סימני אזהרה - ככה תזהו מניה לפני קריסה

אייל גורביץ' מסביר איך היה ניתן לברוח בזמן ממניית אינטק פארמה, לפני שקרסה ב-80%, ואיך לזהות מצבים כאלו בעתיד - חשוב לקרוא (גם אם אתם פחות פועלים בגישה הטכנית)
 | 
(43)
ירידות, צילום: iStock
הניתוח הטכני נשען על התנהגות המניה בשוק. הרציונל של ההשקעה הנסמכת על ניתוח טכני הוא שהשוק "חכם" ומגלם את כל המידע הקיים. אז נכון שמשקיעים נעזרים גם בנתונים פנדמנטליים (הכנסות, רווחים, הון ועוד), אך לכאורה - הכל כבר נמצא במחיר ובהתנהגות המניה, לרבות הציפיות - הפוטנציאל להכנסות ורווחים. 
אינטק פארמה – אפשר היה לצאת לפני?
ואם כך, אז חשוב מאוד להקשיב לשוק. השבוע היתה דוגמה טובה לכך - אינטק פארמה (סימול: NTEC), ישראלית הנסחרת בוול-סטריט שפיתחה תרופה לפרקינסון, דיווחה על כישלון בניסוי וצנחה ב-80%. מי שניתח את הגרפים בזמן אמת, לא היה נשאר במניה - היא קרסה עוד לפני כן - מעל 40% בחודשיים, 50% בארבעה חודשים. הניתוח הטכני היה מוציא אתכם מהנייר בזמן ובזול. 
 
אבל לפני הניתוח הטכני, כלל ברזל, שאני חוזר עליו בכל הזדמנות - פיזור. אף אחד לא אוהב שמניה מתמוטטת לו ב-80%. מדובר באירוע מצלק אך, אם אתה לא שם את כל הכסף שם, זה נגמר במכה חזקה לאגו ופחות לכיס. אז לא לשכוח לפזר.
תהליך קבלת ההחלטות שפיתחתי שכולל בין היתר ארבעה סימני מכירה, מאפשר להיחלץ טרם עת כשהראש עוד מורם. אינטק פארמה היא רק דוגמה אחת למצב שבו ניתן היה להיחלץ מהקריסה.
 
אתה יכול לאהוב את השיטה הטכנית ואתה יכול לסלוד ממנה. זה לא משנה וכבר מזמן לא רלוונטי, היא קיימת והיא כלי עבודה נהדר אם אתה יודע להשתמש. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים. של כולם. בלי יוצא מן הכלל. כי לא משנה באיזו דרך תנתח בסופו של דבר תידרש לבצע פעולה. או לקנות, או למכור. וזו תהיה דעתך האמיתית והבלתי מסוייגת. האחת והיחידה. את המוח אפשר לבלבל בשיחות סלון. כשאתה מגיע להחלטה זה המאני טיים של התהליך.
 
וזה אומר דבר מאוד פשוט. תמיד יש מישהו שיודע יותר. פועל לפניך. זה מתבטא בתנועת המחירים על פני זמן. בעיני, וככל שאני מזדקן יותר, מטשטשים הגבולות בין הגישה הכלכלית לטכנית. למעט העובדה שאני משתמש בהתנהגות נטו והניתוחים הכלכליים בסיבות נטו. שתי השיטות מצויינות אם אתה יודע להשתמש.
 
אם למדת לנהוג אתה יודע בוודאי שיש תמרורי אזהרה ואיסור. ואם אתה שפוי לא תעבור עליהם. תעצור בעצור, לא תיכנס באין כניסה, לא תעקוף על פס לבן וכדומה. אותו כנ"ל במסחר במניות. יש איסורים. בואו נצא לדרך:
 
הגרף הוא המלך
באופן עקרוני הכל נמצא בגרף והגרף החודשי הוא המלך, הוא מייצג את האינטרסים המוסדיים, המקצועיים, הרציונאליים. שם לא תמצא תנודתיות מיותרת אלא כסף גדול, חכם וחושב. 
אז את הניתוח מתחילים משם ואני אקח אותך לאותו חודש שבה היית חייב למכור את אינטק פארמה לא משנה מה. 
אז החודש הזה הוא בכלל מארס 2019. שם קרו מספר דברים: 
הרצף העולה נשבר. זאת אומרת שמחיר הסגירה היה נמוך מהמחיר הנמוך של החודש הקודם. זה איתות המכירה המרכזי ושימוש בו יציל אותך מכל מיני מריעין בישין וסתם תקלות.
 
