
שוק הרכב החשמלי מתכונן למהפך: מבול של דגמים סינים חדשים בדרך לישראל - האם שווה לחכות?
השינויים הטכנולוגיים המהירים בסין שוברים את כללי המשחק - היבואנים בישראל מנסים למכור את המלאי הגדול עם מבצעים, אך נתקלים בצרכנים שמבינים שאולי כדאי להמתין; וגם - למה התשלום השוטף על רכב חשמלי יעלה, מה יקרה למס הקנייה בשנה הבאה, החסמים מפני רכבים חשמליים והיתרון לרכבי הפלאג אין
שוק הרכב החשמלי בישראל, שנראה רק לפני שנה כמי שנמצא על מסלול של צמיחה מואצת, ניצב כיום בצומת דרכים. מצד אחד, יש שפע דגמים, מחירים אטרקטיביים ומבצעים בלתי פוסקים. מצד שני, הרוכשים הפוטנציאליים מבינים שמדובר בשוק שבו אתה קונה מוצר שתוך כמה חודשים עשוי להיות "מיושן". רוב האנשים לא יקנו אייפון 16 כעת ויחכו כבר לאייפון 17, וזה תופס גם ברכבים - אם יש דגמים חדשים, אז למה לקנות עכשיו?
הסיבה היא הנחות. זו סיבה מספיק משמעותית, כשברקע גם, יש את עניין המיסוי. מס הקנייה צפוי לעלות בשנה הבאה. ועדיין, הציבור מעדיף את המוצר המתקדם יותר. וככה בעצם המכירות עדיין נמוכות למרות שהפיתוי גדול.
לקראת סוף השנה צפוי גל של דגמים סינים משודרגים, עם טכנולוגיות מתקדמות, טווחים ארוכים יותר, ומנועים חזקים. יכול להיות שהציבור מחכה להם כשצריך גם לומר - ההיברידיות כבשו את הצמרת. המכירות שלהן עולות בקצב מרשים והן נתפסות כטובות ונכונות יותר לציבור מאשר חשמליות. הנתח של החשמליות במסירות היה שנה שעברה 26%, והשנה הוא מתחת ל-205. ההיברידיות גדלו פי 2.
סין לא עוצרת: שיפורים כל חצי שנה ושדרוגים של ממש
בסין מתרחש מהלך שמייצר פערים ברורים בין מה שנמכר בישראל כחדש לבין מה שכבר נחשב למיושן במונחים סיניים. דגמים רבים שנמכרים בישראל כעת כ"צעקה האחרונה" הם רכבים נחותים בעיניים סיניות כי יש כבר דגמים חדשים שעולים עליהם. הדגמים האלו יגיעו לכאן ויהפכו את הדגמים שנמכרים כעת כמיושנים.
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטכנולוגיה החשמלית - בעיקר בטעינה, ובמרחק שניתן לנסוע, משתפרים בצורה דרמטית ומעבר לכך שהם הופכים את הנסיעה והשימוש ברכב לנוח יותר הם הופכים את הרכב למיושן וכשה שיהיה אולי קשה אחר כך למכור אותו. דמיינו מה יקרה עוד שנתיים-שלוש שהרכבים החשמליים יהיו הרבה יותר מתקדמים וטובים מהיום. מי ירצה לקנות רכב חשמלי שהוא שנתיים-שלוש על הכביש, זו תקופה של כמה דורות בעולם הטכנולוגי המתקדם.
מבצעים, מיסוי ורפורמות: מערכת התמריצים משתנה בצורה דרמטית
יבואני הרכב יוצאים בקמפיינים אגרסיביים, במיוחד לקראת החגים, עם הנחות של עשרות אלפי שקלים על רכבים חשמליים. הלקוחות אומנם קונים, אבל בקצב נמוך. ועל רקע זה צפויה בקרוב רפורמה ממשלתית חדשה שעשויה להשפיע על החלטות הרכישה: משרד האוצר מגבש שינוי בשווי השימוש החודשי שמוטל על רכבים הצמודים לעובדים, עם עדכון לרכבי פלאג אין והרחבת ההטבות לרכבים חשמליים. ככל הנראה, שווי השימוש על רכבי פלאג אין, שעומד כיום על כ-1,100 שקל בחודש, צפוי לרדת בכ-300 שקלים בחודש, אבל שווי השימוש על חשמליים עשוי לעלות ב-300 שקלים לכ-1,500 שקל בחודש. זה יתרון ברכישת רכב חשמלי - דמי השימוש צפויים לעלות והמס יירד.
