אתי אלישקוב ליברה
צילום: אבי מועלם
ראיון

הנהגים הצעירים יניעו את הצמיחה בליברה? "זה מביא המון מבוטחים"

אחרי שלוש שנים בהן הרווחיות של חברת הביטוח ליברה הלכה ונשחקה, ברבעונים האחרונים היא חוזרת להציג רווח, בראיון לביזפורטל מסבירה אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית החברה מה עומד מאחורי השיפור בתוצאות וכיצד היא מקווה להרוויח מהשירות החדש שהשיקה בתחילת השנה
איתן גרסטנפלד | (7)

חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה ליברה -1.28%  הונפקה במהלך שנת 2021 בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-450 מיליון שקל. ההתחלה הייתה מבטיחה, והסיפור של חברת ביטוח דיגיטלית וצעירה קרץ למשקיעים (באותה העת שוויה של למונייד הישראלית הרקיע שחקים בוול סטריט), שהביאו את החברה לשווי של כמעט 800 מיליון שקל חודשים ספורים לאחר ההנפקה. אך אז הגיעה הנפילה, ירידה ברווחיות החיתומית בענף הרכב, תחום הפעילות שהמרכזי של החברה הביא לשחיקה ברווחיות ולמעבר להפסד תפעולי.

עם זאת, בשנה האחרונה נראה שהשיפור בענף הרכב החזיר את הצבע לפנים של החברה. את הרבעון השני סיימה ליברה עם צמיחה של 30% בפרמיות שעמדו על כ-182 מיליון שקל. לצד זאת רשמה בחרה מעבר לרווח נקי של כ-13 מיליון שקל, הודות לצמיחה בפרמיות הממוצעות לצד שיפור חיתומי.

"המספרים מדברים בעד עצמם. חיכינו לרגע הזה בכל השנתיים האחרונות, כי כשהנפקנו את החברה אחרי חצי שנה הגיע משבר הרכב, ככה שלא הצלחנו לקצור את הפירות וזה היה מבאס. עכשיו אנחנו רבעון רביעי מציגים צמיחה. המודל העסקי מוכיח את עצמו, מבחינת איכות המבוטחים ו-Loss Ratio (שיעור כיסוי הנזקים, א"ג). מה שנשאר לנו הוא להשאיר את המודל ולצמוח ממנו", מסבירה אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה בראיון לביזפורטל.

איך באמת צומחים מכאן?

"בניגוד לשנה שעברה שבה חצי מהגידול היה מהפרמיה, השנה הגידול ברובו המוחלט הוא מכמות המבוטחים. ליברה היא מותג אהוב, שהוכיח את עצמו בכל המדדים. אנחנו מציעים כיסויים ועוד שלל דברים".

האם נראה עלייה בפרמיות?

"פרמיית הסיכון היום מגלמת את היעד של  ה-Loss Ratio. צריך להגיד שביולי ואוגוסט חל גידול בכמות גניבות הרכב. זה מצער מאד ברמה הביטחונית, אני מקווה שזה יטופל, אבל זה כרגע המצב. פרמיית הסיכון שלנו עדיין מכסה והולמת את הרווחיות שאנחנו רוצים, ואת המודל העסקי שלנו. כרגע אני לא רואה מצב שזה ישפיע על הפרמיות כי יש רווחיות נאה. אם חלילה זה ישפיע, אולי תהיה עוד עלייה, כרגע כמעט שנה אין עליות". 

הנהגים הצעירים יניעו את הצמיחה בליברה?

אחד מאפיקי הצמיחה עליהם מצביעה אלישקוב מגיע מכיוונם של הנהגים הצעירים. בתחילת השנה השיקה ליברה שירות חדש בשם "Chik", מוצר נפרד הפועל באמצעות אפליקציה ומאפשר רכישה של ביטוח ייעודי לנהג צעיר לתקופות של 24 שעות תמורת 30 שקל. לפי ליברה, מאז ההשקה היא הגיעה לכ-100,000 שימושים. בכך פונה החברה לשוק של כ-670,000  בעלי רישיון נהיגה עד גיל 24.

"מתוך 100 אלף השימושים, 60 אלף לא היו מבוטחי ליברה. הנתונים עולים על היעדים השנתיים שלנו. אחנו מדברים על כמה חודשים שהקהל מצביע ברגליים, אוהב את הטכנולוגיה. הבן שלי חייל ואומר לי שכולם מכירים את זה. בכנות, זה לא כסף גדול, מדובר על 3-4 מיליון שקל בחודש, אבל בסוף זה מביא אוקיינוס של מבוטחים, כולל ההורים שלהם. מדובר בפוטנציאל צמיחה לא ממומש."

אחרי שעקפת את היעד השנתי מה היעדים המעודכנים?

"200 אלף? כן, בסוף שנה אני רוצה להגיע ל-200 אלף שימושים בחודש. אלו מספרים מטורפים. מדובר במספרים שאין לחברות אחרות. אנחנו חד משמעית מובילים בשוק הזה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איך את מסבירה את זה, הרי נכנסתם לתחום קצת באיחור?

"מוצר לנהגים צעירים יש לכולם, אבל מרביתם מוגבלים. לדוגמא, חברה אחת מגבילה לארבעה ימים, אחרת לא מאפשרת אחרי 22:30 או שמבוססת על מרחק נסיעה. אנחנו הורדנו את המגבלות. אבל השינוי הגדול הוא שאתה לא צריך להיות לקוח של ליברה, בדיוק כמו שכולם יכולים לעשות שימשו בביט גם אם הם לא לקוחות של בנק הפועלים, וזה מה שהביא את הקפיצה".