הנר של מארס היה אדום והעיד על שליטה מוחלטת של המוכרים. 
בחודש מארס החל הרצף היורד וניתן סימן מכירה. 
ועוד תובנה להמשך. מניות שקורסות בין לילה בעשרות אחוזים, רובן המכריע כבר היו במגמת ירידה ארוכה או ברצף יורד. נדירים המקרים שמניה תתמוטט בשיעורים כאלה בעודה מצויה במגמת עלייה ארוכת טווח. 
מסקנות חשובות 
ראשית, כדי לשרוד לאורך זמן להיות במקום שתוכל גם להרוויח אתה חייב שיטה. לא משנה איזו אבל היא חייבת להיות חד משמעית ואובייקטיבית,
 
שנית, אין כזה דבר "לא היה סימן לצאת". "לא הספקתי/הצלחתי/תפסתי/ראיתי. תמיד יש סימן לצאת. יותר נכון יש לפחות ארבעה כאלה. צריך להכיר אותם.
 
שלישית, שמור על האיסורים הבסיסיים : אל תרכוש מניות שאינן במגמת עלייה, אל תקנה בנר אדום/ברצף יורד.
 
ואחרית דבר, קח אחריות ושב ללמוד כי בלי זה, זה לא ילך לאורך זמן. ללמוד מטעויות וללמוד בכלל, ככה תגדיל את הסיכוי שלך להשיג תשואה עודפת.

הגרפים בסקירה זו הופקו באמצעות תוכנת ואתר בורסהגרף לניתוח טכני www.bursagraph.co.il מבית קו מנחה ואייל גורביץ
 
הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
 
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
תגובות לכתבה(43):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    המנתח מסביר "ו-יודע" איך מניה צונחת-אבל טועה בדקס?! (ל"ת)
    אבג 25/07/2019 15:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    שטויות
    דני 25/07/2019 08:16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה זה שכתב שכל ירידה של טבע היא לצורך עליה.....
    סגור
  • 26.
    הרוב מזל
    מזליסט 24/07/2019 22:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פתחתי שורט על המניה חבל שלא הצליחו לפתח תאופה לפרקינסון אבל לפחות משהו הרוויח
    סגור
  • הרוב חוסר מזל
    לרון 25/07/2019 07:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשנולדת עם אופי ספקולטיבי חסר עקבות עם הרגשה שתמיד תרוויח אם כי אין לך נתונים מינימליים לכך,ואז אתה "משקיע" בנפט קנאביס ואלק פארמה ואלה התוצאות !
    סגור
  • 25.
    דרך אגב האיש בתמונה זה תלמיד של גורביץ. (ל"ת)
    אבי 24/07/2019 21:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 24.
    מנית אל על
    שושי 24/07/2019 17:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המניה צנחה מעל 60%. מה לעשות?
    סגור
  • אל על
    לרון 25/07/2019 08:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו אופציה על עליית הנפט,ישלנהוג בהתאם!
    סגור
  • 23.
    כולם חכמים
    peretzmashiach@gmail.com 24/07/2019 14:55
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לכל אלה שמשמיצים את השיטה והאיש. אני שואל, מה האינטרס שעומד מאחורי השמצות אלה? כמה אתם טובים בהשקעות שלכם? כמה אתם מפסידים? אולי תכתבו בפלטפורומות הקיימות את יכולת קבלת החלטות לגבי מניה זו או אחרת. כך שנוכל לראות הביצועים שלכם ואז נשפוט אותכם. שיטת הניתוח הטכני הינה כלי לגיטימי ומשמשת אנליסיטים בכל העולם, שעושים בו שימוש.אז השאלה היא מי אתם? מה העיסוק שלכם?, שאתם כותבים שטויות והשמעצות חובת ההוכחה עליכם.
    סגור
  • כולם חכמים בדיעבד..
    שסק 24/07/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לטענת גורביץ עוד מלפני שלושה חודשים ויותר ידע מה יקרה למה נזכר רק עכשיו לפרסם את דעתו על המנייה חוכמה בדיעבד אינה חוכמה, האם פתח שורט על המניה? אני בעד לסנגר כשיש איפה.. לצערי כאן אין....
    סגור
  • אייל מרויח מביז ומקורסים
    לרון 25/07/2019 08:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל השאר רעשי רקע,דומה מאוד לביבי מבית שרה בלפור!
    סגור
  • 22.
    בניית נכס בבאר שבע
    דוד כלפון 24/07/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ברצוני לקנות נכס מניב בבאר שבע נא לחצו איתי קשר
    סגור
  • 21.
    עכשיו לדבר על אינטק... (ל"ת)
    אסי 24/07/2019 13:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    איך לא זיהית את הבריחה מטבע?
    מייק 24/07/2019 13:20
    הגב לתגובה זו
    5 1
    איך לא זיהית שהבורסות ישברו שיאים. איך לא זיהית שהדולר יצנח ל3.53
    סגור
  • טבע זהו
    לרון 25/07/2019 08:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הסיפור הקל ביותר לזיהוי ,ברגע שהחוב לבית ויגודצן תפח ללא עקבות ,הדרך מטה היתה סלולה לשורטיסטים!
    סגור
  • 19.
    הגרף לא מלך והוא למהמרים בלבד. (ל"ת)
    אלין 24/07/2019 12:39
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • הגרף הוא מלך
    לרון 25/07/2019 08:07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אך רק בדיעבד,כמו לאמר ביום ה' שאתמול היה יום ד'!
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    אז למה המלצת לקנות טבע כשהיתה $16 ??
    משה 24/07/2019 11:27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    You full of it
    סגור
  • 17.
    סימנים ואבני דרך לניתוח טכני
    עוקב קבוע 24/07/2019 10:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הי אייל. הדאקס יגיע ל - 8000-9000. הדולר יעלה מעל 3.82 רציו בדרך למעלה לאחר שתגיע ל- 288. טבע, טאואר. אתה ודאי זוכר עוד כמה אבל איני רואה שאתה מזכיר לנו יותר מדי הצלחות של הניתוח הטכני.....
    סגור
  • 16.
    לא הכל רע בניתוח טכני
    אלי 24/07/2019 10:27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ישנם אינדיקטורים (מתנדים) שנותנים סטטיסטית תוצאה טובה מהטלת מטבע
    סגור
  • 15.
    דווקא מהגרף ניתן לראות למה הניתוח לא עובד
    אלי 24/07/2019 10:22
    הגב לתגובה זו
    1 1
    המשקיעים שהמשיכו להחזיק בירידות הקודמות ראו התאוששות ואפילו שיא חדש, כאשר הגיעו הירידות האחרונות הם ציפו לאותה התנהגות אבל אז הגיעה המפולת.
    סגור
  • רבותי, לא, ההיסטוריה לא חוזרת, שום דבר לא אבד, לא נשכח. (ל"ת)
