מנכל כלל ביוטכנולוגיה, עופר גונן
צילום: ערן לביא

ה-FDA אישר לכלל ביו את המשך הניסוי בנוגד קרישה לחולי קורונה

האישור ניתן לחברת הבת, אקסיטרה (45%). מדובר בשלב 2 ובה יבחנו את בטיחות המינון הגבוה של התרופה על 30 חולים. המניה עולה ב-8%
ארז ליבנה | (2)

חברת ההחזקות כלל ביוטכנו -2.65% מדווחת כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) אישר לחברת הבת (45%) אקסיטרה פארמה (eXIthera) להמשיך לשלב 2א' בניסוי בתרופה בשם EP-7041, שמטרתה להיות נוגדת קרישה המעכבת פיתוח של קרישי דם לחולי קורונה במצב קשה המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ.

 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל

באופן כללי, קרישי דם הינם מסוכנים לגוף ועלולים להוביל למפרצות מוחיות והתקפי לב, או לקריסה של איברים חיוניים אחרים. מדובר גם באחת מתופעות הלוואי ההרסניות ביותר של החולים במחלת COVID-19 ויכולה במקרים מסוימים להוביל למוות.

 

בחלק הראשון של הניסוי יינתנו שני מינונים של התרופה, כל אחד ל-15 חולים. אם הערכת הבטיחות בתום חלק זה תאשר את בטיחותו של המינון הגבוה, יחל החלק השני של הניסוי ובו יינתן מינון זה ל-40 חולים, כאשר בקבוצת הביקורת בחלק זה יינתן טיפול מונע קרישה מקובל ל-20 חולים.

 

"אם המינון הגבוה ימצא לא בטוח, יינתן בחלקו השני של הניסוי המינון הנמוך יותר. מטרות משניות של הניסוי כוללות, בין השאר, הערכת שיעור המאורעות התסחיפיים בשתי הקבוצות", נכתב בהודעת החברה. "הניסוי יהיה פתוח ומטרתו העיקרית הינה לבדוק את בטיחותה של התרופה כטיפול המונע קרישת דם בחולים הקשים האמורים בהשוואה לטיפול המקובל, וזאת על פי שיעור המאורעות הדימומיים המשמעותיים בכל קבוצה" הוסיפה החברה.

 

eXIthera עוסקת בפיתוח תרופות נוגדות קרישה (anti-thrombotic agent), המתבססות על עיכוב חלבון הקרישה XIa. מנגנון פעולה זה צפוי להקטין את שיעור תופעות הלוואי הדימומיות המאפיינות תרופות נוגדות קרישה קיימות. eXIthera סיימה ניסוי Phase I שבו נמצא כי התרופה בטוחה, הביאה להארכת aPTT, מדד הקרישה הרלבנטי, בצורה פרופורציונלית לעליית המינון ועם התחלה וסיום מהירים של אפקט זה.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שטויות במיץ 27/12/2020 13:19
    הגב לתגובה זו
    אין לתרופה שלהם שום קשר לקורונה זה פשוט ניצול הקורונה לפירסום על הניסוי הזה יש כבר קלקסן לתפקידו להמיס את הקריש ויש תרופות מדללות דם מזמן זה לא חדש כנראה זה תרופה חדשה לקרישיות יתר בדם ותו לא.
  • לילי 28/12/2020 12:28
    הגב לתגובה זו
    התרופה בפיתוח יוצרת דילול דם מידי לעומת נוגדי קרישה קיימים אפקטיבים לאחר 10ימים.
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

מניות הבנקים המומלצות - ומי לא מומלצת?

האנליסטים של ברקליס ממליצים על שלושה מתוך ארבעת הבנקים הגדולים שהם מכסים: "פוטנציאל תשואה של עד 18%", מניית לאומי מועדפת וגם - מה התשואות הצפויות במניות ומה התחזית קדימה?