\

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יריב 23/08/2024 19:13
    הגב לתגובה זו
    אני מהלקוחות הראשונים, הרכב התיישן בשנה, וקיבלתי הצעה יקרה ביותר מ 20% לעומת שנה שעברה שגם היא הייתה יקרה משמעותית מהשנה שלפני כן. מותר להעלות מחירים בשוק תחרותי אבל בבקשה מהמכ"לית - כשאת מעלה מחירים לפחות תגידי את האמת ואל תכחישי שאתם מעלים מחירים. בלית ברירה מ 1.9 אני עובר לווישור שזולה יותר.
  • 6.
    הכי טובה בשירות (ל"ת)
    חברה סבבה 22/08/2024 22:42
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חברה על הפנים שנים ההיתי שם השנה בטלתי (ל"ת)
    ישראל 22/08/2024 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אני בליברה ומאוד מבסוט. משלמים תביעות מהר מאוד (ל"ת)
    תומר 22/08/2024 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דניאל 21/08/2024 21:33
    הגב לתגובה זו
    הקפיצו מחירים, לקוח ללא תביעות קבלתי הצעות זולה ב 20 אחוז בחברה אחרת תבצעו סקר שוק תקבלו תנאים ומחירים יותר זולים מליברה
  • 2.
    YL 21/08/2024 19:27
    הגב לתגובה זו
    כ דוגמית אן להשוות את המחירים היקרים ב ליברה ל אומת ביטוח ישיר מוזמנים לבדוק עם עובדות בשטח קשה......
  • 1.
    לרון 21/08/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    של חברה בעלת פוטנציאל מחשבתי גבוה,לא המלצה אין קשר
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? שבבים, בנקים ומניות הביטחון

על החברה שהיתה על סף קריסה והגיעה לשווי של 10 מיליארד דולר, על הקשר בין מחירי הדירות למחירי המניות ועל הבנקים

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות חוזרות לתל אביב עם מסר מאוד ברור - השבבים בעלייה. הפעם היתה זו אינטל שהרימה את התחום ומי שתהנה מכך בעיקר תהיה - נובה 0.97%  . נובה חוזרת עם פער אריביטראז' חיובי של 4%. השווי שלה  חצה לראשונה את ה-10 מיליארד דולר וזו הזדמנות לספר לכם על הדרך של החברה - מסטארט אפ להנפקה, לנפילה וכמעט מחיקה וכמעט מאפס להגיע ל-10 מיליארד. החזון של פרופ' דישון, המקום הנכון להיות בו, והביצוע של הנהלה מוצלחת. 

הסיפור של נובה הוא בלתי נתפס. צמיחה רציפה מרבעון לרבעון במשך יותר מעשור בזכות התמחות בפיתוח וייצור של מכשירי מדידה לתעשיית המוליכים למחצה, מביאים אותה למספרים שאף אחד לא יכול היה לחלום עליהם. אם הייתם אומרים למייסד, ד"ר גיורא דישון שהחברה תגיע למיליארד דולר, הוא היה אולי אומר יש מצב. אחרי הנפילה הוא עסק בלשרוד. עברו 15 שנים, דישון כבר מזמן פרש, והחברה שלו היא שחקנית חשובה וגדולה בתחום מערכות הבדיקה לתעשיית השבבים.    

אחרי משבר הדוט.קום, מניית נובה נסחרה בעשרות סנטים, בשווי של כ-20 מיליון דולר ועמוק מתחת למזומנים בקופה. הסיכון היה גדול כי החברה שרפה מזומנים. המזומנים בקופה הגיעו דרך הנפקה בשנת 2000 שהוביל אז המייסד והמנכ"ל פרופ' דישון. אלמלא ההנפקה, לא היתה היום נובה. המסר למנהלים הוא פשוט - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך. המסר למשקיעם הוא - זהירות. ובכלל חשוב תמיד להזכיר, הנפקות נעשות במצב של חוסר איזון באינפורמציה בין המוכרים-מנפיקים לבין הקונים. נובה נפלה אחרי ההנפקה בכ-93% לפני שהתאוששה. 

דישון שיצא מאורבוטק דיבר אז על יכולת להצמיח את נובה לחברה גדולה, אבל סדרי הגודל שהוא דיבר עליהם היו צנועים - מכירות של עשרות, אולי מאות בודדות של מיליונים. המספרים היום הם פי כמה וכמה, השווי הוא חלומי. 

סיפור הצלחה ישראלי מרשים ולא יחיד, אבל מה העתיד של נובה? חברות ישראליות גדולות בתעשייה הזו ובתעשייה של מערכות בדיקה לבסוף נמכרות. האם זה מה שיקרה כאן? והאם שווי של 10 מיליארד לא מוגזם? היא במכפיל רווח עתידי של 35. נראה שמה שיכול להעלות את המניה בעתיד זו מכירה-אקזיט. החדשות הטובות של העסק מגולמות באופן כנראה מלא במכפיל. המניה עברה כבר מזמן את מחירי היעד שניתנו לה. כל פעם מחדש האנליסטים מספקים מחיר יעד ותוך כמה חודשים המניה חוצה אותו.