רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

האם הרכב החדש מהיבואן אכן חדש וללא נזק?

רכישת רכב חדש מהיבואן נחשבת ל 'קניה בטוחה'. לכאורה, אף אחד לא יסתיר מאיתנו נזק שנגרם לרכב שהרי הוא חדש, כמו שעלול לעשות אדם פרטי שמוכר רכב. מסתבר שהחוק מאפשר ליבואני הרכב לתקן נזקים בכלי רכב חדשים, טרם המסירה ללקוח, ולא לעדכן את הלקוח. מתי זה עלול להתגלות - כשהלקוח יבקש למכור את הרכב בתום השימוש.  טיפ מאיתנו: במעמד קבלת הרכב החדש תשאלו אם הרכב ניזוק. אם לא תשאלו לא יספרו לכם

יואב פולס | (7)

אחת הסיבות העיקריות לרכישת רכב חדש היא הבטחון. הבטחון שקיבלנו רכב חדש, הבטחון שאין בו פגמים נסתרים, שלא מסתירים מאיתנו נזק, שאנחנו יודעים הכל על הרכב, הרי אנחנו הוצאנו אותו חדש מהיבואן. המציאות מעט שונה.

רכישת רכב חדש היא לרוב הקניה השניה בהיקפה בחיים של אדם נורמטיבי, אחרי בית. ההתרגשות הגדולה לקראת קבלת הרכב החדש בסוכנות הרכב, טקס קריעת הניילונים לבד או עם הילדים, איזה כיף. (אלו שלא מורידים את הניילון לאורך חודשים של שימוש, מה נסגר אתכם? זה ממש לא 'שומר' על הריפוד). מרוב התרגשות לרגל קבלת הרכב החדש האם אתם סוקרים אותו לעומק לוודא שאין פגמים? הרי איש לא מעלה בדעתו לקחת את הרכב החדש שזה עתה קיבל מהיבואן למכון בדיקה, כאילו הוא רוכש רכב משומש, ואינו בטוח לגבי מצבו. הרי בדיוק עבור הבטחון המוחלט רכשתם רכב חדש מהיבואן.

אבל מה אם נספר לכם שליבואני הרכב מותר למסור לכם רכב שעבר תיקונים, ובחלק מהמקרים אפילו לא ליידע אתכם שזה המצב, וזה חוקי לחלוטין, כי המדינה מאפשרת למצב הזה להתרחש!

פגיעה ברכב חדש יכולה לקרות בכל רגע החל מסיום הייצור של הרכב ועד למסירתו ללקוח. יכולה להיות שריטה בירידה מהאניה, על המובילית, בחניון, או בכל מקום, וזה גם קורה.


רכב חדש- אילוסטרציה. אין קשר בין הרכב המצולם לנושא הכתבה. צילום יואב פולס. 

תקנות משרד התחבורה משנת 2016

מסמך של משרד התחבורה משנת 2007 ואשר התייחס לאחוזי נזק בוטל לפני מספר שנים, ותחתיו פורסם באוקטובר 2016 קובץ תקנות.

סעיף 11 לתקנות קובע "משווק רכב ידווח לקונה על כל נזק שנגרם לרכב לפני מסירת החזקה בו לקונה, ובכלל זה נזק שתוקן, פרט לנזקים אלה:

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כל חלק שלם שניזוק והוחלף, המחובר לרכב או מעוגן בו באמצעות ברגים, תופסנים או אוחזים ותהליך החלפתו אינו דורש התאמה, עיבוד או צביעה, ובלבד שחלק זה מוחלף בחלק מקורי חדש.

עוד מוסיף המחוקק לעניין אי חובת דיווח ללקוח "שריטה אחת על חלק אחד בלבד במרכב, שאינה בגג הרכב ונצבעה נקודתית במיומנות מקצועית הולמת ועובי שכבת הצבע לאחר התיקון אינו עולה על 150% מעובי שכבת הצבע המקורית באותו רכב, ובלבד שלפי חוות דעת של שמאי רכב לא נגרמה לרכב ירידת ערך עקב הנזק האמור ומנהל מקצועי של מוסך אישר בחתימתו את התיקון."

וסעיף נוסף שלא מחייב את היבואן לדווח לרוכש הרכב על התיקון "שריטות בפגוש הרכב שתיקונן מחייב צביעה בלבד"

בסוף הסעיף רושם המחוקק "משווק רכב יאפשר לקונה לעיין בחומר המתעד את הנזק ותיקונו וכן ימסור לו את העתק החומר אם ביקש זאת."

ואכן סעיף 11 למסמך של משרד התחבורה מתייחס למקרים בהם לא חלה חובת דיווח ומציין את המקרים בהם ניתן לתקן את הנזק אבל לא חייבים לספר לבעל הרכב את האמת. שריטה? חליק, נצבע אותה ומי שיחתום על התיקון הוא שמאי שפרנסתו תלויה ביבואן, וכמובן המנהל המקצועי של מוסך היבואן, עובד של היבואן. החתול גם מקבל גישה למקרר, גם מוזג לעצמו שמנת וגם שומר עליה.  ואירוע נוסף שנכנס תחת 'אין חובת דיווח' הוא "תיקון שריטות בשכבת צבע הפגוש".

