval שאין בישראל והרכב הפופולרי שלה נראה כמו אאוטלנדר, בנוסף הכי נמכרים הם כמובן רכבים רוסיים כמו לאדה שנראים כמו כל רכב מערבי וחלקם מיוצרים בשיתוף הסינים כמו ג'יפון שנראה lada x cross 5 סופר מודרני שיתחילו למכור בספטמבר בסנט פטרסבורג במפעל שמאזדה מכרה לרשויות הרוסיות ורכב חשמלי מגניב בשם אטום
- 11.טסלה Y זכתה בציון הגבוה מעולם במבחן הבטיחות האירופי (ל"ת)בוחבוט 17/06/2023 20:47הגב לתגובה זו
- 10.חברות הביטוח יעלו תעריפים בגלל גנבות מצברים (ל"ת)סמיר 17/06/2023 19:52הגב לתגובה זו
- איך תגנוב מצבר של טסלה שהוא חלק מהמרכב? (ל"ת)אלון 17/06/2023 22:44הגב לתגובה זו
- 9.כל החסכנים ימתינו בתור לטעינה בין שעתיים לחמש (ל"ת)זאב ערבות 17/06/2023 19:50הגב לתגובה זו
- 8.אין לחץ 17/06/2023 19:38הגב לתגובה זוגם ככה רוב הלקוחות לא יכולים לבחור חשמלי, כפי שכתב מס 3
- 7.תמשיכו לניות פרירים 17/06/2023 18:46הגב לתגובה זואנסים קונים רכבים ב150 170k. ובוכים על יוקר. מחיה הכל פייק דביל מי שקונה חדש
- 6.יואב 17/06/2023 18:15הגב לתגובה זועשרות אלפי מכוניות חשמליות יימכרו כיד שנייה בגרושים בגלל טווח וסוללות שעבר זמנם
- 5.מוטב כי הכתב ילמד את 17/06/2023 17:40הגב לתגובה זוvolvo בדקה ומצאה כי לאחר 7 שנים שלש שימוש ברכב חשמלי והחלפת סוללה העלויות של רכב חשמלי ורכב בנזין = שוות
- 4.יונתן קפרסון 17/06/2023 17:11הגב לתגובה זוכל עוד המדינה ממשיכה עם המיסוי של מס הגנבה בלו, כל המבצעים של היבואנים שוים לתחת
- 3.רון 17/06/2023 13:16הגב לתגובה זואולי 20% מהאנשים גרים בבתים פרטיים או דירת עם חנייה בטאבו שמאפשרת התקנת עמדת טעינה פרטית. האם מי שאין לו עמדת טעינה בבית יכול לסמוך על עמדות הטעינה הציבוריות? או כל הטענה יאלץ לחכות 2-3 שעות.
- אלון 18/06/2023 10:44הגב לתגובה זוצמודי הקרקע בישראל: 10%, כאשר בד"כ מדובר על אוכלוסיה אמידה ובאיזורים לא צפופים, ולכן מספר כלי הרכב למשפחה גדול מהממוצע, בנוסף סביר שכאשר הילדים קופצים לארוחת שישי, נראה שהם גם יטעינו, אז מדובר על 20% מכלי הרכב בישראל שמסודרים. בכל הבתים שנבנו משנת 1980 יש חנוית צמודות, מדובר על רב המבנים בישראל, ולכן פה נשאר רק לפתור את הריבים בין השונים (פתיר). ומי שאין לו פתרון, צפויה זמינות גבוהה במקומות העבודה, וזאת מכיוון שרב ההטענה מתבצעת בשעות היום שחופפות לשעות השיא של הפוטו-וולטאי שהן צפויות להיות שעות השפל בתעריפים. מדובר על כסף קטן של המעסיקים, שישמחו לשמור על יתרון מול מעסיקים אחרים.
- אריק 17/06/2023 18:12הגב לתגובה זוגם 30 קומות יש הכנה לחשמל
- יש תשתית רק לחלק 17/06/2023 23:42הבניין כרגע בבנייה והקבלן הכין עמדות לחלק מהחניות. לא משנה שאני מוכן לשלם כל סכום הוא לא מוכן להתקין לי עמדה לפני טופס 4
- 2.איך נראה מבחן ריסוק של אוטו חשמלי ? מה מגן על הנוסעים ? (ל"ת)חיים אלמליח 17/06/2023 13:01הגב לתגובה זו
- 1.סתם אחד 17/06/2023 12:47הגב לתגובה זוסתם כתבתה ממומנת. איפה רכב 120 אלף? הם כבר ב170.
- רפי 17/06/2023 23:14הגב לתגובה זולא הבנתי את הכתבה, כאלו מוכרים פה רק רכבים חשמליים.תעשה עדכון לכתבה ותן נתונים של היצרים כגון:טויטה, יונדאי, ניסן, קיה וכו'
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
