פקקים עומס
צילום: תמר מצפי
דעה

נת"צ לירושלים? זה מצוין. מתעקשים לנסוע לבד באוטו לעבודה? תעמדו בפקקים. זה ממש בסדר

החלפת הנתיב לירושלים בנתיב תחבורה ציבורית מכעיסה את התקשורת "הפקקים יוחרפו" טוענים גורמים עלומי שם - למה בעצם זה ממש טוב. מדוע כולנו אשמים בפקקי התנועה ומה באמת צריך לעשות כדי לפתור את העומס בכבישים
נתנאל אריאל | (53)

בחודש הבא נתיב אחד מתוך שלושת הנתיבים בכביש 1, הכביש המרכזי לירושלים דרך שער הגיא, יהפוך להיות 'נתיב העדפה' או 'נתיב פלוס' - כלומר נתיב לתחבורה ציבורית בשעות העומסים - 6 וחצי עד 9 וחצי בבוקר. בנתיב יוכלו לנסוע גם רכבים פרטיים ובתנאי שייסעו ברכב מספר אנשים. המטרה של משרד התחבורה היא לגרום לאנשים להשאיר יותר מכוניות בבית, ולנסוע בתחבורה ציבורית או שיתופית - כלומר יותר מאדם אחד בכל כלי רכב.

אבל הכותרות בתקשורת זועקות: "הנתיב הציבורי צפוי להחריף את הפקקים. צמצום תנועת כלי הרכב לבירה לשני נתיבים בלבד, תביא להחרפת העומסים הכבדים ממילא". בעיתון ישראל היום גם יודעים לצטט גורמים עלומי שם שמעורבים בפרויקט ומותחים ביקורת חריפה: "נכון שרוצים לעודד נסיעה ציבורית, אבל רוב האזרחים עדיין נוסעים ברכב פרטי. במקום לקחת נתיב, צריך להוסיף נתיבים בגלל עומסים שהפכו בלתי נסבלים. מדובר בהחלטה הרת משמעות שהתקבלה משיקולים פופוליסטיים".

אבל האמת היא שאותם גורמים עלומי שם הם הפופוליסטיים - משרד התחבורה צודק. כל אחד מאיתנו נהנה ממותרות של לנסוע לבד ברכב הפרטי לעבודה, אבל פה בדיוק הבעיה. זו הסיבה לפקקים. כשאנחנו בוחרים לנסוע באוטו הפרטי לעבודה אנחנו יוצרים פקקים.

הציבור הישראלי אוהב לנסוע ברכב הפרטי לעבודה. אנשים נותנים כל מיני סיבות: 'אני רוצה להיות לבד ברכב בבוקר, לשמוע את החדשות לבד, לשתות את הקפה לבד. אני לא רוצה להיות תלוי באנשים אחרים כשאני נוסע לעבודה. אני צריך גמישות' ועוד ועוד סיבות שונות ומשונות. אוקי, יכול להיות שזה מה שאת או אתה רוצים. גמישות זה חשוב, וגם לשתות את הקפה לבד זה סבבה. אבל יש לכך משמעות: פקקים, עומסים והמון מכוניות מיותרות על הכבישים. 

או בקיצור - כשכל אחד מאיתנו מחליט לקחת את הרכב הפרטי שלו ולנסוע לבד לעבודה, יש לזה משמעות: אנחנו מעמיסים עוד ועוד מכוניות על הכבישים, ומה לעשות שעוד ועוד מכוניות זה אומר פקקי תנועה שהולכים ומחריפים. רוצים שלא יהיו פקקים? תתחילו לנסוע בתחבורה ציבורית. אבל תגידו, מה זה יעזור, הרי גם האוטובוסים עומדים בפקקים? והנה התשובה - תאפשרו לאוטובוסים לנסוע מהר בנתיבי תחבורה ציבורית, תאפשרו לכלי רכב עם יותר מאדם אחד לנסוע מהר, וכך נוריד ביחד את העומס מהכבישים. 