מנדי הניג |

האנליסטים של ברקליס בהמלצת תשואת יתר למניית לאומי, הפועלים ודיסקונט לאחר עונת דוחות חזקה. התשואה הממוצעת להון עומד על ממוצע של 16.3% ברבעון, צמיחת האשראי דו-ספרתית ויחסי יעילות הבנקים ממשיכים להשתפר. מהם מחירי היעד והסיכונים?

האנליסטים טבי רוזנר וכריס ריימר משמרים את הדירוג החיובי על הסקטור ואת המלצת התשואת יתר על שלושה מתוך ארבעת הבנקים שהם מכסים: לאומי, הפועלים ודיסקונט. על מזרחי-טפחות נשמרת המלצת החזק. 

"אנחנו ממשיכים לראות את הבנקים הישראליים כאטרקטיביים ורואים פוטנציאל להמשך עליית ערך", כותבים רוזנר וריימר, "עליית הערך מונעת על ידי תשואה להון גבוהה יותר ויחסי הוצאות-הכנסות נמוכים משמעותית, בהובלת צמיחת אשראי חד-ספרתית גבוהה ואיכות נכסים טובה".

רבעון חזק שעלה על התחזיות

עונת הדוחות לרבעון השלישי הסתיימה עם תוצאות שהכו את הציפיות. לפי ברקליס, הבנקים הציגו צמיחת אשראי מוצקה ותשואה על ההון שעלתה על האומדנים. ה-ROE הממוצע ברבעון עמד על 16.3%, גבוה ב-40 נקודות בסיס מהתחזית. צמיחת האשראי הסתכמה ב-3% רבעונית ו-11% שנתית, לעומת אומדן של 10%.

הרווח הנקי של הבנקים עלה ב-17% בממוצע בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בנטרול רווח חד-פעמי שרשם בנק הפועלים מפשרה משפטית, העלייה עמדה על 12%. ההכנסות שאינן מריבית זינקו ב-35% בממוצע, כאשר כל ארבעת הבנקים הציגו גידול בסעיף זה.

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

ההשפעות קדימה

אם יתקבלו החלטות יש סיכוי גבוה לירידה בפרמיות ביטוח רכב. מנגד, עבור חברות הביטוח, הרווחים ה"קלים" בענף הרכב עשויים להיבלם עשויה להיות נסיגה מתוכניות להרחבת פרמיה וגבייה עודפת. יעלה לחץ להוריד מחירים, לשפר תמחור, ובמקביל, סיכון להפחתת רווחיות, והגדלת התחרות. החברות יצטרכו לדייק את המודל העסקי, אולי להקטין תלות בהכנסות מפיצן השקעות, ולשמר רווחים דרך התייעלות, ניהול סיכונים, ושירות.

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


האם הרגולטור "התעורר מאוחר"?

לכן השאלה אם הרגולטור "התעורר מאוחר" מקבלת כעת משנה תוקף. מי שניתח את דוחות 2023-2024 ראה בבירור שהרווחיות בענף הרכב חזרה לרמות שלא נראו שנים: יחס משולב שנע סביב 75%–85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. כל אלה היו סימנים מוקדמים לכך שהמחיר שנגבה מהלקוחות כבר לא משקף את רמת הסיכון, ועדיין, ההתערבות הרגולטורית הגיעה רק לאחר שהמגמה כבר התבססה והפכה למנוע רווח מרכזי. כעת, עם האולטימטום, הרשות מנסה לבלום תהליך שכבר רץ קדימה זמן רב, ולהחזיר את הענף למסגרת שבה תמחור מבוסס סיכון ולא הזדמנות. עבור החברות זו נקודת מבחן: הן צריכות להוכיח שהן מסוגלות להמשיך ולהציג רווחיות יציבה גם בסביבה של פרמיה נמוכה יותר ותחרות אגרסיבית יותר, ועבור הציבור, ייתכן שזהו תחילתו של תיקון מתבקש.


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.