בנוסף, מס הקנייה על רכבים חשמליים, צפוי לעלות בינואר. הוא עומד כעת על 45%, לא ברור לכמה יעלה. תיאורטית המתווה הוא לעלייה הדרגתית של עד 83%, אבל זה כנראה יהיה במדרגות של שנתיים ואפילו שלוש.
- נהיגה ראשונה - KGM טורס היברידי
- מוסו EV - נהיגה ראשונה בדגם ה'לייף סטייל' של KGM
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- 10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
כמו כן, נשקלת גם הטלת מס נסועה, תשלום בעבור קילומטראז' שנוסע הרכב, ככלי לגבות הכנסות חדשות במקום המיסוי על דלק, שהולך ונשחק. הצעת מס זו עדיין בדיונים, אך היא עשויה לשנות את כלכלת הרכב החשמלי בטווח הבינוני והארוך. סיכוי לא גדול שזה ייכנס לתוקף ב-2026, סיכוי גדול שזה יהיה ב-2027 ואילך.
ירידת ערך, תחזוקה וטעינה: שלושת החסמים
מעבר לשאלת המחיר, שוק הרכב החשמלי בישראל סובל משלושה חסמים מרכזיים: ירידת ערך חדה, קשיים בתחזוקה ומחסור בתשתיות טעינה. ירידת הערך מורגשת במיוחד ברכבים סיניים בעיקר כשמדובר בטכנולוגיה שמתיישנת במהירות. רכב עם טווח של 350 קילומטרים שנחשב חדש לפני שנתיים, נתפס היום כמיושן ופוגע במחירו בשוק היד השנייה. בנוסף, רכבים עם ממשקי תוכנה מתקדמים מאבדים מערכם אם אינם כוללים עדכונים רלוונטיים לאורך זמן.
תחזוקה היא תחום שמתחיל להדאיג לקוחות: אמנם החשמליות אינן מצריכות טיפול שוטף כמו רכבי בנזין, אך כאשר מתעוררת תקלה, זמינות החלפים נמוכה, חלק מהיבואנים מתקשים להתמודד עם מערכות מורכבות, וזמני התיקון ארוכים. יש גם פערים בין ההבטחות לאחריות, לבין הכיסוי בפועל, בעיקר בכל הנוגע לסוללות.
תשתיות הטעינה מוסיפות נדבך נוסף של מורכבות. בישראל חסרות אלפי עמדות טעינה ביתיות וציבוריות, ולקוחות שאינם גרים בבית פרטי מתקשים להבטיח לעצמם שימוש רציף ויעיל ברכב. סין, לשם השוואה, כבר עברה את רף 16 מיליון עמדות טעינה, עם יחס של 2 עמדות לכל 5 רכבים.
כמו כן, חשוב להבין את התלות בעלויות החשמל שמהוות פרמטר קריטי באטרקטיביות הכלכלית של הרכב החשמלי. במידה ותעריפי החשמל הביתיים יעלו, בעיקר בשעות השיא, החיסכון בהשוואה לרכב בנזין יישחק.
בשורה התחתונה, הרכבים החשמליים פחות אטרקטיביים מבחינה כלכלית מבעבר. כמו כן, עיתוי הרכישה קריטי. בשעה שיש לכאורה הנחות ומבצעים גדולים, צריך לקחת בחשבון שעוד חודשים ספורים יגיעו דגמים חדשים ויהיה יותר ברור מה יהיה המיסוי העתידי. זו לא המלצה לעיתוי הקנייה, יש יתרונות וחסרונות בכל עיתוי, אבל צריך לדעת ולהכיר את הגורמים השונים. קנייה עכשיו בהנחה גדוטלה של רכב שעשוי מהר יחסית להיות מיושן, או קנייה עוד כמה חודשים של רכב חדש טכנולוגית, אבל בלי הנחה.