ומה לגבי מי שרוצה להתעקש ולהמשיך לנסוע דווקא לבד ברכב שלו לעבודה? כן, הוא יצטרך לעמוד בפקקים. ואתם יודעים מה - זה ממש בסדר. כן, מי שמחליט שהוא חייב לנסוע דווקא לבד, ולא מוכן להתחלק עם אנשים נוספים בשטח שהוא לוקח על הכביש, או לא מוכן למחול על כבודו ולנסוע בתחבורה ציבורית - זה ממש הגיוני שהוא יעמוד בפקקים ויבזבז את הזמן שלו. למה כל הציבור הישראלי צריך לסבול רק בגלל שאנשים מחליטים לנסוע לבד ברכב שלהם?

הבעיה בישראל היא שכולנו בוחרים לנסוע לבד ברכב הפרטי - וכך יוצרים בעצמנו פקקי ענק. משרד התחבורה במקרה הזה עושה את תפקידו: מנסה לגרום לאנשים לעזוב את הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית, או לחילופין - לגרום לאנשים לנסוע יחד באותה מכונית ולהוריד מכוניות מהכבישים. רוצים לנסוע מהר? תעברו לתחבורה ציבורית או סעו מספר אנשים ברכב, ואל תגידו 'אי אפשר' - זה ממש אפשרי.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כדאי גם להראות עד כמה הביקורת של אותם גורמים עלומי שם היא פופוליסטית: 1. "ביטול הנתיב השלישי תגדיל את העומסים. במקום לקחת נתיב, צריך להוסיף נתיבים בגלל עומסים שהפכו בלתי נסבלים" - אבל כדאי לזכור שהנתיב השלישי הוא די חדש והוא לא הוריד את הפקקים.

נכון להיום, יש שלושה נתיבים בדרך לירושלים. מתי התווסף הנתיב השלישי? רק לפני 5 שנים, ב-2017. באותו זמן הכותרות בתקשורת שאלו-קיוו "הפקקים ייעלמו? בקרוב יתווסף נתיב שלישי בין מוצא לשער הגיא". כלומר, עד לפני תקופה קצרה מאוד היו רק שני נתיבים בדרך לירושלים - והיו פקקים כבדים. אלא שהוספת הנתיב השלישי לא הורידה את הפקקים אלא רק גרמה לעוד ועוד אנשים לנסוע ברכב הפרטי שלהם לירושלים. עובדה- אותם מומחים עלומי שם מודים שגם היום הפקקים מאוד כבדים.

איך יכול להיות שהוסיפו נתיב והפקקים לא נעלמו? כי האמת היא שהוספת נתיבים לכבישים לא מורידה פקקים. היא פשוט מאפשרת לעוד ועוד אנשים לנסוע עם הרכב הפרטי שלהם - ברגע שיש יותר נתיבים הם פשוט מתמלאים במכוניות נוספות. כלכלנים קוראים לזה 'ביקוש לא קשיח'. כלומר, העובדה שיש עוד נתיבים גורמת לאנשים לנסוע יותר ברכב הפרטי שלהם. ולכן הוספת נתיבים לכבישים היא פשוט לא הפתרון. מעבר לכך שלסלול נתיבים זה יקר - זה פשוט לא פותר את העומסים.

אגב, בואו נזרום עם קו המחשבה הזה של להוסיף עוד ועוד נתיבים. נגיד שבכבישים הראשיים נוסיף עוד אפילו 4-5 נתיבים לכל כיוון. האם הפקקים ייעלמו? וודאי שלא! הרי בסוף כל כביש מהיר יש עיר, כלומר צוואר בקבוק שאותו אי אפשר להעלים באמצעות עוד נתיבים. כך, התוצאה בסופו של דבר תהיה - עוד פקקים בכניסה לערים (וזה ממילא מה שיש היום). כלומר - הוספת ועוד נתיבים לא תפתור שוב בעיה.

