זה הנתון שלפי האוצר מנבא מיתון עולמי ממש בקרוב - מה ההשפעה על ישראל?

מחזור העסקים החיובי קרוב לסיום: "מדינות רבות הקטינו משמעותית את היכולת להתמודד עם משבר נוסף"
 |  (22)
שלא נדע
האם נראה בקרוב משבר כלכלי נוסף בארצות הברית? במשרד האוצר סבורים שהחשש הזה אכן קיים – לדבריהם, הניסיון המצטבר של מחזורי העסקים בארצות הברית מראה כי אורך שלב ההתאוששות (עד תחילת מחזור עסקים הבא) הוא 95 חודשים, כאשר שלב ההתאוששות הארוך ביותר שנרשם מ-1980 היה של 10 שנים (1991-2001). עד כה, מאז תחילת ההתאוששות האחרונה עברו 70 חודשים. לפיכך, בבחינת התרחישים לטווח הבינוני (עד שנת 2020) לא ניתן להוציא מכלל אפשרות היווצרות מחזור עסקים נוסף בארצות הברית שיהיה בעל השלכות על כלכלת ישראל.
מחזור העסקים הנוכחי שהחל ביוני 2009 משקף התאוששות ממשבר חסר תקדים בעוצמתו שהחל כמשבר פיננסי בארצות הברית, והוביל למשברים ריאליים ופיסקאליים בקרב המשקים המפותחים. עד כה, לפי האוצר, הספרות הכלכלית לא סיפקה לקובעי המדיניות כלים להערכת עיתוי של מחזורי העסקים. עם זאת, באוצר מסבירים, כי ניתן לקבוע "גבולות גזרה" להתרחשות כזו על פי ניסיון העבר. "בהסתמך על הממוצע ההיסטורי, מחזור העסקים הבא היה צפוי להתחיל בעוד כשנתיים (25 חודשים), אך מחזור העסקים עלול להתחיל מוקדם יותר או שתחילתו תדחה ליותר מארבע שנים. אם נניח כי קיים קשר חיובי בין עוצמת המשבר לאורך תקופת ההתאוששות, סביר כי שלב ההתאוששות הנוכחי יימשך יותר מהממוצע". 
ביזפורטל מגייסת כתבי שוק הון ביזפורטל מגייסת כתבי שוק הון
לפיכך, בבחינת תרחישים לטווח הבינוני (עד שנת 2020) באוצר ממליצים לקחת בחשבון אפשרות להתרחשות מחזור עסקים נוסף בארצות הברית שיהיה בעל השלכות על כלכלת ישראל. באוצר מציינים כי להתפתחויות בפעילות הכלכלית בארה"ב השלכות ישירות ועקיפות משמעותיות על כלכלת ישראל.
ארצות הברית מהווה יעד עיקרי לייצוא שירותים עסקיים (תוכנה ומו"פ) של ישראל ומייבאת כרבע מיצוא הסחורות של ישראל. יתרה מכך, כפי שבא לידי ביטוי במשבר האחרון, התפתחויות בכלכלת ארה"ב משפיעות על הצמיחה הגלובלית והסחר העולמי.
מחזור עסקים מתון יותר
"סביר כי מחזור העסקים הבא צפוי להיות מתון ביחס לאחרון, אך מנגד, העולם המפותח (וישראל) מיצו את מרבית כלי המדיניות האנטי מחזורית. כך, לאחר המשבר הגלובלי האחרון, נקטו רוב המדינות המפותחות במדיניות מוניטרית מרחיבה, ששילבה הורדת ריבית (לעיתים לתחום השלילי) ושימוש בכלים "לא קונבנציונליים" כגון תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב. בתחום הפיסקאלי, חלק מהמדינות נקטו בתוכניות בקנה מידה חריג להגדלת הוצאה פיסקאלית (ובחלק מהמדינות חילצו הממשלות את המגזר הפיננסי). צעדים אלו, הובילו לגידול משמעותי ביחס חוב תוצר במשקים אלו והקטינו משמעותית את יכולתם להתמודד עם משבר נוסף".