תקראו את הפסקה הזו שוב. אם החלק מחובר עם ברגים, אפשר להחליף ולא לספר לכם דבר (תחשבו על דלת של הרכב או פגוש). שריטה – אפשר לצבוע ולא לספר, ומי אחראי לחתום ש'הכל בסדר' הוא עובד מטעם היבואן. אני רוצה לראות את אותו עובד שיחליט שהוא לא חותם.

אגב, אם הלקוח גילה בכוחות עצמו את האירוע, חובה על היבואן לספק לו את כל התיעוד שהוא מחזיק. כלומר אם הוא סמך על היבואן, ולא מצא את הפגם הוא לא יידע. אבל אם הוא גילה את הפגם, היבואן מחויב לתת את התיעוד. למה פשוט לא למסור ללקוח את התיעוד, בין אם הוא גילה או לא?


רכב חדש - אילוסטרציה. אין קשר בין הרכב המצולם לנושא הכתבה. צילום יואב פולס

מה שיותר בעייתי לעניות דעתנו הוא שהמחוקק 'מקטין ראש' ולא מצין במפורש מטעם מי עובד אותו שמאי שצריך לאשר שלא נגרמה ירידת ערך. דמיינו את שמאי הרכב שעובד אצל היבואן כפרילנסר, וצריך לעשות כל שביכולתו על מנת לקבוע שלא נגרמה ירידת ערך כלל. ואם דעתו המקצועית היא שכן נגרמה ירידת ערך, אפילו מינורית, עלול לאבד את מקום עבודתו. היבואן יכול להחליט שאותו שמאי לא מתאים לו יותר, וימצא שמאי רכב אחר שיהיה יותר 'גמיש' בחוות הדעת שלו. אנחנו לא אומרים שזה קורה בפועל, אבל האם מצב כזה יכול להתרחש?

בקיצור, אתם קונים במיטב כספכם רכב חדש, משלמים סכום עצום שיכול להגיע למאות אלפי שקלים, ובסוף עלולים לקבל מהיבואן רכב שניזוק עוד לפני שקיבלתם אותו. בחלק מהמקרים מותר ליבואן להסתיר מכם את המידע, ומי שקובע את הרף שמחייב את היבואן שהוא צד לעסקה הוא אדם שפרנסתו תלויה ביבואן.

אנחנו מציעים לחדול מכל ההתפלפלות המיותרת הזו. היה ונגרם נזק לרכב, כל נזק, על היבואן לתעד ולעדכן את הלקוח. בה בעת, בהתאם לגובה הנזק יציע היבואן הצעה עסקית ללקוח על מנת להביאו לכדי שביעות רצון ולהמשיך את העסקה. זה יכול להיות הנחה כלשהי, חבילת טיפולים, כרטיס תדלוק או טעינה לרכב חשמלי, או כל הטבה אחרת שמשקפת כי הלקוח שילם במיטב כספו עבור רכב חדש, ובפעול הרכב ניזוק. לא הצליח היבואן לקבל את הסכמתו של הלקוח, יספק ללקוח רכב חדש אחר.

האם יש כאן פתח 'לסחיטת' יבואנים? יבואני הרכב הם גופים גדולים וחזקים, וביכולתם לעמוד מול לקוח תובעני שרכש מהם רכב חדש במיטב כספו, ומבקש לקבל כזה.   

מה אפשר לעשות? קבלו מאיתנו 'ביזפורטיפ' - הגעתם למעמד המרגש של קבלת רכב חדש, זה הזמן לשאול. תשאלו אם הרכב ניזוק ואם יש תיעוד לנזק כזה. יבואן שפועל על פי החוק יספר לכם אם הרכב ניזוק וימסור לכם תיעוד מלא. אם לא תשאלו - בסבירות גבוהה מאוד לא יספרו לכם גם אם היה נזק לרכב. 


תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מדינת עולם שלישי במסווה של אומת הייטק (ל"ת)
    דניאל 01/08/2025 17:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תודה ביבי (ל"ת)
    אנונימי 01/08/2025 12:56
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 01/08/2025 18:03
    הגב לתגובה זו
    אתה באמת חושב שכל דבר שזז במדינה קשור לביבי איזה תקנות שניסח איזה יועץ משפטי זוטר במשרד התחבורה נראה לך גם עוברות אישור של ביבי די!!
  • 3.
    איזה כיף במדינת התחמנים! (ל"ת)
    אנונימי 01/08/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תושב חוזר 01/08/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
    במקום הכי מושחת בעולם החוק הוא בגדר המלצה. כשבממשלה ובכנסת יושבים גזלנים אויבים מוסלמים שמטרתם העיקרית היא חורבן המדינה היהודית. הטרלול חוגג והיבואן יעשוק כל מה שזז
  • 1.
    אנונימי 01/08/2025 12:16
    הגב לתגובה זו
    מה ניתן לעשות
  • תלוי בגובה הנזק (ל"ת)
    אנונימי 01/08/2025 13:26
    הגב לתגובה זו