2. "רוב האזרחים עדיין נוסעים ברכב פרטי" - נכון, זו בדיוק הבעיה... המטרה של הנתיב החדש היא לגרום לאנשים לעבור לתחבורה ציבורית! (יש פתרון טוב יותר. תקראו עד הסוף)

כאמור, הבעיה היא שאנשים נוסעים ברכב הפרטי. זו בדיוק הבעיה. אז משרד התחבורה רוצה לשנות את הצורה שבה אנחנו חושבים על נסיעה ברכב, רוצים לגרום לנו לעשות מה שנכון ולא רק מה שהכי נוח. כי הכי נוח זה לנסוע לבד - אבל זה מייצר פקקים. הכי נכון זה תחבורה ציבורית או נסיעה עם יותר מאדם אחד ברכב. אז מה אומרים הפופוליסטים? 'רוב הציבור נוסע ברכב פרטי'. נו? מה אתם בעצם אומרים כאן? שכולם ימשיכו לנסוע במכונית הפרטית והפקקים יתארכו עוד ועוד? נכון, זו בדיוק המטרה של משרד התחבורה. לשנות את זה, לגרום לאנשים לצאת מהרכב הפרטי שלהם. והאמת? הם לגמרי צודקים. כן, לפעמים משרדי הממשלה עושים גם דברים נכונים. תתפלאו.

3. "קודם תשפרו את התחבורה הציבורית. רק אחר כך תעשו פתרונות אחרים - כבר 20 שנה צועקים את זה. העובדה הפשוטה היא ששיפרו את התחבורה הציבורית והבעיות לא נעלמו. ומעבר לכך - תחבורה ציבורית תמיד תהיה עדיפות שניה.

צריך לשפר את התחבורה הציבורית. הנה אמרנו את זה. היא לא מספיק טובה ואפשר לעשות עוד הרבה כדי לשפר אותה. אבל - כולם צועקים כבר הרבה מאוד שנים שצריך לשפר את התחבורה הציבורית וזה לא עובד. אז האם לא כדאי לעשות שום דבר אחר רק כי התחבורה הציבורית עדיין לא מספיק טובה? לא! צריך גם לשפר את התחבורה הציבורית וגם לבצע עוד פתרונות. 

את מי שאומרים 'קודם כל תשפרו את התחבורה הציבורית ורק אחר כך תנסו פתרונות אחרים' אנחנו נשאל: מה בעצם הפתרון שלכם? להמשיך לעמוד בפקקים לעולם ועד 'עד שהתחבורה הציבורית תהיה מספיק טובה'? (כלומר אף פעם...) האם לעולם ועד תרצו שכל מדינת ישראל תעמוד בפקקים, רק כי התחבורה הציבורית עדיין 'לא מספיק טובה'? (נרגיע אתכם - גם כשיהיו מטרו ורכבת קלה, עדיין כולם יגידו שהתחבורה הציבורית לא מספיק טובה).

מעבר לכך - כדאי לזכור שהתחבורה הציבורית תשתפר *בהגדרה* ברגע שיהיו פחות מכוניות על הכבישים. ברגע שיהיו פחות מכוניות אז התחבורה הציבורית תיסע הרבה יותר מהר - והנה ממש ברגע אחד ובקלות שיפרנו מאוד את התחבורה הציבורית. 

אבל אנחנו רוצים לגלות לכם סוד - תמיד התחבורה הציבורית תהיה 'לא מספיק טובה', והיא גם תמיד תהיה העדיפות השנייה של כולם. למה? כי אם מספיק אנשים ייסעו בתחבורה הציבורית אז פתאום הפקקים ייעלמו. ואז מה כל אדם בודד ירצה לעשות? נכון, לנסוע ברכב הפרטי שלו (כי הרי אין פקקים). 

אז מה הפתרון?

הפתרון האמיתי לבעיית הפקקים בישראל היא אגרות גודש - כלומר, שאנשים יצטרכו לשלם כסף על השימוש שלהם בכבישים. לא צריך אגרת גודש בכל הכבישים, אלא רק היכן שיש פקקים. כלומר, אם יש כביש שהוא פקוק - צריך שהנסיעה בו תהיה בתשלום. התוצאה של זה תהיה כפולה: הפקקים ייעלמו, כן פשוט כך, כמו במטה קסם - כי אנשים במקום לשלם כסף הרבה אנשים יבחרו לנסוע בתחבורה ציבורית, ואלה שימשיכו לנסוע בכביש ישלמו על כך. זה עובד במדינות בעולם שניסו את זה (באנגליה, בשבדיה, ועוד). וזה יכול לעבוד גם בישראל.