באוצר מסבירים כי השפעת המשבר האחרון על כלכלת ישראל הייתה מתונה יחסית לאור נקודת הפתיחה הטובה של המשק, העדר משבר בנקאי וגמישות בשוק העבודה. "המדיניות הפיסקאלית השמרנית מנעה גידול של יחס חוב תוצר (כפי שקרה ברוב המשקים המפותחים). עם זאת, מרחב הפעולה של המדיניות הפיסקאלית והמוניטרית בישראל היום מצומצם יותר בהשוואה לשנת 2007. הערכות למחזור העסקים הבא מחייבת נקיטת מדיניות פיסקאלית אחראית שתתמקד בצמצום הגרעון ויחס חוב תוצר".
תגובות לכתבה(22):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 14.
    בנתיים תמשיכו להדפיס לנו כסף. ונרוויח במניות ונדלן (ל"ת)
    עד 2020 29/03/2015 22:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    מי שלא מבין שאנחנו במסלול התנגשות מול איראן צריך לעשות
    ק 29/03/2015 17:12
    הגב לתגובה זו
    2 1
    חושבים עם עצמו.
    סגור
  • 12.
    ועל נבואה כזו משלמים להם כסף והרבה - אני בהלם
    משה ראשל"צ 29/03/2015 16:47
    הגב לתגובה זו
    3 2
    גם אני מוכן להיות מומחוי כזה ולקבל משכורת מנופחת
    סגור
  • 11.
    מסכת סנהדרין
    יהודה55 29/03/2015 15:47
    הגב לתגובה זו
    2 3
    תיפח רוחם של מחשבי קיצין.
    סגור
  • כתבת משפט זה בסוף שבוע והגבתי לך שאיני בטוח
    א100 29/03/2015 17:02
    הגב לתגובה זו
    101 1
    שהוא ממוקם ומובנה במקומו הנכון והטבעי. בכל מקרה ..זה מן המישפטים היותר קשים ומסובכים שעליהם דנים גדולי התורה בכל הדורות. דבר נוסף..קבל תשובה שתבהיר לך דבר מה: "המשכיל בעת ההיא ידום..כי עת רעה היא.." עמוס פרק ה. ובנוסף..שלוש פעמים שניזכר איסור על קללה: "לא תקלל חרש"ויקרא ט. בנוסף:"ה' (במובן דיין )לא תקלל" שמות כ"ב. ובנוסף:"ונשיא בעמך לא תאר" שם. חג טוב.
    סגור
  • 10.
    עלית השמאל היא איום קיומי על ישראל ,לכן יש לעזור לכחלון
    בא 29/03/2015 15:23
    הגב לתגובה זו
    4 32
    בכול דרך שכן יוקר מחיה ובועת נדלן מעבירים בוחרים לימין ,קמפיין גיזעני לא יצליח תמיד .
    סגור
  • לבא או שהולך
    קיבוצניק גאה 29/03/2015 15:58
    הגב לתגובה זו
    4 12
    אני וחברי עלינו מאירופה אחרי התופת..והקמנו את קיבוצנו והיפרחנו את השממה ושמרנו על הארץ המובטחת והיקרבנו קורבנות ושירתנו בצהל עשרות שנים ואף הקמנו אותו ועוד ועוד..אז אנחנו איום קיומי על ישראל?..אויבי האומה..?כדאי אולי שתיקנה כיפה ותלך לבית הכנסת הקרוב ותישאר שם חודש שלם לבקשת סליחה ומחילה..ואם אין בית כנסת בסביבתך..אני מזמינך לקיבוצנו ולארח אותך בביתי ולספר לך על אנו באנו והיקמנו..וגם תוכל להשתמש בבית הכנסת המפואר שלנו..
    סגור
  • קיבוצניק,עד שלא תעשו אוסלו 2 לא תיגעו ,אתם שפוטים של
    בא 29/03/2015 16:50
    הגב לתגובה זו
    11 4
    המפלגה הדמוקרטית האמריקאית ומייצגים את האינטרסים שלהם במודע או שלא . איך תחלקו רצועה של 40 קילומטר לשתי מדינות עויינות ,שיחיו ביחד בשלום ,צריך קוסם בשבילזה . האמריקאים רוצים להיפתר מהסיכסוך הישראליפלסטיני בכול מחיר ,ורוצים שאנחנו נשלם .
    סגור
  • 9.
