רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

האם הרכב החדש מהיבואן אכן חדש וללא נזק?

רכישת רכב חדש מהיבואן נחשבת ל 'קניה בטוחה'. לכאורה, אף אחד לא יסתיר מאיתנו נזק שנגרם לרכב שהרי הוא חדש, כמו שעלול לעשות אדם פרטי שמוכר רכב. מסתבר שהחוק מאפשר ליבואני הרכב לתקן נזקים בכלי רכב חדשים, טרם המסירה ללקוח, ולא לעדכן את הלקוח. מתי זה עלול להתגלות - כשהלקוח יבקש למכור את הרכב בתום השימוש.  טיפ מאיתנו: במעמד קבלת הרכב החדש תשאלו אם הרכב ניזוק. אם לא תשאלו לא יספרו לכם

יואב פולס | (11)

אחת הסיבות העיקריות לרכישת רכב חדש היא הבטחון. הבטחון שקיבלנו רכב חדש, הבטחון שאין בו פגמים נסתרים, שלא מסתירים מאיתנו נזק, שאנחנו יודעים הכל על הרכב, הרי אנחנו הוצאנו אותו חדש מהיבואן. המציאות מעט שונה.

רכישת רכב חדש היא לרוב הקניה השניה בהיקפה בחיים של אדם נורמטיבי, אחרי בית. ההתרגשות הגדולה לקראת קבלת הרכב החדש בסוכנות הרכב, טקס קריעת הניילונים לבד או עם הילדים, איזה כיף. (אלו שלא מורידים את הניילון לאורך חודשים של שימוש, מה נסגר אתכם? זה ממש לא 'שומר' על הריפוד). מרוב התרגשות לרגל קבלת הרכב החדש האם אתם סוקרים אותו לעומק לוודא שאין פגמים? הרי איש לא מעלה בדעתו לקחת את הרכב החדש שזה עתה קיבל מהיבואן למכון בדיקה, כאילו הוא רוכש רכב משומש, ואינו בטוח לגבי מצבו. הרי בדיוק עבור הבטחון המוחלט רכשתם רכב חדש מהיבואן.

אבל מה אם נספר לכם שליבואני הרכב מותר למסור לכם רכב שעבר תיקונים, ובחלק מהמקרים אפילו לא ליידע אתכם שזה המצב, וזה חוקי לחלוטין, כי המדינה מאפשרת למצב הזה להתרחש!

פגיעה ברכב חדש יכולה לקרות בכל רגע החל מסיום הייצור של הרכב ועד למסירתו ללקוח. יכולה להיות שריטה בירידה מהאניה, על המובילית, בחניון, או בכל מקום, וזה גם קורה.


רכב חדש- אילוסטרציה. אין קשר בין הרכב המצולם לנושא הכתבה. צילום יואב פולס. 

תקנות משרד התחבורה משנת 2016

מסמך של משרד התחבורה משנת 2007 ואשר התייחס לאחוזי נזק בוטל לפני מספר שנים, ותחתיו פורסם באוקטובר 2016 קובץ תקנות.

סעיף 11 לתקנות קובע "משווק רכב ידווח לקונה על כל נזק שנגרם לרכב לפני מסירת החזקה בו לקונה, ובכלל זה נזק שתוקן, פרט לנזקים אלה:

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כל חלק שלם שניזוק והוחלף, המחובר לרכב או מעוגן בו באמצעות ברגים, תופסנים או אוחזים ותהליך החלפתו אינו דורש התאמה, עיבוד או צביעה, ובלבד שחלק זה מוחלף בחלק מקורי חדש.

עוד מוסיף המחוקק לעניין אי חובת דיווח ללקוח "שריטה אחת על חלק אחד בלבד במרכב, שאינה בגג הרכב ונצבעה נקודתית במיומנות מקצועית הולמת ועובי שכבת הצבע לאחר התיקון אינו עולה על 150% מעובי שכבת הצבע המקורית באותו רכב, ובלבד שלפי חוות דעת של שמאי רכב לא נגרמה לרכב ירידת ערך עקב הנזק האמור ומנהל מקצועי של מוסך אישר בחתימתו את התיקון."

וסעיף נוסף שלא מחייב את היבואן לדווח לרוכש הרכב על התיקון "שריטות בפגוש הרכב שתיקונן מחייב צביעה בלבד"

בסוף הסעיף רושם המחוקק "משווק רכב יאפשר לקונה לעיין בחומר המתעד את הנזק ותיקונו וכן ימסור לו את העתק החומר אם ביקש זאת."

ואכן סעיף 11 למסמך של משרד התחבורה מתייחס למקרים בהם לא חלה חובת דיווח ומציין את המקרים בהם ניתן לתקן את הנזק אבל לא חייבים לספר לבעל הרכב את האמת. שריטה? חליק, נצבע אותה ומי שיחתום על התיקון הוא שמאי שפרנסתו תלויה ביבואן, וכמובן המנהל המקצועי של מוסך היבואן, עובד של היבואן. החתול גם מקבל גישה למקרר, גם מוזג לעצמו שמנת וגם שומר עליה.  ואירוע נוסף שנכנס תחת 'אין חובת דיווח' הוא "תיקון שריטות בשכבת צבע הפגוש".

תקראו את הפסקה הזו שוב. אם החלק מחובר עם ברגים, אפשר להחליף ולא לספר לכם דבר (תחשבו על דלת של הרכב או פגוש). שריטה – אפשר לצבוע ולא לספר, ומי אחראי לחתום ש'הכל בסדר' הוא עובד מטעם היבואן. אני רוצה לראות את אותו עובד שיחליט שהוא לא חותם.