אגרות גודש זה לא 'סתם עוד מס' כפי שרבים חושבים בטעות. למעשה, זה אפילו לא צריך להיות עוד מס בכלל. אפשר לבטל מסים אחרים ולעשות במקומם אגרות גודש. אפשר גם לחלק את הכסף בחזרה לאזרחים כסכום קבוע, וכך - מי שמשתמש במכוניות ישלם את האגרה ומי שלא? יקבל את ההכנסה מהמדינה (זה לא יהיה סכום גבוה, אבל האמירה עצמה היא החשובה) וגם לא ישלם את המס. כך למעשה אפשר יהיה לעודד אנשים להשתמש פחות במכוניות, וגם לקבל קצת כסף בחזרה מהמדינה. אפשר גם להשתמש בכסף שייכנס מאגרות הגודש כדי לפתח ולשפר הן את התחבורה הציבורית והן את הכבישים. בקיצור - אפשר יהיה להשתמש בהכנסות מאגרות הגודש בצורה כזו שתוכיח לציבור שלא מדובר פה בסתם מס אלא באמצעי שמטרתו לעזור לציבור הישראלי.

נכון, מפתה מאוד לחשוב שבמשרד האוצר יושבים מפלצות תלת ראשיות שכל מה שהן רוצות לעשות זה לנגוס בשכר שלנו ולקחת לנו את הכסף, סתם כי בא להם. אבל תאמינו לנו, הלכנו לבדוק, דיברנו עם האנשים שם, פגשנו אותם, הם לא מפלצות תלת ראשיות. הם לא רוצים לעשוק אתכם ולגנוב לכם את הכסף. הם בסך הכל מנסים להפוך את מדינת ישראל למקום שקצת יותר נעים לגור בו. לפעמים הם טועים, לפעמים הם מקבלים החלטות לא נכונות (ואנחנו גם מבקרים אותם על כך) - אבל אין להם מטרה לעשוק אתכם או לפגוע בכם. תנו להם לפחות את הקרדיט הזה.