    תתרכזו במה שאתם מומחים ,בלשחק בבלס ווביז ,ולשתות קפה .
    בא 29/03/2015 15:18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בטלנות היא שחיתות .
    סגור
  • 8.
    ההתאוששות
    אלון 29/03/2015 15:07
    הגב לתגובה זו
    5 3
    מדיניות ריבית אפס והרחבה כמותית הביאו לבלוף כלכלי ענק, כשהבלוף הזה יתגלה במלא מערומיו המחזור הבא ייראה גרוע מזה של 2009
    סגור
  • אתה ממש צודק אחי גם אני חושב כמוך..... הכול בלוף
    הדפסת כסף = בלוף ענק 29/03/2015 16:44
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הדפיסו כסף ללא חשבון זה אסון כלכלי...... הכול על כרעי התרנגולת השאלה מתי הכול יפול ? כמובן שהבורסות אולי עוד יעלו אבל בסוף הקריסה תהיה נוראית.......
    סגור
  • 7.
    בנק ישראל..אתם יודעים למי נתנה הנבואה..צמיחה ארהב נקודה (ל"ת)
    חיים 29/03/2015 14:50
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 6.
    הכל פונזי
    הריבית הנמוכה 29/03/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אין קשר
    סגור
  • 5.
    שכחו שיש ביקוש אדיר לדיור!!!
    גדי 29/03/2015 14:24
    הגב לתגובה זו
    0 11
    עמידה בביקוש האדיר של דירות יביא לעליה והתרחבות כלכלית לא רק בדיור אלא גם בצרכנות. זה נובע עקב גידול במחזור המזומנים שמסתובב במשק.
    סגור
  • 4.
    שידאג קודם לבועת הנדלן פה. (ל"ת)
    האוצר הישראלי 29/03/2015 14:21
    הגב לתגובה זו
    11 3
    סגור
  • 3.
    מחייב חשיבה בהקשר של ייעוד תמלוגי הגז (ל"ת)
    אזרח 29/03/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • טען עוד
  • 2.
    ״לא ניתן להוציא מכלל אפשרות ...״ - גאונים!
    יוני 29/03/2015 13:10
    הגב לתגובה זו
    22 2
    גם ילד בן 6 יכול היה לומר זאת.
    סגור
  • נכון ,הם מתייחסים אלינו כמו לילדים בני 5.עם משכורת כמו
    בא 29/03/2015 15:20
    הגב לתגובה זו
    5 0
    שלהם ,הם בטוחים שהם חכמים מאוד מאוד ,גם לשתות קפה וגם לקבל משכורת ענקית , איך לא .
    סגור
  • גאונים בהחלט
    משה כהן 29/03/2015 13:21
    הגב לתגובה זו
    3 9
    מה המשכורת שלך ? איש יקר. הם מרווחים יותר..מחלקת מחקר במשרד האוצר איפה הם והיכן אתה ? חביבי. אין כמו ביבי בכלכלה ובבטחון. יחי כחלון
    סגור
  • ממש ביבי יצילנו מרעב וישתה שמפניה וכחלון יהרוס
    יחי יחי יחי 29/03/2015 13:36
    הגב לתגובה זו
    2 3
    את הבנקים כי מגיע להם. את השאר כבר הרסה שלי יחימוביץ
    סגור
  • 1.
    חשש....אפשרות...אז למה להפחיד.מדובר בתסמונת של הפחדה... (ל"ת)
    דני 29/03/2015 13:05
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • תסמונת של הפחדה?
    רופא מומחה 29/03/2015 15:48
    הגב לתגובה זו
    5 1
    מה פרוש המושג? אני מבין כל מילה בנפרד..אבל שתיהן ביחד לא קיימות בלקסיקון הרפואי. ובנוסף ידידי..לא נראה לי שמישהו ניסה להפחיד..הוא העביר מסר כלשהו לטוב או לרע..שגם יתכן ולא תיווצר כלל וכלל סיטואציה מעין זאת. אז הרגע חבר אל תחת ואל תירא...אבל...הכן עצמך למצבים מישתנים ובככלל נסה להיות מוכן בכל הכיוונים על מנת להרוויח המקסימום ומצד שני למזער נזקים.
    סגור