רכב

מדוע הישראלים חוששים לקנות מכונית היברידית? 6 המיתוסים הגדולים

הכישלון של בטר פלייס החזיר לקידמת הבמה את הנעה ההיברידית של חשמל ובנזין. Bizportal ניסה לנפץ 6 מיתוסים המונעים מהישראלים לרכוש מכוניות היברידיות
לירן סהר | (19)

במהלך 12 השנים האחרונות נמכרו בעולם למעלה מ-5 מיליון מכוניות היברידיות, המשלבות הנעה של מנוע בנזין ומנוע חשמלי. בארה"ב השנה בלבד (עד אוקטובר) נמכרו מעל 355,850 רכבים מסוג זה.

הונדה וטויוטה מובילות את התחום בפער ניכר ומשמעותי על פני כל היצרניות בעולם, ובקרוב נראה גם את ג'נרל מוטורס ופורד מצטרפות לתחום. לאחרונה הודיעה ג'נרל מוטורס על כוונתה לייצר חצי מיליון רכבים חשמליים בשנה עד שנת 2017.

טויוטה מכרה עד כה בישראל כ- 10,500 מכוניות היברידיות. כ- 9,400 מכוניות PRIUS וכ- 1,100 מכוניות AURIS HYBRID. לאחרונה החלה החברה לשווק גם את היאריס בגרסה היברידית. הונדה מכרה עד כה כ-7,500 מכוניות היברידיות בישראל מדגמי אינסייט, סיוויק וג'אז.

אולם למרות מגמת השיפור במכירות, ביחס לטכנולוגיית הבנזין או הדיזל, הטכנולוגיה ההיברידית עדיין אינה מוכרת באופן אישי לרוב רובם של הישראלים. כעת, עם כישלונה של בטר פלייס במכירת מכוניות חשמליות ברחבי ישראל, הטכנולוגיה ההיברידית היא היחידה המציעה אלטרנטיבה להנעת הבנזין/דיזל המסורתית.

אולם בשיחות סלון ניתן לשמוע לא פעם מיתוסים רבים סביב איכותן, יעלותן ומחירן של מכוניות היברידיות. Bizportal ליקט את המיתוסים המרכזיים:

1. המיתוס: הביצועים של המכוניות ההיברידיות הרבה פחות טובים.

תשובה: לא בהכרח - בנתוני מומנט ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש, ניכר יתרון בולט להונדה ג'אז ההיברידית בעלת מנוע 1.4 ליטר בהשוואה להונדה ג'אז בעלת מנוע בנזין 1.4 רגיל.

2. המיתוס: מדובר בטכנולוגיית ביניים שתעלם מהעולם בהקדם בעקבות טכנולוגיות חדישות יותר.

תשובה: לאור חוסר ההצלחה האדיר של רכב חשמלי, המנוע ההיברידי מהווה את הטכנולוגיה האלטרנטיבית היחידה גם בהווה וגם בעתיד הנראה לעניין. כאמור, ג'נרל מוטורס ופורד מאמצות אותה.

3. המיתוס: מכונית היברידית לא תמיד חסכונית בדלק. זה תלוי בעיקר בתוואי הנסיעה.

תשובה: אין ספק שבשנים האחרונות יצרני הרכב מפתחים מנועים קטנים יותר וחסכוניים בדלק, דוגמת סדרת מנועי ה-TSI של פולקסווגן ומכוניות המיני המציעות מנועי 1-1.2 ליטר חסכוניים למדיי, אולם לרוב השימוש במנוע החשמלי חסכוני יותר ופחות מזהם את הסביבה. מנועי הבנזין המצויים ברכבים ההיברידיים עוברים הסבה ומיקוד למנועי החשמל 'המושתלים' בהם ומשום כך, הם תורמים ליעילות בשריפת וצריכת דלק.

4. המיתוס: בתור מי שמקבל רכב מהעבודה , החיסכון בדלק אולי מטיב עם המעסיק אבל לא מטיב עם העובד.

תשובה: לא בהכרח - הרכבים ההיברידיים נהנים מהפחתה מובנית בשווי השימוש (כרכב "צמוד") בסך של כ- 530 שקל בחודש, כך שגם לעובד שכיר שהוא בעל רכב צמוד משתלם לנסוע ברכב היברידי. כיום ישנם מקומות עבודה המגבילים את עובדיהם בעלי רכב צמוד במכסת ליטרים שנתית. עם רכב היברידי הם יוכלו לנסוע יותר.