תגובות לכתבה(53):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 36.
    מיכלמ 08/08/2022 09:38
    הגב לתגובה זו
    רכבת ישראל הפסיקה לעבוד בשישי הפסיקה לעבוד בלילה הפסיקה לעבוד במוצש ולא מפסיקה להפסיק... למה להרוס את התחבורה הציבורית?
  • 35.
    יורמי 26/07/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
    מדינה אמורה בכספי המיסים שלנו לספק "רק" 5 דברים בלבד לאזרחים : 1. תשתיות (תחבורה, אנרגיה מים וכו) 2. בריאות 3. חינוך 4. ביטחון (גם בטחון פנים) בכולם המדינה נכשלת בגדול ובעיקר בעשור האחרון כישלון מוחץ. אז הפיתרון לקחת עוד כסף להשקיע בחברות ממשלתיות רקובות לבנות פילים לבנים כמו נתיבי אוטובוסים שהינם ריקים בתל אביב אבל כולם עומדים בנתיב שנותר ורותחים !
  • 34.
    [email protected] 26/07/2022 09:07
    הגב לתגובה זו
    צריך שתהיה תחבורה ציבורית כדי שתהיה גרועה.
  • 33.
    חיים 25/07/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
    .לפקידי האוצר אין שום חשיבה מהי טובת האזרח, הם רק דואגים אין להוציא פחות על האזרחים ואיך לגבות יותר כסף. כל התשתיות בארץ תקועות כי משרד האוצר תוקע אותם, כמו מתקני ההתפלה למשל שהאוצר לא רצה להקים, ואז צעקו ישראל מתייבשת והעלו את מחירי המים. אותו דבר עם רכבת לאילת ועוד ועוד - כמה שפחות להוציא וכמה שיותר לקחת.
  • 32.
    ד. יפית 25/07/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
    בערים בחו"ל עם מליוני תושבים בגודל מדינת ישראל, יש תחבורה סקסית, תחבורה כזאת שאתה שואל את עצמך למה לי לנסוע ברכב? אבל בארץ? לא מזמן הייתי באשדוד וקבעתי עם חברים בתל אביב, אמרתי לעצמי בשביל מה רכב? אשאיר את הרכב ואסע ברכבת אשדוד תל אביב - שעה ועשר דקות, באמת?!!!!!!! ואז אמרתי בסדר, רק אראה מתי אוכל לחזור, רכבת אחרונה תשע בערב, באמת?!!!! כל ההתלבטות הזאת ואני עם רכב חברה. קדימה לפקקים הכואבים. איכות חיים בשיא, תודה ממשלת ישראל, חובבנים, חוץ ממיסים וביבי לא ביבי אין להם מושג בכלום.
  • 31.
    משה 25/07/2022 00:11
    הגב לתגובה זו
    אין משבר אקלים זה קונספירציה של השמאל
  • 30.
    משה 25/07/2022 00:10
    הגב לתגובה זו
    הוספ נתיבים לא תפתור את הפקקים היא תגרום ליותר אנשים לרכוש רכב פרטי הממשלה מצידה צריכה לדאוג לפלטפורמה של נסיעה שיתופית
  • 29.
    דניאל 24/07/2022 21:43
    הגב לתגובה זו
    מה הפיצוי שקיבלתה ממשרד התחבורה?
  • 28.
    אבי 24/07/2022 19:40
    הגב לתגובה זו
    אם המדינה לא מסוגלת לתת לי כבישים ותשתיות לנסוע עם הרכב , בסדר , אסע בתחבורה ציבורית , אבל למה למען השם אתם לוקחים ממני כל כך הרבה מס על דלק , על כבישים , אגרת רכב . למה? מתאר לעצמי שאני לא היחיד שסבר שמיסוי על תחבורה נועד לענייני תחבורה ...
  • 27.
    בן 24/07/2022 17:06
    הגב לתגובה זו
    יש אלטרנטיבה????
  • 26.
    תודה לך נתנאל! כתבה מעניינת מאוד! (ל"ת)
    אבי כהן 24/07/2022 16:36
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    תומר מואבט 24/07/2022 13:27
    הגב לתגובה זו
    התגובות פה הזויות. כל מיני בורים מעדיפים לעמוד בפקקים רק לא לחלוק את הרכב שלהם עם מישהו. יאללה יאללה, נחנקונו מבורים כמוכם
  • שמעון לביא 24/07/2022 16:30
    הגב לתגובה זו
    כתבה טובה, מעניינת ומנומקת. אבל אנשים לא מסוגלים לחשוב לפני שהם תוקפים. הזויים...
  • 24.
    HAKY1 24/07/2022 13:27
    הגב לתגובה זו
