דירוג משרדי הפרסום: אדלר צומח, שיא לאברהם ומנצ' ממריא
שבועיים לאחר הדיווח על נתוני ההוצאה לפרסום בישראל לשנת 2016, שהציגו תמונה עגומה למדי, יפעת בקרת פרסום מציגה את דירוג 20 משרדי הפרסום הגדולים בישראל לפי היקפי עבודה. בעוד שבעשירייה הראשונה חל שינוי אחד לעומת הדירוג המקביל לפני שנה, בעשירייה השנייה חלו שינויי מיקום רבים, לרבות יציאה של 2 משרדים מדירוג ה-20: לעומק התודעה ופרסום גולן וכניסה של שני משרדים חדשים: מנצ' ו-FOUR.
בחלוקת הנתח הכספי בין 20 המשרדים המובילים - העשירייה הראשונה ריכזה בידיה ב-2016 נתח של 2,214.4 מיליארד שקלים, המהווים 77% מהפעילות של 20 המשרדים המובילים, לעומת 674.5 מיליון שקלים שרוכזו בידי העשירייה השנייה, המהווים כ-23% בלבד. ביחד, ההוצאה לפרסום של 20 המשרדים המובילים עמדה על 2,891.1 מיליארד שקלים.
לדברי נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "הפרסום ב-2016 משקף את המעבר של אינטראקציית המכירה והשירות לדיגיטל, חברות טלוויזיה רב ערוצית שמגבירות פרסום עקב תחרות בין עצמם ובשל תופעת הצפייה הפיראטית, חברות סלולר שהופכות לחברות תקשורת וחוזרות לפרסם, והמשך טרנספורמציה דיגיטלית של ענף הפרסום כולו".
* לדירוג השנה שעברה - סיכום שנת 2015
מתוך ה-20, 10 משרדים רשמו עלייה בהיקפי העבודה לעומת השנה המקבילה אשתקד (שנת 2015), 6 משרדים רשמו ירידה בהיקפי העבודה ו-4 נותרו ללא שינוי. את העלייה הגדולה ביותר ברשימת ה-20 רשם משרד הפרסום מנצ' בבעלותם של יניב מלינרסקי, סער נעים ודני צ'כנובר. את העלייה הגדולה בעשירייה הראשונה רשם ליאו ברנט עם גידול של 16%. הירידה הגדולה ב-20 המובילים, כמו גם בעשירייה הראשונה, בגובה של 21%, חלקו y&r שרבות כבר נרשם על קריסתו ההדרגתית והיעלמותו הצפויה ומשרד הפרסום יהושע TBWA שלאחר מספר שנים של צמיחה מסחררת חותם את 2016 בקיטון.
אדלר חומסקי - היחיד שצומח בשלישיית הצמרת
בשלישיית הצמרת לא נרשמו הפתעות מרחיקות לכת. מקאן תל אביב ממשיך לשמור על המקום הראשון בדירוג עם היקף פעילות שעומד על 357.4 מיליון שקלים, בהפרש (חיובי) זניח לעומת השנה הקודמת. המשרד יכול להתנחם בעובדה שלעומת סיכום השנה המקבילה אשתקד אותה סיים עם קיטון של 12%, ב-2016 הוא מצליח לבלום את הירידה ומשמר את כוחו.
במקום השני בדירוג, משרד הפרסום אדלר חומסקי עם 346.9 מיליון שקלים ב-2016. המשרד רושם גידול של 9% - היחיד מבין שלישיית הצמרת שרושם עלייה - זאת לעומת ירידה של 9% שרשם בסיכום שנת 2015. אדלר גם מקזז את הפער ממקאן באופן משמעותי, מהפרש של 32 מיליון שקלים בסיכום 2015 להפרש של 11 מיליון שקלים בסיכום שנת 2016. במקביל הוא מגדיל את הפער מבאומן ל-22 מיליון שקלים לאחר שסגרו את 2015 בהיקף זהה.