5. מיתוס: חייבים להחליף סוללה במכונית היברידית כל 5 שנים .

תשובה: לא בהכרח - הדבר נבחן בהתאם לק"מ, מצב הרכב ומצב הסוללה. ישנן מכוניות רבות שנוסעות שמונה ותשע שנים ללא צורך בהחלפת סוללה.

6. מיתוס: הסוללה פולטת קרינה מסרטנת.

תשובה: המשרד להגנת הסביבה ערך בדיקה וקבע כי אין סכנת קרינה במכוניות היברידיות בחשיפה קצרה. נטען שלא נשקפת סכנה לאלה הנוסעים במכוניות היברידיות לפי שימוש של 18 שעות בשבוע, שהן כ-3.6 שעות ביום. זמן ארוך יחסית לכלל המשתמשים במכוניות אלא אם כן מדובר באנשים שעבודתם להסיע אנשים כגון נהגי מוניות שעוברים בהרבה את זמן השימוש הזה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים ברמות השדה האלקטרו-מגנטי שנמדדו במושבים הקדמיים של מכוניות היברידית ומכוניות בעלות מנוע בנזין.

*אריק פוגל, מנהל ההדרכה ב'מאיר' יבואנית רכבי הונדה לישראל, עזר בהכנת הכתבה

כתבות מעניינות נוספות:

זירת המיני לוהטת: סיאט משיקה את ה-Mii - מהמכוניות הזולות בישראל

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    עופר 14/11/2013 14:58
    הגב לתגובה זו
    הקרינה זה לא מיתוס. אני מדדתי הרבה הרבה מעל התקן. בטיוטה פריוס מושב אחורת ימני הקרינה היא מעך 100מיליגאוס כאשר התקן המותר הוא 2מיליגאוס
  • 15.
    מרדכי 03/11/2013 10:06
    הגב לתגובה זו
    נדלק המנורה של האזהרה בטויוטה פריוס שלי אחרי בדיקה גיליתי שהלך המצבר מישהו המליץ לי בפורם על priusrebuilders שמתמחה במצברי היברידי למזלי היה להם מצבר חילופי אם אחריות לדגם שלי טויוטה פריוס החלפתי המצבר ב3,500 ש״ח כך שהיום כבר לא חייב להוציא 10,000 על החלפת מצבר
  • 14.
    רק מנועים חסכוניים כמו במאזדה זה כמו היבריד (ל"ת)
    20 ק"מ לליטר 01/12/2012 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מנוע פצצה 01/12/2012 19:48
    הגב לתגובה זו
    שישימו גם ב מאזדה 2 וגם במאזדה 3
  • אודי 10/05/2019 17:17
    הגב לתגובה זו
    המזדה 10.
  • 12.
    או חשמל או דלק.אחרת פוטנציאל תקלות במנוע הבנזין מנוע (ל"ת)
    החשמל והמצבר 01/12/2012 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    pazeinat 30/11/2012 23:04
    הגב לתגובה זו
    ושתיהן תענוג צרוף. גם נהיגה מהנה ביותר וגם חיסכון משמעותי. וללא שום תקלות
  • 10.
    איציק 30/11/2012 17:54
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הממשלה תעשה רק את חשבון הכסף......לא תיוצר אלטרנ....רק הנעה בגז..ויש ..שלנו....גם נקי ..גם.זול..אבל לאזרח זה יעשה טוב....ואין להם את הכוונה הזו.....
  • 9.
    מקס פאואר 30/11/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
    כל החיסכון של הדלק נאכל ע"י מחיר הסוללה,
  • שטויות, החלפת סוללה עולה 8000 שקל (ל"ת)
    ניר 30/11/2012 17:04
    הגב לתגובה זו
  • מרדכי 03/11/2013 10:10
    היום אפשר לקנות מצבר היברידי טויוטה פריוס ב3,500 תבדוק אתר בשם priusrebuilders יש שם דגל ישראל תלחץ שם ויפתח לך בעברית
  • 8.
    קורמורן 30/11/2012 11:09
    הגב לתגובה זו
    לא בטוח כלל שהמכוניות ההיברידיות אכן "נקיות" יותר. הזיהום העיקרי הנובע מהן הנו כאשר הסוללה, המכילה מתכות כבדות, מתבלה. מבחינת זיהום סביבה, יש פתרונות טובים בתחום ההנעה בגז וכן שימוש במסננים קטליטיים . בתחום החיסכון בדלק, יש מנועי שריפה פנימית, בנזין ואף סולר שצורכים מעל ל 20 ק"מ לליטר. הפתרון המיטבי הנו מנוע חסכוני ו"נקי" (בדרך כלל אלו שתי תכונות שמשתלבות היטב האחת בשניה) והנעה בגז.
  • 7.
    רוני 30/11/2012 10:15
    הגב לתגובה זו
    הינה קטנה ואינה פרופורציונלית לחסכון בדלק ומחסרונות נופות. של הרכב ביחס לרכב מקביל שאינו היברדי.
  • 6.
    זה המחיר - טמבל (ל"ת)
    paznadav 30/11/2012 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נתי 30/11/2012 09:41
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא שהם פועלים כמו עדר
  • 4.
    הישראלי מקשיב לשכן שלו בגלל זה (ל"ת)
    שרון 30/11/2012 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מתן 30/11/2012 09:39
    הגב לתגובה זו
    מכונית שדה וחסכונית ביותר. פולקסווגן שיפרו משמעותית את המנועים ואין כל סיבה לשלם יותר ולקבל פחות
  • 2.
    נועם 30/11/2012 09:39
    הגב לתגובה זו
    טויוטה פריוס צריכה לעלות כמו טויוטה קורולה ולא שקל אחד יותר
  • 1.
    עמית 30/11/2012 09:38
    הגב לתגובה זו
    כי הוא שמרן ומפחד מטכנולוגיה חדישה, אבל אין ספק שהוא יודע הכול
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה שברה שיאים - וול סטריט מזנקת ב-2%