    200000 נהגי מוניות שיעבדו בשירות המדינה .כול הנסיעות חינם לכול מקום .הסעות מאורגנות למקומות העבודה . הזמנה מראש לנסיעה מיוחדת או לאירועים או כול מטרה אחרת. אם לא מספיק אז 4000000 מוניות . נחסוך חניות רכבות אוטובוסים. גשרים מחלפים. מנהרות וגם תאונות דרכים.
  • 23.
    גרגמל 24/07/2022 12:29
    הגב לתגובה זו
    שלא צריך לפרנס משפחה. אין תחבורה ציבורית אמיתית ואין דרך יעילה להגיע לרוב מקומות העבודה בתחבורה ציבורית. לקחת נתיבים מהציבור ששילם על הנתיבים האלה זה פשע. בוא נתחיל מזה ששרת התחבורה וכל עובדי הממשלה יסעו לעבודה בתחהןרה תיבורית, ואז יטיפו מוסר לציבור שאותו הם צריכים לשרת.
  • שמעון לביא 24/07/2022 16:31
    הגב לתגובה זו
    קראת בכלל מה כתוב בכתבה?
  • 22.
    מנו 24/07/2022 11:57
    הגב לתגובה זו
    אם כל כך חשוב לפתור את בעיית הפקקים הפיתרון הוא קל יומיים בשבוע מהבית למגזר הציבורי או כל עסק פרטי ובום רוב בעיות הפקקים יעלמו
  • 21.
    שוחי 24/07/2022 11:56
    הגב לתגובה זו
    איך אתה מגיע לעבודה? אין בארץ מטרו להגיע ברכבות ואוטובוסים לוקח שעות והם לא יעילים עדיף שתמחוק את הכתבה מאשר לעשות צחוק מעצמך כנראה הכותב לא נסע בתחבורה ציבורית בכל יום והיד שלו קלה על המקלדת בוא לצפיפות האיחורים והקווים שלא נמצאים לייד הבתים של האנשים ותעשה עדכון לכתבה
  • שמעון לביא 24/07/2022 16:31
    הגב לתגובה זו
    ברור שגם לכתב יותר נוח לנסוע במכונית. אז מה? הוא מסביר שזה שכולנו מעדיפים מכונית זו הבעיה. צריך לפתור את הבעיה. לא לטמון את הראש בחול
  • 20.
    דיי דיינו 24/07/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    אכלני מוחות הפקקים כבר בפריפרייה התנהלות גרועה של משרד התחבורה זה כבר בגדר סיוט
  • 19.
    רוברטו 24/07/2022 11:37
    הגב לתגובה זו
    מה פקקים אין פקקים, צריך עוד נתיבים, לפחות עד שאני ימכור את כל הרכבים המלאי או אדחוף אותם לליסינג, חכו קצת אם המסללול לתחבורה ציבורית !
  • שמעון לביא 24/07/2022 16:32
    הגב לתגובה זו
    "את מי שאומרים 'קודם כל תשפרו את התחבורה הציבורית ורק אחר כך תנסו פתרונות אחרים' אנחנו נשאל: מה בעצם הפתרון שלכם? להמשיך לעמוד בפקקים לעולם ועד 'עד שהתחבורה הציבורית תהיה מספיק טובה'? (כלומר אף פעם...) האם לעולם ועד תרצו שכל מדינת ישראל תעמוד בפקקים, רק כי התחבורה הציבורית עדיין 'לא מספיק טובה'? (נרגיע אתכם - גם כשיהיו מטרו ורכבת קלה, עדיין כולם יגידו שהתחבורה הציבורית לא מספיק טובה)."
  • 18.
    תפסיקו לקבל הצעות מטופשות לעוד מיסים! נמאסתם! (ל"ת)
    זזז 24/07/2022 11:31
    הגב לתגובה זו
  • זה לא קשור למסים... זה קשור לפחות פקקים (ל"ת)
    שמעון לביא 24/07/2022 16:32
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    שדגכשדג 24/07/2022 11:29
    הגב לתגובה זו
    התחבורה הציבורית מזעזעת. וחבל שבזבזו כל כך הרבה כסף על רכבת לא יעילה במקום להשתמש בכסף והשטח למערך תחבורה חכם מהיר ומקיף יותר
  • 16.
    נמאס מהמס 24/07/2022 11:16
    הגב לתגובה זו
    אני הייתי 20 שנה בתחבורה הציבורית. סבלתי ככה שאין לתאר ולא אשוב לזה! אגרת גודש זה עוד מס נוסף על הצסבור שמשלם מיסים ממילא. הביקוש לנתיבים ולכבישים הוא קשיח כך ששום אגרת גודש לא תעבוד
  • שמעון לביא 24/07/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