אגב, אם הלקוח גילה בכוחות עצמו את האירוע, חובה על היבואן לספק לו את כל התיעוד שהוא מחזיק. כלומר אם הוא סמך על היבואן, ולא מצא את הפגם הוא לא יידע. אבל אם הוא גילה את הפגם, היבואן מחויב לתת את התיעוד. למה פשוט לא למסור ללקוח את התיעוד, בין אם הוא גילה או לא?


רכב חדש - אילוסטרציה. אין קשר בין הרכב המצולם לנושא הכתבה. צילום יואב פולס

מה שיותר בעייתי לעניות דעתנו הוא שהמחוקק 'מקטין ראש' ולא מצין במפורש מטעם מי עובד אותו שמאי שצריך לאשר שלא נגרמה ירידת ערך. דמיינו את שמאי הרכב שעובד אצל היבואן כפרילנסר, וצריך לעשות כל שביכולתו על מנת לקבוע שלא נגרמה ירידת ערך כלל. ואם דעתו המקצועית היא שכן נגרמה ירידת ערך, אפילו מינורית, עלול לאבד את מקום עבודתו. היבואן יכול להחליט שאותו שמאי לא מתאים לו יותר, וימצא שמאי רכב אחר שיהיה יותר 'גמיש' בחוות הדעת שלו. אנחנו לא אומרים שזה קורה בפועל, אבל האם מצב כזה יכול להתרחש?

בקיצור, אתם קונים במיטב כספכם רכב חדש, משלמים סכום עצום שיכול להגיע למאות אלפי שקלים, ובסוף עלולים לקבל מהיבואן רכב שניזוק עוד לפני שקיבלתם אותו. בחלק מהמקרים מותר ליבואן להסתיר מכם את המידע, ומי שקובע את הרף שמחייב את היבואן שהוא צד לעסקה הוא אדם שפרנסתו תלויה ביבואן.

אנחנו מציעים לחדול מכל ההתפלפלות המיותרת הזו. היה ונגרם נזק לרכב, כל נזק, על היבואן לתעד ולעדכן את הלקוח. בה בעת, בהתאם לגובה הנזק יציע היבואן הצעה עסקית ללקוח על מנת להביאו לכדי שביעות רצון ולהמשיך את העסקה. זה יכול להיות הנחה כלשהי, חבילת טיפולים, כרטיס תדלוק או טעינה לרכב חשמלי, או כל הטבה אחרת שמשקפת כי הלקוח שילם במיטב כספו עבור רכב חדש, ובפעול הרכב ניזוק. לא הצליח היבואן לקבל את הסכמתו של הלקוח, יספק ללקוח רכב חדש אחר.

האם יש כאן פתח 'לסחיטת' יבואנים? יבואני הרכב הם גופים גדולים וחזקים, וביכולתם לעמוד מול לקוח תובעני שרכש מהם רכב חדש במיטב כספו, ומבקש לקבל כזה.   

מה אפשר לעשות? קבלו מאיתנו 'ביזפורטיפ' - הגעתם למעמד המרגש של קבלת רכב חדש, זה הזמן לשאול. תשאלו אם הרכב ניזוק ואם יש תיעוד לנזק כזה. יבואן שפועל על פי החוק יספר לכם אם הרכב ניזוק וימסור לכם תיעוד מלא. אם לא תשאלו - בסבירות גבוהה מאוד לא יספרו לכם גם אם היה נזק לרכב. 


תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 05/08/2025 12:45
    הגב לתגובה זו
    זה משהו מאד מקובל במונופול יבוא הרכב הישראלי. בזמנו אם אני לא טועה אם נגרם נזק של עד 5% היבואן לא היה מחויב להודיע.
  • 6.
    דני גורביץ שמאי 02/08/2025 14:20
    הגב לתגובה זו
    יש לדרוש טרם קבלת הרכב החדש את טופס ה Pre Delivery Inspection או בקיצור טופס PDI אשר היבואן חייב למלא טרם מסירת הרכב לרוכש
  • 5.
    מדינת עולם שלישי במסווה של אומת הייטק (ל"ת)
    דניאל 01/08/2025 17:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תודה ביבי (ל"ת)
    אנונימי 01/08/2025 12:56
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 01/08/2025 18:03
    הגב לתגובה זו
    אתה באמת חושב שכל דבר שזז במדינה קשור לביבי איזה תקנות שניסח איזה יועץ משפטי זוטר במשרד התחבורה נראה לך גם עוברות אישור של ביבי די!!
  • אנונימי 05/08/2025 13:38
    תבדוק טוב במי תומכים היבואנים הגדולים בעלי ההון הם לא תומכים בביבי הם קפלניסטים נצלנים
  • 3.
    איזה כיף במדינת התחמנים! (ל"ת)
    אנונימי 01/08/2025 12:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תושב חוזר 01/08/2025 12:50
    הגב לתגובה זו
    במקום הכי מושחת בעולם החוק הוא בגדר המלצה. כשבממשלה ובכנסת יושבים גזלנים אויבים מוסלמים שמטרתם העיקרית היא חורבן המדינה היהודית. הטרלול חוגג והיבואן יעשוק כל מה שזז
  • תושב קבע 04/08/2025 13:02
    הגב לתגובה זו
    הגנבים הגזלנים ואלה שרומים בחורבן ישראל כמובן לאחר שימצצו את שארית כספה הם דווקא יהודים חרדים חרדלים ומתנחלים. חבל שחזרת.
  • 1.
    אנונימי 01/08/2025 12:16
    הגב לתגובה זו
    מה ניתן לעשות
  • תלוי בגובה הנזק (ל"ת)
    אנונימי 01/08/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10. צילום יצרן

ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק

אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח. 

בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת. 

הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.

יואב פולס |

קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.

ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.

עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.

עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.

העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.