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

וול סטריט עולה - הנאסד"ק מטפס ב-2%, השבבים בשיא, אנבידיה עולה ב-4.2%.  טאואר הדואלית זינקה 13.5% על רקע דוחות טובים, מנגד קמטק ירדה 6% על רקע צמיחה חלשה יחסית ברבעון הבא (הרחבה בהמשך).

מניות הביטוח המשיכו לזנק, המדדים המרכזים עלו מעל 1% ושברו שיאים.  

מדד ת"א 35 


קמטק - חברת בדיקות השבבים ממגדל העמק הדואלית קמטק -5.95%   מפרסמת את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, ומציגה תוצאות שעקפו בקצת את הציפיות של השוק אבל התחזית לרבעון הרביעי מאכזבת היא צופה הכנסות של 127 מיליון אחרי שברבעון השלישי צפתה ל-126 מיליון. ברמת התוצאות החברה עקפה בקצת את תחזיות האנליסטים, הן בהכנסות והן ברווח למניה, והציגה קצב פעילות שמתקרב לרף של חצי מיליארד דולר במונחים שנתיים. הכנסות קמטק הסתכמו ברבעון ב-126 מיליון דולר, לעומת ציפיות השוק ל-125.2 מיליון דולר, ובכך רשמה עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (112.3 מיליון דולר). הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הגיע ל-40.9 מיליון דולר, שהם 0.82 דולר למניה בדילול מלא, לעומת תחזית ממוצעת של 0.80 דולר למניה ולמול רווח של 0.75 דולר למניה ברבעון השלישי של 2024 - קקמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה 

טאואר - טאואר 13.62%    יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר - טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית

כתבנו לא מעט על הגאות בסקטור השבבים. מניות השבבים הישראליות עלו בחדות מתחילת השנה למכפילים שמציבים אותן קרוב לפסגת החברות המובילות בעולם; בדקנו כיצד נראות נובה, קמטק וטאואר לעומת הענקיות האמריקאיות - האם מניות השבבים הישראליות יקרות?

קמהדע - קמהדע 5.14%  מדווחת על הכנסות של 47 מיליון דולר ברבעון השלישי, עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ה-EBITDA  המתואם הסתכם ב-11.7 מיליון דולר, עלייה של 34% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הכנסות בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-135.8 מיליון דולר, עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; ה-EBITDA היה 34.2 מיליון דולר, עלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד התחזית לכל השנה ללא שינוי - הכנסות של 178-182 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 40-44 מיליון דולר - קמהדע מאשרת את התחזית לשנה כולה; דוח טוב לרבעון השלישי