    Sassi6 28/07/2019 06:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    חוכמה בדיעבד
    עופר 24/07/2019 10:18
    הגב לתגובה זו
    0 2
    על פי אותו ניתוח היה צריך לברוח המניה גם אחרי רצף הירידות הקודם אלא שאז התחיל רצף עליות חזק...
    סגור
  • לא צריך להסתער או לברוח
    לרון 25/07/2019 08:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלא לדעת עם השנים לנתח מחירים,להחליט על % עליה ואז לצאת באותו אחוז,ואחכ" להמשיך ולנתח באותהשיטה!
    סגור
  • 13.
    מהמר
    דודו פארוק 24/07/2019 08:54
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מהמר
    סגור
  • 12.
    פלוריסט
    adi 24/07/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה מוכן לנתח את הנייר הזה
    סגור
  • זו הבעיה באופי שלכם "משקיעים"
    לרון 25/07/2019 08:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אינכם אלא סוחרי שוק ספקולנטים!
    סגור
  • 11.
    תחשוף את התיק
    צציק 24/07/2019 08:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני בטוח שתשואה שלילית
    סגור
  • 10.
    זה כמו שהמלצת על טבע....... (ל"ת)
    רפאל 24/07/2019 08:30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    אייל - בד"כ יוצאים מהמניה לקראת תוצאות - בדקת מחזורים? (ל"ת)
    דן 24/07/2019 08:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    סימני אזהרה לגבי השקל והכלכלה
    שווה לקרוא 24/07/2019 08:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פורסם בדה מרקר אתמול: מתכון קטלני ומסוכן עלול לאיים במשבר כלכלי על המשק הישראלי ג"של 4%, שער חליפין נומינלי אפקטיבי שנמצא בשפל מאז 1999.... לעלות עוד במשבר כלכלי בלתי צפוי.".. לפי בנק ישראל הגרעון כבר 4.5% תוצר ולא 4% כפי שפורסם
    סגור
  • 7.
    במיוחד בחברת ביו
    זה נדוש 24/07/2019 08:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואם היתה הצלחה בניסוי ? הכל היה הפוך נכון
    סגור
  • הביו כל כך מסוכן
    לרון 25/07/2019 08:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעבר למהות,ברגע שניסוי מצליח מנפיקים ומדללים!
    סגור
  • 6.
    דולר אינדקס
    אפשר ניתוח? 24/07/2019 08:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תראו את הנתון המדהים הזה שמוכיח עד כמה השקל מנופח ביחס לדולר. הדולר אינדקס או DXY בארהב נסחר בערך 1% פחות מהשיא של 52 חודשים. ואילו השקל נמצא בשפל של יותר משנה. מתחילים להפנים את הנקודה הזאת ובמיוחד כאשר משקללים גם את נתוני הגרעון שעבר כבר 50 מיליארד, והזהרות הבנק המרכזי באשר לעתיד הכלכלה בישראל.
    סגור
  • פחלון וביביהו לבית שרה ויאיר
    לרון 25/07/2019 08:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היגיעו לשיא של עצמם ושל הכלכלה!החוזק בישראל התחלף בחולשה תוך שפיכת כספים ללא הכרה,השקל ייחלש, הדולר בדרכו מעלה!
    סגור
  • 5.
    אני פועל לפי אסטרולוגיה
    דודי דו 24/07/2019 08:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    רואה מתי המניה הונפקה בבורסה, קורא על המזל שלה מה יקרה היום החודש השנה לפי אופי ההשקעה וזה מצליח יותר מניתוח טכני.
    סגור
  • 4.
    האם להקשיב להמלצות של גורביץ?
    יצחק 24/07/2019 07:27
    הגב לתגובה זו
    8 0
    גורביץ' היקר. לפני מספר חודשים אתה ניתחת את מניית טבע והמלצת לרכוש אותה. מאז המלצתך טבע נפלה ב 60% . איפה היו הסימנים שלך ? איך לא ראית שטבע עומדת לפני התרסקות ? הרי עוד לפני המלצתך טבע הייתה במגמת ירידה. מה קורה איתך ?
    סגור
  • 3.
    גורביץ
    שלמה 24/07/2019 07:24
    הגב לתגובה זו
    37 1
    בוקר טוב-אז איך אתה המומחה לא זהית את מה שיקרה לטבע נהפוך הוא אתה המלצת עליה
    סגור
  • אינרטק פארמה
    אבי 24/07/2019 08:59
    הגב לתגובה זו
    2 1
    תמיד חכמים לאחר המעשה. הכתבה הזאת היה צריך להיכתב לפני 3-4 חודשים.
    סגור
  • 2.
    תפסיק עם ההימור הטכני תפסיק.
    אלין 24/07/2019 07:17
    הגב לתגובה זו
    22 4
    ברור שיש כאלה שיודעים לפני עובדי החברה ואנשים שעובדים עם החברה. מתי תלמד לנתח כלכלית מתי. אתה מהמר.
    סגור
  • 1.
    הבנאדם סכנה מהלכת לא להקשיב לו
    אבי 24/07/2019 07:06
    הגב לתגובה זו
    39 3
    אני עשיתי קורס אצל אייל ועוקב אחריו באופן קבוע בשנתיים האחרונות כל מה שהוא חזה המליץ קרה הפוך, לגבי טבע הדאקס והשוק האמריקאי, לא להתקרב אליו. לא יודע איך מעסיקים אותו.
    סגור
  • עוד משהו
    גרשון 24/07/2019 13:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שכחת לציין גם את הפלופ בדולר שקל
    סגור
  • כן להקשיב לו פשוט לעשות ההפך (ל"ת)
    מגיב 24/07/2019 13:11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • גורביץ יודע רק בדיעבד. חכמה של ....
    אנונימי 24/07/2019 07:45
    הגב לתגובה זו
    3 1
    אתה צודק לגמרי. אסור להקשיב לו.
    סגור