במקום השלישי - באומן בר ריבנאי - עם היקף עבודה של 324.8 מיליון שקלים, גם הוא כמו מקאן, ללא שינוי לעומת סיכום השנה המקבילה אשתקד. גם הוא, כמו מקאן, יכול להתנחם בעובדה שלהבדיל מסיכום 2015 אותה חתם בירידה של 9%, את 2016 הוא מסיים ללא תזוזה.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
דירוג המשרדים המובילים - מקומות 1-10
יהושע מאבד נתח, ראובני עושה צעד נוסף קדימה
כאמור, במקום ה-4 בדירוג, יהושע TBWA נכנס לרוטציה של התואר הלא מחמיא - הירידה הגדולה. לאחר שסגר את 2015 עם עלייה נאה של 13%, הגבוהה ביותר בקרב משרדי ה-TOP5, המשרד מאבד נתח פעילות בשיעור של 21% ויורד מ-257.1 מיליון שקלים ל-202.4 מיליון. במקומות 5 ו-6 נרשם חילוף בין ראובני פרידן שמזנק למקום ה-5 בהיקף פעילות זהה לזה של יהושע - 202.4 מיליון שקלים - מה שהופך אותו בפועל למשרד המדורג במקום ה-4 יחד עם יהושע. מנגד גיתם BBDO רושם ירידה של 8% למקום ה-6 עם 187 מיליון שקלים.
במקום ה-7 בענף, גליקמן שמיר סמסונוב שומר על מקומו מהשנה שעברה. לאחר שסגר את 2015 עם ירידה של 12%, הוא חותם את 2016 בקיטון מזערי של 3%. ברוקנר יער לוי שסיכם את 2015 כמשרד שרשם את העלייה הגדולה ביותר בעשירייה הראשונה עם 33%, לא עוצר ומסכם את 2016 עם עלייה נוספת בהיקף הפעילות, בשיעור של 9% ל-135.1 מיליון שקלים, במקום ה-9 בדירוג.
את העשירייה הראשונה חותם ליאו ברנט עם עלייה מרשימה בהיקף של 16%. המשרד שסגר את 2015 ללא שינוי בנתח הפעילות עבר הרבה במהלך השנה החולפת, עם פרישת גיא קלנר מניהול המשרד לטובת תפקיד רוחבי בקבוצת פובליסיס, מינויו של אדם פולצ'ק למנכ"ל וצירופו של עמי אלוש ממקאן כסמנכ"ל קריאייטיב. המשרד שנהנה מצמיחה נאה בשנים האחרונות, הוסיף למומנטום החיובי את הדם החדש שהזרימו לתוכו פולצ'ק ואלוש לצד ומקבע את את מעמדו בין ה-10 הראשונים של הענף הפרסום.
דירוג המשרדים המובילים - מקומות 11-20
העשירייה השנייה סוערת יותר וכוללת תזוזות רבות וחילופי מיקום בין המשרדים. אל המקום ה-11 מזנק ענבר מרחב G עם הישג מרשים לכל הדעות - גידול של 25% בהיקף הפעילות. את שנת 2015 סיכם המשרד עם היקף פעילות של 85.9 מיליון שקלים ואילו את 2016 חותם המשרד עם 107.7 מיליון שקלים. המשרד שמינה את אור גלייכר, לשעבר באדלר למנכ"ל תחת חן ענבר וירון מרחב מפגין יציבות לצד עבודת קריאייטיב מוקפדת שמצליחה לשמור על רמת איכות גבוהה, תחת ידיו של בן סבר. את המקום ה-12 חולקים 2 משרדים: אברהם שקופץ 2 מקומות למעלה ודרורי ארועטי ברמן שזז מקום אחד למטה, כששניהם רושמים עלייה בסיכום 2016.
הסיפור המדהים של אברהם
בניתוח רחב יותר של הנתונים, על פני השנים האחרונות, הסיפור הגדול ביותר בענף הוא ללא ספק משרד הפרסום 'אברהם'. עם גידול של 19% בסיכום שנת 2016, המשרד בבעלותם של יריב אברהם, נסים מויאל ודודיק כץ מסכם 5 שנים מדהימות שעשויות להכניס אותו לספר השיאים המקומי של ענף הפרסום, במידה ומישהו עובד על אחד כזה. מנתח של 30 מיליון שקלים בסוף שנת 2011, המשרד רשם גידול של 224% ב-5 שנים כשהוא מצליח לשלש את כוחו ויותר מכך.
מאז שנת 2012 המשרד לא סוגר שנה ללא גידול בהיקפי הפעילות שלו. בשנה זו, המשרד נכנס לראשונה לרשימת 20 הגדולים (למקום ה-20) עם גידול של 35% ל-40.5 מיליון שקלים. את 2013 סגר המשרד במקום ה-18 עם עלייה של 6%, את 2014 סגר המשרד במקום ה-15 עם עלייה אסטרונומית של 55%, את 2015 סגר במקום ה-14 עם עלייה נוספת של 23% ופעילות בהיקף של 81.7 מיליון שקלים. השנה החולפת, שנת 2016 נחתמה בעלייה נוספת של 19%, כיבוש של המקום ה-12 בדירוג והיקף פעילות של 97.2 מיליון שקלים.