10 הרכבים הכי נמכרים בהיסטוריה - מה הפך אותם לסיפורי הצלחה?
מי היו הרכבים שנמכרו בכמויות של עשרות מיליונים ולמה אהבנו אותם?
עולם הרכב מלא בהבטחות ובניסיונות. בכל שנה יוצאות לשוק מאות גרסאות חדשות של דגמים מוכרים לצד רכבים שפותחו מאפס בתקווה לכבוש את ליבם של נהגים. רובם נשכחים אחרי כמה שנים, חלקם הופכים לפופולריים אך שומרים על הצלחה מקומית בלבד, ורק מעטים מצליחים לחצות יבשות, תרבויות ושנים. אותם מעטים נכנסים להיסטוריה של ענף הרכב כמודלים שהשפעתם חורגת הרבה מהענף עצמו. הם הפכו לסמל של עידן, של אורח חיים ושל מגמה כלכלית עולמית.
כאשר בוחנים את עשרת הדגמים הנמכרים ביותר בהיסטוריה, מגלים שלא תמיד מדובר במכוניות מרהיבות או יוקרתיות. פעמים רבות אלו דווקא המכוניות הפשוטות, היעילות, הזולות יחסית או החזקות במובן הפונקציונלי, אלו שהצליחו להיכנס ללב השוק, להפוך לנחלת הכלל, ולשמור על מעמד יציב לאורך עשורים. הסיפור שלהן הוא סיפור של הבנה עמוקה של צרכי השוק, של חדשנות טכנולוגית במקומות הנכונים, ושל יכולת להתאים את עצמן לשינויים תרבותיים וכלכליים גלובליים.
1. טויוטה קורולה - המכונית של כל אחד
מאז השקתה ב-1966 נמכרו בעולם יותר מ-60 מיליון יחידות של טויוטה קורולה. מדובר במספר בלתי נתפס שמציב אותה במקום הראשון בפער משמעותי מכל מתחרה אחרת. הקורולה לא נולדה כדי לספק חוויית נהיגה מסעירה או עיצוב פורץ דרך, אלא כדי לתת מענה לצורך פשוט: מכונית משפחתית אמינה, חסכונית וברת השגה.
ביפן של שנות ה-60 השוק היה צמא לרכב נגיש שיכול לשרת משפחות של מעמד ביניים. טויוטה קלעה בדיוק לנקודה הזו. בהמשך, כשהחלה לייצא את הקורולה לארה״ב ולאירופה, היא זכתה לחיבוק מהיר הודות לאותה תכונה בסיסית: רכב שעובד. אין הפתעות, אין תקלות מיוחדות - פשוט רכב שמוביל את המשפחה ממקום למקום בביטחון ובאמינות.
- הקורולה חוזרת לשוק - ממפעלי טויוטה ביפן
- הרכבים הנמכרים ביותר בעשור האחרון - יותר שמרנות מחדשנות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היתרון הגדול של הקורולה היה ונשאר אמינות יוצאת דופן. סיפורים על רכבים שעברו מאות אלפי קילומטרים מבלי לראות מוסך הפכו לאגדה אורבנית אך גם למציאות בשטח. בישראל, לדוגמה, דגמי קורולה משנות ה-90 וה-2000 עדיין נוסעים על הכביש מדי יום, לעיתים כ״יד שלישית״ או ״רביעית״, ועדיין שומרים על ערך סביר. הדבר המדהים הוא שרבים מהרכבים הללו ממשיכים לתפקד ללא תקלות משמעותיות, כשהטיפול העיקרי שהם דורשים הוא החלפת חלקי בלאי רגילים.