    "אגרות גודש זה לא 'סתם עוד מס' כפי שרבים חושבים בטעות. למעשה, זה אפילו לא צריך להיות עוד מס בכלל. אפשר לבטל מסים אחרים ולעשות במקומם אגרות גודש. אפשר גם לחלק את הכסף בחזרה לאזרחים כסכום קבוע, וכך - מי שמשתמש במכוניות ישלם את האגרה ומי שלא? יקבל את ההכנסה מהמדינה (זה לא יהיה סכום גבוה, אבל האמירה עצמה היא החשובה) וגם לא ישלם את המס. כך למעשה אפשר יהיה לעודד אנשים להשתמש פחות במכוניות, וגם לקבל קצת כסף בחזרה מהמדינה. אפשר גם להשתמש בכסף שייכנס מאגרות הגודש כדי לפתח ולשפר הן את התחבורה הציבורית והן את הכבישים. בקיצור - אפשר יהיה להשתמש בהכנסות מאגרות הגודש בצורה כזו שתוכיח לציבור שלא מדובר פה בסתם מס אלא באמצעי שמטרתו לעזור לציבור הישראלי."
  • 15.
    לרון 24/07/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
    יבחר כל אחד יום בשבוע בו אינו מפעיל המכונית ,על חלון המכונית תופיע מדבקה עם ציון היום הנבחר,לצרכי פיקוח
  • 14.
    לרון 24/07/2022 10:34
    הגב לתגובה זו
    4 התגובות הוכיחו שבמקומותינו "מקדיחים את התבשיל" יותר מידי "טבחים" "ידענים" דוגמת אייל שני
  • 13.
    לרון 24/07/2022 10:31
    הגב לתגובה זו
    היא עודף שרים הדורשים עודף תקציבים לביצוע עודף "רפורמות" אזרח ההולך לבחירות,אם הולך,שלא יבחר "רפורמטורים"
  • 12.
    תום 24/07/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    לא רוצה אוטובוס, בטח לא כזה שכבר אי אפשר לשלם לנהג, לך עכשיו תחפש מה זה רב קו ואיך מטעינים אותו. מעדיף כל 5 שנים לעמוד בפקק עד שיפתחו את הנתיב הבא, או שפעם הבאה כבר מראש יסללו עוד שני נתיבים לכל כיוון
  • לרון 24/07/2022 12:35
    הגב לתגובה זו
    בסדר גמור, טעינה במקומות רבים,הרבה יותר קשים מילא הפקקים,אבל החנייה!!!!
  • רוברטו 24/07/2022 11:40
    הגב לתגובה זו
    מצחיק מאוד ! יודע להעלות פוסטים ממומנים של הלוביסטים אבל לא יכול ללמוד להטעין כרטיס, מדהים לאיזה שפל הגיעו המניפולציות !
  • תום 24/07/2022 12:21
    מהבית
  • 11.
    מטרת כתבה = להתחיל להכין אנשים לגזל מיסים חדש (ל"ת)
    אחד העם 24/07/2022 10:18
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יוסי 24/07/2022 10:17
    הגב לתגובה זו
    באמת כתבה רדודה ועלובה - להאשים את האזרחים במצב של עשורים של בזבוז כספים על פרוייקטים כושלים ובעיקר לפזר כסף למקורבים וכתבות בהזמנה . תפתחו את השוק הסעות לתחרות = תנו לכל מי שרוצה להסיע אנשים בתשלום = מהר מאוד יקומו חברות שימצאו את המודל הכלכלי שמשתלם לכולם. במסלולים קריטיים יהיו הרבה שאטלים/אוטובוסיים ונהגים פרטיים שיתנו מענה לאלפי אזרחים. ואיפה שלא צריך תשאר תחבורה ציבורית ישנה ולא יעילה. בקיצור יש הרבה אופציות מסתם לגנוב עוד מיסים מאזרחים ולהאשים אותם בחלמאות של משרדי ממשלה והזנחה של תחבורה ציבורית. אבל יש לוביסטים ויש מקורבים אז בוא נתחיל סדרת כתבות כדי להכין אנשים לשוד (מס) חדש.
  • בול. ותסגרו את הרכבת. צריכים להגיע לעבודה לא לקו רכבת. (ל"ת)
    קרא 24/07/2022 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מר בחור 24/07/2022 10:12
    הגב לתגובה זו
    תחב"צ לא פותר את הבעיה מסיבות רבות ומגוונות. אגב, אין שום סיבה שלא תהיה רכבת בשעות הלילה. אילו היתה רכבת בשעות הלילה הייתי נוסע הרבה פחות באוטו.
  • הוא התייחס. ממש. קראת בכלל? (ל"ת)
    שמעון לביא 24/07/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    עמית 24/07/2022 09:52
    הגב לתגובה זו
    הפתרון car pool ותחבצ
  • 7.
    נהג 24/07/2022 09:51
    הגב לתגובה זו