מאברהם נמסר לאייס: "אנחנו כמובן שמחים מאוד על הדירוג והגדילה. התודה הגדולה היא ללקוחות ולאנשי המשרד, כולם מצרפים עבודה קשה וכשרון שמתבטא בתוצאות וזה הכי כייף. יש לנו משימות ואתגרים לשנים הקרובות, אותם אנחנו רוצים להשיג עם אנשי המשרד שלנו ועם NINETY NINE - חברת הנוכחות הדיגיטלית והפרפורמנס שהקמנו השנה".
משרד נוסף שהיה סוג של קטר בשנים האחרונות הוא LEAD של רמי יהודיחה וקבוצת אדלר חומסקי. כמו אברהם גם הוא רשם צמיחה עקבית ומרשימה בשנים האחרונות. את שנת 2015 הוא סיכם ללא שינוי וב-2016 הוא חזר לצמיחה של 6%. במקום ה-15, למרות שרשם ירידה של 4% נמצא משרד הפרסום JWT ישראל ומיד אחריו משרד הפרסום y&r ישראל שממשיך את הקריסה ההדרגתית עם קיטון של 21%.
זרמון שמר על מקומו ה-17 בדירוג לאחר שסיכם שנה ללא שינוי עם 46 מיליון שקלים. במקום ה-18 שמעוני פינקלשטיין פרלמוטר עם היקף זהה לזה של זרמון, על 46 מיליון שקלים, לאחר ירידה של 16%.
את שני המקומות האחרונים, שחותמים את רשימת 20 הגדולים חולקים יחד מנצ' ו-FOUR עם היקף פעילות של 38.4 מיליון שקלים. במקרה של מנצ' מדובר בבשלות שבאה כעת לידי ביטוי לאחר צמיחה עקבית, מיום הקמתו, עת נולד החיבור בין השותפים. הפעם הראשונה שהמשרד נכנס לרשימת ה-20 הייתה בסיכום החציון הראשון של 2016, אז דורג במקום ה-19.
בעלי המשרד מלינרסקי, נעים וצ'כנובר אמרו לאייס: "אנחנו מתרגשים ומאושרים לראות את הנתונים האלה בעיקר כי זו עוד הוכחה, שיש מספיק לקוחות מנצ׳ים בשוק שמחפשים שותף אמיתי לדרך, כזה שיתן ערך אמיתי, ולא סתם ספק שנבחר רק לפי הצעת מחיר. אנחנו מודים גם לכל אחד מעובדי מנצ׳ שבלעדיהם הקסם הזה לא היה קורה. מחכים בכיליון עיניים לאתגרים של 2017".
FOUR, ששמו מוזכר בשנים האחרונות בתדירות גבוהה יותר מבעבר מוחזק על ידי נעם גזית ורותם שביט. המשרד מטפל במותגים כגון Arcos, לפידות מדיקל, גלידות פלדמן, דאצ'יה, רנו ועוד. הבעלים/מנכ"לים גזית ושביט מתברגים לרשימת 20 המובילים כשהם מותירים מאחור משרדים וותיקים שלא מצליחים לפרוץ את תקרת העשירייה השלישית. הם עושים זאת מתחת לרדאר ובשקט יחסי ומרוויחים את הכותרות בזכות ההישגים.
- 5.ערן 19/01/2017 15:18הגב לתגובה זובאברהם מודים ללקוחות ולעובדים ולניינטי ניין ועוד כל מיני... בינינו הם צריכים להודות רק לאדם אחד - ניסים מויאל שהגיע לשם ב-2012 ומאז המשרד דוהר קדימה. אני מקווה מפנקים אותו שם היטב...
- 4.עם דירוג אנכרוניסטי (ל"ת)תעשייה פתאטית 19/01/2017 12:15הגב לתגובה זו
- 3.מר דיגיטל 18/01/2017 23:03הגב לתגובה זורשימה של משרדי דיגיטל...
- 2.איכס 18/01/2017 18:08הגב לתגובה זוהיחידים השווים ברשימה הזאת הם פור, ברוקנר,ליאו ברנט האחרים-להקיא.
- היחידים שהסכימו להעסיק דוש כמוך? (ל"ת)המשותף להם 19/01/2017 09:19הגב לתגובה זו
- 1.מנצ'ים מברוכ ! (ל"ת)הברזל 21A 18/01/2017 15:23הגב לתגובה זו
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