    אופן העבודה שלי מצריך רכב צמוד כי כל היום אני עובר בין לקוחות, לעיתים קרובות עם כלי עבודה או סחורה. אז אם המדינה תוסיף מיסים או כל עלות שהיא אני פשוט אאלץ לגלגל את זה על הלקוחות כי עלות השירות עלתה. לגבי השכירים, לא מספיק להקשות במקום אחד - צריך גם להקל במקום אחר. שמישהו מהחכמולוגים יבדוק כמה זמן לוקח לו להגיע לעבודה מהרגע שהוא יוצא מבית ולא מהרגע שהוא עולה על הרכבת. שיבדוק האם הוא/היא מגיעים למקום העבודה או הפגישה מסודרים ויצוגיים או מקומטים ומזיעים לפני שבכלל התחילו את יום העבודה. נכון שמרבית השכירים לא צריכים להוביל ציוד או סחורה, אז כאשר שר התחבורה יתנייד *אך ורק* בתחבורה ציבורית כפי שהוא מצפה מכלל השכירים אני בטוח שדברים יתחילו להשתנות.
  • 6.
    נ.ש. 24/07/2022 09:44
    הגב לתגובה זו
    ולא ראיתי שום דבר טוב שיצא ממשרד התחבורה ב20 שנה האחרונות. ושלא לדבר על כל שינויי התחבורה שהם עשו שהפכו את התחבורה לקטסטרופה. הבעיה היא במשרד התחבורה שיושבים שם פקידים שלא מעניין אותם פתרון אלא לחנך את הציבור שיעשה מה שעושה להם טוב ונכון מבחינתם ולא מבחינת האזרחים
  • 5.
    שמוליק 24/07/2022 09:43
    הגב לתגובה זו
    להאשים את האזרחים בזה שמעיזים לנסוע לעבודה באוטו - זה סינדרום סטוקהולם
  • 4.
    גל 24/07/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים עם עידוד תחבורה ציבורית אבל הסדר הנכון היה להשקיע בעשור האחרון ולפתח הרבה יותר את התחבצ אבל לבוא ולטמון את הראש בחול ולהגיד לעודד תחבצ כאשר התדירות מאוד בעייתית, התחבצ אינה מדייקת בזמני היציאה, הנסיעה וההגעה, היעדר חיבורים מספיקים, איחורים וצפיפות הן רק חלק מהבעיות הקיימות.
  • לרון 24/07/2022 10:40
    הגב לתגובה זו
    הבעיה? ביבי ואני ימני,ולמה הוא כיכלהכספים לבחירות ועוד נועדו למשל להשקעה בתשתית אך אזרחי ישראל ילכו לבחירות,ואגב אני ל א בוחר,חסר ערך ותכלית
  • 3.
    קלבסיאלה 24/07/2022 08:45
    הגב לתגובה זו
    כאילו שבלונדון ובמקומות אחרים עם אגרת גודש אין פקקים, מדובר בתירוץ למס נוסף והכבדה נוספת ביוקר המיחייה אבל מי שכותב לא בודק ולא ממש איכפת לו, נע עם עדר הכתבים הבורים במקרה הטוב והאינטרסנטים במקרה הפחות טוב
  • ודאי שכן. שאל את פרופ' עומר מואב למשל (ל"ת)
    אמנון דוד 24/07/2022 16:35
    הגב לתגובה זו
  • לרון 24/07/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
    אגרת גודש על המוליטיקאים,כל מפלגה שמספר מעמדיה איקס ומעלה יילקח ממנה חלק מתקציב הבחירות
  • 2.
    אנונימי 24/07/2022 08:43
    הגב לתגובה זו
    אם לכותב המאמר לא ברור שלפני שצועקים שרכב פרטי זה בעייתי צריך לפתור את בעיית התחבורה הציבורית ורק אז לשכנע אנשים - הוא לא מבין כלום
  • אמנון דוד 24/07/2022 16:36
    הגב לתגובה זו
    "אבל אנחנו רוצים לגלות לכם סוד - תמיד התחבורה הציבורית תהיה 'לא מספיק טובה', והיא גם תמיד תהיה העדיפות השנייה של כולם. למה? כי אם מספיק אנשים ייסעו בתחבורה הציבורית אז פתאום הפקקים ייעלמו. ואז מה כל אדם בודד ירצה לעשות? נכון, לנסוע ברכב הפרטי שלו (כי הרי אין פקקים). "
  • לרון 24/07/2022 10:43
    הגב לתגובה זו
    כשראש ממשלתנו בעבר נתן לאישתו לנהל "את העניינים" משל היא היתה לפחות אלינור רוזוולט
  • אחד 24/07/2022 09:30
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה, הסיבה שאתה חושב מה שאתה חושב כי זה מה שהתקשורת טמטמה אותך לחשוב.
  • 1.
    כתבה יפה (ל"ת)
    נדב 24/07/2022 08:42
    הגב לתגובה זו
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.